Våldsam valp + liten vuxen hund

Ainon

Trådstartare
Lite tips på hur ni skulle göra. Situation som följer.

Två hundar som bor samman någon vecka/dagar lite då och då. Hund 1, min snälla lilla 1,8kg tunga chihuahua som är lekfull men enormt snäll mot andra hundar. Hund 2, 5månader gammal ouppfostrad 5kg tung JRT valp (INTE min!)

Problemet, valpjäkeln hoppar både över och ovanpå min lilla gubbe, biter han i nacken och lysken, är rent ut sagt rätt våldsam. Min hund säger ifrån (morrar och bjäbbar lite surt) men lilla valpen har inte riktigt respekt (stor skillnad då det var en stor vuxen hund på besök, då for valpen minsann flera meter väck vid en morrning) utan fortsätter bara. Ibland har Uno fått ner valpen på rygg men den är direkt upp igen och på. Har blivit så att jag mest får se till att ha ena (mest Uno) i famnen (vilket han eg inte har nått emot, bortskämd :p) för att han ska få lite ro, och nu sist jag var där (och valpen blivit såpass mkt större än Uno) för att inte riskera någon skada.

Hur hade ni hanterat detta?
Bara att hålla de separerade? Ska dit snart igen

Sv: Våldsam valp + liten vuxen hund

Min valp va likadan mot min sambos chihuahua! Jag gjorde helt enkelt så att jag sa åt henne att lägga av :devil: så varje gång han sa till henne "höll jag med honom" hon insåg ganska snabbt att det inte va kul att terrorisera utan lekte man fint fick man fortsätta =mycket roligare :D Jag va alltså inte elak mot valpis utan sa bara ett argt "liten va försiktig" vilket funkar prima även när det gäller andra saker som att mörda filtar eller liknande :p

Sv: Våldsam valp + liten vuxen hund

Oavsett storlek får man ibland hindra valpar från att terrorisera äldre hundar, om inte gamlingarna klarar att säga ifrån själva - vilket naturligtvis alltid är det bästa.

Min väldigt livliga jycke var rätt odräglig mot familjens två äldre hundar som valp, trots att båda var betydligt större. Hanen var väldigt tolerant, och fann sig i att valpen hängde i hans öron, medan tiken, som var totalt oaggressiv, men inte gillade jobbiga valpar, fräste ifrån rätt ordentligt några gånger. Vilket hjälpte för stunden, men inte hindrade valpen från att hoppa på henne som om ingenting hänt dagen efter.

Lösningen för min del blev att sätta koppel på valpen och hålla henne kvar bredvid mig tills hon lugnade ner sig. Med det vann jag två saker; de gamla hundarna fick lite välbehövlig frid och ro, och valpen fick lite välbehövlig passivitetsträning, vilket jag har haft stor nytta av senare. Jag kan inte se varför inte samma metod skulle fungera även på motsatt storleksförhållande.

Möjligen kan det vara lite känsligt, eftersom valpen inte är din. Men om du förklarar för din väninna att övningen kan vara nyttig även för valpen, går det kanske lättare.

Liknande trådar

Hundträning Ni som har en vuxen hund och en valp, hur tänker ni kring ganska hårdhänt "fostran" utomhus, i fart, och skaderisker? Mina två är nu...
Svar
12
· Visningar
1 430
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 821
Senast: Amaranthe
·
Hundhälsa Imorron får jag hem en 3 årig papillon/tibetansk spanielblandning som fodrats med Doggy prima (tror jag den heter den gröna påsen). Han...
Svar
11
· Visningar
1 545
Övr. Hund Hej kära buke! Länge sen jag skrev här nu, meeen nu är det dags för lite rådfrågning. Jag hämtade hem en liten papillon bebis i lördags...
Svar
9
· Visningar
2 326
Senast: superstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Betäckning 2024 - föl 2025
  • Stora shoppingtråden III