Väldigt svårfångad islands import..

cress

Trådstartare
Jag har verkligen provat allt, men det enda som går att få honom till stallet är att låta honom gå lös, "jagar" man honom blir han skärrad och bara skakar, Lyckas man få tag i Grimman sliter han sig genom att kasta sig..

Min fråga är , Går det verkligen att träna bort?. Hur länge kan det ta?

Sv: Väldigt svårfångad islands import..

Har haft sådana hästar, två st. Mycket tålamod och själv ska man vara mycket lugn med gott om tid, lugna rörelser och rätt kroppsspråk. Allt vi gör med hästen ska vara positivt bemötande. Har den nyss kommit hit - ge den fritt, gå ut med mat regelbundet och låt den bara vara. Låt den titta på dig och se vem du är. Gör inget i början, det som ni redan gjort förstör en del men allt kan byggas upp åter.

Det kräver främst massor av tålamod och nogranhet, och kan även ta en del tid. Det gäller att hitta förtroendet! Börja i inhägnat område och fokusera på ditt kroppsspråk gentemot hästen, beröm och backa undan så fort du får hästens uppmärksamhet riktad mot dig. I början kan det räcka med att bara vara i närheten av hästen, gå ut med mat och bara sitta utan att ha målet att fånga in. Smyg dig aldrig på, jaga aldrig, och tro inte att du kan luras! För en så rädd häst gäller det att du förtjänar dess respekt så den vill komma till dig, först då får du en häst som även i fortsättningen går att komma nära.

Har du ingen hanteringstränare i närheten som kan hjälpa dig? När man väl får kläm på kroppsspråk och detaljer brukar träningen kunna fortskrida snabbt!

Hos många hästar av den här typen går det tyvärr aldrig över, speciellt inte om de väl har blivit misstänksamma.

Man ska alltid vara lugn, inte vara stressad och inte göra plötsliga rörelser eller höja rösten. Man ska ha full koll över sitt kroppspråk och sin position gentemot hästen.
Fast jag i vanliga fall ALDRIG matar hästar hur handen, hade jag gjort ett undantag för denna häst och börjat med att ge honom t ex morotsbitar eller kraftfoder ur handen (om jag kunde komma så pass nära). Bara ge lite godis och när han ätit gå därifrån. Upprepa detta gärna många gånger om dagen. Lär honom att inget händer, han får bara godis. Fortsätt med detta länge, gärna flera veckor.

När du märker att han börjat bli nyfiken (och vet att han får något gott) kan det kanske vara dags för nästa steg. Om du har hagar utan buskar där han kan trassla in sig, kan du sätta på honom en grimma med ett riktigt KORT grimskaft eller repbit (kanske 30-40 cm långt). När han har vant sig vid godiset kan du så småningom med en lugn rörelse ta i repbiten underifrån.

Allt beror lite på situationen på plats och hur hästen är.
Du kan också bygga en fålla mot stallet som smalnar av och lugnt driva in honom där, gärna tillsammans med andra hästar.

Som de andra också skrev, detta tar oändligt mycket tid och tålamod och vissa hästar blir aldrig bra. Även om du har tur och han kanske blir bättre, kommer du med all sannolikhet aldrig att kunna vara stressad eller ha bråttom när du ska fånga in denna häst, för det kommer han att märka direkt och då återgår han till sitt gamla beteende.

Är han nyimporterad?

När mitt sto precis kom från Island var hon också lite svårfångad, inte alls som du skriver om din, men hon gick ändå undan. Jag höll henne i en egen mindre hage de första tre veckorna. Dels för jag visste att hon aldrig blivit inhämtad på det sättet vi gör i Sverige och dels för jag ville prägla henne på mig och de andra som stod i stallet då så de också skulle kunna hämta henne.

Jag gjorde också mycket som de andra skriver, dvs. jag gick bara ut i hagen, klappa lite, gav lite godis, gick därifrån eller satte mig ner och väntade ut henne - för hon var och är en nyfiken häst - när hon kom fram berömde jag och gick ut ur hagen igen.

Mitt sto har dessutom ovanpå allt väldigt mycket nerver, så minsta fel reagerade hon på. När vi började kommunicera släppte mycket, även i ridningen.

Tålamod och konsekvent träning! Var medveten i allt du gör, från hur du håller grimman till hur du går fram till hästen. Var uppmärksam på hästens kroppspråk, han kanske ber dig att stanna på 20 m avstånd som såväl 50.

Jag skulle bara ge dig tipset att tänka att han är en helt ohanterad häst.
Jag skulle i första hand börja bekanta mig med honom i hagen, det vill säga att jag kanske bara finns där i början men inte närmar mig så han vänjer sig, sedan sakta men säkert börja närma mig mer och mer.
Viktigt när man ska närma sig är att inte gå rakt mot hästen, det bästa är att försöka bli så liten som möjligt och backa mot hästens sida och eventuellt sträcka ut en arm som han får nosa på.
Undvika att titta på hästen.

Ett annat knep är att utfodra honom i hagen, i början är det ju bara till att lägga hö och ställa en hink.
tillslut lär han sig att i hinken finns något gott, så får du eventuellt en fördel.

Han kan också har blivit rejält pressad vid importen, kanske var han redan vild då också, så tilliten till människor är kanske extremt liten....

Jag brukar fundera kring det här för jag har sett det hos både importer och islandsfödda. Det är som att en del hästar har någon slags "vild-gen" som slår till?!

jag har haft en själv.
Efter ett par år hade vi fått jättefin kontakt och oftast, oftast stack han inte som en avlöning när jag kom. Men ibland bara hände det. helt plötsligt var han som förbytt och betedde sig som om han aldrig sett en tvåbent varelse i hela sitt liv. Otroligt tröttsamt.

Mina knep:
* Liten hage, ensam. Brukar ge resultat som sitter i sig när de går tillbaka till flocken, sen kan det så tillbaka.
* Mycket godis (fast med de här hästarna känns det ibland som att det inte biter, de fattar liksom inte, eller tycker inte att det är värt det.)
* Gå lös in från hagen: sätt upp en "gång" och driv hästen in i stallet.

Tack för alla tips,.. Jag har haft svår fångade hästar förut, men dessa verkar mest ha lek med mig, svansen i vädret och frustar högjut.. Denna häst blir verkligen rädd och får panik..

Nu har Jag haft honom själv, bara gett han mat och försökt gett han godis från handen, men han är väldigt misstänksam.. Han är på sin vakt och nästan hellre avstår godiset..

Har honom på stall på nätterna, öppnar hagen släpper honom lös, de andra hästarna står redan inne, i boxen väntar ännu mer godis... De andra får gå ut igen, förutom en som blir nattkompis.. Men Jag skulle gärna hellre vilja ha honom i lösdriften, Jag tycker han dricker extremt lite vatten,, Max en halv hink om dagen om ens det.. I lösdriften har Jag värme balja och hästarna dricker som om de konstant led av vätske brist ;)
Men det är väl bara att ge honom tid, bävar för den dagen de "rymmer" men förhoppnings vis kanske han är en av flocken då och följer den om man får tag på de andra killarna.. Han har varit i sverige 1 månad, innan dess ett par månader som vild häst på Åland.. Ingen hantering där pga av barnfödande.. Han är född 05, inte utbildad,.. Väldigt spänd när man sätter på täcken osv.. Börjar gå bättre, han står still och låter mig sätta på täcket lungt och försiktigt, men väldigt öppspärrade och rädda ögon..

Tid.. sa mycket nytt for honom, stora forandringar under relativt kort tid.. klart han ar spand och stressad! Helt kallt skulle jag vilja saga, gor sa lite som mojligt med honom utover att bara vara, fodra och umgas. Lat honom landa ordentligt, har du tiden sa ga ut och umgas med alla hastarna i hagen, sitt o "fika" (pa med overallen, o en termos VARM oboy ;) applen, morotter, vad de nu gillar). Gosa och kela med de andra pojkarna och lat honom se dig interagera med dom, sa han far studera dig i lugn o ro. Sa lange han inte visar tecken pa uttorkning sa oroa dig inte for mangden vatten i hinken, har du sno sa ater han troligen det i tillracklig mangd.

bara nagra tankar... lycka till med pallen!

Hæstar ær lika svaga før søtt som mænniskor så ett gottetips: Melass! Eller testa med mørk sirap først. Stringa litegrann på en høtapp och sitt eller stå med den framfør dig och låt hæsten æta utan att du rør den. Snart kommer våren och hårfællningen och då kliar det øverallt! Då tror jag du kommit så långt att du kan hjælpa till! Han kænner att det ær hærligt och slappnar av och långsamt, långsamt kan du børja gno nærmare huvudet...

Om han står på box så testa att varje dag ge han gott i boxen och sedan närma dig honom sakta i boxen för att tillslut försöka kunna stå och klia honom och borsta honom, viktigt som sagt är att du gör dig liten och näst intill backar mot honom så han inte känner sig hotad.

Många som håller på med islandshäst vill att de ska vara så lite hanterade som bara möjligt innan träningen börjar, de menar att hästen blir mer känslig att jobba med och inte lika farlig som ett tamt föl/unghäst/häst.
Om det finns något i det, vet jag inte, men jag har hört det otroligt mycket inom islandhästvärlden.

Jag hade ett sto på foder en gång som redan var inriden osv när hom impoterades, hon var extremt svårfångad också, men hade man en hink kunde hon komma alternativt om man satte sig på huk i hagen så kunde hon komma och lukta på en...
Skulle man bara gå och fånga in henne så sprang hon bara all världens väg hela tiden.
Men hon var också väldigt speciell på andra sätt, blev rädd för det mesta som inte hörde till naturen när man var ute och red, som om hon inte var ett dugg miljötränad.
Allt från hus, bilar, brevlådor ja svampar i skogen kunde vara läskiga också.

På Island är det bara det absolut snällaste barnhästarna som går att gå fram till och "fånga" på traditionellt svenskt vis! Skall man hämta en häst från hagen på Islands så föser man in HELA flocken in i en liten liten "hage" (rétt) och där, på det mycket mindre utrymmet tar man den häst man skall ha tag i. Din Islandsimport är alltså inte van eller lärd vid att man bara skall kunna gå fram till honom och hämta honom från hagen. Här hemma är det ju mycket mera praktiskt att bara kunna gå fram till hästen och hämta honom. Mitt sto kom från Island 2007. Det första halvåret så var jag nog tvungen att "valla in" henne i ett hörn i hagen för att få tag på henne. Det har blivit bätre men ofta så går hon bara undan fortfarande. Det rolig är ju att hon läser mitt kroppsspråk fenomenalt, reagerar precis på hur jag rör mig. Gör det lugnt o metodiskt, gå lite till höger, lite till vänster och när hästen står stilla så lägger du handen på hans rumppa, rygg och sen låter handen lungt "vandra fram" mot huvudet för att sen lägga på en grimma...

Jag har provat att föst in honom i ett hörn, lagt handen på baken sakta sakta ta mig framåtJag låter liksom handen glida sakta över ryggen, Har godis med mig.., (han har redan/alltid grimma på sig pga av problemet .).. men han blir spänd som en fiol, flyr genom att spränga staketet... El staket..

Jag har verkligen provat allt, men det enda som går att få honom till stallet är att låta honom gå lös, "jagar" man honom blir han skärrad och bara skakar, Lyckas man få tag i Grimman sliter han sig genom att kasta sig..

Min fråga är , Går det verkligen att träna bort?. Hur länge kan det ta?

Upp till ett år. Men det gäller att vara uppmärksam och försiktig under ett par år till innan stabiliteten finns där.

Du har fått flera bra råd i tråden. En kort positiv kontakt varje dag som inte innehåller något tvång gör att du så småningom kan närma dig hästen utan att han springer iväg.
Bli inte otålig och försök forcera genom att fösa och tränga in i hörn. Det är ett förtroende som måste byggas upp och som i början raseras mycket snabbt om något tvång uppträder som lockar fram flykten.
Och att ha andra trygga hästar i flocken som får uppmärksamhet av dig är bra. Då kan den skygga hästen stå och slappna av och se på.

Om han är rädd för själva grimman så kan du ibland hänga en grimma i hans box. Är han lite nyfiken kommer han till slut att plocka med den. Nästa steg är att ta ner grimman, låta hästen nosa på den och sedan hänga tillbaka den på boxväggen.

Du kanske sedan behöver träna på att låta hästen "följa grimman". Lär honom att det inte är farligt med grimmans tryck och att det slutar om han följer med med huvudet. Dvs när han är i boxen och har grimma på sig så tar du lite lätt i grimman och så fort han följer med rörelsen någon millimeter så släpper du.

Har en valack (-03) i stallet som betedde sig väldigt likt din häst.
Under första tiden gick den tillsammans med några andra unghästar och bara var. De gick i en "halvstor" och kuperad hage som låg nära hus och stall där det alltid rörde sig folk. Varje dag blev hästarna visiterade, fysiskt om det gick, eller bara visuellt om de inte ville släppa någon för nära. De som kunde hanteras hanterades, men vanligen bara i hagen.

Ägarinnan till -03:an åt sin lunch i hagen i stort sett varje dag utan några krav på kontakt. (Hon började med detta efter ca 1 mån efter hans ankomst.) Han närmade sig henne mer och mer för varje vecka tills han en dag kom fram och hälsade och därefter började beta vid hennes sida. Detta fortsatte i ytterligare någon månad, men nu hade hon grimman med sig och denna fick ligga vid hennes sida medan de åt sin lunch tills den dag han undersökte även denna (grimman alltså). Sedan fick han under några veckor ha grimman på sig under lunchbesöket för att sedan acceptera att ledas utan att slita sig.

Idag kommer han och försöker sticka huvudet i min gammelmans grimma när jag kommer till hagen. Han försöker följa med alla som kommer för att hämta sina hästar.

Det kommer nog att ta lite tid, men det finns gott om hopp att även din kille landar så väl som "Olle" gjorde.

Lycka till! :)

Vi hade ett sånt sto i vår hage och vi struntade i henne länge och gosade med alla andra hästarna. Vi gav mat i hinkar till en del av dom utan problem. Sen kom hon på att det var nog en fördel med att gå nära mäniskorna. En dag kom hon och stack in huvet under armen på mig :love: och från den dan var isen bruten, nu går hon inte undan jämt när man kommer. Hon har dessutom hemsk eksem på sommaren och går med täcke som måste rättas till ibland och det var inte det lättaste förr.
Men det har tagit flera år innan vi kommit hit.

I bland kommer vi honom nära, utan stress, då låter han sig fångas som inget hänt.. Men vi fortsätter med att ta in alla hästar på stall, han följer efter som en liten hund.. Han är en underbar kille :).. Han behöver nog bara lita på oss..

De går att träna bort, med mkt tid, tålamod och kärlek.
Min ena isisvalack va precis som din. Och de va riktigt jobbigt. Ibland ville jag bara ge upp. Men gjorde inte de. Haft honom i 3 år nu och nu älskar han när man hämtar honom. Kommer direkt:) Och gnäggar.
Att jaga honom gick inte. De blev bara värre. Jag låtsade att han inte fanns o pysslade/hämtade min andra häst istället o fick då hans uppmärksamhet:)
Efter de har allt varit super bra. Har tagit tid o mkt tålamod är ett måste men ge inte upp.

Väldigt spänd när man sätter på täcken osv.. Börjar gå bättre, han står still och låter mig sätta på täcket lungt och försiktigt, men väldigt öppspärrade och rädda ögon..

Alltså ursäkta, men om hästen är lättskärrad kanske det inte är det lämpligaste att hålla på med just täcken..? Det kan ju få även trygga hästar att tycka det är läskigt...

Gör bara lugna, trevliga saker istället.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 595
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 962
Senast: Sasse
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 273
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar