Sv: Väldigt svårfångad islands import..
Jag hade en svårfångad häst på foder, och man ska ha massor av tålamod och tid, fick honom i oktober och då fick jag ha flera personer att hjälpa mig att ta fast honom. När jag lämnade tillbaka honom vid juli månaden så kom han t.o.m. galopperande emot mig, så det var en ganska stor skillnad. Men min kompis gav mig ett tips, ett tips som du verkligen måst ha mycket tid till, det är inget som går på 10 min.
Du kan ta med dig en picknick -korg eller nått och bara sätt dig i hästhagen, och bara va där sitt, och njut, läs en tidning som inte prasslar allt för mycket, och ta med lite morötter, och lite annat gott som hästen tycker om, och detta är heller inget du gör en dag.
Och ett "vidare steg" om hästen inte springer iväg eller nått när du sitter ner, och har morötter och är någon meter ifrån då kan du försöka locka lite med de, och bryta av små bitar och bara kast lite småförsiktigt att de kommer ganska nära hästen, och sen kan du kasta närmare och närmare dig, och tillslut så kanske du kan ha moroten i handen och den äter av den, detta tar å tid, detta är inget man gör på en dag, visst detta kanske låter som om jag inte hade en svårfångad häst, men jag hade faktiskt aldrig sett en häst som betett sig sådär.
Men som de andra säger också så ta inte fram täcken och sånt som skrämmer hästen, och om hästen går i en hage där det inte är allt förmycket träd i, med låga kvistar, så kan även hästen stå med grimma på heltid.