Väldigt svårfångad islands import..

Sv: Väldigt svårfångad islands import..

Alltså ursäkta, men om hästen är lättskärrad kanske det inte är det lämpligaste att hålla på med just täcken..? Det kan ju få även trygga hästar att tycka det är läskigt...

Gör bara lugna, trevliga saker istället.

:bow::bow::bow::bow: Just precis!

jag har en svenskfödd 06a som när han kom till mig i november som problemhäst tyckte att människor va ett jävla ofog... han gick att hantera i stallet men ute i hagen vågade han inte ens äta, förmodligen för att han inte ville tappa kontrollen på vad jag gjorde.. jag tog en pall o några godisar o gick ut o satte mig.. vidare till hans stora problem som är tilliten till människor.. ber man honom prestera så skenar han. ber man honom att flytta sig så skenar han.. kort sagt hysterisk prestationsångest, först blir han som en fijolsträng och ögonen som tefat sen drar han hejdlöst... nu till det jag ville komma till :) vet inte hur du ställer dig till kraftfoder men min pålle får ett mysslifoder med lite lungnande inverkan.. har testat detta på flera av mina hästar o alltid med fantastiskt resultat!!! vet inte om jag får skriva det här så du får PMa mig om du är intresserad..

o det GÅR att träna bort!!! det handlar enbart om förtroende! lycka till!!!

Nu har väl Jag just aldrig täcken på honom eller på mina hästar öht.. Men Jag har testad att lägga på honom täcke, och det kanske var lite tidigt..

Han är mycket bättre nu, kommer fram och hälsar, fast har Jag grimma med mig blir han fortfarande lite misstänksam.. Men han kommer fram först och hälsar på morgonen..

Nu känns han mer "normal" som svårfångad häst.. Paniken i hans ögon är borta, nyfikenheten har tagit över.. Det känns riktigt bra :)

Hej lånar lite:angel:
Har en nyköpt tinker som är väldigt reserverad och misstänksam mot allt. Troligen misskött innan... Måste vara i box för att komma i närheten av henne. Visst ibland kommer man fram ute men ska man fånga henne måste man lura henne och det är det sista jag vill!! Nu till min fråga hur gör ni när ni ska sköta hovarna, avmaska etc utan att bryta förtroendet nu i uppbyggnadsfasen? :confused:

Du tycks ju kommit ganska långt nu men jag tänkte ändå berätta något som fungerade bra på min ponny när jag först hade henne och hon var jätterädd och osäker (misshandelsfall). Om man tog tag i grimman i hagen drog hon direkt. Däremot gick det bra att närma sig henne rakt från sidan men armen framför sig. Då kunde vi lägga handen på manken på henne och hon liksom 'släppte in oss' i sin sfär. Sen gick det bra att haka i grimskaftet i grimman och leda in henne i stallet.

Alltid gott om tid och tålamod och lugn med hovar m m hantering, inga snabba rörelser eller dyl. Avmaskning görs bara vid behov (maskprov först) och behövs det brukar det gå lätt med att spruta in maskmedel i sidan av munnen utan att röra hästen (går med tränad husse/matte ;-) ) Nödfall blanda i maten men hör där med veterinär först om det är stora problem o avmaskning måste göras. Med lugn o tålamod kommer man väldigt långt :-)

I uppbyggnadsfasen skulle jag strunta i alla sådana måsten om man misstänker att hästen farit illa tidigare. Låta hästen få tid att landa på nya stället och bara få förknippa människor med bra grejer = mat. Det brukar kunna gå relativt fort att få hästen mer positivt inställd till människor genom att försiktigt närma sig den under tiden den exempelvis får mat men utan att ställa krav. Nu vet jag inte hur extremt rädd din häst är, men med hästar som jag tränat som det inte gått att röra om de inte stod uppbundna, så har jag jobbat mycket med positiv förstärkning med godis/mat vid alla tillfällen då jag jobbat med dem. När hästar äter/tuggar så skapar det lugn hos dem och de flesta hästar tycker om mat. Det brukar ta någon vecka sen får man ta på dem överallt och de tycker att det är okej. Men då jobbar jag aktivt med dem för att de är inne på träning. Om det är ens egen häst kan man ju låta det ta mer tid och kan gå ännu försiktigare fram.

Jag hade en svårfångad häst på foder, och man ska ha massor av tålamod och tid, fick honom i oktober och då fick jag ha flera personer att hjälpa mig att ta fast honom. När jag lämnade tillbaka honom vid juli månaden så kom han t.o.m. galopperande emot mig, så det var en ganska stor skillnad. Men min kompis gav mig ett tips, ett tips som du verkligen måst ha mycket tid till, det är inget som går på 10 min.
Du kan ta med dig en picknick -korg eller nått och bara sätt dig i hästhagen, och bara va där sitt, och njut, läs en tidning som inte prasslar allt för mycket, och ta med lite morötter, och lite annat gott som hästen tycker om, och detta är heller inget du gör en dag.
Och ett "vidare steg" om hästen inte springer iväg eller nått när du sitter ner, och har morötter och är någon meter ifrån då kan du försöka locka lite med de, och bryta av små bitar och bara kast lite småförsiktigt att de kommer ganska nära hästen, och sen kan du kasta närmare och närmare dig, och tillslut så kanske du kan ha moroten i handen och den äter av den, detta tar å tid, detta är inget man gör på en dag, visst detta kanske låter som om jag inte hade en svårfångad häst, men jag hade faktiskt aldrig sett en häst som betett sig sådär.
Men som de andra säger också så ta inte fram täcken och sånt som skrämmer hästen, och om hästen går i en hage där det inte är allt förmycket träd i, med låga kvistar, så kan även hästen stå med grimma på heltid.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 595
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 962
Senast: Sasse
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 273
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar