Väldigt många hundar?

Sv: Väldigt många hundar?

Min bror har 9 st, 7 jakt och 2 väsgötaspetsar. Han har ingen kennel. Tyvärr får nog inte alla det de skulle behöva, men några av dem är pensionärer och jagas inte med pga av det. Jag har inte superkoll på vad han gör inte gör med dem då han bor nästan 40 mil bort:) men jag vet att han har merparten i hundgård och några inne.

En av mina träningskompisar har 10 st, vorsteh, lab, pointer och wachtel. Tror att hon har nån mer ras. De aktiveras allihop, tävlas, tränas och jagas med.

Vi har 2 själva men kommer att utöka. 1 är 9år och är så gott som pensionär den yngre är snart 1.5 . Så snart hon är meriterad och testad ordentligt kommer vi ta valpar på henne då det är en mkt bra hund med allt man kan önska av en jaktlabbe. Om allt går som planerat kommer 2 valpar stanna hos oss. 1 till mej och 1 till sambon:-) eftersom jag jobbar halvtid och kan ha hund med mej på jobbet så är det inga bekymmer att hinna med.

/LL

Sv: Väldigt många hundar?

I princip alla uppfödare jag känner, eller har koll på, här i Sverige har runt 10-20 hundar i kennelns verksamhet men runt 4-6 hundar hemma oftast. Sen finns det en del som har drösvis med hundar hemma, och dom har oftast hjälpt av något slag. Sen finns det ännu fler som bara har 1-2 hundar hemma också.

Själv har jag 6 st hemma, men flera ute på foder också. Det handlar om prioriteringar, hur många hundar man kan ha hemma.

Fast det är inte okej att ha 20 hundar i kennelverksamhet om du bara har 6 hemma - för det är inte tillåtet att ha 14 hundar ute på foder. Max antal är väl fortfarande 10 hundar få foder och då räknas alla in - helfoder, delfoder mm.

Jag tycker det är helt okej att ha många hundar och helt okej att ha fodervärdar - MEN det är trist när man har så många hundar att dessa enbart lullar runt i rastgårdar åt ut och år in utan att komma utanför dessa staket mer än några få gånger per år - för jag vet att det förekommer mer än man tror.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 605
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 049
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 444
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
831
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30