Väldigt många hundar?

Red_Chili

Trådstartare
Jag sitter här och kollar runt på internet, kollar olika kennlar, pratar med vänner osv och förvånas konstant över en sak: det verkar finnas väldigt många som har väldigt många hundar!

Med väldigt många menar jag ca 10 hundar eller fler, men jag ser många som har ca 20 hundar.

Hur hinner man aktivera alla och hålla dem i bra kondition? Hur hinner man hålla koll på deras hälsa och märka om någon är tex lite dålig i magen eller dricker lite sämre än vanligt? Hinner man ens umgås med hundarna, lära känna dem väl osv? Om man är arbetslös och lägger all sin vakna tid på hundarna, hur kan man då ha råd?

Eftersom många har väldigt många hundar så går det ju uppenbarligen att få det att fungera, men jag förstår verkligen inte hur det går ihop. Någon som kan göra mig lite klokare?

Sv: Väldigt många hundar?

De som har så många hundar har ofta folk anställda/som hjälper till med aktivering, rastning, träning osv.

Finns inte en chans att 1-2 personer hinner ge 20 hundar allt de behöver i form av stimulering.

Undantaget är nog draghundar som tränas många hundar samtidigt i drag då såklart.

Mina föräldrar hade ett tag när jag bodde hemma drygt 10 hundar. Det var inga större problem, små hundar, stort hus och trädgård som det gärna röjde i på egen hand. Promenader antingen med flera personer eller i omgångar.

Att ha koll på dem och se individerna är svårt att undvika. De slutar inte vara enskilda familjemedlemmar bara för att de är många till antalet.

Men visst, det är väl inte optimalt och i mina föräldrars fall var det under en övergångsperiod. 20 hundar är nog några resor värre skulle jag tro.

10 hundar är som sagt inte några direkta problem, speciellt inte om man arbetar hemifrån/en partner i förhållandet inte arbetar heltid, det är helt görbart (det vet jag av personlig erfarenhet :D ) men utöver det/om båda arbetar heltid och har upp mot 20 hundar, då måste man ha hjälp om det ska vara fungerande och bra. Det är jag rätt säker på.

Om alla i hushållet jobbar heltid så måste man oftast ha hjälp oavsett antalet hundar.

Jobba heltid och ha 20 hundar, det känns som något bara draghundsfolk skulle ge sig på. :angel:

det är ju inte säkert att de har alla hundar "hemma". nån bor hos en släkting, några hos fodervärdar osv. har svårt att tänka mig att man klarar 20st, speciellt inte om det är pälsraser.... *ryser* ser framför mig ett helt gäng afghaner....

De som har så många hundar har ofta folk anställda/som hjälper till med aktivering, rastning, träning osv.

Finns inte en chans att 1-2 personer hinner ge 20 hundar allt de behöver i form av stimulering.

Undantaget är nog draghundar som tränas många hundar samtidigt i drag då såklart.

Fast det är nog fler som inte har den hjälpen. Vet väldigt många kennlar med massor med hundar där dom i stort sett enbart gå i rastgårdar. Hundar av sk sällskapsras...

Och jag vet många jakthundsuppfödare som kör samma sak, endast rastgård (Förutom i jakttider då möjligtvis) och MINST 15 hundar.
En uppfödare av TJT som har 20 hundar som hålls i bur, men djurskyddet "såg ingen anledning att ingripa" då dom tyckte det var bättre att hundarna satt i bur än slog ihjäl varandra och "dom flesta skulle säljas inom en rimlig framtid"...

Jag vet flera uppfödare som presenterar "20 hundar" på sin hemsida men bara har 5-6 som bor hemma, de andra är utplacerade hos t.ex. utflyttade barn, andra familjemedlemmar, vänner, fodervärdar/halvfodervärdar och delägare.

Amen va fan rent ut sagt! :mad:
Ibland undrar man vart världen är på väg...

KL

Även jag har uppmärksammat detta och förundras över hur en del har tid, råd och ork med så många hundar. Hur man kan ge varje individ i en 10-20 st hundflock den tid den behöver?!

Visst finns det väl många där en person i hushållet inte jobbar på annat håll, eller där man får hjälp av anställda men det är nog mer vanligt att det inte är så...

Jag sållar mig till dom som tror att de flesta hundarna är hos fodervärdar. Jag vet en uppfödare här nere som har schäfer, han har dels en anläggning med anställda och en hel del är hos fodervärdar som tränar och tävlar hundarna. Senast jag kollade hade han ca 46 tikar och 8 hanar.

Amen va fan rent ut sagt! :mad:
Ibland undrar man vart världen är på väg...

KL

Även jag har uppmärksammat detta och förundras över hur en del har tid, råd och ork med så många hundar. Hur man kan ge varje individ i en 10-20 st hundflock den tid den behöver?!

Visst finns det väl många där en person i hushållet inte jobbar på annat håll, eller där man får hjälp av anställda men det är nog mer vanligt att det inte är så...

Vadå fan rent ut sagt?
Du skriver att du inte fattar hur de har råd och ork? vad svär du över det för?
Har man ork och råd, varför ska man då inte kunna ha många hundar. Det har väl ingen med att göra hur mycket pengar folk lägger på sina hundar.

Grana som har 7 st, men kommer snart bli 9 el 10.

54 hundar känns ganska omöjligt att ro runt själv ja. Men att ha mellan 10-15 hundar hemma (i huset med familjen) tror jag inte är så ovanligt bland uppfödare.

Det handlar om p r i o r i t e r i n g a r..

Jag (och maken :love: ) har prioriterat barn och djur högre än att ha en smärre förmögenhet på banken, resor, festande, shopping, nya bilar osv osv osv och därför har jag (och han med under längre perioder ibland när han haft mkt ledig tid att plocka ut) kunnat vara hemma med barnen, tagit hand om djur och hundar i ganska stor utsträckning och maken har såklart också hållit på här hemma med både gård, barn och djur och ffa lagt otroligt mkt tid på jaktträning och jakt av hundar. Han är också den som tar 4-6 timmar långa koppelpromenader med hundarna på regelbunden basis.

Jag svor över Squarepants inlägg om de 20 TJT i burar, framgick inte det ganska tydligt?

Jag är fullt medveten om att vissa kan, klarar av och har tid med så många hundar, jag skrev "en del" och drog absolut inte alla över en kam.

Gnist: Självklart handlar det om prioriteringar, det är jag fullt medveten om men alla resonerar och handlar inte så ordentligt som du/ni, tyvärr...

Får man ha hur många hundar som helst hemma?
Jag har för mej att det är begränsat man jag kan vara helt ute och cykla som sagt.

Någon som vet?

Jag har själv hjälpt till på en kennel å det var mååånga hundar plus mina två egna med. *pust*

har du fler än 10 vuxna hundar (över ett år) behöver du tillstånd från länsstyrelsen(?) kommunen(?) minns inte vilket, men något av dem.

Det var något sådant jag hade för mej =)
Undra hur många som begärt om sådant tillstånd :p

I princip alla uppfödare jag känner, eller har koll på, här i Sverige har runt 10-20 hundar i kennelns verksamhet men runt 4-6 hundar hemma oftast. Sen finns det en del som har drösvis med hundar hemma, och dom har oftast hjälpt av något slag. Sen finns det ännu fler som bara har 1-2 hundar hemma också.

Själv har jag 6 st hemma, men flera ute på foder också. Det handlar om prioriteringar, hur många hundar man kan ha hemma.

Finns en lösning till förutom redan sagda.
Jag vet en uppfödare med ca 15-20 vuxna hundar + x antal valpkullar/år och där båda jobbar.
Lösningen för dom är att mannens pensionerade fader bor hos dom och skötar allt som rengöring, foder och allt pyssel med målning/lagning av staket/klippa gräsmattan med mera, han är dessutom alltid hemma när inte de är det, så hundarna är aldrig ensamma.
När uppfödarna kommer hem kan de ägna tiden åt att träna, motionera, odyl med hundarna.

De har också delat upp arbetet så att frun i huset sköter allt pappers arbete, anmäler till tävlingar/utställningar beställer tid hos veterinären för röntgen med mera och tar hand om valpköpare.
Mannen står för träning/tävling (bruksras) detta gör att de flesta hundarna är välmeriterade.

Så vist kan det gå utan avkall på livskvalité för hundarna, det här paret har dock inga barn och hundarna är deras stora intresse så de lägger ner all fritid på hundarna.
Så vad jag vill säga med detta exempel är att man ska inte "döma" någon innan man har sett hur det är upplagt.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 605
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 049
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 444
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
831
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30