Väldigt hingstbeteende!

Sv: Väldigt hingstbeteende!

Jag kan verkligen inte se en orsak till att behålla en sån individ som hingst... Hingstar är väldigt primitiva och han har redan visat ganska rejäla instinkter... Ju mer han triggas ju värre kommer han att bli... å att hålla honom instängd kommer bara öka drivkraften i honom...

Antingen så kasterer ni honom eller så säljer ni honom till nån som verkligen VET vad dom pysslar med.... jag tror att ju längre tiden får gå hos er ju värre kommer det att bli....

Helt klart saknas kunnandet om hur just denna häst bör hanteras. Det kunnandet kan kosta betydligt mer än det smakar.

Sälj till någon som kan hantera och sköta elelr kastrera är mitt råd.

Fast det har ju inte alltid med hantering att göra....jag har ju haft massor av hingstar, men de som visar sånahär eteenden brukar inte få ha kvar kulorna...främst för deras egna skull....Min vackraste Prins fick tuppjuck i april/maj ( 3 år) och 2 dgr senare fick han åka till ATG kliniken....det tog illa men jag har ingen lust att skära loss honom från gallret nån morgon när jag kom...
Jag har 4 hingstar nu och alla är hur trevliga som helst...en är hingstig men ändå lätt att hantera..en är som en valack och så är det en ett o en tvååring...den sista jag kastrerade är fyra år och han släppte jag ihop med tvåårshngsten i somras...jag kastrwerade honom enbart för att jag skulle byta stall och där är det hagbrist och tänkte att om dom är hingstar båda två blir det nog väsen om dom ska gå i hop och det är trångt .

Men vore alla stöpta i samma form vore det ju inte problem...det är ju bara så att dom är olika individer och en del ska helt enkelt inte vara hingstar för dom klarar inte att bära det.
>Det ENDA alternativet mot kastrering tror jag är att släppa ihop honom med märrarna då som inte är brunstiga....:devil: ...då fostrar dom honom åt TS

Med tanke på att det inte fanns hage elelr stall som höll för påfrestningarna så anser jag fortfarande att de inte är lämpliga ägare till just denna hingst.

Ingen annan än jag som (fortfarande) tycker det är märkligt att det kommer upp dessa trådar med "provokativa" ämnen där användaren bara har Ett inlägg och det är de som startade tråden...?

Jodå...tanken har slagit även mig och jag försöker undvika de mest provokativa trådarna ;)

Har jag skrivit någonstans att din häst var stressad? Jag pratar inte om din häst utan hingstar som inte mår bra som hingstar.

Och jag anser att det är otroligt fel att hålla en hingst som hingst om den inte mår bra av det, om den inte kan gå brevid andra hästar utan att bli stressad av det.

ja det kan det vara om det inte e en avelshingst. Då får du nog att göra för att kanske bestrida dessa. Men generellt sätt tycker jag att en hingst ska få vara hingst om det funkar.

Du pratar som om folk tycker man ska kastrera alla hingstar, att ingen skulle få vara hingst. Ingen har väl sagt att hingstar inte kan få vara hingstar sålänge dom har vettiga psyken och mår bra av det och inte stressar ihjäl sig pga en annan häst.

Undrar var jag någonstans har sagt att alla hingstar ska kastreras???
Kanske du blandat ihop mitt inlägg med någon annans. Förlåtligt.

Jag har kastrerat 3 av mina hingstar, lite motvilligt, bara för att de fick "ont" av att inte kunde dra upp stenarna. Och då inte kunde springa, utan att då få ont. Det har bara varit av fysiska skäl!!!!

Jag föredrar defenitivt hingstar före ston o vallacker. Men allt e ju en smaksak, och vilken erfarenhet man har.

Sorry TS, men nu lämnar jag denna tråd, för det e nu en otrevlig ton här.

Undrar var jag någonstans har sagt att alla hingstar ska kastreras???
Kanske du blandat ihop mitt inlägg med någon annans. Förlåtligt.
Jag har inte blandat ihop några inlägg.

Med tanke på att du frågar hur valackar osv ska få föl etc så låter det på dig som att är det en bra hingst så ska den vara hingst, vill man ha föl behåller man den som hingst oavsett. Som om andra menar på att man alltid ska kastrera alla hingstar och aldrig behålla någon. Varför annars fråga om valackar kan få föl?

Man tar inte föl på hingstar som inte fungerar som hingstar oavsett hur bra dom är.

Jag föredrar defenitivt hingstar före ston o vallacker. Men allt e ju en smaksak, och vilken erfarenhet man har.

Det spelar ingen roll vilken erfarenhet man har av hingstar om hingsten inte mår bra som hingst, om den inte kan umgås med andra hästar osv. Hingsten kan ju vara okej att hantera men endå inte må bra som hingst. Är ju inte det de handlar om.

Senast ändrad av en moderator:

Ingen annan än jag som (fortfarande) tycker det är märkligt att det kommer upp dessa trådar med "provokativa" ämnen där användaren bara har Ett inlägg och det är de som startade tråden...?

Ja, jag håller med...tycker också det är märkligt... Men tbx till själva frågan, jag har inga problem med att en hingst får vara hingst så länge allt funkar...men en grabb som trasar sin box, spränger trådar och allmänt är så pass påverkad av sina hormoner kan i min värld inte må bra... Att hålla hingst är inget för gemene man och det är så synd att många behåller grabbsen som hingst bara för ren "prestige"...

*dl kl*

Min undran är, TS skapade sin användare samma dag som h*n skrev posten.
Vill ni verkligen vara med och diskutera i en tråd som är skapad bara för att provocera? Någonstanns sitter en nöjd användare och skrattar... För jag tvivlar starkt på att syftet med tråden verkligen var att få hjälp i ett existerande problem.
Ville användaren vara anonym borde den skrivit det, ville den verkligen ville ha hjälp skulle den ha svarat.

*dl kl*

Min undran är, TS skapade sin användare samma dag som h*n skrev posten.
Vill ni verkligen vara med och diskutera i en tråd som är skapad bara för att provocera? Någonstanns sitter en nöjd användare och skrattar... För jag tvivlar starkt på att syftet med tråden verkligen var att få hjälp i ett existerande problem.
Ville användaren vara anonym borde den skrivit det, ville den verkligen ville ha hjälp skulle den ha svarat.

Så sant så sant!:bump:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Vår hingst har ett beteende som jag inte riktigt vet hur jag ska hantera - han vill oerhört gärna nafsa på den som hanterar honom. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 922
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama