Väldigt hingstbeteende!

M

minipaak

Hej! Behöver lite tips och råd om hur man ska hantera en hingst, 4år, som har väldigt mycket kraft och vilja. Har 3ston i samma stall som honom och han är ensam hingst. Han kan inte gå ut i hage längre för ahn sprang igenom 3staket för att komma in till flickorna. Dessutom har han tagit sönder mellanväggen (som klarat ALLT innan) för att komma en till ena stoet. Han är hur snäll som helst och vill ingen något ont men han blir helt blockerad när en annan häst kommer fram.
Har haft hingst 2ggr innan av samma ras (frieser) men dom har vart hur lugna som helst och vi kunde rida ut med ett sto och hingsten. Vi vet inte hur vi ska hantera honom ännu, men vi tycker om honom så mycket så vi vill inte sälja (eller kastrera) utan att först provat allt vi kan.

Sv: Väldigt hingstbeteende!

Ett bra tips för att få en lugnare häst och en betydligt mer lätthanterad en är att kastrera.

Om ni nu tycker om honom så mycket förstår jag inte hur hästens chans till ett värdigt hästliv, kastrering, inte kan vara ett alternativ? :confused:
Han mår ju knappast bra som det är nu...

En sådan häst skulla jag kasterara. Spelar ingen roll hur fin stam det här. Ett riktigt hingstit beteende är inget jag vill ärva vidare ändå.

Håller med dom andra! Om en hingst beter sig på det sättet ska han inte vara hingst. För även om man tänkt sig avel så är det inte rätt typ av hingst att avla på. Jag tycker väldigt synd om din häst just nu. Han mår ju inte bra av det här.

Hade själv, fram tills i våras, en 4-årig hingst. Han va jätte snäll. Tills det kom ett sto in i stallet. Då blev han helknäpp och försökte ta livet av sin kompis. Jag har alltid velat ha hingst, men kände att för hans skull så måste jag kastrera. Ska inte säga att jag tyckte det var kul. Saknar fortfarande hans utseende och "powern" han hade som hingst. Men när jag ser honom stå lugnt i hagen med sina kompisar, så känner jag att jag gjorde rätt.

Ett sådant beteende din hingst har går inte att träna bort.

Hoppas det löser sig för er.

MVH Russin8

Vi vet inte hur vi ska hantera honom ännu, men vi tycker om honom så mycket så vi vill inte sälja (eller kastrera) utan att först provat allt vi kan.

Enda sättet är väl att ta bort stona eller kastrera. Känns inte som att det är en häst som kommer att må bra som hingst sålänge det finns ston i närheten.

Det är ju inte riktigt ett beteende man kan träna bort på det sättet. Hellre kastrera så hästen får ett bra liv med andra hästar.

Han låter som en sån som inte mår bra av att vara hingst utan ska kastreras. Alternativet är att ha honom i ett stall där det inte finns några ston eller andra hingstar, bara valacker.

För mig finns det inget att disskutera: Kastrera hästen!
Har hästen inget bra lynne (vilket hästen inte har om den är väldigt hingstig) så är det inget man vill avla vidare på. Även om du är väldigt intresserad och vill ha honom som hingst så kommer det inte finnas någon större marknad (förutom "små" okunniga avlare) pga. hästens lynne.

*kl*

Jag håller med allihopa... en sån hingst skulle jag kastrera, precis som flera har påpekat är det ju inget lynne man vill avla vidare på.

Dock ska man komma ihåg att han inte blir snäll och foglig per automatik bara för att man kastrerar. Det är ju i minst lika stor grad en ledarskapsfråga - och akut! Att det redan har gått så långt att han har haft sönder både hagar och väggar, utan att han har skadat varken sig själv eller någon människa allvarligt är nog bara ren tur.

Finns det någon ni kan be om hjälp? En ettig gammal hästkarl, en bra tränare eller liknande? Finns det ingen i den direkta närheten finns det kanske en bit bort, eller i värsta fall nån man kan ha telefonkontakt med.

Har haft hingstar i hela mitt liv och älskar dem. Vill börja med att säga att bara för att en hingst har ett hingstbeteende så betyder det inte att det nedärvs, bullshit!
Min äldsta hingst fick tyvärr en hjärtattack innan midsommar, och jag saknar honom oerhört. Han var hingstig i hagen stundtals men gick bredvid andra hingstar och vallacker, stona på andra sidan våran uppfartsväg. Inga problem alls. gick med honom i vanligt grimskaft och var helt underbar att hantera, som ett fromt lamm. :) Och kanonfin att rida, bettlöst. LÖslongerade honom, gudomlig.

Han fick endast en avkomma som vann sina 2 första löp enkelt, den avkomman har på ungefär 12 starter tjänat mer än 62000:- vilket inte är illa.

Min "lilla gubbe" hade däremot "klaustofobi" kunde inte stå på box utan han hade utebox/stall. Då det inte var några bekymmer.

Sedan är det ett hanteringsproblem han har ingen direkt respekt verkar det som. Oftast så lugnar de sig när de fått "smaka" ström som känns. Hingstar är normalt sätt väldigt känsliga för ström.

Så denna hingst som du har hemma kan oxå ha något sådant eftersom han tar sönder väggar mm. Sedan kan man göra en hage med kraftig plank och MKT ström i som sticker in i hagen med distans isolatorer. I hög höjd och låg, 4 trådar eller så. Så han lär sig att det gör "ont". OM han går för nära.:D

Sedan kan man göra en hage med kraftig plank och MKT ström i som sticker in i hagen med distans isolatorer. I hög höjd och låg, 4 trådar eller så. Så han lär sig att det gör "ont". OM han går för nära.:D

Måste bara undra. Varför vill man ha häst på det sättet? Varför vill man behålla en hingst på det sättet? Möjligtvis kan jag tänka mig som en nödlösning för en väldigt väldigt kort period tills man hittar ett annat stall ev. tar bort stona.

För även om man lyckas hålla hästen innanför så mår den ju inte bra som hingst.

Kanske blev det lite fel som jag skrev. Men tänkte mest på ts och hennes problem. Mina hingstar har alltid gått bakom "sytråd" och gått jämte mina ston. Och har inte haft några problem med det.

Att jag har haft mina hingstar som hingstar är av den enkla orsaken, att jag velat ta föl och har avlat på dem. Och mig veterligt e det underlättande om man vill ta föl o föda upp egna avkommer.:p

Sedan att han har haft under sina år ett utegångsstall/box har inte varit något negativt. Man har mkt att tjäna på det. Friskare hästar bl a. Samt får hästen röra sig så som de ska få göra, tycker jag.

För egen del så har jag provat med att ha honom med mina andra hästar i stall. Bl a fick han en box som var 16-17 kvadrat. Vilket e väldigt stort. Men han slog i väggarna ändå inte hela tiden, men tillräckligt för att jag inte ville ha honom inne för skaderisken. Då han var tävlingshäst. ;)

Men det e upp till var o en att avgöra vad som e bäst för just den individen. Ingen e ju lik den andra. Det e vad jag tycker.

Mina hingstar transporterar jag tillsammans och ihop med stona. Och det är heller inga problem. :angel::love:

Hingstar är normalt sätt väldigt känsliga för ström.
??????????????
Hingstar är väl individer som alla andra hästar eller?
Det finns hästar som inte är känsliga för ström precis som det finns hästar som är så känsliga att de bara behöver tro att det finns ström för att hålla sig på flera meters håll.

Har själv hingstar och kan bara säga att det hingst är ett kön inte en typ av häst. Det finns individer som helt klsrt ska kasteras och dessutom ska det göras fort. Precis som det finns hingstar som kan leva lyckliga harmoniska liv som hingst utan problem. Nästa bit är hanteringen av dem. Det finns folk som klarar att hantera de flesta hingstar och det finns personer som inte ens klarar den snällaste. Så man kan inte generellt säga varken det ena eller andra fungerar bara för att det är en hingst.

Det är inget fel att ha hingstar, det är heller inget fel att ha dom ute, min häst klarar heller inte av att stå i box särskillt länge om han ska må bra.

Men jag tycker inte man ska ha kvar hästen som hingst om den går och stressar hela tiden och aldrig kan slappna av pga andra hästar. Oavsett hur fin hästen än är så tycker inte jag det är rätt.

Alla hingstar stressar inte ihjäl sig heller även om det finns ston i närheten, vissa klarar det och vissa klarar det inte.

Helt klart saknas kunnandet om hur just denna häst bör hanteras. Det kunnandet kan kosta betydligt mer än det smakar.

Sälj till någon som kan hantera och sköta elelr kastrera är mitt råd.

KAn bara säga som du själv är inne på (hantering) att en tidig gränsdragning och hantering är absolut självklar när det gäller, speciellt, hingstar. har man väl lärt dem var gränsen går vad de får göra så har man oftast inte några problem. Och visst e det så att vissa personer är mindre lämpliga att hand ha hingstar och kanske hästar över lag.
Men mitt uttalande här o nu i dessa meningar jag skrivit menar jag inte att kritisera TS.

Utan jag menar då att man bör ha ett kunnande men det förutsätter jag att man har när det gäller hingstar.

Men för egen del litar jag nästan mer på en hingst än ett sto. De är oftast mer tydliga i sitt språk.

Allt ligger i fostran från de är små.

Och är det så att inte hingsten kan slappa utan stressariker o är "hemsk" så är nog en kastration att rekomendera. Men att lära dem vad ström är e inte så svårt. Om det är det som det hänger på, vad man kan utläsa på vad TS.
Bl a vill jag säga.

Min hingst var INTE stressad, men hatade att vara inne. Att transportera honom var inga som heslt problem, men att stå i box gillade han inte. HAn var inte skrikig eller något. Sa hej när man kom eller på flickorna men inte mer än hej sas. Sa man till honom att nu e du tyst, så var han det. Du kunde gå med vanligt grimskaft jämte märrarna på slagt sådant.

Vill sedan bara säga att generellt sett så e det lite svårt att avla o ta föl med hjälp av en vallack.

Någon här får gärna ge något exmpel på en avkomma efter en vallack, någon som alltså varit vallack och edan betäckt o fått ett föl. :angel:

Min hingst var INTE stressad, men hatade att vara inne. Att transportera honom var inga som heslt problem, men att stå i box gillade han inte. HAn var inte skrikig eller något. Sa hej när man kom eller på flickorna men inte mer än hej sas. Sa man till honom att nu e du tyst, så var han det. Du kunde gå med vanligt grimskaft jämte märrarna på slagt sådant.
Har jag skrivit någonstans att din häst var stressad? Jag pratar inte om din häst utan hingstar som inte mår bra som hingstar.

Vill sedan bara säga att generellt sett så e det lite svårt att avla o ta föl med hjälp av en vallack.

Någon här får gärna ge något exmpel på en avkomma efter en vallack, någon som alltså varit vallack och edan betäckt o fått ett föl. :angel:

Och jag anser att det är otroligt fel att hålla en hingst som hingst om den inte mår bra av det, om den inte kan gå brevid andra hästar utan att bli stressad av det.

Du pratar som om folk tycker man ska kastrera alla hingstar, att ingen skulle få vara hingst. Ingen har väl sagt att hingstar inte kan få vara hingstar sålänge dom har vettiga psyken och mår bra av det och inte stressar ihjäl sig pga en annan häst.

Hej! Behöver lite tips och råd om hur man ska hantera en hingst, 4år, som har väldigt mycket kraft och vilja. Har 3ston i samma stall som honom och han är ensam hingst. Han kan inte gå ut i hage längre för ahn sprang igenom 3staket för att komma in till flickorna. Dessutom har han tagit sönder mellanväggen (som klarat ALLT innan) för att komma en till ena stoet. Han är hur snäll som helst och vill ingen något ont men han blir helt blockerad när en annan häst kommer fram.
Har haft hingst 2ggr innan av samma ras (frieser) men dom har vart hur lugna som helst och vi kunde rida ut med ett sto och hingsten. Vi vet inte hur vi ska hantera honom ännu, men vi tycker om honom så mycket så vi vill inte sälja (eller kastrera) utan att först provat allt vi kan.

Det första jag skulle fråga mig var vad denna individ kan tillföra aveln. Om svaret är egentligen ingenting så skulle jag kastrera direkt (vilket är vanligast). Att tycka om är inte kriterier för att behålla en hingst som hingst. Om han ändå har något att tillföra skulle jag flytta honom till ett annat stall där det inte fanns ston. För inne kan han inte stå för att det strider mot djurskyddslagen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Vår hingst har ett beteende som jag inte riktigt vet hur jag ska hantera - han vill oerhört gärna nafsa på den som hanterar honom. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 922
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama