välbalanserad halt..

P

puckis

Behöver tips för hur jag ska träna mina halter.
Hästen är väldigt het och att begära en halt är som att rygga hela fyrkantsspåret för honom.. dvs han blir otroligt otålig av att stå still och ser det som en förolämpling.. Tyvärr slutar det ofta med att jag får tendens att bli hårt i handen och att han kör upp huvudet och struttar runt med bakdelen. Jag längtar tills den dag han kan göra halt i form och sedan vänta till jag ger nästa uppgift...
Konkreta övningar behövs..

Sv: välbalanserad halt..

mycket övergångar mellan skritt, trav, galopp och lägg in jätte korta halter och ge hästen slapp tygel så fort den står stilla/saktar av... du kan ju även prova med att börja göra halterna för hand, börja ridpasset med att gå mer hästen en bit och kräv att den ska stå stilla en nån sekund... beröm, prata och lugna hästen så fort den är duktig att stå stilla... utan att hästen kan göra halt så kommer du aldrig kunna få igenom en bra halvhalt.

Enklaste sättet att rida halt i form, om hästen är ömfotad är att sko av den. Är den ej ömfotad så kan det gå bra med några brallrepor i ojämt frusen hage före ridpasset. :D

Mer seriöst så skall du se till att han lyssnar på din sits. När du sätter ditt sitsläge "tungt" i sadeln (bakåtvinkling av bäcken) skall han stanna (På samma sätt som han skall lära sig att gå fram för endast framåtvinkling av bäcken). Detta övar du in först i skritt där du vinklar bak ditt bäcken, stannar han inte på det (troligtvis inte i början) stoppar du med tygeln, först kort försiktigt, funkar inte det sätter du honom direkt på arslet och ger direkt mycket snabb eftergift och mycket beröm vid stillastående. Upprepar du det här några (1-100 beroende på kopplingarna i hjärnan hos olika individer) gånger så kommer han att uppfatta din sitsförändring som enda haltkommando eftersom en smart häst (de allra flesta) tycker att det är onödigt att bli satt på arslet för att göra något så simpelt som att stanna. När det funkar bra i skritt går du över och gör samma från trav till halt och sedan också så att sitsen ger övergång från galopp till trav. Förutom vid de mycket korta bryska tillrättavisandena för att få honom att öppna upp för finkänslig kommunikation, så är det som alltid lätt mild kontakt med munnen. Den sämsta låsningen med en het häst är att ryttaren utan att tänka på det bär mer och mer i handen, av omedveten rädsla att det skall bära av så in i h-vete annars. Eftersom det då konstant går signaler från tryckreceptorer i munnen så kommer hjärnan att höja sin "base-line" för input och hästen pressar sig än mer mot handen. Som sagt mjuk mjuk jämn kontakt, men det är inte fel att ta ordentligt momentant (då detta kommer att registreras effektivt) som korrekt korrigering följt av eftergift och beröm vid rätt.

Fast att vinkla bak bäckenet för att få en halt kanske inte är så smart när man senare i utbildningen vill att den signalen ska betyda samling... Man kan stanna av bäckenets rörelse istället, "frysa" bäckenet.

Jag har haft samma problem med mitt gamla fullblod
Det visade sig att om han bara fick ner huvudet så stack han inte med mig så jag lärde mig att hantera en gramantygel, började att använda den och så fort han började att gå bakom handen eller dansa på bakbenen eller backa i rallyfart när jag bad om halt eller något annat i ett långsammare tempo än han ville så kunde jag DRIVA fram honom så att han fick med sig sin rumpa och efter ett tag så kunde han göra halt utan en massa problem med samling eller balans.

Jag har också en het häst som inte gärna ville stå still förr i världen. Det här funkade på honom.

Prova att gradvis dra ner tempot i skritten till snigeltempo, långsamt, långsamt. Hästen ska hela tiden vara med dig och jobba rätt. Och den får inte öka farten. Till slut rider du så lågsamt att ni stannar. Stanna inte förräns hästen och du är redo. Den måste jobba rätt. Det kan ta lång tid. Men du får hästen med dig i halten. Det blir inte bara ett stopp.
Eftersom den har problem med att stå still kan du nöja dig med en kort halt för att sedan gå fram igen.

Lycka till!

"...utan att hästen kan göra halt så kommer du aldrig kunna få igenom en bra halvhalt."

Tycker nog att det lika gärna kan vara tvärtom. Ju snabbare eftergift man kan ge, desto lättare inlärning, och vid en halvhalt kan du ge eftergiften så fort du har gjort förhållningen, ska du göra halt ger de flesta inte någon eftergift förrän hästen står stilla, vilket kan ta betydligt längre tid. En av mina hästar blev otroligt stressad av att stå stilla, men 3:e ridturen där vi jobbade med förhållningar - eftergift kunde hon göra halt och stå i åtminstone 2 sekunder, vilket var ett enormt framsteg, då det initialt visade sig att hon reste och kastade sig åt sidan om man framhärdade. Men vi jobbade med halt från marken parallellt, och utan det hade det nog inte gått lika bra. Numera jobbar vi med halt på så sätt att hon, oavsett vart vi befinner sig på ridturen, ska stå stilla så att jag kan kliva på eller av, och det förstår hon (så länge det inte är ren bakom träden) :D .

Gick med samma fråga till tränaren och jag fick skritta runt i snigeltempo och göra halter. Tror inte min lilla kuse gillade detta ridpass speciellt mycket men det var nyttigt eftersom även skritten är våran svåraste gångart. Tipsen jag fick av honom var identiska med både Tuapuas och Fräcke Froddrick, Tack. Nu är våra halter riktigt bra faktiskt, faktiskt även i hoppningen som annars brukar vara lite okontrollerad...
Och, nej våra halvhalter brukar inte fungera speciellt bra heller. De kommandon som betyder spring, spring fortare och spring ännu fortare fungerar däremot alldeles utmärkt...

..Hm.. har satt araben på arslet några gånger då min stubin brunnit av och jag tackat nej till en kamikazefärd ett antal gånger på ett fint sätt utan respons.. Hästen har dock inte byggt några nya kopplingar utan skiter i betydelsen av förhållningar så länge som hon ser en anledning att fortsätta framåt.
Tänkte ett tag att hon borde ju ha självbevarelsedrift nog att till slut reagera positivt på en förhållning då det annars slutar i våld mot mun/nosrygg eller brytstopp mot en snövall.. Men nej då. Har fått lära mig att ska hon framåt så kan jag få den äran att försöka bryta käken av henne och det vill jag ju inte... Hon tycks tänka KUL kul, fortare tjohooo..

Mer seriöst på ridplan så funkar det att rida övningar som ter sig lite sövande på henne. Böjda spår och jobbiga grejor utan överpress. Då tänker hon lite mer tillbaka och kan ibland stanna på utandning och släppt tygel. Sätter stressen in som ibland vid otrevligt underlag/brunst och snygging hemma i hagen eller annat som stör arbetsron då kan man hälsa hem till snygga halter och med större framgång jobba med galoppintervaller med naturlig broms i milslång backe uppför berget... suck igen. Tur att man har en vettig LUGN startande travhäst att trimma på som omväxling mot den förprogrammerade springgalna araben..
Travaren tvärstannar på "bra" med lyckliga ögon medans araben inte nedsätter sig till att bry sig om beröm från mig och hellre ökar med en fnysning...

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 734
Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 054
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 215
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar