Valack som hingstar sig för människa

Johannakl

Trådstartare
Jag har ett problem med min häst och jag undrar om ni kan hjälpa mig att få klarhet i detta.

Det började för några månader sedan. Han är helt enkelt kåt på mig :confused::o Det vill säga han blir upphetsad av mig emellanåt och då kan tilläggas att det inte finns något sto i stallet och han brukar dessutom inte hingsta sig för ston. Dock så hoppar han inte runt och fjantar sig eller liknande, utan mer försöker fjäska in sig. Inget klättrande med andra ord. Han gör det bara mot mig och ingen annan människa. Detta händer kanske en dag i veckan och han är då mest som en stor nallebjörn.

Han vägrar även helt enkelt att ha en annan ryttare på ryggen då han protesterar genom att växa fast i marken... Bör tilläggas att det här tidigare har varit hästen som man kan sätta upp vem som helst på.

Tidigare har han inte blivit riden regelbundet på flera år och inte fått särskilt mycket tid. Han har varit hästen som har kommit i andra hand vid den lilla hanteringen han har fått. Sen blev jag medryttare och sedan även delägare i honom. Jag är nu det enda som rider honom och den enda som brukar pyssla om honom. I ridningen så är han väldigt glad och tycker att det mesta är roligt. Han är även väldigt framåt, därför är det här beteendet väldigt förvånande.

Har ni något förslag till varför han har blivit så annorlunda och varför han bara accepterar mig? Och framför allt, varför hingstar han sig för mig?
 
Sv: Valack som hingstar sig för människa

Förstår inte hur hingstbeteendet visar sig? Får han stånd och "uppvaktar" dej?
 
Sv: Valack som hingstar sig för människa

Ja han får stånd och ska fjäska in sig hos mig :o han blir världens fjäskigaste och ska visa upp alla trick han kan :o
 
Sv: Valack som hingstar sig för människa

Fast hur får du det till något sexuellt? :crazy:
Min unghäst (och även den äldre ibland) kan hålla på och "kasta tricks" på mig för att imponera, de vill ha beröm bara.
 
Sv: Valack som hingstar sig för människa

Tror som skuggi att du misstolkat hans beteende helt. Jag ser tre saker i det du skriver.

1. han blir väldigt avslappnad i ditt sällskap och trivs, varpå snoppen åker ut, inget ovanligt alls bland valacker och har inget med kåthet att göra.

2. han trivs med att få full uppmärksamhet från dig och ser dig som han ledare och vill ge tillbaka varpå han gör allt (fjäsk) för att du ska se honom än mer och bekräfta honom.

3. han har lärt sig dina signaler uppsuttet och förstår troligen inte när det kommer nya ryttare varpå hans osäkerhet får honom att stanna istället för att göra fel.

Allt du beskriver låter som en osäker kille som nu hittat sin matte och törstar efter bekräftelse och beröm å som är livrädd att göra fel.
 
Sv: Valack som hingstar sig för människa

Ja han är extremt osäker och jag har fått upp hans självförtroende väldigt mycket. Han gör allt för mig :) men ryttare som har ridit honom mycket innan och som han känner väl vill han inte heller ha på ryggen. När jag rider så är det på bådas vilkor och jag lyssnar alltid på honom och berömmer alltid jättemycket så fort han gör minsta lilla rätt. Det på grund av att han har ett behov av att göra rätt och vill veta att han gör det.

När min pojkvän är med kan jag förstå att han inte släpper honom nära mig och ställer sig gärna mitt emellan för att markera att jag är där för honom och han ska ju inte komma och störa. Vilket jag kan förstå. Men inte ens personer som han känner som har ridit honom en del innan släpper han nära trots att han tidigare visat att han gillar dem. Dock så busar han bara med mig när han är glad för han vågar inte när andra är med för han är rädd för att de ska bli sura på honom. Jag uppmuntrar när han tänker själv då han bara gör små oskyldiga saker och alltid lyssnar på mig om jag säger till. Det är som om han avgudar mig och allt som jag ber honom om är lag typ :o till exempel är det en häst som öppnat grinden till hagen ibland och han stannar kvar där han ska även om de andra är på vift. Bara för att jag har sagt att han ska vara i hagen om någon har släppt ut honom där. Han får alltid massor med beröm för att han stannar kvar. Men på grund av att vi vet att de andra kan vara ute ibland så har vi stängt in gårdsplanen som en hage så de kommer inte längre än så.
 
Sv: Valack som hingstar sig för människa

Typisk sk.a enmanshäst som bara klarar en ledare åt gången och som verkar hittat hem, så ta hand om honom och fortsätt som du gör men släng bort det där att han skulle bli upphetsad och kåt på dig å se hela beteéndet med nya ögon istället å utveckla ert samspel än mer.

Det är få förunnat att få en häst som tyr sig så, är själv lycklig ägare till en lika osäker individ med liknande beteénde.
 
Sv: Valack som hingstar sig för människa

Grattis till att du har fått en känslig individ att komma ur sitt skal. Det är en väldigt häftig känsla!
 
Sv: Valack som hingstar sig för människa

Ja han får stånd och ska fjäska in sig hos mig :o han blir världens fjäskigaste och ska visa upp alla trick han kan :o

halar ut snoppen eller riktigt stånd i full prakt? :P Hingstighet som du verkar tro har inte samma bild hos mej tror jag? Skulle han vara hingstig och rent kåt på dej så får du sätta stopp och ta det ur honom, för är det verkligen som du tror får du kanske snart en 500 kg klättrande häst på dej.
 
Sv: Valack som hingstar sig för människa

Det får alla valackar ibland, även min häst kan få det ibland utan större anledning eller utan att det är något sto i närheten. Dom har kroppsfunktioner som alla djur har och som dom inte alltid styr över i alla situationer. Inget som helst konstigt med det.
 
Sv: Valack som hingstar sig för människa

Jag tycker ändå att du ska ha ögon i nacken..för får han riktigt stånd så går resten på en 1000/ sekund..även valacker kan fullborda en betäckning( utan befruktning) och även valacker kan hävda sina revir( ston)

En häst som har varit låg o utan självförtroende kan det även slå över om man inte lägger ett tak för deras sk "fjäsk"..det kan lätt gå överstyr , men styr du av det bestämt o lugnt så tappar han aldrig förtroendet för dig heller.
 
Sv: Valack som hingstar sig för människa

Att en valack får stånd och slår snoppen några slag mot magen är väl inte helt ovanligt. Min förra gjorde så ibland och där var absolut ingen kåthet mot mig orsaken utan snarare att han kände sig tillfreds. Var glad att hästen verkar trivas i ditt sällskap och är så avslappnad.
 
Sv: Valack som hingstar sig för människa

Att en valack får stånd och slår snoppen några slag mot magen är väl inte helt ovanligt. Min förra gjorde så ibland och där var absolut ingen kåthet mot mig orsaken utan snarare att han kände sig tillfreds. Var glad att hästen verkar trivas i ditt sällskap och är så avslappnad.

Tänkte just säga nått sånt. Hjälpte en stallkompis häromdagen med att få hennes valack att kliva upp med alla fyra tassar på en (last)pall.
Han var heeelt avspänd och lugn, men fokuserad och tyckte nog det var kul att göra nått annat.
Ju mer han ansträngde sig för att lyfta ryggen och få in baken under sig desto mer "stånd" fick han, slog sig tom lite med den. Och sen när han klev av så slappnade han av direkt.

Det var ganska intressant faktiskt :idea: tror dock inte att någon av oss tolkade det som att han var het på oss :angel:
 
Sv: Valack som hingstar sig för människa

Jag tycker ändå att du ska ha ögon i nacken..för får han riktigt stånd så går resten på en 1000/ sekund..även valacker kan fullborda en betäckning( utan befruktning) och även valacker kan hävda sina revir( ston)

En häst som har varit låg o utan självförtroende kan det även slå över om man inte lägger ett tak för deras sk "fjäsk"..det kan lätt gå överstyr , men styr du av det bestämt o lugnt så tappar han aldrig förtroendet för dig heller.

Tycker som du. Är övertygad om att hingstar och valacker läser av kvinnliga hormoner, och har flera gånger råkat ut för att hingstar (dock inte valacker) har reagerat när jag har haft ägglossning och då kommit och kråmat sig och hummat och betett sig som om jag var ett sto.

Nu är det inte alls säkert att det är så din häst gör, och kanske är det bara det att han slappnar av och vill få bekräftelse. Men ha ett litet öga i nacken, tycker jag också!
 
Sv: Valack som hingstar sig för människa

Tycker som du. Är övertygad om att hingstar och valacker läser av kvinnliga hormoner, och har flera gånger råkat ut för att hingstar (dock inte valacker) har reagerat när jag har haft ägglossning och då kommit och kråmat sig och hummat och betett sig som om jag var ett sto.

Nu är det inte alls säkert att det är så din häst gör, och kanske är det bara det att han slappnar av och vill få bekräftelse. Men ha ett litet öga i nacken, tycker jag också!

Det låter faktiskt rätt troligt. Det kan faktiskt ta ett tag innan ståndet försvinner. Och om det kommer fram någon annan till honom så slutar han men så fort han vänder sig mot mig igen få börjar han igen :o

Men om han blir för närgången säger jag alltid ifrån för jag vill ha mitt utrymme eller vad man ska kalla det för mig själv :p det funkar inte att ha 500 kg så nära inpå sig.
 
Sv: Valack som hingstar sig för människa

Vi har en hingst i stallet som var lite väl sugen på min tränare för någon vecka sedan....
Det var väldigt varmt ute, vi hade tömkört hingsten och tränaren fick springa lite. När vi kom in skulle hingsten stretchas, han börjar nosa henne i nacken och bli jäkligt närgången när han känner av hennes lukt. Hon hade ju som sagt fått springa en del och var svettig. Hon tillrättavisade honom på en gång och berättade att det är inte första gången hingstar reagerar på henne.
Väldigt obehagligt tycker jag och ser till att säga till på skarpen när han tänker tanken att närma sig, man ser att de får en annan "blick" eller "tanke". Iallafall den här hingsten.
 
Sv: Valack som hingstar sig för människa

Tycker som du. Är övertygad om att hingstar och valacker läser av kvinnliga hormoner, och har flera gånger råkat ut för att hingstar (dock inte valacker) har reagerat när jag har haft ägglossning och då kommit och kråmat sig och hummat och betett sig som om jag var ett sto.
Nu är det inte alls säkert att det är så din häst gör, och kanske är det bara det att han slappnar av och vill få bekräftelse. Men ha ett litet öga i nacken, tycker jag också!

Hej Cornelia, jag tror som du, jag har varit med om att en hingst fick stånd och började humma när han nosade på min tik som löpte. Pållen i box, boxdörren öppen, tiken i boxöppningen.
Stängde boxdörren snabbt kan jag berätta.
 
Sv: Valack som hingstar sig för människa

Hej Cornelia, jag tror som du, jag har varit med om att en hingst fick stånd och började humma när han nosade på min tik som löpte. Pållen i box, boxdörren öppen, tiken i boxöppningen.
Stängde boxdörren snabbt kan jag berätta.

Ja hästar känner av våran ägglossning också precis som förmodligen alla djur kan göra, hanhundar kan bli extremt fjäskiga och överbeskyddande, speciellt när de har ett sånt nära band till människan då dom tillhör flocken.
 
Sv: Valack som hingstar sig för människa

Ja hästar känner av våran ägglossning också precis som förmodligen alla djur kan göra, hanhundar kan bli extremt fjäskiga och överbeskyddande, speciellt när de har ett sånt nära band till människan då dom tillhör flocken.

Men dom vill inte sätta på människan väl? Är det inte bara så att hunden får instinkten att vakta och beskydda flocken lite extra. Detsamma måste väl gälla lite för hästar också, att dom sätter igång ett visst tänk som gör att dom kan tex reagera starkare än väntat på en annan häst eller omgivningen.

Jag har svårt att tänka mig att hästen eller hunden just har tänkt att para ihop sig med människan. Det hade ju blivit galet i det vilda isåfall om olika djurarter tänder och går på varandra.
 

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 498
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 769
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Varför är endel häst människor inte så trevliga! Har blivit väldigt ledsen för kommentarer jag fått på mina trådar där man tror att jag...
Svar
11
· Visningar
2 072
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp