Valack som betäcker!

linzan

Trådstartare
Är så himla nervös så jag måste bara fråga, är det normalt att en valack betäcker ett sto? riktigt alltså med grejen inne osådär?
Mitt sto brunstar för fullt nu igen och igår såg mamma att araben var på Macki och betäckte henne för fullt.
Är så rädd för infektioner och sådär med, ska såklart sära på dom men hur ser man om en valack inte är riktigt kastrerad? Han har alltid uppfört sig som en hingst fast han blev skuren tidigt.

Tyvärr så är vissa valacker så. Dessutom är de VÄRRE än hingstar eftersom de inte blir "nöjda", utan betäcker gång på gång. Sära på dem!

jo, har sett en valack i stallet göra det några gånger. Han beter sig hingstigt och har världens nacke, så vi tror att han kastrerades sent. Men nu har han inte gjort det på ett tag, vad vi har sett i alla fall.

Tyvärr så är det ju stor risk för infektioner. Är det ett sto du tänkt betäcka nån gång är det läge att veterinären kommer ut och sköljer och kanske behandlar på en gång.

Valacker kan betäcka, detta oavsett om de är kastrerade sent eller tidigt. Som Magdalena skriver, sära på dom eller prova en brunstört förslagsvis på valacken.

Risken finns för infektion, men ger sällan en sjukdomsbild utan mer utebliven dräktighet vid betäckning. Så har du för avsikt att betäcka nu eller senare, kan du ta ett bakterie prov innan detta sker. Skulle stoet mot förmodan uppvisa en infektionsbild får du ju anlita vetrinär i övrigt behöver du inte göra det.

Lämplig ört i pållens fall skulle kunna vara tex Hilton Regulate, detta brukar lugna upphetsade valacker så de ändå kan gå tillsammans om inget annat alternativ finns.

Hej!

Tyvärr finns dom valackerna. Jag tycker mej träffat allt fler på senare år. När jag var yngre hördes det sällan om valacker som betäckte. Mitt sto brukar kunna få vilken valack som helst helt kollrig, tex förra sommaren gick hon med en valack som aldrig betäckt förr (gått med brundtiga ston länge), men han var på henne så vi fick separera dom. Har även träffat en valack som försökte betäcka ett 1-årigt sto../ Lavinia, vars pålla inte riktigt verkar kunna lära valacken i hagen vad det är han ska göra, trots att hon slickar och nosar på hans snopp och sen vänder rumpan till MYCKET inbjudande..

Jag har ett sto som i våras fick för sig att "betäcka" mitt andra sto. :crazy:

Men det har hon slutat med.

Mitt sto blev betäckt av en valack (på 23år) förra sommaren.. Med hjärtat i halsgropen så ringde jag ATG och frågade om detta var möjligt (ville inte inse vad som hänt) Och om det var någon risk för infektioner, då sa kära vet. att hästen är skapt för att bli betäckt och att det inte var någon fara.. och det med infektioner frågade jag och hon sa då - ska du betäcka henne. - ja det ska jag men inte nu... - nähe gör ett bakterie prov då när ni ska betäcka så märker du... :mad: :( :crazy: :o ??!!
Det är ingen fara tydligen men tänk på att valacken inte har den "mekanisken" att förstå när han är klar.. utan han kan betäcka och betäcka flera flera gånger.. Risken för att han skadar henne på ryggen och sånt är ju ganska stor. och att stoet klappar till honom är ganska stor.. jag ger dej rådet att sära på dem!! Det gjorde vi och sedan så flyttade han till ett nytt stall :) :) :) :)

hehe, min pålle är en sån där valack som blir utsatt för sexuella trakasserier i hagen... Hans flickvän (bara de två som går tillsammans) är brunstig ganska ofta och ganska mycket... Hon riktigt trycker upp sig mot min pålle som ser helt förtvivlad ut och backar undan, med henne efter sig. Sen vänder han och går iväg och hon hänger efter, glatt brunstandes... :crazy: Han har det inte lätt min lille sockertopp... :love:
Men det är inte såå ovanligt med valacker som betäcker, när andra valacker gick med pållens flickvän så var de på henne hela tiden... :(

Vilken fläng veterinär! Javisst är de "gjorda för att betäckas", men av HINGSTAR. Hingastar renar ju sig själv iom att de hänger ut "grejen" titt som tätt. Valacker har inte det beteendet och är därför smutsigare än hingstar. Och så då att de aldrig blir nöjda.

hur kommer det sig att vissa valacker betäcker och andra inte gör det alls?

Jag har tre valacker med mitt sto nu, en som jag har på foder och två sommmarhästar. Den äldsta av dem allihopa (23 år?) ville verkligen betäcka när stoet var i brunst, men de andra två visade ingenting. Som tur var var "min" valack inte det minsta intresserad så han kunde gå med henne tills hon lugnat sig.
Men tala om panik när han kom där med sin... alldeles gojsig och full av hudflagor :crazy: Jag är verkligen glad att jag var där så vi kunde ta ut henne innan något hände!

är han kastrerad så är han. det finns något som kallas klapphingst, att testiklarna är kvar, men den kan inte göra stoet dräktigt. hur länge sen var det som den kastrerades? många vallacker beteer sig som hingstar, det är vanligare än vad man tror!

10% av alla klapphingstar är fertila, alltså har du otur kan stoet bli dräktigt även med en klapphingst.

Mvh

Camilla

Vi hade en valack som gjorde som din. Men vi gav honom en ört kallad munkpeppar (munkar åt detta förr för att hålla sig lugna :D :o) och den funkade och han slutade helt och hållet.

Vi hade en valack som gjorde som din. Men vi gav honom en ört kallad munkpeppar (munkar åt detta förr för att hålla sig lugna :D :o) och den funkade och han slutade helt och hållet.

Munkpeppar.. Tell me more!

Min valack är verkligen en hingst och han är ensam med bara ston i hagen. Jag försöker vänta ut stonas brunst men börjar tappa hoppet om att de nånsin slutar. Jag ger dem några dagar till sen måste jag skilja dem åt om jag inte får en förbättring..

Om testikeln ligger i bukhålan så är temperaturen för hög och spermiebildningen blir störd. Dessa testiklar är ofta underutvecklade och kan inte producera befruktningsdugliga spermier men de producerar ofta mer testosteron än normala tesiklar. Jag antar att en testikel som ligger nere i inguinalkanalen kan vara mer normal och producerar spermier. Jag vet inte men jag tror det kan vara så.

Munkpeppar.. Tell me more!

Vi hade (peppar, peppar) också en valack som försökte betäcka stona. Förra sommaren gav vi honom munkpeppar och han blev fullkomligt ÄCKLAD av stona som limmade på honom! No way, sa han och gick. :banana:

I år har vi inte sett honom hålla på alls, så vi hoppas att han "kommit över det". Annars blir det en ny kur!

Liknande trådar

Hästhantering Vår valack har gått med vårt sto sedan 1 år tillbaks. (Han är kastrerad som 3 åring) stoet brunstar nu och nu ikväll såg jag att hon...
Svar
9
· Visningar
2 063
Senast: Habina
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 314
Senast: Masse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932
Avel Hej! Jag gjorde en gynkoll på mitt swb sto förra torsdagen 29/4. Allt såg bra ut och hon var på väg i brunst och veterinären såg...
Svar
2
· Visningar
957
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka