Valack som betäcker!

Ah, tack! Det visste jag inte.

En av mina tidigare favorithästar var resultat av en missad klapphingst i hagen.

Låter som något för min lille raring... :mad: Han har varit helt prillig sen det kom ett nytt ("nygammalt") sto till stallet för ungefär en månad sen. Skriker och gapar, stegrar sig mot folk som försöker leda honom i riktning bort från henne osv. Och i helgen hade den rara lilla damen rivit ner staketet i sin hage och tagit sig ut i gången mot pojkarnas hage (högbrunstig var hon förstås också...) varvid min pojk kom åt att snusa på henne, gick över sitt staket och satt igång att betäcka. SUCK! När folk gick och skulle sära på dem så slet han sig och gick tillbaka över staketet och sen vågade ingen försöka på nytt... När jag kom dit en liten stund senare (de ringde förstås efter mig) hade de lugnat sig och stod bara sida vid sida. Men när jag tog fast honom (han hade ju grimma och grimskaft på färdigt...) så försökte han nog slita sig igen, men jag var ju förberedd och lyckades hålla i honom och släpa honom till stallet. Han vågade sig faktiskt inte på att stegra mot mig - alltid något... Sen dess har de inte ens fått gå i hagar med bara gång emellan utan de betar i skift så att de turvis står i vinterhagen i andra ändan av anläggningen.
Till saken hör att min kille är 15 år nu, när jag köpte honom som femåring var han världens mesigaste lilla valack som var hårt hunsad av fölstona som han gick med hos förra ägarna. Men någonstans längs vägen har det här monstret till hingsthalva uppenbarat sig - sen är han ju väldigt rar och snäll och lydig så länge han inte får umgås med brunstiga ston...
Tack vare strikt "separationspolitik" de senaste åren så har han varit så lugn att jag trodde att han blivit för gammal för dessa dumheter - tydligen hade jag fel...

Eftersom det är fel av en veterinär att ta bort bara den testikeln som är nere på en enkelsidig klapphingst så bör alla sådana vara fertila. Dubbelelsidiga klapphingstar är väldigt ovanliga o att 10% av dessa skulle kunna producera OK spermier har jag svårt att tro på. Spermiebildningen är enormt känslig för för hög temperatur.
PL

Liknande trådar

Hästhantering Vår valack har gått med vårt sto sedan 1 år tillbaks. (Han är kastrerad som 3 åring) stoet brunstar nu och nu ikväll såg jag att hon...
Svar
9
· Visningar
2 063
Senast: Habina
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 314
Senast: Masse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932
Avel Hej! Jag gjorde en gynkoll på mitt swb sto förra torsdagen 29/4. Allt såg bra ut och hon var på väg i brunst och veterinären såg...
Svar
2
· Visningar
957
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka