Val, hur vet man?

Som några redan har sagt så tror jag att det är viktigare att förstå vilken ideologi som styr partierna och deras stora sakfrågor snarare än detaljfrågor. Att veta exakta kronor som varje parti vill satsa på sjukvården är inte lika intressant som att veta hur partierna vill bygga upp sjukvården, hur den ska finansieras osv.

Alltså. Jag resonerar mycket kring vad partierna vill åstadkomma och HUR. För jag är ganska säker på att både moderaterna och socialdemokraterna vill att alla ska ha rätt till sjukvård. Frågan är hur den ska finansieras och ägas.
Precis, VAD de vill åstadkomma är egentligen ganska ointressant, för de flesta partier är ute efter ett välfärdssamhälle där alla får bästa möjliga förutsättningar, det intressanta är ju HUR de har tänkt att ta sig dit.

Ett parti som bara vill göra allt bättre och ge mer pengar till vissa saker säger ju ingenting, eftersom de måste dra in på annat för att det ska lyckas.

Den som TT tagit fram, http://na.se/misc/valkompassen/

Gjorde tre st som jag sparade resultatet på.
I topp på dessa tre hamnade Miljöpartiet, Socialdemokraterna och Kristdemokraterna vilket inte känns så enhetligt.
Det lustiga är att andra-rankingen på alla tre testerna blev samma - Folkpartiet.
Jag tror att bara läsa vad det hela handlar om och klicka in sig på de olika partierna och inte minst - kandidaterna och vad de står för är halva vägen fram, resten av vägen är den som går till valurnan.

Om jag ska beskriva vad jag tycker är viktigt och vad som styr vad jag röstar på så tycker jag att det är jätteviktigt att Sverige har ett bra företagsklimat och speciellt för småföretagare och entreprenörer. Jag vill att Sverige ska ha en levande landsbygd där folk och fä ska ha råd att bo. Jag vill ha ett Sverige med fungerande sjukvård, men jag är kritisk till det systemet vi har idag. Jag tycker att skolan är jätteviktig. Men viktigast av allt är att jag tro på frihet och att människan ska få välja själv. Jag tror inte att staten ser till mitt bästa, vilket innebär att jag vill att de ska ha en begränsad bestämmanderätt över mig.

Klockren Centerpartist :D

De flesta partier är ju för en massa bra saker. Jämställdhet, frithet, solidaritet, miljö, demokrati. Kan vara svårt att skilja ut vilken som är bäst på vad.

/tanten - aktiv centerpartist

asdshf, jag vill inte starta en diskussion om det här egentligen men alltså typ jo. det där... är ju ren lögn. både jämställdhet och miljö som rena sakfrågor är just nu de facto ämnen som var och en, tyvärr, "tillhör" två olika partier.

Som blivande samhällskunskapslärare så har jag fått lov att sätta mig in i politiken på ett helt annat sätt än innan. Mycket nyttigt, men mycket frustrerande!! Ignorance is bliss? (NEJ, absolut inte! Men ibland är det skönt.)
Som andra i tråden sagt så utgår jag från ideologi och partiernas "hjärtefrågor". Men också hur saker och ting ska göras.

Gjorde valkompasserna från svt och misc och fick samma resultat. Miljöpartiet i topp och tätt efter F! (hos svt) SD sist - no surprise there! Skolan, miljön, jämställdhet och jämlikhet är viktiga frågor för mig. Som tur är håller MP en skolpolitik/syn på skolan som stämmer bra med min egen. Annars hade mitt val nog sätt annorlunda ut.
Gillar valkompasser, de ger ett bra hum tycker jag, även om jag redan hade en ganska bra bild.

Som blivande samhällskunskapslärare så har jag fått lov att sätta mig in i politiken på ett helt annat sätt än innan. Mycket nyttigt, men mycket frustrerande!! Ignorance is bliss? (NEJ, absolut inte! Men ibland är det skönt.)
Som andra i tråden sagt så utgår jag från ideologi och partiernas "hjärtefrågor". Men också hur saker och ting ska göras.

Gjorde valkompasserna från svt och misc och fick samma resultat. Miljöpartiet i topp och tätt efter F! (hos svt) SD sist - no surprise there! Skolan, miljön, jämställdhet och jämlikhet är viktiga frågor för mig. Som tur är håller MP en skolpolitik/syn på skolan som stämmer bra med min egen. Annars hade mitt val nog sätt annorlunda ut.
Gillar valkompasser, de ger ett bra hum tycker jag, även om jag redan hade en ganska bra bild.

Ja, ju mer man lär sig desto mer inser man att man inte kan!
Svårt också när man gör valkompasserna och inte är helt 100% på sina svar, då får man väldigt blandade resultat! Jag får fortsätta fundera på vad jag tycker är viktigt :)

Som några redan har sagt så tror jag att det är viktigare att förstå vilken ideologi som styr partierna och deras stora sakfrågor snarare än detaljfrågor. Att veta exakta kronor som varje parti vill satsa på sjukvården är inte lika intressant som att veta hur partierna vill bygga upp sjukvården, hur den ska finansieras osv.

Alltså. Jag resonerar mycket kring vad partierna vill åstadkomma och HUR. För jag är ganska säker på att både moderaterna och socialdemokraterna vill att alla ska ha rätt till sjukvård. Frågan är hur den ska finansieras och ägas.

Ja precis, det är nog bättre att se till partiernas ideologi än just hur de står i enstaka frågor.
Många lovar ju guld och gröna skogar men man vet inte hur de ska åstadkomma det. Någonstans måste ju pengarna komma ifrån!

Ja precis, det är nog bättre att se till partiernas ideologi än just hur de står i enstaka frågor.
Både och, säger jag. Åtminstone finns det vissa partier som är totalt otänkbara för mig enbart pga vissa sakfrågor. Kristdemokraterna är ett sånt exempel, då de vill sänka abortgränsen skulle det för mig inte spela någon som helst roll om de så blev perfekta för övrigt, där väger sakfrågan tungt nog för att de inte ska få min röst ändå.

Många lovar ju guld och gröna skogar men man vet inte hur de ska åstadkomma det. Någonstans måste ju pengarna komma ifrån!

Och hur lyckas man med det? Har läst runt lite inspirerad av din tråd (:D) men tycker typ alla verkar bra :p

Och hur lyckas man med det? Har läst runt lite inspirerad av din tråd (:D) men tycker typ alla verkar bra :p
I grunden handlar det väl om skatter och statligt ägt vs privatägt. Nu med blått styre har ju exempelvis de flesta apotek blivit privatägda, samt att det dykt upp privatägda vårdcentraler. Tidigare, med rött styre, var allt sånt statligt ägt.

Rött = Högre skatter som går till vård, skola, omsorg mm, då staten äger allt sånt.
Blått = Lägre skatter, satsande på egen- och småföretagare, där staten äger mindre.

I princip, enkelt förklarat. Där har du de två olika ideologierna, men nu finns det ju fler färger också. T.ex grön, som har miljöfrågor som huvudsyfte, men står på de rödas sida (Miljöpartiet), samt några som står helt utanför denna uppdelning och enbart vill in för sakfrågor, oavsett sida (ex. Piratpartiet och SD).

Så börja med att fundera på vad DU tycker är viktigt, några frågor som står dig närmast hjärtat och kolla sen runt utifrån det, det tror jag är det enklaste att börja med.

I grunden handlar det väl om skatter och statligt ägt vs privatägt. Nu med blått styre har ju exempelvis de flesta apotek blivit privatägda, samt att det dykt upp privatägda vårdcentraler. Tidigare, med rött styre, var allt sånt statligt ägt.

Rött = Högre skatter som går till vård, skola, omsorg mm, då staten äger allt sånt.
Blått = Lägre skatter, satsande på egen- och småföretagare, där staten äger mindre.

I princip, enkelt förklarat. Där har du de två olika ideologierna, men nu finns det ju fler färger också. T.ex grön, som har miljöfrågor som huvudsyfte, men står på de rödas sida (Miljöpartiet), samt några som står helt utanför denna uppdelning och enbart vill in för sakfrågor, oavsett sida (ex. Piratpartiet och SD).

Så börja med att fundera på vad DU tycker är viktigt, några frågor som står dig närmast hjärtat och kolla sen runt utifrån det, det tror jag är det enklaste att börja med.

Problemet är att jag känner mig mittemellan. Typ blå-grön. Blä.

Jag också. Miljöpartiet har jag alltid haft närmast kanske och har röstat på tidigare i ett val och kanske är det ju det jag röstar på, har inte bestämt mig. Men jag är ju för att man satsar på småföretagare och arbete och att staten ska äga så lite som möjligt, men det betyder ju inte att jag alls är emot att vi ska satsa på vård, skola och omsorg.

Moderaterna röstar jag dock inte på denna gången, jag har fått så otroligt mycket skäll för att jag röstade på dem vid förra valet som om det är mitt fel att sjukskrivna och andra utsatta grupper har fått det sämre. Jag har fått höra att en person till och med hoppas att jag blir sjuk och aldrig mer kan arbeta, så att jag ser hur de har det och så att jag lider för det förtjänar jag.

Så jag tror jag håller mig till miljöpartiet och inte ger mig in i det stora kriget mellan sjukskrivna/arbetslösa och den arbetande befolkningen.

Om du känner dig mest blå-grön kanske du ska börja med att kolla närmre på Centerpartiet? Så har du nånstans att börja och sen utgå från det. :)

I övrigt tror jag att det är viktigt att tänka på konsekvenserna av de olika sakerna ett parti vill åstadkomma. Det mesta låter ju bra som det är skrivet, men tänker man ett eller två steg längre är det inte säkert det känns lika bra sen. Jag menar, både lägre skatter och fri sjukvård är väl nåt alla skulle älska, så man måste ju se längre bort, vad konsekvenserna blir.

För att ta ett exempel sett till miljön: Höjda bensinpriser och utökad kollektivtrafik, så att fler kan lämna bilen hemma. Skitbra för miljön! Speciellt då många väljer bil av ren bekvämlighet när det går lika bra med buss eller annat. Men vilka drabbas? Vi bor i ett land som är extremt stort till ytan sett till antalet personer, och vi bor väldigt utspridda. Det finns inte en chans att bygga ut kollektivtrafiken på ett sätt så den omfattar majoriteten av de som inte bor i städer såpass mycket att de kan skippa bilen.

Så vad händer? Jo, de som, i många fall inte har pengar nog att bo centralt, eller mycket djur eller liknande, kommer få skyhöga kostnader för sin bil, som de är beroende av för att ta sig till jobb, skola, affär och liknande, medan de rika som bor inne i städer fortfarande har råd att ta bilen, trots den förbättrade kollektivtrafiken. Det drabbar alltså fel personer.

Ovanstående var alltså ett lite generaliserande exempel, men bara för att förklara vikten av konsekvenstänkande när man går igenom ett partis politik och vision.

@Thrillie jag kollar på kodjos kval som handlar om just eu-valet, verkar intressant! Finns på svtplay.

Jag har också sett 2 avsnitt nu och är riktigt imponerad! Väldigt intressant, lättsmält, även om man inte får en jättebra inblick i just våra svenska partiers ståndpunkt så har han ju verkligen lyft fram vilka som är dom viktiga frågorna, och varför dom är viktiga.

Hoppas dom visar den här filmen på gymnasieskolorna nu i vår, så även dom yngsta blir peppade att gå och rösta.

@ Hedinn

Tack för många bra tips om hur man ska tänka! Centern o Miljöpartiet satt jag och försökte jämföra innan, inte riktigt kommit på skillnaden :o

@ Hedinn

Tack för många bra tips om hur man ska tänka! Centern o Miljöpartiet satt jag och försökte jämföra innan, inte riktigt kommit på skillnaden :o
Som Centerpartist tyckerjag nog att den stora skillnaden är hur man tänker om landsbygd och företagande. C värnar hela landets överlevnad medan MP gärna ser att folk flyttar in till städerna för att "effektivisera". Vilket iofs säkert är sant. Kanske smulle det vara effektivare för miljöarbetet om så många som möjligt bodde i betongstäder. Men vem skulle producera maten?

C är - som jag ser det - mer pragmatiska. Försöker hitta praktiskt genomförbara och långsiktiga lösningar på problemen utan att tappa skärpa.
Jag tycker själv att kärnkraftsöverenskommelsen är ett bra exempel. C gav med sig om att nya kärnkraftverk skulle kunna byggas under förutsättning att de inte subventioneras utan får stå för sina egna kostnader. Vilket i praktiken innebär att inga verk komer att byggas för det går inte att räkna hem ett kärnkraftverk om bolagen ska stå för alla kostnader själva.
(vi som är centerpartister begriper inte alltid varför miljöpartisterna behövde starta ett nytt parti..;) )

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 207
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 413
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag gillar inte att bli äldre. Kroppen är liksom inte med mig som förr. Jag blir stel och får ont bara jag råkar göra något. Igår...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
8 795
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar