Val av transport?

MiniLi

Trådstartare
Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra..

Har lite funderingar kring vad som kan vara lämpligt men tar gärna input/tips! Kan ju vara något jag missat 😊

Jag har egentligen ingen direkt budget, kommer låna till transportköpet. Har råd med ett lån men vill helst inte vänta med transport tills jag sparat ihop köpesumman.
Tänker mig kring 50-100 000 kr. Gärna så lite pengar som möjligt men vill ju samtidigt bli nöjd.

Jag har BE men min bil får bara dra 1500 kg. Hästen väger ca 600 kg så transportens tjänstevikt behöver vara under 900 kg, men ännu bättre om den är lägre för att verkligen vara på säkra sidan med vikterna.

Jag har velat lite mellan sadelkammare/fronturlastning men jag tror jag landar i att jag prioriterar fronturlastning. Det förenklar både vid lastträning och när man åker ensam med hästen.
Lär inte vara några meetings på schemat på många år så jag tänker att jag kan ha sakerna i bilen.

Vill annars ha:
- Bra ventilation
- Stabilt släp som rullar bra efter bilen
- Tror jag föredrar alugolv, kanske kan tänka mig glasfiber

Kan tänka mig 1,5-hästars om jag vinner på det viktmässigt/ekonomiskt.

Jag är inte händig och vill inte hålla på med renoveringar eller sånt. Vill att det ska vara problemfritt! Frågan är hur gammalt man vågar köpa för att slippa oroa sig för att saker går sönder?
(Jag vet såklart att allt kan gå sönder men risken ökar ju markant med en ålder och användning..)


Det jag själv funderar mest på nu är Ifor 403. Har kompisar med Ifor 506 och gillar de släpen. Har kört min häst i ett sådant men det blir ju lite överlast då tjänstevikten är hög.
Har också funderat på Fautras JMS men de är ju lite dyrare.

Var förut rätt inställd på ett begagnat Bojsläp men nu är jag ju inne på fronturlastning.. Har dock sett en del ca 10-15 år gamla inom rimlig budget.

Ume gillar jag men de blir nog för dyra om de inte är jättegamla..

Finns det fler alternativ jag borde kika på?
Vad har ni?
 
Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra..

Har lite funderingar kring vad som kan vara lämpligt men tar gärna input/tips! Kan ju vara något jag missat 😊

Jag har egentligen ingen direkt budget, kommer låna till transportköpet. Har råd med ett lån men vill helst inte vänta med transport tills jag sparat ihop köpesumman.
Tänker mig kring 50-100 000 kr. Gärna så lite pengar som möjligt men vill ju samtidigt bli nöjd.

Jag har BE men min bil får bara dra 1500 kg. Hästen väger ca 600 kg så transportens tjänstevikt behöver vara under 900 kg, men ännu bättre om den är lägre för att verkligen vara på säkra sidan med vikterna.

Jag har velat lite mellan sadelkammare/fronturlastning men jag tror jag landar i att jag prioriterar fronturlastning. Det förenklar både vid lastträning och när man åker ensam med hästen.
Lär inte vara några meetings på schemat på många år så jag tänker att jag kan ha sakerna i bilen.

Vill annars ha:
- Bra ventilation
- Stabilt släp som rullar bra efter bilen
- Tror jag föredrar alugolv, kanske kan tänka mig glasfiber

Kan tänka mig 1,5-hästars om jag vinner på det viktmässigt/ekonomiskt.

Jag är inte händig och vill inte hålla på med renoveringar eller sånt. Vill att det ska vara problemfritt! Frågan är hur gammalt man vågar köpa för att slippa oroa sig för att saker går sönder?
(Jag vet såklart att allt kan gå sönder men risken ökar ju markant med en ålder och användning..)


Det jag själv funderar mest på nu är Ifor 403. Har kompisar med Ifor 506 och gillar de släpen. Har kört min häst i ett sådant men det blir ju lite överlast då tjänstevikten är hög.
Har också funderat på Fautras JMS men de är ju lite dyrare.

Var förut rätt inställd på ett begagnat Bojsläp men nu är jag ju inne på fronturlastning.. Har dock sett en del ca 10-15 år gamla inom rimlig budget.

Ume gillar jag men de blir nog för dyra om de inte är jättegamla..

Finns det fler alternativ jag borde kika på?
Vad har ni?
Om du vill ha så låg tjänstevikt som möjligt så kanske man ska sikta in sig på 1,5? Jag gillar både Ifore och Fautras.
Eller byta bil :D
 
Om du vill ha så låg tjänstevikt som möjligt så kanske man ska sikta in sig på 1,5? Jag gillar både Ifore och Fautras.
Eller byta bil :D
Har inte råd att både byta bil och köpa transport🙈

Men jag tänker också 1,5! Har du koll på både Ifor och Fautras? För- och nackdelar med resp?
Är Fautras värd de extra pengarna?
 
Har inte råd att både byta bil och köpa transport🙈

Men jag tänker också 1,5! Har du koll på både Ifor och Fautras? För- och nackdelar med resp?
Är Fautras värd de extra pengarna?
Folk brukar säga att det är så dyrt att köpa häst. Jag brukar säga att det är det billigaste. Det dyra kommer när man köper transport, byter bil och köper en gård (i den ordningen) :D:D
Min upplevelse är att Fautras är en mycket bra transport. Iforen är enligt mig en mycket bra transport i den prisklassen. Sen är det vissa saker man kan reta sig på (jag gillar den mycket dock). Du har ju Ifore i din vänskapskrets så passa på och verkligen kläm och pilla på den.
En sak bara (det här är kanske självklart för dig men alla tänker inte på det, så därför nämner jag det) då du har BE så behöver du ju inte låsa sig vid 1500 totalvikt på släpet. Det enda du behöver tänka på är tjänstevikten och att du inte lastar mer än att det sammanlagt blir max 1500kg. Hittar du en transport med en totalvikt på 2200 så får du ju dra den ändå med din bil. Det är nästan snarare en fördel i fall du byter bil till en med högre totalvikt då får du ju plötsligt en massa extra lastvikt på ditt släp.
 
Folk brukar säga att det är så dyrt att köpa häst. Jag brukar säga att det är det billigaste. Det dyra kommer när man köper transport, byter bil och köper en gård (i den ordningen) :D:D
Min upplevelse är att Fautras är en mycket bra transport. Iforen är enligt mig en mycket bra transport i den prisklassen. Sen är det vissa saker man kan reta sig på (jag gillar den mycket dock). Du har ju Ifore i din vänskapskrets så passa på och verkligen kläm och pilla på den.
En sak bara (det här är kanske självklart för dig men alla tänker inte på det, så därför nämner jag det) då du har BE så behöver du ju inte låsa sig vid 1500 totalvikt på släpet. Det enda du behöver tänka på är tjänstevikten och att du inte lastar mer än att det sammanlagt blir max 1500kg. Hittar du en transport med en totalvikt på 2200 så får du ju dra den ändå med din bil. Det är nästan snarare en fördel i fall du byter bil till en med högre totalvikt då får du ju plötsligt en massa extra lastvikt på ditt släp.
Japp, har koll på att jag inte behöver tänka på totalvikt 👍

Jag har varit med kompisarna en del när de åkt med sina transporter och har inget direkt negativt att säga om Ifor..

Är det ngt speciellt du stör dig på med Ifor jämfört med Fautras?
 
Jag har haft både Ifor och Fautras, Ifor är dock över 20 år sedan. Jag säger att har man en gång köpt ett Fautras vill man inte ha något annat. Jag är medveten om att man kan låta lite hjärntvättad, men det är verkligen så bra lösningar på allt, smidigt, praktiskt och säkert. Jag bestämde mig för Fautras efter att ha sett en som hade kraschat i motorvägsfart. Den hade repor, inga andra skador! Aidsystemet på bakbommen är dessutom unikt för Fautras, och en exeptionellt praktisk och säker lösning för lastning. Det enda jag önskar är att sadelskåpet fram var lite större, då vi ofta kör med två hästar och två dressyrsadlar (har Provan). Jag har aldrig kört med JMS men tycker de ser trevliga ut!
 
Japp, har koll på att jag inte behöver tänka på totalvikt 👍

Jag har varit med kompisarna en del när de åkt med sina transporter och har inget direkt negativt att säga om Ifor..

Är det ngt speciellt du stör dig på med Ifor jämfört med Fautras?
Vet inte om det har ändrats de senaste åren men tex bakluckan har varit relativ tung (som jämförelse så lyfte jag bakluckan på mitt cheval 4-hästars med ett finger, mycket stort släp). Splintarna man ”låser” med kan vara lite kluddiga ibland. Fautras upplever jag är mer lyxkänsla i. Tex att skruvar inte rostar, bra gasfjädrar mm.
 
Vet inte om det har ändrats de senaste åren men tex bakluckan har varit relativ tung (som jämförelse så lyfte jag bakluckan på mitt cheval 4-hästars med ett finger, mycket stort släp). Splintarna man ”låser” med kan vara lite kluddiga ibland. Fautras upplever jag är mer lyxkänsla i. Tex att skruvar inte rostar, bra gasfjädrar mm.
Ah okej!
Jag har aldrig reagerat på bakluckan men man lyfter den ju definitivt inte med bara ett finger😉
Ja sprintarna är ju lite pyssliga, även om jag inte stör mig på det..

Får kanske åka och klämma på fautras någonstans. Känner ingen som har en sån..
 
Jag har haft både Ifor och Fautras, Ifor är dock över 20 år sedan. Jag säger att har man en gång köpt ett Fautras vill man inte ha något annat. Jag är medveten om att man kan låta lite hjärntvättad, men det är verkligen så bra lösningar på allt, smidigt, praktiskt och säkert. Jag bestämde mig för Fautras efter att ha sett en som hade kraschat i motorvägsfart. Den hade repor, inga andra skador! Aidsystemet på bakbommen är dessutom unikt för Fautras, och en exeptionellt praktisk och säker lösning för lastning. Det enda jag önskar är att sadelskåpet fram var lite större, då vi ofta kör med två hästar och två dressyrsadlar (har Provan). Jag har aldrig kört med JMS men tycker de ser trevliga ut!
Ja aidsystemet verkar väldigt smidigt! Skulle jag gärna ha, även om man såklart överlever utan..
 
Jag har Fautras JMS och trivs väldigt bra med det! Känns luftigt och fräscht, väldigt enkelt att hantera för mig som ofta kör själv (inga tunga lyft till exempel). Jag har inte aid-systemet tyvärr, men sneglar lite på det inför att jag nu kommer behöva köpa ett två-hästarssläp (vilket utan tvekan blir ett Fautras Provan).
 
Jag kör nästan alltid själv och tycker mest fronturlastning är knöligt och impopulärt på tävlingar 🙄
Vill hellre ha sadelkammare!

Jag har en Thule Royal xt. Haft den snart 6 år och inte gjort något alls mer än 5-56 på sprintar och gångjärn i förebyggande. Rullar fint bakom bilen, allt är lätt och smidigt, smarta lösningar, bra ventilation. Galet nöjd och Molnet gillar verkligen sin transport.
Klarar dina önskemål om vikter också 😊
 
Jag kör nästan alltid själv och tycker mest fronturlastning är knöligt och impopulärt på tävlingar 🙄
Vill hellre ha sadelkammare!

Jag har en Thule Royal xt. Haft den snart 6 år och inte gjort något alls mer än 5-56 på sprintar och gångjärn i förebyggande. Rullar fint bakom bilen, allt är lätt och smidigt, smarta lösningar, bra ventilation. Galet nöjd och Molnet gillar verkligen sin transport.
Klarar dina önskemål om vikter också 😊
Ja jag vet ju att det går att träna så att man kan lasta ut säkert utan fronturlastning, men jag tycker verkligen det är smidigare att bara plocka ut framåt.
Förstår dock att man inte alltid får plats med det pp tävling!
 
Ja jag vet ju att det går att träna så att man kan lasta ut säkert utan fronturlastning, men jag tycker verkligen det är smidigare att bara plocka ut framåt.
Förstår dock att man inte alltid får plats med det pp tävling!

Ja, jag är ju van vid att man alltid ska parkera så tätt som möjligt. Samt att jag är bekväm, mindre saker som kan krångla 🙄

Sen lastar jag väl inte ur på säkraste viset alla gånger. Molnet står gärna kvar och äter sitt hö så jag får lämna öppet och gå fram och backa ut honom.
Noll poäng till mig 😅

Men jag förstår absolut varför du vill ha fronturlastning!
 
Jag har ett Humbaur Notos alu med frontutlastning, det går att fälla ner som vanlig ramp eller öppna som en slagdörr. Jag och hästen älskar det! Väger 930 kg om ja inte minns helt fel.
 
Ja, jag är ju van vid att man alltid ska parkera så tätt som möjligt. Samt att jag är bekväm, mindre saker som kan krångla 🙄

Sen lastar jag väl inte ur på säkraste viset alla gånger. Molnet står gärna kvar och äter sitt hö så jag får lämna öppet och gå fram och backa ut honom.
Noll poäng till mig 😅

Men jag förstår absolut varför du vill ha fronturlastning!
Haha!
Längre fram när Nelly är mer resvan skulle det nog inte spela roll, men som i veckan när jag för första gången skulle åka iväg ensam med henne så var fronten guld 👍
 
Jag har ett Humbaur Notos alu med frontutlastning, det går att fälla ner som vanlig ramp eller öppna som en slagdörr. Jag och hästen älskar det! Väger 930 kg om ja inte minns helt fel.
930 kg är tyvärr för tungt om jag ska kunna lasta hästen lagligt.
 
Ja jag vet ju att det går att träna så att man kan lasta ut säkert utan fronturlastning, men jag tycker verkligen det är smidigare att bara plocka ut framåt.
Förstår dock att man inte alltid får plats med det pp tävling!
Aidsystemet gör ju urlastningen bakåt hur säker som helst. Plus att hästarna inte kastar sig ut när de har ett steg ner. Just sayin' :D
 
@warg Vet du vad tjänstevikten vanligen landar på med fautras? Och vilken utrustning det är som drar upp tjänstevikten?
De uppger ju ett spann och skriver att det beror på utrustning..
Tex på Provan står det 750-940 kg och JMS 650-840 kg.
 
@warg Vet du vad tjänstevikten vanligen landar på med fautras? Och vilken utrustning det är som drar upp tjänstevikten?
De uppger ju ett spann och skriver att det beror på utrustning..
Tex på Provan står det 750-940 kg och JMS 650-840 kg.
De är ju rätt så minimalistiska i inredningen normalt sett. Jag vägde faktiskt vår provan en gång, på återvinningsstationen. Jag gissade på 780 och har för mig att vi landade på typ 775 :D Då var inte mellanväggen i, men den är lätt, gissar på max 25 kg för den + mittstolpe + hingstvägg. Jag tror det är själva konstruktionen som är det som väger mest faktiskt, den är ju rätt robust - men å andra sidan är nog dörrarna bak lättare än en bakläm. Vår är typad till två ton och vi lastar ofta två hästar. Lusarna väger 500 respektive 540 kg, så inga jättehästar, men vi har även kört lus + halvblod modell större tidigare. Däremot såg det rätt trångt ut när vi körde uppfödningen som slutade på drygt 180 - men han åkte glatt och villigt han med!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock...
2
Svar
20
· Visningar
958
Senast: tara
·
Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 872
Senast: iNHALE
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 219
Senast: MiniLi
·
Utrustning Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en...
2
Svar
27
· Visningar
2 858
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Mineraler
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp