Sv: Val av ras
Båda mina hundar är egentligen en ren slump att det blev de..
Hund nummer 1 är en golden/labbe-korsning och fyller 6 år i år. Vi hade tänkt att skaffa en hund, vi visste inte vilken vi ville ha förutom att det skulle vara en familjehund - typ golden, labbe etc etc.
Min mammas vän var på besök från USA och hälsade på en vännina hon hade boende i Djursholm (vi bor i täby.) Mamma följde med och fick reda på att de tänkte ta valpar på deras golden-tik. Mamma säger "ring mig om ni får valpar" och sedan får vi ett samtal om att de fått valpar. Ingen planerad parning, tiken smet och hittade en söt labbehane
Låter ju inge bra, men det blev bra till slut.
Hade en återträff när alla var runt ett år, alla var fina och trevliga hundar. Hennes brorsa är mästare i sök, eller var åtminstone.
Hund nummer 2 är en mopsherre på två år. Han är min, köpte honom för mina egna pengar. Även här var det lite ödet att det skulle bli just honom.. Jag visste att jag ville ha en ren sällskapshund som inte var för stor, och ändå kunde följa med ut på långpromenaderna med stora hunden.
Jag ville egentligen ha en liten chihuahua, men innan jag ens hann ringa till någon kennel kom min mamma hem och sa att hon hade stött på en sån fiiiiin mopsherre, som satt utanför hennes jobb. Hon pratade med tanten som satt med mopsen och efter en liten stunds samtal så kom de fram att denna tant hade en mops/grand danois-kennel i täby, fem minuter ifrån vart jag bor och hade valpar som skulle bli leveransklara inom snar framtid.
Pang sa det och jag var där dagen efter och tittade på dessa små råttor.
Blev störtförälskad.
Och glad är jag att det blev en mops, och ingen chihuahua. Trots att jag var rätt så emot mopsar först, för de blir så fula när de blir gamla