Val av ras

Kalaspinglan

Trådstartare
Flera gånger varje dag tänker jag på hur lycklig jag är över att ha min hund. Hur lycklig jag är över att vi valde just en Ridgeback och hur väl han svarar upp mot de förväntningar vi hade.

En pigg, intelligent och alert hund, men ändå avslappnad och cool. Vaktig och respektingivande, men vänlig och säker. Och framför allt: vacker att se på!

:love: :bump: :love: :) :love: :bump: :love:

Varför valde just du den ras du har, och motsvarar den det du trodde?

Sv: Val av ras

Visst är det kul att känna att man verkligen hittat rätt? :)

Jag ville inte alls ha en staff från början, pojkvännen läste lite om dem för skojs skull och sen sa han till mig att de verkade passa oss så bra. Jag sa NEJ men läste lite iaf.. Och han hade ju rätt :)

Vi ville ha en stor hund fast det blev en ganska liten, men det är mycket hund i litet format och så är det ganska bekvämt att kunna lyfta henne ibland.

Den skulle vara korthårig och inte ha för mycket jaktinstinkter. En glad och pigg hund som man måste aktivera en del men man kan ha soffpotatisdagar också.

Vi ville att hunden skulle vara lite reserverad mot främmande, och det är raka motsatsen till hur staffarna brukar vara.. Men det kände vi att vi kunde "offra", det var inte det viktigaste. Hellre en hund som är för mycket åt på-hållet än tvärtom.

Selma är verkligen helt perfekt för oss. :love:

Vi ska skaffa en till hund och det blir antagligen en boxer (som vi var väldigt sugna på ett tag innan vi ville ha staff). Men det kommer helt säkert att bli fler staffar. :)

Lagotto Romagnolo..........fick höra talas om rasen och hörde att den skulle ha temperament som en labbe. Perfekt, tyckte jag då labbar är (var :angel: ) mina favoriter, men lite för tunga för mig (svag... :p ).
Läste på mer och kontaktade uppfödare.
Fick reda på att den skulle gå att arbeta med, tex. spår, agility, lydnad, you name it!

Hittills verkar hon passa mig, min lilla tös på 8 månader, men visst har vi just nu dagar då hon känns helt hopplöst kan-inte-varva-ner-och-hör-ingenting :crazy: .
Blir säkert helt perfekt bara vi kommer över trotsåldern. De flesta dagar är faktiskt helt underbara!

Jag ville ha en hund som inte ifrågasatte allt jag bad om :crazy: Jag har ju alltid haft terriers och tyckte att en hund som inte hela tiden skulle göra precis motsatt var idealet.

Dessutom skulle den vara stor, va trött på att böja mig ner hela tiden och för att vara ngt mer respektingivande (om man bor som ensam tjej så gärna hund som iaf ser ut att vara lite farlig).

Aktiv hund var en förutsättning, dessutom en jakthundsras eftersom jag ville ha den i eftersök. Springern var länge ett hett alternativ och även jaktlabbe och jaktgolden. Men jag ville inte ha någon snusare och tycker att det är så svårt att hitta en vettig retriver.

Började kolla på fågelhundarna och vhorste var förbjudet eftersom min pappa är uppväxt med vhorste och har väldigt svårt för dem... Weimaranern är ju så vacker och en dröm sedan barnsben, så det blev uppfödarsållning och hittade en som passade mig, halvvägs upp i landet.

Visst är jag nöjd och det är speciella hundar, hon är min bebis trots allt och följer mig vart jag än går. MEN jag tänker nog efter innan nästa W, för det är så pass speciella hundar. Kanske det blir en vhorste trots allt... Eller en import :love:

//E

Båda mina hundar är egentligen en ren slump att det blev de..

Hund nummer 1 är en golden/labbe-korsning och fyller 6 år i år. Vi hade tänkt att skaffa en hund, vi visste inte vilken vi ville ha förutom att det skulle vara en familjehund - typ golden, labbe etc etc.
Min mammas vän var på besök från USA och hälsade på en vännina hon hade boende i Djursholm (vi bor i täby.) Mamma följde med och fick reda på att de tänkte ta valpar på deras golden-tik. Mamma säger "ring mig om ni får valpar" och sedan får vi ett samtal om att de fått valpar. Ingen planerad parning, tiken smet och hittade en söt labbehane ;) Låter ju inge bra, men det blev bra till slut.
Hade en återträff när alla var runt ett år, alla var fina och trevliga hundar. Hennes brorsa är mästare i sök, eller var åtminstone.

Hund nummer 2 är en mopsherre på två år. Han är min, köpte honom för mina egna pengar. Även här var det lite ödet att det skulle bli just honom.. Jag visste att jag ville ha en ren sällskapshund som inte var för stor, och ändå kunde följa med ut på långpromenaderna med stora hunden.
Jag ville egentligen ha en liten chihuahua, men innan jag ens hann ringa till någon kennel kom min mamma hem och sa att hon hade stött på en sån fiiiiin mopsherre, som satt utanför hennes jobb. Hon pratade med tanten som satt med mopsen och efter en liten stunds samtal så kom de fram att denna tant hade en mops/grand danois-kennel i täby, fem minuter ifrån vart jag bor och hade valpar som skulle bli leveransklara inom snar framtid.
Pang sa det och jag var där dagen efter och tittade på dessa små råttor. :) :love: Blev störtförälskad. ;)
Och glad är jag att det blev en mops, och ingen chihuahua. Trots att jag var rätt så emot mopsar först, för de blir så fula när de blir gamla :angel:

Mopsar är ju riktigt söta. :)
Igår när jag var ute med min hund fick hon syn på en mops.. Och hon glodde så mycket på den så hon gick in i en lyktstolpe. :rofl:

Har sedan ett halvår en Engelsk Springer Spaniel. Han är vår första hund, och vi köpte honom som vuxen (4 år) p g a ändrade familjeförhållanden i hans första familj. Vi ville ha en vuxen, men inte gammal, hund som klarar av att vara ensam några timmar om dagen, då varken jag eller sambon har möjlighet till den totala passning som trots allt krävs till en valp.

Vi valde Springer för att de är lagom (ur vårt perspektiv sett) stora, överlag glada och vänliga, kräver lagom (ur vårt perspektiv igen) med motion/stimulans (vår hund går på promenad 1-2 h per dag, är med ute i stallet, i trädgården etc och går kurs en gång i veckan)och funkar som jakthund (sambon jagar).

Vi är jättenöjda med vår hund. Han är kanon på alla sätt, pigg o alert ute, vill vara till lags och är lydig (så länge han inte ser en hare - mer om det snart) lugn och kramgo inne, snäll mot barn och- efter lite träning- mot våra katter. Däremot har han en oemotståndlig lust att jaga harar betydligt längre än vad en stötande hund ska - han har nog inte läst sin rasbeskrivning själv, vilket göt att vi inte vågar ha honom lös annat än hemma i trädgården. Vi jobbar dock på o övar inkallning med lång lina o hoppas det ska lösa sig. Inkallning funkar i alla andra lägen...

SEN är han ju världens raraste och goaste vovve oxå, men det är väl kanske en lätt subjektiv bedömning ;) ... Mitt lilla långöra

har väl alltid haft en lite förkärlek till polarraser men sökte inte efter en då....ville ha en lite äldre hund eftersom jag då var själv och jobbade...men så sprang jag över en annons med Billy en lite omplaceringshistoria å jag som inte kan låta bli att ta hand om såna hundar sitter här idag med världens underbaraste alaskan husky/vorsteh blandning :love:

Vi var lite sugna på hund och satt och läste lite om olika raser. Strävhårig foxterrier kom upp och den verkade passa oss rätt bra i temperament och så. Vi åkte och tittade på valpar lite för skojs skull och totalfastnade. De hoppade på alla fyra upp och ner och var så glada och pigga.
Så det blev en liten foxterrier, och jag kan inte säga att det finns en vackrare eller bättre ras än foxen :love:

Jag har länge facinerats utav Grand Danois och när nu tiden var mogen för en ny vovvsing så föll valet på en gul liten krabat.

Jag har inte ångrat mitt ras val då vi sökte en sällskapshund som man kunde träna lite lätt med samt köra spår.. En hund som inte krävde allt för mycket motion m.m

Nästa hund kommer inte bli av samma ras, utan en av mindre storlek och mer "tränings"benägen hund. ( ev Cocker ) detta för att jag vill ha en hund med mer will to please ...

Men Atlaz är guld värd sina dagar, när han visar sig från sin bästa sida är jag övertygad om att vi kan tävla lydnad ...

Jag har nog alltid varit nöjd med mina hundar, blandraser som renraser...trevliga hundar men min leonberger som var en väldigt trevlig hund är väl kanske inte min typ av ras egentligen....mina blandisar jag har nu är helt underbara hundar, och min dansksvensk likaså...dansksvensken är nog mera "jag" , eller så har jag mognat o gillar mindre vovvar bara :D ...men han är fortfarade valp och han är helt underbar med allt...Nu letar jag bara overaller till vintern för det är det enda bekymret jag har i dagsläget, mina hundar är ute mycket året om och sch blandningarna klarar ju det galant vilket jag inte tror denna gör utan viss hjälp :D

Uppväxt med schäfrar. När jag flyttade hemifrån och skulle köpa helt egen så kollade jag runt väldigt mycket på andra raser. Var inne på både rottis, boxer, malle, beauceron, RR, BC, Canaan Dog och Thai.

Men som vanligt, efter mkt koll och besök hos uppfödare så faller jag alltid tillbaka till schäfern. Och inte en gång ångrar jag mig. :love:

Jag ville ha en hund med minimal pälsvård, långa ben (mindre skit) och som var lämplig att köra bruks med. Den skulle vara pigg och alert - "på klorna". Den skulle vara utåtriktad, framåt och ta inititiativ. Jag ville ha en hund som stod och studsade vid dörren när man började ta på sig ytterkläderna och inte behöva stå och trampa i hallen och säga "men kooom nu!". Den skulle vara snabb och rörlig i skog och mark.

Jag funderade på många raser: Weimaraner (det var nära....), vorsteh, malle, beauceron, jaktlabbe.....

Dobermann ville jag inte ha för jag var minsann inte en sådan som behövde hävda mig och inte hade jag några machoproblem heller! Men så lärde jag känna en jättegullig dobbistik (innan dess hade jag ingen erfarenhet av dem) och sedan blev jag övertalad att åtminstone titta på en dobbishanne som skulle omplaceras. Tja, vad ska man säga.... - jag bestämde mig samma dag och nu har jag haft honom i 10 år. En enorm personlighet med en vilja av stål om det är något han vill. Och nu har jag en dobbis till..... :-)

Det var en ren o skär slump. Jag skulle egentligen till gården av en annan anledning, hittade en blandisvalp hos den inte alltför seriösa människan och fick med honom hem. (för att göra en lång historia kort)

Det är en blandning av kelpie, schäfer och gudarna vet. Ettrigt, gränstestande busfrö med selektiv hörsel. ;)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 976
Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
33 440
Senast: lizan
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 516
Senast: Imna
·
Hundavel & Ras Gick in på en kennels hemsida och såg att de planerade att föda upp av denna ras också. Då jag inte hört något om den tidigare blev jag...
Svar
4
· Visningar
1 874
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV