Val av ras...Boskapshäst

Texaz

Trådstartare
Spinner vidare i mina funderingar på lämplig ras om man har som ambition att pyssla med boskapsgrenar, finns det några raser som är bättre än andra eller är det helt enkelt hästens personlighet somstyr lämpligheten?
Skule förstås vilja ha en quarter med kostam men just nu tillåter inte plånboken det.... Så, vilka alternativ finns?
Och vad ska man titta på för att få en hint om ifall en häst kan vara lämplig som boskapshäst, om den nu inte tidigare är provad inom dessa grenar?

Sv: Val av ras...Boskapshäst

Jag har haft en bruksnordis med suverän känsla för att valla kor... hon överrumplade mig när stallägarens kor kom lösa och jag skulle stoppa dom och hästen tog över och jobbade som om hon aldrig gjort annat i sitt liv (möjligen var hon QH i sitt förra liv:angel: )... Fick nyligen ett mail från en kompis dotter som var bekymrad för att hennes häst, varmblodstravare, inte fick gå kvar i kohagen för den vallade hela tiden...hon skulle försöka ta vara på det och börja rida kogrenar...så, det är nog lite avhängt på individ. Hoppas du hittar en god representant för grenen;)

Ja men hur vet man det då om det inte finns kor i närheten???
Blir nog till att leta upp lite kor, har jag tur funkar min unghäst, vet inte vad jag ska göra med honom annars.....

Håller tummarna för att din häst har lite känsla för det. Kolla om du har någon koträning i närheten och ta lite hjälp;)

Bor tyvärr på fel plats för koträningar:mad: :mad: :mad:
Har långt till alla!!!!!

Men, men, jag ska se om vi kan dra iväg ändå!!!

Islänning! Jag har stött på flera som tycks vara födda med kokänsla.

Jag kan tänka mig att många "arbetshästar" kan ha cowsense i sig.
Deras bruksgrund/avel som arbetande häst kan nog vara en orsak.

Faktum är också att den varmblodiga travaren har visat god cowsense. Vet flera som rider travare som sagt det här.

Ja det är nog inte bara quarter som har det i sig, dom har ju det för att man avlat fram det på från början och då blir de ju bättre och bättre. precis som galoppen man avlar på dom 2 snabbaste. så är de ju med alla individer och grenar. Döö som om ni inte visste de elle???
Ja ja åter till din fråga. När jag bodde i USA så var de en islandshäst han var helt sanslöst bra på kor. grabbarna tappa hakan och undra hur mkt han kostade till barna. 8000dollar sa äg. oh shit are you serious!! Yes! all the time.
Så var de iallafall. och min vännina har en arab val egentligen till distans men dom har lantgård och han går med korna och han vallar dom en heldel ihagen. Så hon ska nog byta inriktning.
Sen har jag min tossiga criollo som vallar kor och alla andra sorts djur oxå. Så de finns i många hästar. Lycka till.

Islänning! Jag har stött på flera som tycks vara födda med kokänsla.
Men det är ju inte så konstigt igentligen med tanke på vad man använde dom till från början på island, de är ju faktiskt deras boskapshästar, Packhästar osv.

Ja..hästar som är avlade till att arbeta på något vis..som inte är avlade enbart för ridning tror jag kan han mer cowsense.

Araber ja, vår har en stark attityd till kossor. Vet att det finns några araber som går boskapsklasser som inte är så tokiga...Smarta och lättlärda också!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
Övr. Katt Starka funderingar på att skaffa en katt för ett speciellt ändamål, känner inte att jag behöver dra hela historien för publik dock, men...
Svar
12
· Visningar
1 577
Senast: Centaur
·
Träning Jag vill bolla idéer och tankar angående val av hästras. Jag står nu i starten av att planera ett hästköp men är kluven över vilken ras...
2
Svar
23
· Visningar
2 421
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar