Terja
Trådstartare
Vårat val står nu mellan Soft Coated Wheaten Terrier och Lagotto Romagnolo. Var på Sofiero i helgen och tittade på båda raserna = vi kan inte bestämma oss!
Vi har träffat en helt underbar uppfödare av Wheaten men tyvärr fått lite frostiga mottaganden av Lagottos. Min sambo är mer inne på Lagotto och jag är mer inne på Wheaten. Jag föredrar Wheaten eftersom jag fått intrycket att det är en mer glad och framåt hund som inte är så reserverad, har fått ett lite mer dämpat intryck av Lagotto. Min sambo föredrar Lagotton framför Wheaten pga av den pälsvård som den kräver. Vet att Lagottos kräver pälsvård också men den rasen är mer accepterad med kortare päls vilket är mer praktiskt då vi planerar att aktivera hunden mycket ute i skogen. Har sagt till min sambo att det bara att hålla pälsen trimmad på de ställen som behövs.
Fördelar Wheaten:
• Underbar positiv hund
• Underbar uppfödare
• Fäller inte
• Användbar till våra ändamål
• Lätt att få tag på
Nackdelar Wheaten:
• Pälsvård
• En äkta wheaten ska ha lite längre päls = ej praktiskt i skogen
Fördelar Lagotto:
• Fäller inte
• Underbar hund, lite mer reserverad
Nackdelar Lagotto:
• Lite frostigt mottagande bland uppfödare
• Svår att få tag på
Hur ska vi göra? Vad skulle ni rekommendera?
Vi har träffat en helt underbar uppfödare av Wheaten men tyvärr fått lite frostiga mottaganden av Lagottos. Min sambo är mer inne på Lagotto och jag är mer inne på Wheaten. Jag föredrar Wheaten eftersom jag fått intrycket att det är en mer glad och framåt hund som inte är så reserverad, har fått ett lite mer dämpat intryck av Lagotto. Min sambo föredrar Lagotton framför Wheaten pga av den pälsvård som den kräver. Vet att Lagottos kräver pälsvård också men den rasen är mer accepterad med kortare päls vilket är mer praktiskt då vi planerar att aktivera hunden mycket ute i skogen. Har sagt till min sambo att det bara att hålla pälsen trimmad på de ställen som behövs.
Fördelar Wheaten:
• Underbar positiv hund
• Underbar uppfödare
• Fäller inte
• Lätt att få tag på
Nackdelar Wheaten:
• Pälsvård
• En äkta wheaten ska ha lite längre päls = ej praktiskt i skogen
Fördelar Lagotto:
• Fäller inte
• Underbar hund, lite mer reserverad
Nackdelar Lagotto:
• Lite frostigt mottagande bland uppfödare
• Svår att få tag på
Hur ska vi göra? Vad skulle ni rekommendera?