Val av hjul!

R

RebeckaKihlberg

Till er tävlande människor här inne.

Jag har sutti och kollat på mängder med bilder på ekipage...enbet,par,fyrspann och i dressyr, maraton osv. osv.

Antingen har dom stålhjul eller luftgummihjul......vad skiljer dom åt (förutom att de är luft i det enda däcken osv)...är de stor skillnad, vilket föredrar ni, vad är mest hållbart?

Tack :bow:

Sv: Val av hjul!

Jag är väl inte direkt någon tävlande människa här inne, jo lite kanske... Men men, jag har för mig att luftgummihjul rullar lättare, men stålhjul får ju aldrig punktering. Sen får man inte lov att tävla i alla klasser och inte alls med stor häst tror jag om man har luftgummihjul, (är inte helt säker, har inte TR).

Jag har precis köpt en maratonvagn med stålhjul o det ville jag ha på just för om jag skulle börja tävla själv. Jag tror oxå att det är mer hållbart med det. Det skulle ju inte vara så roligt att få punktering mitt i en tävling...

Jag var iväg förra helgen i Blekinge o groomade. När vi kom in i sista hindret så sladdade vagnen JÄTTE mycket, det var ganska hårt i marken o väldigt kortklippt gräs. Kusken har stålhjul på sin maratonvagn. Undrar om det hade sladdat lika mycket med luftgummihjul? Någon som har erfarenhet av detta? (lånar tråden lite, hoppas det är ok?)

//Ella

Liknande trådar

Körning I senaste Ridsport finns en artikel om körningen. Det är Christer Pålsson som reagerar på bristen av utveckling inom körningen. Han har...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
17 604
S
Träning Som jag märkt av många så verkar den såkallade "porslinshäst tankebanan" fara omkring o våra huvuden. Det tycker jag är väldigt synd...
2
Svar
20
· Visningar
3 923
T
Dressyr Vad är det egentligen som händer när man passerar de där vita staketen in på tävlingsbanan? Oftast är det stor skillnad på hur min häst...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
4 917
Senast: traloppan
·
Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 469
Senast: Cämz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix