Mental träningsHJÄLP!

Sv: Mental träningsHJÄLP!

Det är lätt att kritisera folk som inte kan förändra sina liv., men det är oändligt svårt att kämpa emot ens egen hjärna, rutiner o erfarenheter- att man har försökt såå många gånger..

Jag personligen kritiserar dem inte, jag tycker det är så tråkigt när de inte väljer att göra något mer positivt av den energi de lägger ned på att klaga. Men det är deras val och det är helt okej med mig. jag önskar bara att de ville se att det finns andra vägar!! Sen håller jag med dig om att det är SKITSVÅRT!! Annars skulle ju alla som hade en viss talang vara med i OS. Det är ett livslångt lärande och tränande, i alla fall ser jag så på det hela. jag är på intet sätt fullärd.. jag kanske har mer än många andra att jobba med, men JAG har viljan.. och jag hjälper gärna andra med "personlig utveckling" eller vad du vill kalla det för för det ger mig väldigt mycket!

Dessutom är vi inte ensamma i vårt "uppdrag", utan tillsammans med hästen som inte är en maskin. Det är ju det som gör det så svårt, och det är ju en del av tjusningen :)

Om vi tar en häst som din t.ex så kanske han tittar väldigt mkt på ngt utanför banan.
Även om du kan få honom att gå kvar i form blir den spänd.
Hur lätt är det då att sitta där och :angel: Jag ser det som jättemycket träning för mig :rofl:
Det kanske upprepar sig 2 ggr, 3ggr o kanske fler- hur ska man bryta det? Ja, säg det.. mer träning?? :D
Då är det inte lätt att rida in den 4:e ggn o tro att det ska gå kanonbra-med övertygelse.Nej, det är inte lätt.. men med en dåres envishet så påstår jag att det GÅR.. men inte f_n är det lätt! Det har jag ALDRIG påstått.. vi kämpar väl alla med samma saker som kanske bottnar i olika sortes upplevelser som har gjort oss till dem vi är, med mer eller mindre stark självkänsla.

menar att de spiralerna som du syftar på inte bara ska vara bra en o en, utan här handlar de om 2 st. individer, som inte bara ska funka var för sig . De påverkar varandra även om den ena satsar järnet, så hjälper det inte när den andra inte är synkroniserad. Nej, men det härliga som jag tycker i alla fall ofta inträffar med hästar att är bara jag i den "goda spiralen" så brukar hästen också vara det.. på min väldigt låga nivå.. vet inte hur det brukar te sig när man är mer avancerad i sin ridning

Har man dessutom ett lag på 4 individer till att tänka på, kan pressen bli stor. Japp, då är det verkligen bara att fokusera på sig själv och sin ridning.. annars blir det outhärdligt.. man kan bara göra sitt bästa, och de andra i laget göra detsamma.

hur mkt nerver o fighting spirit man har, skiljer sig oxå på både oss o hästarna..
En del hästar klarar inte av tävling om det så är hoppning, trav eller dressyr- de måste även ha "vinnarskalle" . Det är också helt sant!!

Jag hoppas jag inte har gett dig och andra en syn om att jag tycker att det här är enkelt!! Det är skitsvårt, men vill man tillräckligt, så tror jag också att men får energi, drivkraft och ork finns att ta tag i sina egna hinder i livet och kanske inte få dem alla att försvinna, men hindrena blir allt mindre, och mindre.

Inte alls:)

du kan väl anordna kurser o vidareutbildningar oxå- när du har kommit igång med T.
Var är anmälningslistan:cool:

Hmm

Jag får tankar på att detta handlar mycket om att våga släppa prestigen.

Med för myket prestige blir alla fel allvarliga...

Om man inte tar sig själv på så blodigt allvar så behöver man ju inte ta en enstaka ritt på så blodigt allvarligt.

Jag var på en föreläsning med Bo sandler från GIH om Mental träning, han talade om typ av och typ b människro ( det handlade om stressnivå. där det ena sorten var för lite stressade, och den andra för mycket.)

Såsom varande en neurotisk typ X minns aldrig vilken som är vilken med den stressade - vet jag med mig att bara själva osmtändigheten att det är en massa stoj på tävlingsplatsen - man skall passa en tid osv - bara det stressar upp mig

Sedan finns bagage... :angel:

* kl *

Jag får en känsla av att anledningen till att vi tappar fokus och blir stressade är att vi inte finner den inre kraft och ro vi behöver.......

Jag brukar alltid fråga en ny bekantskap vart i från denna finner kraft och ärligt så är det inte så många som har ett svar på det.
Själv finner jag en stor kraft och tillfredsställelse i att få vara i närheten av djur.
Eftersom dom för det mesta är helt ärliga i sin uppsåt och ej har privata agendor som de allra flesta människor har blir det ett så okomplicerad sätt att umgås.

Kommer man dessutom rid eller hanteringsmässigt till en gemensamt samspel där oxå djuret ifråga får ett eget utrymme syns det på ekipaget ifråga....det lyser och uppmärksammas av andra men drar oxå tyvärr åt sig avundsjuka :cry:

För mig ljuger dom aldrig djuren.... och lyssnar man så kan dom berätta mer än vi tror om vi nu tar oss tid....vilket de flesta med arbete och familj har svårt att hinna och måste ge er med fam, barn och hem en stor eloge :love:
Jag förstår ej hur ni hinner och kan tänka mig på hur många sätt ni har tidsnöd och dåligt samvete.....jag har själv gett upp dom prioteringarna :crazy:

Nu kom jag kanske helt utanför ämnet men när prestationsångesten och stressen kommer brukar jag tänka i dessa banorna och *landa* i det jag gör för att vara så pass närvarande pga att jag faktist har en skyldighet som djurägare att *lyssna* på dom.

Hmm

Jag får tankar på att detta handlar mycket om att våga släppa prestigen.

Med för myket prestige blir alla fel allvarliga...

Om man inte tar sig själv på så blodigt allvar så behöver man ju inte ta en enstaka ritt på så blodigt allvarligt.

Jag var på en föreläsning med Bo sandler från GIH om Mental träning, han talade om typ av och typ b människro ( det handlade om stressnivå. där det ena sorten var för lite stressade, och den andra för mycket.)

Såsom varande en neurotisk typ X minns aldrig vilken som är vilken med den stressade - vet jag med mig att bara själva osmtändigheten att det är en massa stoj på tävlingsplatsen - man skall passa en tid osv - bara det stressar upp mig

Sedan finns bagage... :angel:

Visst handlar det om prestige.. men jag tänker som så att ÄR man ärligt trygg i sig själv.. då behöver man inte prestera för att "visa för sig själv och andra" på en nivå som kan ställa till det för en. Då har man inte heller någon prestige att släppa.. för den finns inte!

Men fram tills dess att man har hamnat i "här och nu" med och i sig själv, kan det vara att utmana sig själv att bara testa vingarna och VÅGA!! (släppa prestigen alltså)

känns som jag snurrar in mig i migsjälv just nu :crazy:

Senast ändrad:

Tycker inte att det bara handlar om prestige, utan om att man faktiskt är tävlingsinriktad.

Om man lägger ner, så är man som regel mätt o lägger av eller att man har vunnit allt som går- typ Stenmark.

Jag tror tex som ditt exempel Ingemar Stenmark var 200% fokuserad och kunde sätta sig på en mental nivå som är få förunnat

Tror inte att han där hade så mycket tankar på prestige. Sen är ju tävlandet en drivkraft och en trigger.. nåt som måste finnas för att öht uppskatta tävlingar och tävlande.

Vet inte om vi pratar om olika saker, eller om samma sak fast med olika ord :)

Ska man prestera så är det drivkraft och fokusering och mycket glädje i det man gör. Är det jättemycket prestige så tror jag man tävlar av fel anledning.. i slutändan kanske det också visar sig med frånvaro av resultat.

Ja, självklart handlar det inte bara om prestige i tävlandet!! (läste ditt inlägg igen) :angel:

Tävlingsinriktad är ju självklart..!! men jag tror många tävlar (och inte tävlar) och har lite problem med just prestige. tror inte att det går så bra då. (flum från min sidag)

Senast ändrad:

Många ggr är tävlandet drivkraften- att orka träna.
Ser en del som slutar att tävla o sen även att rida någonting, fast man har hästarna kvar.

Man har inga mål kvar o intresset dalar.

Ja, det kanske inte är så ovanligt (jag har inga egna erfarenheter)!? När tävlandet uphör så blir tillslut hästen en "levande trädgårdstomte"?

Sen så har vi dem som rider utan mål.. Jag bor inte på samma planet som dem :p

Du och jag får bilda en egen klubb i den här tråden. :D

jag förstår dig precis
- Mental träning är ju en slags terapi - och det krävs ju mod för att titta på sig själv utifrån

Vad driver en - Mår man bra av det?

men jag tror många tävlar (och inte tävlar) och har lite problem med just prestige. tror inte att det går så bra då. (flum från min sidag)

Detta har ju att göra med om man är beroende av yttre bekräftelse, eller om man är trygg i sig själv.

Du och jag får bilda en egen klubb i den här tråden. :D

jag förstår dig precis
- Mental träning är ju en slags terapi - och det krävs ju mod för att titta på sig själv utifrån

Vad driver en - Mår man bra av det?

Precis!!! Det kan för en del var skitsvårt att se sig själv utifrån.. och att ens ifrågasätta sitt eget beteende och invanda mönster. För hur många är just mönstren en trygghet?

Många ggr är tävlandet drivkraften- att orka träna.
Ser en del som slutar att tävla o sen även att rida någonting, fast man har hästarna kvar.

Man har inga mål kvar o intresset dalar.

Ja jag har träffat ryttare som på allvar sagt att de lika gärna kunnat vara bra på friidrott, det är tävlandet som driver dem. En del riktigt tävlingsinriktade slutar rida, de tycker det är meningslöst utan den delen.

Jag har ingen som helst förståelse, självfallet, eftersom ridning har varit en del av mitt liv så länge att jag inte kan tänka mej att vara utan. Det viktiga är att utveckla mej o hästen. Det är alltid målet. Samt att ha kul och njuta av ridningen.

Jag hör till dem som skulle sluta rida om jag inte skulle tävla.. den insikten fick jag redan när jag var 11 och hade gjort mina första tävlingar.. Jag vet igentligen inte varför, men jag kan inte tänka mig att bara sitta hemma och rida, utan jag behöver sätta mål, tex att jag ska tävla den klassen om si eller så lång tid.. Men tro inte att hästarna inte betyder något för mig för det, för de gör dem, men oftast smittar min glädje att få tävla av sig på mina hästar och de brukar tycka att det är minst lika roligt som jag tycker att det är att tävla..

Ja jag har träffat ryttare som på allvar sagt att de lika gärna kunnat vara bra på friidrott, det är tävlandet som driver dem. En del riktigt tävlingsinriktade slutar rida, de tycker det är meningslöst utan den delen.

Jag har ingen som helst förståelse, självfallet, eftersom ridning har varit en del av mitt liv så länge att jag inte kan tänka mej att vara utan. Det viktiga är att utveckla mej o hästen. Det är alltid målet. Samt att ha kul och njuta av ridningen.

Den insikten börjar jag också komma fram till!

Kanske har med åldern att göra :angel: :angel:

Skämt åsido, orkar helt enklet inte hålla på helg efter helg längre.

Det blir en tävling då och då i stället och det räcker.

Jag hör till dem som skulle sluta rida om jag inte skulle tävla.. den insikten fick jag redan när jag var 11 och hade gjort mina första tävlingar.. Jag vet igentligen inte varför, men jag kan inte tänka mig att bara sitta hemma och rida, utan jag behöver sätta mål, tex att jag ska tävla den klassen om si eller så lång tid.. Men tro inte att hästarna inte betyder något för mig för det, för de gör dem, men oftast smittar min glädje att få tävla av sig på mina hästar och de brukar tycka att det är minst lika roligt som jag tycker att det är att tävla..

Faktiskt är det många yngre duktiga ryttare som jag träffat på som sagt precis som du.

Min äldsta dotter sa likadant när vi lånade ut hennes bästa ponny för att hon inte ansåg sej hinna hålla igång henne tillräckligt för de klasser hon skulle tävla (hoppning) när det blev mycket på gymnasiet. (hon gick natur, plugg jämt)

Jag tyckte hon kunde rida bara, utan krav, men det ville hon inte.
Senare, när hon är vuxen ser hon det annorlunda. Men flera av hennes tävlningskompisar slutade av samma skäl att rida helt.

Hon var egentligen inte heller så fruktansvärt tävlingsinriktad tyckte jag, men om hon ser efteråt var det nog kickarna att det gick så bra som var svårt att tänka sej att vara utan.

Det hänger inte ihop med hur man bryr sej om hästarna, är nog mer en läggningsfråga tror jag. Jag lägger ingen värdering i det, bara att jag inte kan vara utan ridning, oavsett tävling.

Den insikten börjar jag också komma fram till!

Kanske har med åldern att göra :angel: :angel:

Skämt åsido, orkar helt enklet inte hålla på helg efter helg längre.

Det blir en tävling då och då i stället och det räcker.

Jag tror att med åldern så börjar man prioritera saker som ger en saker tillbaka

När jag var yngre var jag mer "på" det mesta.. nu är jag mer livsnjutare och är mer noga var jag lägger min energi och engagemang.. Sen med 2 barn så får jag verkligen prioritera det jag tycker är kul, den lilla tid som jag har över.

Precis!!! Det kan för en del var skitsvårt att se sig själv utifrån.. och att ens ifrågasätta sitt eget beteende och invanda mönster. För hur många är just mönstren en trygghet?

Det är nog fler än ni tror som vågar det.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
387
Senast: MiniLi
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
636
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 172
Senast: Lady_S
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka