Mental träningsHJÄLP!

Sv: Mental träningsHJÄLP!

Nu är jag nyfiken, jag såg på Mc Kenna igår. Och han pratade just om negativa tankar.

"Patieneten" fick ordagrant uppge de negativa tankarna hon hade, och han skrev upp.
Sedan Upprepade han dem alla för henne med en helskruvad röst och det var helt omöjligt att inte skratta - det förtog udden.
och var rasande effektivt.

Något du känner igen?

haha, det låter onekligen roligt :)

Men när jag coachar, och som jag har blivit lärd så hjälper jag den jag coachar att hitta svaret på var det hela började.. var kommer rädslorna ifrån.. man kan coacha på olika nivåer allt ifrån det som är arv från föräldrar/barndom.. sina valda sanningar osv. Jag är absolut ingen terapeut och visar det sig att det ligger väldigt djupt och problemen är av sådan karaktär att coaching inte är svaret här och nu får personen vända sig till någon kunnig på terapi/psykologi osv.

Att förlöjliga sina rädslor tror jag är kortsiktigt, har man ngt "grundläggande" som spökar hittar man nya rädslor.. Men det måste nog fungera på en specifik rädsla, så det verkar ju lysande :D

Nu har jag kommit ifrån coachingen, men inser att jag måste ta upp det så jag inte tappar den lilla kunskap jag har :o

Snodde det här ur ett inlägg på barock::idea:

Passar ju här:

en tränare som pratar mycket om den inre ridningen och vikten av det mentala hos både häst och ryttare är P***y W**d. "ride with magic" är hans motto. Han skriver i sin bok real riding om sina sju steg till en positivare attityd

"1. Fokusera på alla framgångar
2. Lämna det negativa bakom dig – fortsätt framåt – eller bakåt
3. Bara för att det hänt förut behöver det inte hända igen
4. Vad du tänker gör ditt undermedvetna
5. Använd positiva önskningar för att positiva saker skall hända
6. Omge dig omedelbart med positiva lärare och människor
7. Börja tro på dig själv!"
I samband med dessa synpunkter utvecklar och förklarar han ingående hur man kan göra. Han menar att tankens kraft är väldigt stor och kraftfull. Ett redskap vi bör bli medvetna om och använda oss av i positivt syfte.

Det där lät ju kanon! Ska spara det o hänga på kylskåpet, kan va bra att läsa en tävlingsmorgon! :)

Såg ni förresten Minna i lilla sportspegeln för ett tag sedan? Där sa hon bland annat att "man måste träna på att tävla". Så sant! Det ska jag tänka på till denna säsongen! :)

Det där lät ju kanon! Ska spara det o hänga på kylskåpet, kan va bra att läsa en tävlingsmorgon! :)

Såg ni förresten Minna i lilla sportspegeln för ett tag sedan? Där sa hon bland annat att "man måste träna på att tävla". Så sant! Det ska jag tänka på till denna säsongen! :)

Vi är ju inte "färdiga" än för att konkurrera med några placeringar, så detta år ska vi verkligen träna på att tävla. Jag och hästen är ganska lättstressade så jag tror det kan vara bra med 0 i ambition och bara åka runt och skaffa sig erfarenhet och rutin.

Det tror jag också är jättebra, då KAN det liksom inte gå dåligt! :)

Undrar förresten vad författaren till den där boken heter? "ride with magic"? Det lät ju som en läsvärd bok! Sökte på titeln på bokfynd men hittade inte den där, är nog lättare när man även kan söka på författaren. Fick bara upp en massa böcker om "ride your bike" o "ride with bin ladin" o sånt.. :(

Såg nu att den hette "Real riding".. :angel: Så nu hittade jag den...

Finns det en svensk översättning?

"Rid i harmoni med hästen" hette den ja.. man kan ju söka på författaren.. sorry.. min hjärna jobbar visst bara på halvfart ikväll.. :o

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
387
Senast: MiniLi
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
636
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 172
Senast: Lady_S
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka