val av hingst 2007

Sv: val av hingst 2007

Är Waldo avelsvärderad?
Jag gillar också honom:) Bra storlek, stam och prestation.

Nix. Han var anmält till i fjol, men blev struken.
Han har väl inte direkt varit tänkt till allmän avel. Kanske Cleese kan anmäla honom till nästa år?

Nix. Han var anmält till i fjol, men blev struken.
Han har väl inte direkt varit tänkt till allmän avel. Kanske Cleese kan anmäla honom till nästa år?

Ja, han ska definitivt avelsvärderas. Nu blev det ju så att det inte blev tid i år - vi köpte honom för sent för att hinna med årets, så nästa års står ju högt i kurs. Däremot ska vi röntga i år så vi har klart med det i alla fall. (Det tycker jag nästan är ännu viktigare än avelsvärderingen - det kvittar ju hur bra "hästöga" man har så kan man ju inte se cystor. )

Va kul! kommer han stå till allmän avel då?:d

Ja det kommer han att göra. Vi kommer att testa på egna ston i år och ev. någon enstaka utomstående. Därefter kommer han att finnas tillgänglig i begränsad omfattning för naturlig betäckning. Troligtvis kommer vi att tappa honom på semin så att han finns tillgänglig den vägen också.

Jag har bokat in Isolde till Neiron. Han är stor, 160 cm, långbent och meriterad som galopphäst, samt intressant stam av prestationsinriktad avel. Inte arabtypiskt, men vad gör det då Isolde aldrig kommer att ge helaraber.
Jag har flera hingstar som är intressanta av olika anledningar, alla har gemensamt att de visat att de är prestationsdugliga, så blir det flera försök får man klura lite mera, men det är lyxproblem.

Jag har hela tiden väntat med betäckning, tills hon inte längre bör delta i distansritter, men efter 10 säsonger och 3230 godkända km och 2915 innan första uteslutning, är det bara att inse att snart är det försent och att jag måste välja. Nu har hon åtminstonde kommit till den tiden då vi enbart mystävlar i moderat tempo.
Framtiden får utvisa om mitt beslut är rätt, men jag kommer att ångra mig om jag inte gör det. Men det gör jag nog hur jag än gör.. för hon är så himla go att tävla.

Neirons stamtavla ur distansperspektiv är kanon.
I Frankrike har Dormane har 4 stjärnor avkommemässigt (avkommors distansprestationer), vilket är det högsta en hingst kan ha och Mangate har två.

http://perso.orange.fr/coutillas-endurance/4etoile.htm
" soit 47 % des classements dans les 10 premiers"
och
REPARTITION DES CLASSEMENTS OBTENUS PAR LES PRODUITS
1er à 10° :24
11° à 20° :16
21° et + : 11

Ska bli jättespännade att se vad det kan bli!
Lycka till!

Crabbethingsten Prince Iman ( Indian Idyll - Princess Gaila ) leasas ut, honom skulle jag gärna ha till sverige.
Han har dessutom gått distans.
Ingela

Ja det låter ju faktiskt som något för Arabhästhagen tycker jag! Gamla Gomir-gubben får kanske tåla lite andra "män" på gården eller är det helt omöjligt? Jag vet ju att han är kung hemma och tycker att det räcker med att ha ston och möjligtvis någon valack omkring sej.
Du har ju lite ston nu som han inte kan betäcka.

Prince Iman är förmodligen redan utleasad, jag mailade ägaren, så Gomir förblir ensam tupp i min hönsgård.
Sen har jag svårt att tänka mig att han skulle få några ston med tanke på att intresset för crabbetblodet är i stort sett obefintligt i detta land.
Så det hade nog varit slöseri med resurser att ta hit honom.
Ingela

Jo . jag har bilden!

:-)

Vi har dessutom sperma kvar, och jag har menat länge att ta kontakt med nya ägarna.

Liknande trådar

A
Avel Jag ska betäcka mitt sto i år och skulle uppskatta lite åsikter om hingstar. Mitt sto är e. Rotspon- Rubinstein I ue. Warkant- World...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 365
Senast: Atida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar