val av hingst 2007

karingadde

Trådstartare
Hej distankamrater

Vilka hingstar har ni tänkt att använda i avel i år (ni som avlar för distans) Jag har två polska ston som är betäckta med Nipr. Jag kan tänka mig den kombinationen återigen eftersom Nipr har en för mig god typ och ridbarhet samt egna distansmeriter.

Mina Gomirunghästar är inte heller helt fel, bra massa och temperament, robusta men på lite för lite arabtyp. Mitt sto med lite toppigt kors behöver en bättre överlinje

Mitt sto e.Shakespeare u. Galadriel ue. Red Baron har jag ev planer på att betäcka med Croix de Guerre, jag såg honom på Vasaritten men har inte varit och studerat honom med "lupp" ännu

Ett dilemma när man skickar ston med föl till betäckning är ju att man lika mycket väljer hingshållare som hingst.

Vad har ni för hingsplaner?

Sv: val av hingst 2007

Jag kommer att betäcka med Gomir och hade planer på att betäcka med Croix de Guerre men har nog inget sto som jag vågar skicka iväg i år, jag vill inte skicka iväg ston med föl vid sidan.
Jag skall åka och röntga bakknäna på lillhingsten Ghazih ( Gomir- Gancia) och är han ok så kanske jag betäcker ett sto med honom.
Ghazih är inte liten bara ung ( 3 år).
Tränar nu en 5 årig dotter till Gomir och hoppas på att komma ut på några CR under -07, hon är en liten nätt häst som är mycket bekväm att rida och har lätt att bära sig själv.
Ingela

Jag har funderat lite fram och tillbaka och tror det kan bli så här:

Etman-stoet betäcks nog med Lill Sham, eftersom jag vill försöka få fram en till "William". Hon har även lämnat en mycket fin 3-åring e. Pamir, så det blodet verkar passa henne fin-fint.

Wisnia, Eldoradostoet, fölar i maj e. Peace On Earth. Henne är det mer lurt med. Som nån sa tidigare väljer man ju även hingsthållare, och vill helst inte resa för långt bort.
Därför faller nog tyvärr Daffaq bort...
Vad finns kvar att lura på? Luxor står nära, och hon fick en fin sådan avkomma förra året, tyvärr chockhöjdes:eek: han i pris!
Etman vore kalas, hon är ju mor till stoet ovan, men han står ju i norrland.
Tar gärna emot tips. Jag vill dock bara skicka till rutinerad hingsthållare, för hon har värsta pokerfacet, och visar inte brunst för 5 öre. Alternativet är semin.
Jag är allergisk mot egyptiska linjer, vill ha över ponnymått, och så var det det med hingsthållare också...

Du kan kolla upp Neiron. En dansk hingst som är 160 cm om du inte gillar hästar under ponnymått.;)
Han kommer att stå i Halland i år hos Vox Arabians (de som hade bla Partero)

Inget fel på Neiron, men han känns inte "rätt" på det här stoet.

Så är det ju med avel därför är det också svårt att föreslå någon hingst när man inte sett och inte känner stoet.
För att inte tala om hur svårt det är att veta vad som kommer ut sedan:D

Som nån sa tidigare väljer man ju även hingsthållare, och vill helst inte resa för långt bort.

Vad är det jag skriver!!:eek:
När jag läste igenom mitt inlägg nu inser jag att det kan tolkas tokigt!
Jag skulle gärna ställa stoet för betäckning hos Daffaq, men drar mig för att resa så himla långt med ett föl.
Dessutom så har stoet en förmåga att gå dräktig minst ett år, och det gör att jag gärna betäcker om på fölbrunsten.

Skulle jag?
Funderingen fanns, men det är ett omak att hålla hingst, och jag tror inte att det kommer några betäckningsston på honom förutom mina två, då. Så då känns det enklare att ta några andra hingstar.

El Wodkine ska finnas på semin, men de är väl för mkt släkt va??

Ja, de har ju samma pappa, så det blir ju lite väl magstarkt. Annars gillar jag El Waldo ännu bättre, men i och med att han är helbror med Wodkine så är det ju lika illa...

Mina Gomirunghästar är inte heller helt fel, bra massa och temperament, robusta men på lite för lite arabtyp. Mitt sto med lite toppigt kors behöver en bättre överlinje

Jag tycker att Gomir har (och ger) en rund och fin överlinje. Han lyckades dessutom ge värsta arabtypen med mitt travarsto. Starlight är nog den mest "typade" jag haft...och jag som inte bryr mig om det :-)

Mitt sto e.Shakespeare u. Galadriel ue. Red Baron har jag ev planer på att betäcka med Croix de Guerre, jag såg honom på Vasaritten men har inte varit och studerat honom med "lupp" ännu

Jag var och tittade på honom under julen och jag tyckte mycket om honom. Han var fin och jag gillade hans blick. Dessutom är ju stammen mumsmums! Jag tror att det skulle bli en mycket spännande avkomma! Jag röstar på honom!
Vad har ni för hingsplaner?

Jag är i valet och kvalet...
Ska man verkligen betäcka, är det en bra ide´ ???
Inte ekonomiskt iallafall. Då ska man göra en till sig själv, oj då jag har redan fem och borde sälja istället. Sälja, är det roligt? - svar nej. Vem ska man sälja till? De som delar ens värderingar när det gäller hästhållning, träning och tävling - hur många är det...inte många och dom behöver dessutom inte mer hästar. Och förresten kanske dom inte uppskattar ens avelsförsök.
Men det är ju så roligt! och spännande....och helt underbart...!!!!

Jag har två ston, Shams Bonita e. Lill-Sham och Starlight en trarab e. Gomir.
Kolla på
http://hem.passagen.se/distansiostergotland/
klicka på ryttarpresentation och Anna Schuber
Vill inte betäcka Bonnie för hon ska få tränas och gå distans först. Hon hade ett föl förra året e. Garizim. (Superfint!)
Starlight skulle jag vilja betäcka, men hon är en "chansning". Att korsa två raser är ju lite av en chansning. Å andra sidan är hon fin och jag har haft en trarab med 75% arab och hon var kanon.
John och Wendy tycker man ska betäcka unga hästar innan man börjar tävla och det tycker jag med. Å andra sidan känns det lite chansartat och halv oseriöst när man inte VET om det blir bra och de håller osv. Hjälp, kan inte bestämma mig.
Skulle man inte ta en lastbil och åka och köpa lite unghästar i Frankrike istället? Det är inte asdyrt. Eller lite Crabbetprestationsfuxar från England?

Mina hingstfavvisar jag har i tankarna om jag skulle betäcka:
Lill-Sham
Gimmick
Elcatero
Gomir
Bayard
Criox de Guerre

även Neiron verkar bra, men jag vet inte så mycket om honom än.

Mailade med Emma Waner idag och föreslog att de skulle ha visning/bedömning även av yngre blivande distanshästar på Dackeritten, presentation av uppfödare/stuterier och en "auktion" efteråt. Man skulle kunna ha någon notering om vilka som var till salu och till vilket pris.
Det vore jättekul!

Eldorado var ju inte liten så Wisnia borde kunna ge lite större även med en liten mindre hingst?

Varför inte Lill-Sham till henne oxå? Den kombination har slagit väl ut på många galoppörer.

Wisnia är också stor, både på längden och höjden. Mkh 157 cm.
Hon verkar även lämna någorlunda stort. Den minsta är nog 4-åringen e. Samsheik, den har verkligen "ponnystuk" och är kanske 151 cm.
Lill Sham har jag ju använt två gånger på hennes dotter, med resultatet en topphäst, och en mer osäker.
Synd att jag inte har bilder att lägga ut på henne, för hon har ett speciellt stuk. Bra bedömd som föl, med 8:or och sånt, men lite sänkt och vass i ryggen.
Ska man "distansavla" och strunta i att ha ångest att avkomman inte kan gå arabgalopp så borde ett lättare halvblod kunna passa fint.

Visst red du henne på Roslagsritten när start och mål var i grusgropen? Jag tycker mig komma ihåg er i vet grinden.
Om du ger upp arabgaloppsplanerna kanske en anglohingst vore något?
Emma W har betäckt med Business och fått avkommor med höga poäng. I Frankrike kanske dom hade mer "distansform" på anglosarna än de mer ridhäst/halvblodsmodeller jag sett i Sverige.
Jag skulle mer än gärna prova en själv och träna och tävla om man fick till det bra och fick en sund/hållbar individ.
Jag gillade verkligen de anglos jag såg på EM och unghästvisningen i Frankrike.

Jo, vi red nån roslagsritt i ett grustag. (min hinkhisse vägrade följa med nåt mer.;) )

Anglo skulle nog kunna passa typmässigt, men jag tycker att fullblodsinslaget kan göra att man får en lite för känslig häst.

Som nån sa tidigare väljer man ju även hingsthållare, och vill helst inte resa för långt bort.

Men finns inte Daffaq på fryst? På Genbergs hemsida står det:
"STUD FEES & TERMS
Natural Breeding
or Frozen Semen
Standing at Örnaberga Gård, Simrishamn, Sweden
(approx 1 hour from Malmö)"

Men finns inte Daffaq på fryst? På Genbergs hemsida står det:
"STUD FEES & TERMS
Natural Breeding
or Frozen Semen
Standing at Örnaberga Gård, Simrishamn, Sweden
(approx 1 hour from Malmö)"

Tack för korrekturläsning!
"Copy - Paste" kan vara farligt.

Daffaq står BARA på naturlig betäckning. Ändrat även i engelska delen av siten nu.

Bra att någon såg i tid...

Tack

Vi har då förmånen att bo nära Daffaq, så det blir två ston till honom i år och troligtvis ett till nästa år. Om han levererar ens i närheten av hur han själv är ihopskruvad kommer min lycka att vara gjord!

Sedan ville jag bara säga att vi har en 3-års (f. 2004) hingst efter Samsheik och han var 154cm i november då han var 2 år och 8 månader. Mycket massa och stallets bästa ben! (och då har vi överlag mycket bra ben på hästarna) Hans mamma är Relacja (Algorytm - Regina/Probat). Hon har fått en Samsheikhingst till (numera kastrerad) f. 2003, som också är stor.

Sedan har jag förmodligen mycket goda hingstnyheter på G, men jag avvaktar tills imorgon när jag vet 100%!:cool:

Var inne och tittade på din snygga och proffsiga hemsida!
http://www.limelightarabians.se
Jättefina hästar med spännande härstamning!!

Jag blir lite nyfiken på hur du väljer hingst? Varför inte Pamorina och Sambist? Roligt att du tänker betäcka med honom, jag har en känsla att det skulle bli bra distanshästar.

///Anna

Liknande trådar

A
Avel Jag ska betäcka mitt sto i år och skulle uppskatta lite åsikter om hingstar. Mitt sto är e. Rotspon- Rubinstein I ue. Warkant- World...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 365
Senast: Atida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar