Val av framtida ras - Welsh Springer Spaniel

Killaloe

Trådstartare
Jag har lite funderingar på ett framtida rasval och behöver lite input från er som har erfarenhet av Welsh Springer Spaniel.

I dagsläget har jag en "utställnings"-golden som har diverse fysiska och psykiska problem. Och hur mycket jag än tycker om min hund så är jag lite tveksam till om jag kommer vilja ha ännu en golden.

Eftersom jag har fått uppfattningen att en Welsh är glad och pigg hund som ofta är lite "clowning" och som går bra att ha med på det mesta har jag funderat på dem ett tag. Men sen kommer då det som nog avskräcker mig mest, hudproblem/allergi - hur utbrett är det i rasen? Jag har hört att det är rätt vanligt, men stämmer det verkligen?

Och ni som har/känner till Welshen bättre än vad jag gör - hur är er uppfattning om rasen när det gäller temperament? Är det en väldigt aktivitetskrävande ras eller är det en "lagom" ras.

Jag är absolut ingen träningsnarkoman, men går gärna på kurser och tränar såväl apportering och viltspår (nåja, när Rufus inte besämmer sig för att det är äckligt med blod) med jämna mellanrum. Mina ambitioner är att ha en familjemedlem som är med på allt snarare än att tävla på något sätt. Så är jag helt fel ute om jag funderar på en Welsh?

Sv: Val av framtida ras - Welsh Springer Spaniel

Hej!
Jag har en welsh tik, helt underbar, har också haft golden innan.
Det är min första welsh så jag kan inte säga att jag har mycket erfanhet av rasen men jag känner mig i alla fall helt säker på att det är rätt val av ras för mig. Jag är inte heller ute på tävlingsbanorna och är väl ingen träningsnarkoman heller men vi tränar personspår, sök, apportering, vardagslydnad, och busar runt med lite annan aktivering. Visst är det full fart på henne men hon kopplar av helt när vi är inne. Hon går lös med oss på gården och är väldigt lättlärd. Vad gäller hälsostatus är jag inte den rätta att fråga, har haft turen att slippa dom problemen men vet att det finns.

Men som sagt, helt underbar och enormt rolig hund är min lilla tjej.

Om du söker lite mer bland trådarna finns det en till tråd om welsh.

//Skrotten

Tack för att du svarade :) Jag får kolla lite mer då bland trådarna och se om jag hittar Welsh-tråden.

Men hur kommer det sig att du "bytte" från Golden till Welsh? Och vad skulle du säga är likheten/skillnaden mellan raserna när det gäller personlighet och aktiveringsbehov (det du har märkt alltså, för jag inser ju att det varierar från individ till individ :))

När vår sista (det vet man ju aldrig iofs) golden dog, en kille som blev nästan 15 år, så hade vi en liten sheltie tik också, och med henne så upptäckte vi att det var ganska smidigt med en mindre ras, efter mycket funderingar så blev det mer av en slump, en welsh, något mindre iaf.
Mina golden har varit väldigt olika i intensitet, har också jobbat på en golden kennel med många olika personligheter. Jag har inte haft jaktgolden så dom kan jag inte uttala mig om men jag tycker att min tik är lite mer intensiv än min mest intensiva golden.
Jag tycker inte att det känns svårt att sysselsätta henne så att hon blir tillfreds iaf, hon springer lös på gården med rådjur och annat vilt runtomkring, är väldigt duktig på att hålla sig hemma, tar gärna en tur i fårhagen, älskar lammen som också brukar tycka om henne. Hästarna har hon respekt för o håller sig gärna utanför hagen, kan ta en tur och springa efter lite småfåglar.

//Skrotten

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 481
Senast: Sedna
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 317
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 422
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 870
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V