väktar hund

S

solkristallen

vad krävs det av en hund för att få vara väktar hund? tex. om jag jobbar som väktare och vill ta med mej den.

Måste det vara en viss ras? måste man göra tester med den i bruks-klubben? isånnafall vad för tester?.

Ja, jag vill veta allt om vad för krav hunden måste ha och klara av!

tacksam för svar

Sv: väktar hund

Många väktare jag känner har sina hundar med, mest som sällskap i ensamheten. De har ingen utbildning vad jag vet. Jobbade själv som vakt på en terminal i Göteborg i slutet av 80-talet. Då hade många sina egna hundar med. Hade själv med mig min egen schäfer Tarraz ibland. Om kraven är annorlunda idag vet jag inte. Finns ingen väktare här på Buke?

Hittade lite fakta:

Hund som används i bevakningstjänst (väktarhund) får endast användas före skyddsändamål. Den är ett hjälpmedel och ett komplement till väktaren. Väktarhund får inte användas för eftersök av person, för bombsök och inte heller som s.k. ensamarbetande hund (stakethund). Hund får inte medföras eller användas förrän den dels godkänts vid prövning dels därefter godkänts utav länsstyrelsen för användande i bevakningstjänst. Bevakningsföretaget avgör när godkänd hund skall få medföras eller användas i bevakningstjänst.

En väktarhund måste besitta många kunskaper och kunna ha rätt sinneslag för tjänsten, vi har dock inte samma krav som polisens tjänstehundar men där är också en ganska stor skillnad i på våra arbetsuppgifter.

För att en hund skall kunna bli väktarhund så måste den först lämplighetstestas och den testen utförs av polisen.
Om hunden klarar L-testen så får man börja träna hunden mot väktarens krav.

Ska man höra av sej till polisen om man vill testa hunden?
någon här inne som är väktare?
Jag ska nämligen utbilda mej till väktare i vinter, och då vill jag kunna ta med mej hunden, om den klarar testet vill säga.:D

Det är väktarbolaget som anmäler din hund till L-test. Samma sak gäller även vid dom sk. uppkörningarna. Så kallas de årliga proven man måsta avlägga tillsammans med sin hund för att se om man klarar av att samarbeta ihop med sin hund och vice versa.

Du kan inte jobba ihop med din hund föränn du gått VU1, VU2 och hundförarutbildningen. Hundförarutbildningen kan du gå emellan VU1 och VU2 för att spara tid men du kan inte tillgodogöra dig din hundförarutbildning föränn du gått VU2:an. Sen måste ju givetvis hunden och du bli godkända på en uppkörning också! Moment som ingår är: Linförighet, inkallning, framförgående, hopp över hinder, platsliggning med skott. I skyddsarbetet ingår framföring, avvärjande av överfall, släppande, bevakning och transport.

Hunden måste vara minst 18månader innan den L-testas och sen finns det en övre gräns också men den kommer jag inte ihåg vad den är. Typ 4 år eller något har jag för mig.

Vad har du för hund?

Många väktare jag känner har sina hundar med, mest som sällskap i ensamheten. De har ingen utbildning vad jag vet. Jobbade själv som vakt på en terminal i Göteborg i slutet av 80-talet. Då hade många sina egna hundar med. Hade själv med mig min egen schäfer Tarraz ibland. Om kraven är annorlunda idag vet jag inte. Finns ingen väktare här på Buke?

Total förbjudet o ha med sin hund om den o du inte är godk.

Finns ingen övre gräns för väktarhund men över 4år så behöver den göra tillgänglighet och skottfast o miljödel. Hunden får max vara 10år gammal för o vara väktarhund

Det är väktarbolaget som anmäler din hund till L-test. Samma sak gäller även vid dom sk. uppkörningarna. Så kallas de årliga proven man måsta avlägga tillsammans med sin hund för att se om man klarar av att samarbeta ihop med sin hund och vice versa.

Du kan inte jobba ihop med din hund föränn du gått VU1, VU2 och hundförarutbildningen. Hundförarutbildningen kan du gå emellan VU1 och VU2 för att spara tid men du kan inte tillgodogöra dig din hundförarutbildning föränn du gått VU2:an. Sen måste ju givetvis hunden och du bli godkända på en uppkörning också! Moment som ingår är: Linförighet, inkallning, framförgående, hopp över hinder, platsliggning med skott. I skyddsarbetet ingår framföring, avvärjande av överfall, släppande, bevakning och transport.

Hunden måste vara minst 18månader innan den L-testas och sen finns det en övre gräns också men den kommer jag inte ihåg vad den är. Typ 4 år eller något har jag för mig.

Vad har du för hund?

Okej tack!. Jo jag har fått papper på VU1 och VU2. Men har inte pratat med dom något ang. hundförare.

Har en blandning mellan schäfer och rottis, hane 2 år. Vet ju inte alls om han är en "lämplig" väktar hund.
Är det något speciellt som man kan träna på?.

Miljöträna!! Kunna ta sig fram på olika underlag och i olika miljöer. Buller, gallertrappor osv.

Finns ingen övre gräns för väktarhund men över 4år så behöver den göra tillgänglighet och skottfast o miljödel. Hunden får max vara 10år gammal för o vara väktarhund

Jag hade för mig att det finns en övre gräns på hur gammal hunden får vara för att L-testas. Hunden får väl dock vara i tjänst så länge den pallar, sålänge den klarar uppkörningen.

Jag hade för mig att det finns en övre gräns på hur gammal hunden får vara för att L-testas. Hunden får väl dock vara i tjänst så länge den pallar, sålänge den klarar uppkörningen.

Nej max 10år kan få dispens för det 11året.

Finns ingen gräns jag funderar på och L-testa Piru i västerås i sept o han blir 6år han.

Vad är det som krävs att man själv får bli väktare?.

Jag fyller 18 år i höst. Jag skulle vilja arbeta inom bevakning, tex. kolla inhängnade områden så det inte är nån där. Jag är oxå intresserad att arbeta inom securitas tex. om nån ringer ang. stökiga grannar eller bråk utanför lägenheter.
Jag skulle själv vilja ta med mej min hund.

Jag vet att det inte är någon hund fråga, men det verkade vara ett par stycken är inne som värkade kunna en del om väktar arbete.

Ni får flytta tråden ifall den ligger fel:p

En hund som fyllt 4 år gör ett arbetsprov. Det är ungefär det samma som ett L-test men kanske lite mer krav på hunden.

Polisen har en övre gräns för hundar i tjänst och den ligger på 10 år. Väktare har ingen övre gräns men däremot så godkänner inte polisen en gammal och dålig hund så det går på ett ut. Det är inte många hundar som går i tjänst över 10 års strecket.

Senast ändrad av en moderator:

Ursäkta men ditt svar tyder på antingen stor okunnighet eller så är det ljusskygga bolag som de sk väktarna du refererar till arbetar på.

Det är totalt förbjudet att medföra icke godkänd väktarhund i tjänsten och det är INTE så att väktaren lullar runt med sin hund som något slags sällskap för att inte känna sig ensam. Otroligt okunnigt och dumt att sprida sånt dravel här.

Till er som vill bli hundförare; koncentrera er först på att utbilda er till väktare, att få en fast tjänst först sedan kan ni börja undersöka möjligheten att få bli hundförare. Ett seriöst bolag har någon form av aspirantsystem och lämplighetstest även av den tilltänkta hundföraren. Folk tycks tro att man ränner runt med en j-la sällskapshund i snöret och "skrämmer" folk med ett vov!
Fattar ni inte att ni kan mötas av folk som både är påtända och beväpnade med kniv, vässad mejsel och annat kul?? De backar inte en tum för att ni kommer snubblandes med en halvtaskig hund i kopplet. Väx upp säger jag bara OCH fundera på om det är ett yrke som ni är seriöst intresserade av.

Ursäkta men ditt svar tyder på antingen stor okunnighet eller så är det ljusskygga bolag som de sk väktarna du refererar till arbetar på.

Det är totalt förbjudet att medföra icke godkänd väktarhund i tjänsten och det är INTE så att väktaren lullar runt med sin hund som något slags sällskap för att inte känna sig ensam. Otroligt okunnigt och dumt att sprida sånt dravel här.

Till er som vill bli hundförare; koncentrera er först på att utbilda er till väktare, att få en fast tjänst först sedan kan ni börja undersöka möjligheten att få bli hundförare. Ett seriöst bolag har någon form av aspirantsystem och lämplighetstest även av den tilltänkta hundföraren. Folk tycks tro att man ränner runt med en j-la sällskapshund i snöret och "skrämmer" folk med ett vov!
Fattar ni inte att ni kan mötas av folk som både är påtända och beväpnade med kniv, vässad mejsel och annat kul?? De backar inte en tum för att ni kommer snubblandes med en halvtaskig hund i kopplet. Väx upp säger jag bara OCH fundera på om det är ett yrke som ni är seriöst intresserade av.

:bow:

Tack Jeeves för att du skrev detta, så slapp jag...

/Mullemonster som ska gå hundförarutbildningen nästa månad och förhoppningsvis få Kamelen i tjänst.

Har han fått ett gott omdöme på L-testen så har du i a f ett bra ämne att fortsätta utbilda och jobba med, det är en bra start.

Utbildningen är skitkul, mycket praktiska övningar som är mkt lärorika:)

Ser verkligen fram emot utbildningen.

Jobbar ju i motvind med den exteriöravlade omplaceringsKamelen men vad man har lärt sig mycket, alla andra schäfrar har jag ju haft från 8 veckors ålder...

Ser att du också är skåning, jobbar du som väktare nu? Bolag (PM:A om du inte vill skriva här).

Hoppasa, tror jag kapade tråden... F´låt.:angel:

Näpp, slutade 2002. Har arbetat på Falck i Malmö först men större delen på Securitas. Jobbade i 6 år som ronderande natt varav första halvåret utan hund. MYCKET roligare och intressantare MED hund!

Ett jobb jag saknar mycket men p g a familjen så har jag valt ett mera "normalt" jobb, dagtid. Är 40+ så jag kände att nattskiftet började kännas tungt och kan man inte lägga sin själ i arbetet är det bättre att byta bana.

Är lite avis på dig som ligger i startgroparna;) Du har ett kul jobb framför dig!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 110
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 958
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 561
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
950
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Retrievertråden