Vaktande hund

Amk

Trådstartare
Vår lapphund på drygt tre månader visar alla som passerar vårt hus att hon finns, genom att skälla cirka 5-10 ggr. Detta gäller fotgängare, cyklister och ryttare men inte bilar. Hon springer inte fram till någon, utan sitter där hon är och bjäfsar. Som ryttare avskyr jag när hundar skäller på mig när jag rider, och det stör ju oss i huset också.

Frågan är ju alltså: hur hade ni gjort för att vänja henne av med detta beteende? En idé är att skvallerträna genom att jag rider/går/springer förbi, och se om det fungerar. Vi är lite "slapphänta" och låter henne vara ensam utanför huset, vilket gör att vi inte hinner belöna eventuellt skvaller när någon dyker upp. Det händer ca 1-5 gånger per dag att hon skäller på det här sättet, så man kan inte gärna sitta och vänta på att det ska ske.

Sv: Vaktande hund

jag lärde min hund konceptet "får lov", var gång någon gick förbi utanför tomtgränsen sa jag får lov och berömde när han tittade på mig, när han sen blev äldre och han började skälla på någon sa jag får lov, då slutade han skälla, jag berömde, sen har det utvecklats till att när någon går utanför tomten som han inte känner igen så morrar han och jag säger får lov och han tycker det är ok.

Jag kan inte riktigt förklara hur jag gjort, då det har varit många kommando samtidigt som lärts in. Dessutom är det en Gårdshund och dom vaktar ganska mycket.
Däremot har han aldrig varit ute själv på tomten utan uppsikt när han var valp/unghund, för en missad gång så lär ju hunden att belöna sitt vaktande själv.

Jag har varit noga med att han förstår skillnaden mellan dom olika kommandona skvaller-nej- får lov dock.
Jag antar att han lärt sig var tomtgränsen är och därefter förstått att utanför får man lov att gå, även när matte inte säger till.
Jag hade i ditt läge fått hunden att förstå att man inte skäller/vaktar överhuvudtaget när någon går förbi, tomtgränsen kommer själv när dom blir äldre och då brukar dom bara vakta så ingen går in. I mitt tycke

Har du alltså ett kommando som heter "skvaller"? Vad innebär det?

Det låter på din beskrivning som att du skvallertränat hunden plus lagt till kommandot "får lov". Jag funderar på att själv rida förbi, husse får ladda upp med olika belöningar och göra en liknande variant. Frågan är vad man gör om hon inte visar tendens att skvallra alls, utan bara skäller- vilken typ av korrigering kan passa då? I dagsläget har jag helt sonika lyft upp henne, tagit in henne och sedan ignorerat henne inne.

Skogstrollet har skrivit ett bra inlägg tidigare i en annan tråd om hur hon gått tillväga när hon skvallertränat en skällande hund. Leta rätt på det inlägget, jag tror att det kan hjälpa dig en del :)

Vaktar och vaktar vet jag väl inte, möjligen vaktar hon sig själv. Men what ever. Du har ju en hund som har väldigt nära till skall och ska du få henne att skvallra så måste du ju öva.
Däremot behöver du inte "rigga" sjutton ryttare att rida förbi, utan skvaller handlar om att skvallra på allt och få betalt för allt. Då följer ryttare och cylister liksom med på köpet.

Ta ut din hund, kopplad, och så fort hon spetsar öronen mot exakt vad som helst, det är då du ska handla. Jag använder klicker, men du kan använda pip-leksak, eller vad ljud som helst som får hunden att vända sig om. Därför är det jätteviktigt att i början inte använda sig av för stora stimulin som hunden inte kan släppa, utan det ska vara nåt ganska halv-intressant. På så sätt lär du hunden att vad hon än upptäcker så får hon betalt av dig för upptäckten.

Nu har du lärt hunden att: Hunden ser nåt, du piper/klickar, nu är det dags att visa att beteendet att vända sig om lönar sig.
Du kan bli överlycklig, springa till en och samma plats på tomten, i huset, eller var du nu vill ha hunden istället för att den ska sitta där och moffa.
På just den platsen händer det jäkla kul grejer, här kampas det, här finns kyckling eller vad nu en lapphund tycker är julafton.
Hunden är ju fortfarande kopplad, så för den är det bara att hänga med.

På så sätt lär du hunden att "Jag ser något, jag springer till xxxx, och där får jag betalt" Kan sedan hunden reglerna för att den ser nåt, ja då spelar det ingen roll om en elefant går förbi. Skvaller är skvaller vad som.

Tack till både dig och Kivina för bra råd! Jag jobbar också med klicker, och vi har övat skvallerträning med bilar i stan vilket fungerat bra. Jag ska absolut testa att låta henne skvallra på mina uppseendeväckande saker först, för att öva upp min timing och hennes skvallerförmåga.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 843
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 755
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 138
Senast: Liran
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 297
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka