vakta maten

MinIan

Trådstartare
om en hund på ca 1 år börjar vakta sin mat, vad tycker ni man ska göra?

detta har inte hänt, men skulle vara bra å veta OM det skulle hända, man vet ju aldrig hur hudar blir när dom blir äldre.

Sv: vakta maten

Jag skulle inte göra något eftersom jag inte ens kan drömma om att plocka maten från Zingo när jag väl satt ner den och sagt var så god. Det är en annan sak med ben. Det kan man bli tvungen att ta och då är det bra att göra en bytes affär, benet mot någon annan bit godis tex.

En av mina schäfrar morrade och reste ragg när han åt. Lät honom äta ifred och satte en grind i köket medans han käkade. Annars var han OK. Jag skulle också "morra" om jag åt något gott och nån försökte ta det ifrån mig. Är den OK annars så bara låt den äta ifred. Det är ju hundens mat.

Jag brukar inte heller var och rycka maten när hon står och äter,men tycker att det bra om man kan göra det,kan ju vara så att man glömde lägga i medicin el dyl! Min hund har aldrig morrat,men jag "övade" lite med att påkalla uppmärksamheten,fick beröm och bara la i lite extra gott i skålen! Så hon vet att jag är inte ute efter att stjäla maten,hon får ju gott i skålen!

Då litar han inte på dig ...

Han tror du ska stjäla hans mat, du vet även i en vargflock får dom som står lägre i rang skydda maten som dom kommit över!

Jag resonerar så här:

Det kan ju uppkomma en situation där du helt enkelt måste ta bort matskålen när hunden börjat äta, det kan ju omöjligen ske med risk för att bli biten.

Fast om hunden morrar då, så är det ju inte ett matskålsproblem i sig, utan hunden och du har ouppklarade roller i det stor hela.

Mao, du ska kunna ta bort maten, och morrar hunden så har ni missat någon annanstans i er kommunikation.

Självklart ska man kunna ta föremål ifrån hunden, men man tränar det under ordnade former och sedan låter man hunden vara ifred med sin mat...

Att det skulle vara en ledarskapsfråga ( som många hävdar ) att kunna ta maten ifrån hunden när man vill, anser jag vara ren Bullshit...

om en hund på ca 1 år börjar vakta sin mat, vad tycker ni man ska göra?

detta har inte hänt, men skulle vara bra å veta OM det skulle hända, man vet ju aldrig hur hudar blir när dom blir äldre.

Klart man ska göra nåt åt problemet det ska gå o ta ifrån saker även mat o ben.man börjar få ett ledarskapsproblem när detta uppstår.

Inte som dannilall säger att inget ska göra utan bara låta det vara. Felet där är att hunden kanske börjar vakta andra saker om den märker husse/matte är ju rädd för mig när jag har saker o jag blir förbannad o vill ha kvar det så är det bara o vissa tänderna så får jag behålla det.

Funkar det ena ska det andra funka. Det går och få det o funka bara man tränar på ett vettigt sätt.

Piru du missföstod mig. Zingo skulle aldrig böja morra åt mig för har jag satt ner maten och sagt var så god då är den hans och jag lämnar honom ifred så att han kan äta den.
Med ben och andra grejer är det en helt annan sak. Det kan ju vara så att han har fått tag i något som är skadligt för honom. Det är ju helt klart att den saken skall kunna tas iftån hunden utan protester. Då är det bra att börja träna tidigt. Ta benet och erbjud hunden med faffolekis saken.

Håller med om vad Piru skrivit. Börjar hunden morra och vakta sin mat så är det ett tecken på att ledarskapet börjar svikta. Jag hade aldrig accepterat att min hund börjat vakta sin mat mot någon människa!
Sen ska man ju kanske inte gå och rycka bort matskålen i tid och otid "bara för att" då jag tycker att hunden ska få äta ifred men det kan ju vara bra att veta att man kan ta matskålen om det skulle vara något!

Min första rottis tik vaktade sin mat . Hon morrade glefste mm.
Jag hade då 3 små barn som hon vaktade sin mat mot. Dom tog aldrig den i från hene, Men det va henes mat givet vis.
Men barnen började få ställa ner matskålen åt henne. Då morrade hon aldrig mer.
Så det slutade helt

Delvis kl

Ja det är ju en ledarskapsfråga i den form att hunden inte litar på dig och tror du ska stjäla maten = ingen bra ledare för hunden..

Senast ändrad:

jag skulle inte heller stå och pilla med foderkulorna medan min tik äter. hon biter knappast, men hon skulle uppleva det hela som mycket obehagligt. istället säger jag åt henne att gå undan. nu är hon mycket signalkänslig, så det räcker med att skjuta fram axlarna en aning, medan jag får ta till ett tydligare kroppsspråk och lägga till en djup stämma till labben. labben i sin tur skulle aldrig aldrig vakta sin mat, men speeda upp ätandet så att han skulle få i sig så mycket som möjligt.

öht undviker jag direkta konfrontationer och "slagsmål" med mina hundar. det ger mycket mindre än det kan skada. schäfern hade blivit rädd och labben skulle tagit fram sin kamplust och då biter inga luggningar längre.

Delvis kl

Ja det är ju en ledarskapsfråga i den form att hunden inte litar på dig och tror du ska stjäla maten = ingen bra ledare för hunden..

nu spånar jag bara lite, men är det verkligen en ledarskapsfråga? jag brukar tänka som så att kan jag inte tänka mig situationen mellan två hundar så handlar det inte om ledarskap. alltså kan en ranglägre mycket väl tänka sig att försvara sin mat mot en ranghögre, utan att det är själva "ledarskapet" det är fel på.

istället hade det kunnat handla om inlärning. att man lärt hunden vad loss/nej/gå väck osv verkligen betyder, att det beteendet är helt befäst. alternativt kan man utöva någon slags terror till den graden att hunden inte vågar vakta sin mat längre. men det första alternativet är nog att föredra kanske. ;)

Nej det är ju det jag skrev högre upp ( om du läste det )

Men man kan lätt tolka det som en ledarskapsfråga, alltså själva grejen att hunden kanske inte litar på sin ägare i olika situationer och en av dom är just maten..

Att även vargar av lägre rang tillåts vakta den mat dom kommit över är väl ett bevis på att morr vid mat INTE är en direkt ledarskapsfråga på det vis som man ofta hävdar.

svaret var inte direkt riktat till dig, jag bara högg första bästa inlägg där det togs upp :). och det är bara spånerier, det måste inte vara helt sant.

jag tänkte på att, min pappa har en tik som är mamma till två 1åriga valpar, mamman stod å åt och då kom en av hennes valpar dit och bet mamman i nosen för att hon själv skulle få tag i maten, och då blev inte mamman glad, det hördes i hela huset, och då började jag fundera.. kan det bli att den valpen kan börja vakta sin mat? eller testade hon bara sin mamma? ...

jag bor ju inte hos min pappa längre, utan det är någon jag hört, men jag funderar mycke på det..

Det är ju omöjligt för mig att svara på den frågan när man inte sett händelseförloppet..

Kan ju vara så att valpen bara ville busa ...

Men rent spontant tror jag inte att just den händelsen utlöser att hon börjar vakta sin mat...

Beror ju på vilket beteende hunden befäster också ..

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 608
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 801
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 891
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 248
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka