vägring..

M

Millan_gulligast

hej jag har en ponny som är pigg att hoppa men är snäll...hon vägrade jätte mycket förut men nu är hon snäll men en gång när hon vägrade vart jag rädd för jag ramlade av och hade JÄTTE dålig hoppsits,sen fick jag tillbaka hoppglädjen och vill hoppa högt och började me de och de gick bra!men nu för 2 veckor sen ramlade jag av från hög fart och tappade andan och vart rädd..har lite hopp rädsla nu men inte mkt men är rädd att hästen ska vägra.och jag som ska bvörja hoppa högre så jag vågar liksom inte börja galopera innan hindret bara för att jag är rädd att hästen ska vägra jag är altså inte rädd för höjden..snäll hjälp hur ska jag göra!!kram/mej:bump:

Sv: vägring..

Kasta hjärtat först.:)

Nej skämt o sido, det är alltså när det är lite högra som jag förstår att du tvekar. Men börja lågt och hj långsamt upp bara 5 cm i taget, och låt någon annan göra det så att du inte tänker för mycket på att det har blivit högre. Be dem höja lite slumpmässigt så att du inte riktigt vet hur högt det är, men att dem inte höjer för mycket på en samma gång.

sen tror jag det är mycket att du tar ett beslut och bestämmer dig för att göra hoppet, för har du gjort en gång brukar det kännas bättre.

nej inte de hög men jag är rädd att hon ska vägra fast jag vet att hon inte gör de!!mer svar!!

Börja sakta på ett hinder som du vågar hoppa, ett kryss bara på max 50 cm. Trava över det ett par gånger bara sådär som om det var en bom på marken bara. stå upp och bara följmed. När du gjort detta ett tag, du kan ju börja med att bara gör detta en dag och nästa gång DU VILL hoppa gör du samma sak igen, bara färre gånger. Bara be någon sänka om du vill eller ha kvar det, så bara galoppera i arbetsgalopp in, precis som om hindert inte skulle vara där. När DU KÄNNER DIG SÄKER kan du om du vill, lägga upp det till ett rättuppstående lite lägre, eller på 50 cm, och bara hoppa och rida dressyr blandat till du känner dig säker :) Det fixar sig alltid, och fattar du inet kanjag förklara igen på ett annat sätt, om du inet får bättre hjälp vill säga :)

okej,jag är inte rädd för höjden utan att hon ska vägra!!!!!!!!men tack!!jag har hoppat 70 cm med henne och då var de inga broblem tkr 70 cm inte är högt de e bara de att jag tror hon ska vägra fast hon i nte gör de!!!

Var ut och galoppera och lär dig känna. Känn galoppen, känn att du kan ha ordenkligt tryck i galoppen men hela tiden i kontroll. Bestäm dig när du ska hoppa.
Försök inte
Du ska!!;)
Lycka till

:idea:ja, det var de jag menade, att du bara skulle hoppa låga hinder som hon kan gå över, galoppera över dem små till du känner dig säker på att hon inte ska vägra :) hoppas du fattade bättre, jag menade bara att du skulle ha det lågt så att i fall att du känner dig osäker kan du trava över, då vägrar hon noh nt, eller skritta:D Hoppas du fattade bättre

Som de har sagt här innan tycker jag att du ska börja "från början" med låga och lätta hinder. Det är även väldigt viktigt att hästen känner stöd från dig.. Ha bra fart mot hindret och sitt upp ordentligt och håll om hästen med benen. Följ med å språnget och lita på hästen, då kommer den lita på dig:)
Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 178
Senast: Bison
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 120
Senast: zarmino
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 230
Senast: lizzie
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 967
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård