Sv: Vägring!
Jag måste först säga emot de som säger att hästar aldrig vägrar av dumhet - de finns! Det är säkerligen bara enstaka individer men rejäl personlighet, men det finns faktiskt de som är fulla i fan och testar ryttaren då och då (ibland kan då och då bli väääldigt ofta..). Min egen pålle är ett sådant exemplar. Han har rätt utrustning, är helt frisk, i fantastisk form och älskar att hoppa. Alla tränare jag ridit för, både på bana och i terräng, har blivit halvtokiga av frustration när hans små spel kommer. Klart som fanken jag är skyldig till många stopp/förbispringningar, så orutinerad som jag är. Men jag har mycket duktiga tränare som ser att jag gör fel långt innan jag ens gjort det... Och de är alla överens - han är en gris ibland. Rätt som det är så tvärstannar han utan anledning - och det går undan eftersom han är ett supersmidigt fullblod (=ajajaj).
Nu börjar det rätta till sig - tack vare massor med träning, under lång tid. Pyttehinder hemma i ensamhet, och träning varje vecka för duktiga tränare som fungerar ihop med oss. Det är långtifrån alla tränare som har tålamod med sådana hästar/ekipage. Det finns de som vill ta till storsläggan direkt.. Jag rekomenderar även pay n jump och hopptävlingar i mängder. Och massor med tålamod.
MEN...i slutändan måste pålle veta vem som bestämmer. Själv har jag nästan aldrig ridit med pisk, och de få gånger jag använt den har pålle inte ens ryckt till i pälsen (och han är mycket känslig). Så tuff var jag...
Efter mer än en utskällning av tränare så rider jag nu med spö, och har nyligen börjat "använda" den. När han har hyss för sig, och jag är helt säker på att JAG inte ställt till det, så tvingar jag fram honom ända intill hindret där han ska stå still. Jag använder röst, skänkel och, om så krävs, ett rapp på bogen. När han står still och inte säger emot (han slår med ena bakbenet när han blir sur) så vänder jag ifrån med massor med beröm och hoppar hindret. Sedan går han som en klocka igen, och han är GLAD. Ingen hunsad, spöad, rädd häst...
Det som knäcker honom är om jag tappar humöret och blir förbannad eller är hård i handen, då blir han hysterisk. SÅ det gäller att komma fram till vad DIN häst tåler, och kräver. Vissa individer kräver en fast hand. Och vi ska inte glömma hur hårda hästar är emot varandra i hagen...
Lycka till, det kommer säkert gå bra med tiden! Och blir du trött på det så ta en paus från hoppningen, och börja om när du saknar det igen.