dramatik

Trådstartare
Undrar om det är någon här som har ett bra tips på hur man ska göra när en häst vägrar hela tiden av ren dumhet?
Hade varit guld värt att få några bra tips:)

Sv: Vägring!

hej hej..om din häst vägrar å vägrar hela så sänk hindret så det blir lättare för hästen du kan oxå göra så att hindret ser mer inbjudande ut..rid aldrig förbi hindret efter en vägring..efter en vägring gå fram till hindret lägg på spöt på bogen lite lätt och rygga hästen några steg det brukar hjälpa.Lycka till!!:bump:

Vet ej hur höga hinder du hoppar, men är de låga så behöver du egentligen ingen speciell fart för att ta dig över. Stannar den, se till att inte låta den springa förbi, rygga några steg och rid på direkt. Kom ihåg att klappa om den när den har varit duktig.

Springer den brevid eller stoppar den bara?
Ställ hästen vid hindret, vänd om och gå rakt bakåt så långt att det blir en bra anridning, rid på igen och var mycket nogrann med att ge hästen eftergift så att du inte drar den i munnen när den hoppar. Tänk possitivt och håll blicken långt bortom hindret.
Svårt att ge tipps när man inte riktigt vet vad som händer när du hoppar men det kanske kan hjälpa litegrann.

Håller med Asa_S.

Jag har hittills aldrig träffat en häst som vägrat för att den är dum.

Antingen så gör ryttaren något fel. (Ryttarfel, för höga krav osv osv.)

Eller så är det något fysiskt fel som hästen som gör att den inte kan hoppa det man begär. (Hälta, ryggproblem, sadelproblem, bettproblem osv osv.)

Eller så VILL den helt inte hoppa av olika anledningar. Är det så får du fundera på varför den inte vill hoppa och på något sätt få hästen att tycka det är kul igen. Bara hoppa lågt, bara hoppa ute, hoppa med draghjälp osv osv...

Men INGEN häst är dum! Inse det!

/C

Säger som i tidigare innlägg- ingen häst kommer på att vägra av ren dumhet. Jag skulle istället verkligen ransaka mig själv och komma på anledningen till att den gör på sånt sätt. När man vet det så är det mycket lättare att kom åt problemet.

Lite draghjälp brukar funka bra på speciellt yngre osäkra hästar, med min unghäst som jag har nu så har min lillasyster fått rida före på sina säkra ponny och jag efter.

Så istället för att försöka trycka runt hästen så har jag fått hålla igen henne för hon tycker det är så roligt! Så då får hon samtidigt en positiv bild av hoppning!

Nu hoppar vi på egen hand och hon verkligen älskar det!!

Är du HELT säker på att det är dumheter, den har inte ont, utrustningen passar och du har inte missbedömt någon gång och råkat ta hästen i munnen i språnget så att det är handen den är rädd för?

I så fall, 20 cm, de kan gå över.... 30 cm samma sak, kom i frisk trv aller frisk galopp och rid på, det viktigaste är att den inte får springa undan i sidled, så låga hinder kan den hoppa från skritt eller stillastående. Massor mwed beröm så fort den hoppar!

Den inställningen har jag också haft, ända tills jag träffade min kompis ponny.

Han stannar bara för att vara dum. Det är en ponny med kanonfin hoppteknik. Mjuk och smidig att rida, pigg utan att vara dum, har verkligen alla förutsättningar för att gå hur långt som helst. Går kanon på träningar och framhoppningar. De gånger han stannat då, de kan jag nog räkna på en hand.

Men sedan när han kommer in på tävlingsbanan, det tar helt enkelt tvärstopp. Hans bjudning bara rinner av honom, han svarar inte på något. Ibland så tvärstannar han på första hindret, hoppar på andra försöket, och så gör han på varje hinder.. så som ni förstår så kommer han inte så långt. Ibland så bjuder han verkligen på första hindret och det syns att han verkligen vill hoppa för att sedan knappt gå fram till andra hindret.

Det spelar ingen roll hur hindret står, till/från utgång, mot/från publiken, titthinder eller vanliga bommar. Det spelar ingen roll. Och vi vet att han inte har ont någonstans. Kollade av Vet. ET. Tandläkare. Och de hittar inga fel.

Ingen vet vad man ska ta sig till. Har ni något förslag?

Matte kanske blir nervös inne på banan och spänner sig... Det känner ju hästen.

Jag har haft liknande problem med min ena pålle, och på tävling hoppade hon bara om hon komm absolut perfekt men knappt det i bland ens. På träning gick hon som en klocka!
Dock så har hon en gång i tiden hoppat kanon inte på tävlings banan.

Jag ställde av hon ett bra tag, men det hjälpte inte, ja jag försökte med mkt.
Det sista jag provade var löshoppning, för att låta hon själva jobba på och ev bygg aupp sin egna självkänsla igen.
Jag har mina aningar om varför hon har blivit så petig med hoppningen, och förmodligen beror det på att hon har haft ont i benen två gånger under sitt liv och att hon blandar ihop ont med tävling eller nått.
Andra gågnen hon löshoppades så var det väldigt stor skillnad i hur hon "angrep" hinderna.

Just nu så har hon inte tävlat på ett bra tag och för nuvarande så väntar hon föl, är i månad 7 nästa vecka. Men tanken är att hon ska ut på tävlings banan igen. Förhopingsvis så ska dena långa viloperiod samt löshoppnig visa resultat när hon väl kommer i gågn igen, men vi får väll se.

Till trådskaparen rekomenderar jag löshoppning på hästen, för man kan studera sin häst på ett helt annat sätt, men ser på vilket sätt den tar sig mot hindret och över.
Sedan vill jag bara påpeka att vissa hästar gillar helt enkelt inte att hoppa, så är det bara.

Det är inget fel på hästen, hon har inte ont någonstans, varken i ryggen, benen, munnen eller något, vi har till och med haft en vetrinär ute och kollat på henne!
Utrustningen passar och jag är absolut inte hård på handen, men visst händer det att man kommer fel på hinder då och då, det gör ju alla och då händer det att det blir något litet ryck ibland, men inget som hon direkt bryr sig om.
Det konstiga är att hon bjuder verkligen på hindret och jag rider fram henne ordentligt, sen är det precis som om hon tänker hoppa och lyfter frambenen men sen ångrar hon sig, sätter ner benen igen och så är det tvärstopp....
Men jag har ställt av henne gör lite mer än en vecka sen för jag har mina misstankar om att hon kanske helt enkelt bara behöver vila upp sig, men jag ska sätta igång henne i helgen igen och är hon inte bättre då så får hon nog vila ett tag till...

Jag måste först säga emot de som säger att hästar aldrig vägrar av dumhet - de finns! Det är säkerligen bara enstaka individer men rejäl personlighet, men det finns faktiskt de som är fulla i fan och testar ryttaren då och då (ibland kan då och då bli väääldigt ofta..). Min egen pålle är ett sådant exemplar. Han har rätt utrustning, är helt frisk, i fantastisk form och älskar att hoppa. Alla tränare jag ridit för, både på bana och i terräng, har blivit halvtokiga av frustration när hans små spel kommer. Klart som fanken jag är skyldig till många stopp/förbispringningar, så orutinerad som jag är. Men jag har mycket duktiga tränare som ser att jag gör fel långt innan jag ens gjort det... Och de är alla överens - han är en gris ibland. Rätt som det är så tvärstannar han utan anledning - och det går undan eftersom han är ett supersmidigt fullblod (=ajajaj).

Nu börjar det rätta till sig - tack vare massor med träning, under lång tid. Pyttehinder hemma i ensamhet, och träning varje vecka för duktiga tränare som fungerar ihop med oss. Det är långtifrån alla tränare som har tålamod med sådana hästar/ekipage. Det finns de som vill ta till storsläggan direkt.. Jag rekomenderar även pay n jump och hopptävlingar i mängder. Och massor med tålamod.

MEN...i slutändan måste pålle veta vem som bestämmer. Själv har jag nästan aldrig ridit med pisk, och de få gånger jag använt den har pålle inte ens ryckt till i pälsen (och han är mycket känslig). Så tuff var jag...
Efter mer än en utskällning av tränare så rider jag nu med spö, och har nyligen börjat "använda" den. När han har hyss för sig, och jag är helt säker på att JAG inte ställt till det, så tvingar jag fram honom ända intill hindret där han ska stå still. Jag använder röst, skänkel och, om så krävs, ett rapp på bogen. När han står still och inte säger emot (han slår med ena bakbenet när han blir sur) så vänder jag ifrån med massor med beröm och hoppar hindret. Sedan går han som en klocka igen, och han är GLAD. Ingen hunsad, spöad, rädd häst...
Det som knäcker honom är om jag tappar humöret och blir förbannad eller är hård i handen, då blir han hysterisk. SÅ det gäller att komma fram till vad DIN häst tåler, och kräver. Vissa individer kräver en fast hand. Och vi ska inte glömma hur hårda hästar är emot varandra i hagen...

Lycka till, det kommer säkert gå bra med tiden! Och blir du trött på det så ta en paus från hoppningen, och börja om när du saknar det igen.

Jo, men det är just vad jag har gjort nu...gått ifrån hoppningen lite, hon har snart fått vila i två veckor, och sen ska jag rida i några veckor innan jag hoppar henne igen, tänkte att man möjligtvis bara kunde löshoppa henne lite då och då ett tag framöver...
Jag vet inte, men jag får se vad som verkar funka bäst;)

Nu hoppar vi inte så mycket med våra hästar, men dom tycker alla att det är jättekul att hoppa. Men däremot en av ponnyna kan vara som din häst är när han har nån ryttare som är lite osäker, det är hans sätt att testa.
men det kan ju vara så att hästen har tröttnat på hoppning om ni har hoppat för mycket kanske. Du gör nog rätt i att låta den vila ett tag. Nu vet inte jag hur ofta ni hoppat tidigare, fast vore jag dig så skulle jag inte låta den vila från hoppning bara några veckor. Om det inte är så att du ska ut och tävla nåt i vinter så brukar ju inte den "riktiga" tävlingssäsongen komma igång förrän framåt mars (om det är så att du tävlar) Varför då inte låta bli att hoppa alls t ex på 2-3 månader och se om du får nån ändring på hästens beteende när det gäller hoppning, och sedan då börja på låga hinder och kanske inte hoppa mer än max 1 gång i veckan eller varannan vecka t o m den första tiden.
När mina hästar ligger i träning för tävlingssäsong så om vi tränar ofta så är det ca 5-6 träningar i månaden, oftast blir det kanske 2-3 gånger i månaden. Nu tävlar dom iof inte så höga klasser.

Jo visst tävlar jag, hade egentligen en del tävlingar inplanerade, men dem skiter jag i nu....
Jag tävlar 1.00-1.10 m, visst kanske inte så högt...
Jag brukar hoppträna en gång varannan vecka, vilket jag personligen inte tycker är mycket?
Och om jag skulle hoppa något emellan hoppträningarna så är det bara lite på skoj hemma i paddocken och då brukar hindrerna ligga på runt 30-50, så det är ju inte direkt så att jag tröttar ut henne, för det är ju bara bra att hoppa lite småhinder emellan tävlingar och träningar, men om det inte blir bättre efter vilan får vi ju börja om från början...
Men det kommer nog att fixa sig...

Det låter ialla fall inte som att du har hoppar för mycket. Jag vet nämligen en del som hopptränar 3-4 ggr i veckan och då är det inte konstigt om hästarna tröttnar tillslut.
Hoppas du får ordning på hästen.

Nej, jag tycker inte heller att jag hoppar för mycket...
Men det kan ju också vara så att hon bara är lite ur form...
Jag vet inte...

Med tanke på dina övriga trådar så tror jag du behöver hjälp från någon som ser din häst. Bl.a är jag rätt övertygad om att den INTE mår bra i magen pga för lite grovfoder.

Liknande trådar

Övr. Barn Vi måste fortfarande tjata på sonen att han ska duscha och han vägrar lära sig att borsta håret men långt ska det va… Får tjata mig till...
Svar
18
· Visningar
1 727
Senast: godishanna
·
Fritid Vi har världens bästa läge för att åka skidor med skidspår precis utanför dörren. Vi har en stor åker precis i tomtgräns där det alltid...
Svar
7
· Visningar
290
Senast: MiaMia
·
Mat Jag har under många, många år haft problem med magen och prövat den ena dieten efter den andra. Nu verkar det som att det äntligen är...
2
Svar
35
· Visningar
2 064
Senast: Keb71
·
Hemmet Har äntligen fått ett rum ledigt som ska byggas om till enbart klädkammare. Först ville jag ha en lyxig walk in closet som var öppen där...
Svar
0
· Visningar
158
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka