Sv: Vägring!

Vet inte om detta stämmer in på just din häst men:

Det är ju faktiskt VI som tycker att det är roligt att hoppa. En häst tycker att det är roligt för att den förknippar det med ngt positivt (omväxling, fart, BERÖM och nöjd ryttre t.ex.)

Jag lever efter den filosofin att jag som ryttare måste göra det kul att hoppa! Vad som sedan kan få din häst att reagera positivt måste du själv känna. Har själv instruerat och ridit efter det "tämket" i många år och det funkar. Kan dock inte säga att det är så eller om det funkar för att jag TROR på det.. :)

det kan också vara så att du kanske är lite närvös o släpper hästen för tidigt, (gansa vanligt när man hoppar höga hinder och inte är så van)men iallafall så kan hästen bli väldigt osäker på va du vill och den viker av eller stannar:crazy:sen kan de juh ha ont elr är less på hoppningen...lycka till o hare bra:):cool:

Om hästen vägrar sänk hindret lite och skänkla på innan hindret. Sen kanske hästen känner att du är lite osäker (?)

Först och främst kolla upp så att hästen inte har ont! Om inte så tycker jag att du ska ta hjälp av en duktig tränare som både du och hästen litar på! lycka till!

Madick skrev:
Med tanke på dina övriga trådar så tror jag du behöver hjälp från någon som ser din häst. Bl.a är jag rätt övertygad om att den INTE mår bra i magen pga för lite grovfoder.

För det första ...ta reda på vilken tråd som handlar om vilken häst först innan du säger någonting sådant...

anna_m_n skrev:
det kan också vara så att du kanske är lite närvös o släpper hästen för tidigt, (gansa vanligt när man hoppar höga hinder och inte är så van)men iallafall så kan hästen bli väldigt osäker på va du vill och den viker av eller stannar:crazy:sen kan de juh ha ont elr är less på hoppningen...lycka till o hare bra:):cool:

Att man släpper hästen vet jag att det är många som gör, men jag gör inte det...har tränat jättemycket på det...
Och jag får beröm av min tränare för att jag håller henne in i det sista...

molnskimmer skrev:
Den inställningen har jag också haft, ända tills jag träffade min kompis ponny.

Han stannar bara för att vara dum. Det är en ponny med kanonfin hoppteknik. Mjuk och smidig att rida, pigg utan att vara dum, har verkligen alla förutsättningar för att gå hur långt som helst. Går kanon på träningar och framhoppningar. De gånger han stannat då, de kan jag nog räkna på en hand.

Men sedan när han kommer in på tävlingsbanan, det tar helt enkelt tvärstopp. Hans bjudning bara rinner av honom, han svarar inte på något. Ibland så tvärstannar han på första hindret, hoppar på andra försöket, och så gör han på varje hinder.. så som ni förstår så kommer han inte så långt. Ibland så bjuder han verkligen på första hindret och det syns att han verkligen vill hoppa för att sedan knappt gå fram till andra hindret.

Det spelar ingen roll hur hindret står, till/från utgång, mot/från publiken, titthinder eller vanliga bommar. Det spelar ingen roll. Och vi vet att han inte har ont någonstans. Kollade av Vet. ET. Tandläkare. Och de hittar inga fel.

Ingen vet vad man ska ta sig till. Har ni något förslag?

Har inte läst alla inlägg så någon kanske har sagt det här: Säkert har det hänt någon gång inne på banan första gången och matte belv stressad, sen värre och värre stress för varje gång. En gång såg jag en tjej ute på ponnytävlingarna för många år sen som tränade med oss, det gick kanon varje träning, dyr duktig häst. Sen på banan varje gång likadant. Matte var grönblek och det slutade med gråt varje gång. JAg tyckte så synd om henne.
Är övertygad om att det handlar om matte. OCh håller med om att det mesta av vägringar handlar om ryttaren.
Själv har jag en gång i världen läxats uppav en duktig häst som talade om hur jag skulle rida. Så jag fick börja om med balansövningar, hoppa utan tyglar och stigbyglar, fältsits med armarna i sidorna mm mm. När jag var stadig och vågade rida framåt så hoppade vi. Innan hade jag varit som vilken medelmåttig ryttare som helst men det dög inte åt den herrn, och bra var väl det. En läromästare kan man säga.
Jag hade folk som tyckte jag skulle piska upp honom men det måste jag säga att i sambadn med hoppning vet jag mina egna begränsingar och tar aldrig till spöt. Jag vet när det beror på mej.

Kan lägga till att jag mest hoppat fullblodshästar och de är svårast, tycker jag, på många sätt. KÄnsliga reaktionssnabba och ofta noga med att ryttaren är i balans och inte kniper i munnen, håller men ger efter i rätt ögonblick.
Eftersom du har ett fullblod undrar jag om du rider på hindren i galopp när tvärnitarna kommer? Kan du börja hoppa mer ut trav igen? Få hästen att gå lugnt och stadigt mot hindren, inte för fort. Då har du mer kontroll och är den frisk orkar den hoppa 1.40 i trav om så krävs. Arbeta lugnande och behåll kontrollen. Ta tillbaka, lugna om den ökar.Var noga med att ha hästen mellan hand och skänkel hela vägen fram till hindret. Släpper du för tidigt? Då får du lätt en tvärnit på ett fullblod. Halvblod är lättare på många sätt, inte lika krävande när det gäller de här bitarna (generellt naturligtvis, gäller inte alla). Just det där du beskriver med att börja hoppa och sen nita låter typiskt att det kanske går för fort eller att du släpper hundradelen av en sekund för tidigt. Jag har verkligen haft problem med det där själv.
"håll i, håll om, håll upp" som dom sa på ridlägret när jag var liten. Fast lite mer sofistikerat då.

Jo till viss del kan jag också tro att det handlar om ryttaren. Men..

I början av året tävlade samma tjej med min ponny, och min ponny älskar att tävla, det är det bästa hon vet och hon ställer upp för sin ryttare till 100% om bara ryttaren gör det den ska. Så under början av året när hon tävlade båda hästarna så gick det hyffsat bra med hennes egen häst också, inga placeringar men hon kom runt banan med ett eller två stopp. Då var det så att han var mer tittig och nervös.

Sedan blev min häst skadad och stod hela sommarsäsongen, dvs. hon hade bara sin egen häst med på tävlingarna och han började stoppa ut sig, varenda gång.

Nu när min häst varit igång igen och det har funkat kanon. Placerad i varje start, och ryttaren har fått tillbaka sitt självförtroende. MEN hennes egen häst kommer inte runt en bana, och nu är det inte längre det att han är tittig utan han lägger bara av. Det finns ingen som helst bjudning eller nåt. Han hoppar första hindret fint sen lägger han bara av.

Och jag har svårt att tro att det bara hänger på ryttaren, hon har bättre självförtroende nu än på länge, men ändå.. det tar bara stopp.. :(

Jo, jag pratade mest om mig själv, egentligen. Visst kan det finnas skäl hos hästen. Kanske den helt enkelt är trött på tävlingar och inte vill längre? Jag känner ju inte just den hästen. Absolut att skälet kan finnas hos hästen. För egen del går jag ändå alltid till mej själv först, och hittar oftast felet där, men det gäller ju mej.:p

känner igen situationen!!

hästen bjuder på hindret och precis på avsprångspunkten så tvärvänder den. "Min" tjuriga ponny är likadan. Hon kan vara jättesnäll, men efer att ha varit snäll för länge så måste man testa. Hon kan springa på sidan oxå om hon "inte känner för att hoppa".

våran lösning: vara jävligt bestämt och gå på med sporrar och pisk.

Tillägg: en tjurig ridskolehäst som är van att få som hon vill= stå stilla. Det är ingen känslig häst det handlar om.

Har haft samma problem! Jag bytte tränare (en som passade hästen bättre. från hopp- till fälttävlanstränare) Vilket gjorde stora framsteg, helt annan ridstil och helt annat tempo på hästen. från att hela tiden ta i hästen så skulle jag släppa iväg henne istället, högre grundtempo och höjderna rusade iväg!
Jag skojhoppade väldigt mycket (1gång/veckan) hela sommaren, och snart hade hon höjd och glädjen. Man gör ofta felet att ta för mycket kontroll över hästen, släpp den mer och ha högre tempo (inte full fart, men bara en liten ökning) och snart händer det något.. det var vad som behövdes hos oss och jag tog inte allt förmycket innan men nu låter jag henne länga på steget och då kom humöret oxå och hästen tyckte att det var roligt igen = :banana:

Senast ändrad av en moderator:

Har haft samma problem! Jag bytte tränare (en som passade hästen bättre. från hopp- till fälttävlanstränare) Vilket gjorde stora framsteg, helt annan ridstil och helt annat tempo på hästen. från att hela tiden ta i hästen så skulle jag släppa iväg henne istället, högre grundtempo och höjderna rusade iväg!
Jag skojhoppade väldigt mycket (1gång/veckan) hela sommaren, och snart hade hon höjd och glädjen. Man gör ofta felet att ta för mycket kontroll över hästen, släpp den mer och ha högre tempo (inte full fart, men bara en liten ökning) och snart händer det något.. det var vad som behövdes hos mig och jag tog inte allt förmycket innan men nu låter jag henne länga på steget och då kom humöret oxå och hästen tyckte att det var roligt igen = :banana:

Glenn skrev:
Jag skojhoppade väldigt mycket (1gång/veckan) hela sommaren, och snart hade hon höjd och glädjen. Man gör ofta felet att ta för mycket kontroll över hästen, släpp den mer och ha högre tempo (inte full fart, men bara en liten ökning) och snart händer det något.. det var vad som behövdes hos oss och jag tog inte allt förmycket innan men nu låter jag henne länga på steget och då kom humöret oxå och hästen tyckte att det var roligt igen = :banana:

Det beror helt på vad du har för häst, du kan inte ge det rådet bara rakt av utan att veta mer om TS:s häst. Den kan lika väl behöva lugnande ridning till att börja med, om den blir osäker och måste få koll på vad den gör. Att få utrymme att länga sig och inte hållas så hårt, det håller jag med om, lätt hand, följsamhet. MEn att öka tempot kan få motsatt effekt. Mina fullblod har också hoppat bäst ute på stora banor där det finns utrymme att galoppera, men om TS häst är den typen av fullblod som hetsar upp sig och varvar upp, blir osäker och ångrar sig i sista sekunden, då måste man börja med "lugnande" hoppning, för att få upp säkerheten och kontrollen (hästens). Det beror på vilken häst man sitter på.
Ned det du föreslår kan det bli så här också vid hindret = :eek:

Det Glenn menar är det att är hästen en gnutta osäker på hinder så kan den bli mer säker av ett tydligare skänkelstöd..

Citat: "Inte full fart bara en liten ökning"

Ofta förbättras rundheten i galoppsprången om man "släpper fram" hästen mer. Vilket i sin tur underlättar då den kommer fram till hindret för avsprång. Det får lättare att komma upp. Det blir alltså mer inbjudande för hästen att hoppa.

Visst kan "lungare ridning" vara det rätta för vissa individer, men vad jag tror är att man till en början ser till att "släppa fram" hästen mer tills den naturliga bjudningen och viljan kommer.
Efter en tids träning märker man att man kan gå tillbaka till den "lungnare ridningen" igen, för då har hästen den naturliga bjudningen i sig. Och man kan börja ta tillbaks den för att undvika att den stressar upp sig.

Senast ändrad:

hej,

När hästen vägrar så gå ALDIRG förbi hindert. Då vinner hästen på ett sätt. Utan stanna hästen, använd spöt en gång antigen på bogen eller på rumpan. Ingen fjös utan en rejäl gång så hästen förstår att du bestämmer. Sen backar du den tills den ger efter och visar att du vunnit. Sen gör du en ny anridning på hindert. funkar det ej denna gång, sänkt hinder så det bli löjlgt lågt så hon har all chans i värden att komma över. Stannar hon då, så andvänder du spöt en gång till, nu får hästen ej backa eller vika undan. utan nu MÅSTE du få hästen över. När den väl är över så ska den få massor med beröm så det förstår. Lycka till..
/Jennifer

Jag tror du gör rätt i att låta hon vila sig lite, hon kanse har tyckt att det har varit jobbigt att sätta vinter päls (vissa hästar kan bli konstiga då). Och jag tror hårt på att du ska löshoppa henne, för då kan du se hur hon reagerar och sedan utgå från det!

Liknande trådar

Övr. Barn Vi måste fortfarande tjata på sonen att han ska duscha och han vägrar lära sig att borsta håret men långt ska det va… Får tjata mig till...
Svar
18
· Visningar
1 727
Senast: godishanna
·
Fritid Vi har världens bästa läge för att åka skidor med skidspår precis utanför dörren. Vi har en stor åker precis i tomtgräns där det alltid...
Svar
7
· Visningar
290
Senast: MiaMia
·
Mat Jag har under många, många år haft problem med magen och prövat den ena dieten efter den andra. Nu verkar det som att det äntligen är...
2
Svar
35
· Visningar
2 064
Senast: Keb71
·
Hemmet Har äntligen fått ett rum ledigt som ska byggas om till enbart klädkammare. Först ville jag ha en lyxig walk in closet som var öppen där...
Svar
0
· Visningar
158
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka