Vägrar trava/galopera i högervarv. (longering)

D

Dannyboy

Jag fick hem mitt fullblod i höstas. Har låtit honom stå nästan hela vintern då han var rätt illa däran när han kom. Underhull.

Nu har han växt på sig cm 5cm och är hur fin som helst ihullet, även livsgnistan är tillbax. Han är idag 4år. 2006a.

Jag har börjat longera honom (han är både longerad & tömkörd innan jag fick honom)

Han går hur fins som helst i skritt trav & galopp i vänstervarvet. Men när d kommer till höger så kan han skritta på, men så fort han ska trava el galopera så tvärnitar han efter ett halvt varv, och byter varv... How come??? Han total vägrar..

Han markeringar ingenting i vänstervarvet, är villig och tycker att det är kul.

Kan det vara trots? Det är precis som att han inte förstår vad jag vill..

Ngn som vet, så hjälp gärna till..

Ska även ta hjälp utav unghästutbildare senare i vår, då jag byter stall i april..

Sv: Vägrar trava/galopera i högervarv. (longering)

Är du säker på att han inte blivit sliten el skadad om han gått löp el är tränad för galopp? Hästar som har problem i t.ex knä/rygg kan bete sig på det sättet och många galoppörer har just såna problem. Ett tips bara, är ingen veterinär...
Jag hade kollat upp det hela(om du inte redan gjort det), för säkerhets skull. Då får du svart på vitt om det är trots eller ej.
Enl min åsikt är hästar sällan trotsiga utan anledning. De tänker liksom inte i banorna "jävlas, vill inte"... mer åt "fan jag grejar inte detta, fattar han/hon inte". Fullblod är dessutom i regel väldigt ambitiösa individer, somvill jobba/göra rätt.

Lycka till, hoppas det löser sig. :)

Han känner obehag i höger varv och undviker därför att gå i höger varv. Låt en duktig veterinär undersöka honom, hittar inte denne något kan det vara ett fall för en ET.

Låter som om han känner obehag/smärta i höger varv, hur är han i höger bakknä? Svårt o både se och palpera gallor i bakknän, ta en tur till kliniken och be dem kolla upp honom innan du fortsätter. Lycka till.

På banan så tränas och tävlas fullbloden i vänstervarv. Vissa dagar är dock avsatta för träning i högervarv. Beror ju på hur allsidig träning hästen fått eller inte fått.

Det är precis som att han inte förstår vad jag vill..

Jag tror du själv kommit på problemet där, är ganska vanligt att unghästarna reagerar just så i höger varv. Såg du honom bli longerad innan du fick honom, fungerade höger varv bra för dom då?
Jag hade gått tillbaka till grunden och börjat om från börja, men just den första biten med longerringen är svår, och kräver väldigt mycket känsla och timeing för att det ska bli rätt. Så fundera på om du har rutin nog att göra det själv eller om du ska vänta tills du kan få hjälp.

/Camilla

Jag tror du själv kommit på problemet där, är ganska vanligt att unghästarna reagerar just så i höger varv. Såg du honom bli longerad innan du fick honom, fungerade höger varv bra för dom då?
Jag hade gått tillbaka till grunden och börjat om från börja, men just den första biten med longerringen är svår, och kräver väldigt mycket känsla och timeing för att det ska bli rätt. Så fundera på om du har rutin nog att göra det själv eller om du ska vänta tills du kan få hjälp.

/Camilla

Jag har longerat honom i båda varven innan det vart supermycket snö.

Han är inte galopptränad eller är startad.

Ska prata md vet om problemet.

Nu blir jag dock orolig. Men borde han inte visa ngt i ridningen oxå då, om man rider på en volt i högervarv? Eller är jag helt ute & cyklar nu.

Har inte ridigt honom på ca 1 månad.

Förövrigt så visar han inga symptom, glad & pigg.

Han har ett överben på högerbak, kan det vara orsak?

Det blir så jobbigt nä man får så mycket olika svar.

Men borde såklart kolla med en vet.

Jag är helt övertygad att hästen har ont någonstans, med mycket snö är han tvingad att lyfta högre, vilket säkert känns i någon led.

/Camilla

Fast hästen skrittar problemfritt i höger varv. Då är det inte ett 'jag förstår inte' anser jag. Utan då har hästen fattat vad det går ut på, och kan den trava och galoppera i vä varv, ska den kunna trava t ex i högervarv utan att bete sig som beskrivs.

För visst är det knepigt för dem innan poletten trillat ner, och ett varv brukar vara svårare (dock anser jag inte det ena är vanligare än det andra, ganska individuellt, men vi hanterar hästar väldigt mkt från vä sida vilket säkert kan spela in).

Min som knappt är longerad alls har inga som helst problem begripa att jag menar trav både i höger och vänster varv, även om det tippar inåt och trängs med bogen och donas i det svåra varvet.

När de inte fattar, stannar och byter varv, snurrar, kommer in osv brukar det märkas i BÅDA varven, inte ett prickfritt varv och ett som är helt kajko.

Båda mina fullblod har varit ganska taffliga i höger varv från början. Jag kanske missat nåt, men hur är han ridmässigt i höger varv. Blir han bättre på en höger volt om den är stor, om han får gå väldigt rak (eller t o m lite vänsterställd)? Funkar inte longeringen, strunta i den just nu. Det är hårt och halt och det är gissningsvis hans svaga varv. Han var väl inte i någon strålande form när du fick honom?

Båda mina fullblod har varit ganska taffliga i höger varv från början. Jag kanske missat nåt, men hur är han ridmässigt i höger varv. Blir han bättre på en höger volt om den är stor, om han får gå väldigt rak (eller t o m lite vänsterställd)? Funkar inte longeringen, strunta i den just nu. Det är hårt och halt och det är gissningsvis hans svaga varv. Han var väl inte i någon strålande form när du fick honom?

Usch jag blir så j-kla orolig. Jag fick hem honom i okt och då hade han gått igenom klinkbes ua (i okt 09)

Då det har vart så jäkla kallt och han var inte i den bäst form när jag fick hem honom så har han fått stå i snart i 5 månader (för att käka upp sig), han är riden lite i skogen och enstaka tillfällen på volten, + tömkörd fåtal gånger.

Det han visar är att han inte pallar hålla upp sig i traven (bättre i galoppen) därav har jag tänkt börja med markarbete så smått nu. Det var nu i veckan jag upptäckte det här.

Var ner för ca en halvtimme sedan och testade longera honom i enbart höger varv iför enbart grimma. Men det är samma visa, han skrittar på bra, men sen travar han ett trekvartsvarv och sen vänder om i vänster igen. Han stannar även på exakt samma ställe varje gång.

Häromdagen innan det här verkligen uppebarade sig så travade han i båda varven, men vägrade gallopera med inspänningstygel (i hö varv), ryggade bara bakåt, men fick honom att gallopera ett varv i hö utan inspäningtygel bara för att vi inte skulle sluta dåligt. Men sen igår så uppenbarade sig det här lilla problemet. Att han bara vänder om.

Han är fin i hullet idag, men han har inga vidare muskler.
Det är det som är tanken att börja bygga upp så smått nu.

Men om han hade haft ont, borde inte datta visas i båda varven? Då han inte visar ett dugg i höger.

:(:crazy:

Fast hästen skrittar problemfritt i höger varv. Då är det inte ett 'jag förstår inte' anser jag. Utan då har hästen fattat vad det går ut på, och kan den trava och galoppera i vä varv, ska den kunna trava t ex i högervarv utan att bete sig som beskrivs.

För visst är det knepigt för dem innan poletten trillat ner, och ett varv brukar vara svårare (dock anser jag inte det ena är vanligare än det andra, ganska individuellt, men vi hanterar hästar väldigt mkt från vä sida vilket säkert kan spela in).

Min som knappt är longerad alls har inga som helst problem begripa att jag menar trav både i höger och vänster varv, även om det tippar inåt och trängs med bogen och donas i det svåra varvet.

När de inte fattar, stannar och byter varv, snurrar, kommer in osv brukar det märkas i BÅDA varven, inte ett prickfritt varv och ett som är helt kajko.

Det är ju det som är problemet, han longeras prickfritt i vänster, men kommer in snurrar runt i höger.

Smärta kan mycket väl visa sig i bara ena varvet, inte alls ovanligt, tvärtom.

När du fick honom att galoppera, hur var galoppen? När han stannar, vad händer om du driver - ordentligt?

Jag tycker givetvis att du ska låta undersöka honom på klinik, för att endera hitta problemet eller utesluta fysiskt fel så. Om det utesluts skulle jag ta ut en equiatriker/liknande, hittar inte heller denne något så är det bara att traggla och träna. Men uteslut smärta först, och börja med vet.

Håller tummarna!

Smärta kan mycket väl visa sig i bara ena varvet, inte alls ovanligt, tvärtom.

När du fick honom att galoppera, hur var galoppen? När han stannar, vad händer om du driver - ordentligt?

Jag tycker givetvis att du ska låta undersöka honom på klinik, för att endera hitta problemet eller utesluta fysiskt fel så. Om det utesluts skulle jag ta ut en equiatriker/liknande, hittar inte heller denne något så är det bara att traggla och träna. Men uteslut smärta först, och börja med vet.

Håller tummarna!

Då olten ä så j-kla snöig är det svårt att se hur galoppen är. Men har bestämt mig för att lägga ner longeringen tills jag vet vad problemt är. Alltså kolla med en vet, men jag antar att det är bättre att låta klink undersöka honom ist för att ta ut en vet. Eller jag vet inte. Vart rätt uppgiven nu.

Försök tänka positivt, det behöver inte vara smärta, och är det det behöver det inte alls vara något allvarligt. Men det är alltid bäst att kolla först - så slipper man ha dåligt samvete sen =)

Klinik skulla jag rek, gör jag alltid när det är icke-akuta hältor så. På klinik har de perfekt underlag att bedömma på (löpargång), de har bra underlag att longera på (extra viktigt i ditt fall), de har möjlighet att direkt ta röntgenbilder, ultraljuda, bedöva och behandla om det krävs.

Hemmavet får man oftast longera där det går, springa på ngn halvdålig sträcka, och om hästen exvis reagerar på böjprov blir det oftast 'butta och vila i 10 dagar, om inte bättre då klinik', och en räkning. Det blir sällan dyrare att åka direkt till klinik, även om så kliniken skulle säga 'butta 10 dagar och vila'. Men är det mer,d et behöver bedövas och behandlas etc, så 'sparar' man pengar genom att åka till klinik direkt.

Försök tänka positivt, det behöver inte vara smärta, och är det det behöver det inte alls vara något allvarligt. Men det är alltid bäst att kolla först - så slipper man ha dåligt samvete sen =)

Klinik skulla jag rek, gör jag alltid när det är icke-akuta hältor så. På klinik har de perfekt underlag att bedömma på (löpargång), de har bra underlag att longera på (extra viktigt i ditt fall), de har möjlighet att direkt ta röntgenbilder, ultraljuda, bedöva och behandla om det krävs.

Hemmavet får man oftast longera där det går, springa på ngn halvdålig sträcka, och om hästen exvis reagerar på böjprov blir det oftast 'butta och vila i 10 dagar, om inte bättre då klinik', och en räkning. Det blir sällan dyrare att åka direkt till klinik, även om så kliniken skulle säga 'butta 10 dagar och vila'. Men är det mer,d et behöver bedövas och behandlas etc, så 'sparar' man pengar genom att åka till klinik direkt.

Tack! Ska ringa ultuna på måndag!

Ha en trevlig kväll.

Jag tror att du kanske skulle ha kunnat ha lite is i magen faktiskt om du inte vet hur seriöst man tömkört hästen innan? Kanske vet den inte vad du vill åt ena hållet? Kanske är den tömkörd longerad bara åt ett håll, den är ju väldigt ung-

Jag tycker inte det där är helt ovanligt att dom stannar och snurrar om dom inte förstår. Har du haft möjlighet att åka till ett ridhus? Har du kunnat ha medhjälpare som går med hästen i höger varv först och visar, som om du börjar om?

Jag skulle absolut rått dej att avvakta och prova att se om det kan hjälpa med att vara mer pedagogosk i högervarvet först. Visst är det bra att kolla om du vill det, men bara att den varit galopphäst gör inte att man direkt ska misstänka så allvarliga problem att den inte ens kan trava alls åt höger om den går helt rent i andra varvet:eek: Nej, det låter mera som att den inte förstår.

Vad man inte ska överskatta hos en fd galopphäst är utbildningsnivån, att man säger att den är tömkörd eller longerad behöver inte betyda att det är regelbundet eller i båda varven eller att den är tömkörd på det sätt du gör. Det kan variera väldigt.

Men uteslut smärta först, och börja med vet.

Håller inte alls med i det här fallet, med tanke på "symtomen", jag skulle börja om och utgå från att hästen inte förstår och ta en medhjälpare som går bredvid hästen i det svåra varvet och visar och sen kan springa bredvid i trav tex. Sen släppa hästen i tex ridhus om möjligt och se hur den rör sig där åt båda hållen.

Varför ränna till klinik och ta upp tid och lägga ut en massa pengar innan man själv försökt ta reda på vad som kan ligga bakom som handlar om mentala spärrar av något slag, oförståelse osv:confused: Man plågar inte ihjäl hästen för det, man behöver inte ställa överkrav, bara tänka lite till när det uppstår problem.

Håller inte alls med i det här fallet, med tanke på "symtomen", jag skulle börja om och utgå från att hästen inte förstår och ta en medhjälpare som går bredvid hästen i det svåra varvet och visar och sen kan springa bredvid i trav tex. Sen släppa hästen i tex ridhus om möjligt och se hur den rör sig där åt båda hållen.

Varför ränna till klinik och ta upp tid och lägga ut en massa pengar innan man själv försökt ta reda på vad som kan ligga bakom som handlar om mentala spärrar av något slag, oförståelse osv:confused: Man plågar inte ihjäl hästen för det, man behöver inte ställa överkrav, bara tänka lite till när det uppstår problem.

:bow:

Skulle just skriva nåt i den stilen, nu slipper jag ju.

Till TS:
Hur rutinerad är du när det gäller unga hästar? Longering? Tömkörning?
Med unga hästar kan det lätt bli missförstånd, de vet ju faktiskt inte vad man menar utan tolkar signaler och om du med ditt kroppsspråk omedvetet säger "byt varv! åt andra hållet! bort från mig!" i höger varv så är det ju inte så konstigt om pålle vill vända. I skritt är det enklare när det inte går så fort. Höger varv är ju det svåra, och dubbelt svårt för din häst som gått löp och tränats i v varv, och man hanterar ju till 90% från vänster.

Har någon annan, garanterat duktig på unghästar, longerat din häst? Jag tycker det är väldigt vanligt, även hos icke galopptränade hästar, att få en aning svårare i höger varv i början och är personen i andra änden snöret omedveten om sin egen position och sina signaler kan det bli rent omöjligt.

/Neferra, unghästutbildare

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 659
Hästvård Kanske inte problemhäst, men hästproblem iaf. Jag håller på att ge upp och funderar seriöst på att ta bort henne. Hjälp mig tänka rätt...
2 3
Svar
55
· Visningar
8 472
Senast: Aaricia
·
Hästvård Okej, om jag inte haft en kompis här som ögonvittna, så hade jag befunnit mig på psykakuten nu, och krävt att bli inlagd pga...
2
Svar
21
· Visningar
4 143
Senast: mimus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar