Vägrar transport

S

Sara-Ida

Min unghäst på 3 år har med lite vänligt lirkande gått in i trailern alla gånger tidigare. Men nu, i somras, vägrade hon plötsligt att åka från hingsstationen där hon var uppstallad. Hon är inte rädd för själva transporten, utan jag tror att hon bara inte ville åka därifrån. De som hjälpte oss lyckades tillslut få henne att gå in genom att smälla till (inte hårt men bestämt) med en kvast och backa trailern intill stalldörren. Så i dag skulle vi lasta igen och hon vägrade att gå in alls... slutade med att jag fick leda henne den korta sträcka vi skulle. Det är så frusterande. Hon bara fryser fast och blir fullständigt obstinat. Varken lirkande, linor eller spö fungerar - hon bara vägrar gå framåt och vet att jag inte kan bära in henne... I övrigt är hon lydig och går fot i vilka miljöer som helst, bakåt, framåt och åt sidan. Någon som har några kloka råd om hur man får hästen att vilja åka??
 
Sv: Vägrar transport

känner igen mej totalt!
min häst tyckte de va okej att åka transport innan och traskade på jättebra, rätt som de var så tvekade han, frös fast. han var inte ett dugg rädd, men han bara stog.
efter mkt lirkande med att vänta ut (gav upp efter 1 ½ timme) och locka med havre och så. det är bara strunt, hästen ska testa en. Så vi tog hjälp av en kompis till mamma och tog två linor och drog på honom, smack så var han på transporten och han hann nog inte ens tänka vad som hänt. Vi fortsatta göra så när vi skulle iväg o hem (tränar 1 gång i veckan)
när vi har gjort detta i ca 5 veckor kan man lasta han själv. lägger bara linorna vid sidan av transporten och hästen går på. snart behöver dom nog inte ens va med.

Men det hela handlar om (iaf i mitt fall) att man ska visa vad som gäller, hästen ska inte få vinna. Hoppas det löser sej för dej!

Hoppas det kanske hjälpte något :)
 
Sv: Vägrar transport

Jag känner också igen mig!
Min häst har åkt transport enda sedan han var liten, väldigt mycket!
Men helt plötsligt ville han inte gå in i transporten när vi skulle åka iväg, men när han väl var på tävling och skulle in så gick han in direkt!
Så efter många försök med att lasta..så kom vi på att vi kanske skulle prova lasta någon annanstanns!
Så istället för att lasta inne på gården, körde vi ut till klubbens parkering och där gick han rakt in!
Så jag tycker du ska prova lasta på en annan plats!
Kanske hjälper dig också!
Lycka till!
 
Sv: Vägrar transport

Mitt sto blev lite småvrång efter hon har fått lov att åka ensam(hade två hästar förr).Nåt som funkar varje gång på henne är att blinda henne med en jacka över huvudet.
 
Sv: Vägrar transport

jag va med min kompis i helgen med hennes 4-åriga sto. hon är transportvan, och det har inte varit några problem med lastningen på bra länge(har tagit runt 10 min. senaste halvåret). men när vi skulle åka från stallet blev det "tvärstop" det gick inte att få "kontakt" med henne, hon "fryser" fast. (hon har gjort så tidigare med när hon va "liten")

det går inte att använda linor på den märren då hon kastar sig och/eller reser sig. använder man kvasten så slår hon och att täcka huvudet funkar inte heller (hon kastar sig hejdlöst) mat vill hon inte heller ha.

det som "funkar" är att hålla sig lungn och vänta ut henne tills hon blir kontaktbar igen och prata "snällt" med henne, när hon är "nästan" inne lägger vi linan bakom, men hon måste då stå "mer på transporten än på lemmen". från stallet tog det 40 min. och på vägen hem 1 1/2 tim. att lasta :(

för 2 år sedan när hon va på klinik gjorde hon likadant, alla som jobbade där hjälpte till. ju mer hon "jobbade" upp sig ju sämre gick det (tillslut gick hon inte att kontrollera, det gick från tvärstop till explosion och tillbaks till tvärstop, helt "borta" i blicken) det slutade med att vet. gav domecedan så vi fick på henne nästan 5 tim. senare.

tjejen har 2 hästar till som hon själv lasttränat och dom går på hur bra som helst, så det är ju inte henne det beror på.
 
Sv: Vägrar transport

Usch, det låter precis som min... sånt kan få en att ligga sömnlös då man aldrig vet om märr-helv... går in i trailern den morgon man måste åka till veterinären eller någon annanstans.

Min märr kan pendla mellan ängel och demon och det är alltid rysk roulette att hitta på nya saker som man inte har frågat henne om först. Att vänta ut kan nog funka, men hur länge ska man stå där? Och vem är det då som bestämmer i flocken? Hon, förstås... *suck*
 
Sv: Vägrar transport

ja visst är det kul :angel: "ska man börja lasta 3 tim. innan man behöver åka :crazy: ja, då går hon garanterat på med en gång :crazy: "

det ända vi kommit fram till är att ju mer irriterad/stressad man blir, ju mer "låser" sig hästen. och då är det ju kört :( blir man arg så blir hon hysterisk, och då är det ju oxå kört. skämmigt är det oxå när man står på en tävlingsplats och alla tittar snett och skakar på huvuna :o och kommer med 1000 goda råd som man redan har prövat 1000 ggr.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Till mitt problem: Har en häst jag köpte i augusti. Har stått hos uppfödaren hela livet. Aldrig varit några bekymmer att lasta/åka...
2
Svar
37
· Visningar
3 967
Ridning Hej! Jag har en häst med en stor problematik ikring och en lång historia. När jag köpte honom 2004 var han rädd för ALLT, kunde ej ut...
2
Svar
32
· Visningar
6 460
Senast: Woffe
·
Hästhantering Min häst vill inte bli lastad längre och jag förstår inte varför. Jag har haft hästen i 4 år och hon har alltid varit lättlastad och...
2
Svar
31
· Visningar
4 992
Senast: ygenda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp