Vägrar hoppa??

S

sanna_panna

Min C-ponny som är 10 år gammal . Har helt plötsligt börjat vägra hoppa, Har han tröttnat? .:(
Vi började vår karriär för ett år sedan, då allt har gått jätte bra. han är en ganska svår ponny då han har stannat tidigare men bara någon enstaka gång eftersom jag vet vad jag måste göra för att få honom över, Liksom ha benen med sig hela tiden , Och då menar jag verkligen Hela tiden :crazy: . Stilla i handen och still i överlivet .
Jag var på en tävling i Tisdags , där jag stoppa ut mig i båda mina klasser som var Lätt C lätt B, Och då vet jag att då hade jag alla dom här sakerna med mig benen, still i handen, still i överlivet..
När vi började tävla så hoppade vi ju bara lätt D lätt C rätt länge, sen nu detta året har vi gått upp till Reg Lätt B och testat lite.
Och nu har vi stoppat ut oss på två tävlingar i rad:confused: . Vad kan det bero på?

Sv: Vägrar hoppa??

skulle göra en utredning på klinik för att utesluta att hästen har ont.

Håller med kolla först upp hästen ordentligt för att utesluta ev. medicinska fel. Är hästen frisk ta hjälp av en tränare som kan se och hjälpa. Kanske hästen har slagit sig på något hinder, fått nått dåligt språng så att den tappat självförtroendet. Då kanske du måste backa tillbaka några steg och hoppa lågt ett tag.

Kolla först upp hästen om den är frisk!
Hästar som får problem med benen brukar ofta börja stoppa.

Om nu hästen skulle visa sig vara frisk, så kanske det är så att den inte är redo för dessa höjder än, utan du kanske måste jobba lite mer med den innan du ger dig ut på större klasser.

Sen KAN det ju vara så att du omedvetet ändrat något i din ridning som stör hästen. Vad säger din tränare?

som dom andra sagt: kolla upp om allt såtr rätt till.

annars kan det vara vadsomhelst.. Ni/hästen kanske inte är redo, trotsar/testar? eller så kan hästen tycka att det itne är kul att hoppa högre än LC.. vem vet? :/

Som alla andra säger, kolla så hästen inte har ont, ofta är det faktiskt därför de "helt plötsligt" börjar stoppa.

Sen så, stoppade du ut dig två tävlingar i rad? Gick du ner i klasserna då, eller hoppade du Lc,Lb första tävlingen och blev utvägrad och sen hoppade Lc,Lb på andra tävlingen också?

Det tror jag är ett vanligt fel folk gör. Men det är bättre att gå ner i klasserna en tävling för att både ryttare och hästen ska få tillbaka självförtroendet.

Ta hjälp av en erfaren tränare om det visar sig att hästen i frisk. Hoppa Ld istället för Lb. Fortsätter hästen krångla be någon annan rida den ibland och åk ut på clear rounder där du kan fortsätta även efter 3 stopp.

Lycka till!

Tackar .

Senast ändrad av en moderator:

Tack för svaren:) . ska kolla upp honom hos vetrinären, Jag ska inte tävla så mycket nu framöver, ska träna mest för att få upp självförtroendet. Tack så mycket:bow:

Och juste:idea: , Vi har min häst i Horna i skåne, Var kan man göra en undersökning på min ponny?:crazy: Någon klinik?

Nu vet jag inte exakt vart Horna ligger, men du kan väl alltid åka till Helsingborgs djursjukhus? (Om inte det ligger för långt bort). Hör med din tränare för att se vad h*n rekommenderar:)

Ni hade rätt han har ont, förmodligen i knäet:( .
nu är han halt:( . Han har ju vart halt innan i samma ben och knä:confused: Nu ÅKER vi till en klinik:cool:

Vi tänker nog åka till typ ATG kliniken i malmö:crazy:
Vi vet inte riktigt om han kan hoppa igen:( .

Så han har varit skadad på samma ben innan, var det länge sedan??
Börja med att kolla över hur ni rider, dvs jobbar hästen korrekt så den inte lägger massa tygnd på frambenen, har ni en BRA hovslagare osv. En massa saker man kan kolla över för att ev minska risken för fler saker i framtiden.

Har hästen klena/tunna ben så är skritt på hårdare underlag susen för att bygga upp styrkan i benen (på en frisk häst) och göra dem hållbara.

Måla nu inte f*n på väggen innan veterinären har undersökt hästen och ev plåtat benen (så att de är rena och fina).
Får hoppas att din pålle snart blir frisk igen!

Han kan ju ha ont!
Men hur är han annars i gångarterna?
Är han pigg och glad? Hur länge sen var det han började vägra?
Min förra häst var sån men då började vi löshoppa henne och tränade både cavaletti och löshoppning.
Men tränade du mycket hoppning? Gärna 4 gånger i veckan? Då är det möjligt att han har tröttnat.

Hon har redan skrivit att hästen är halt och att de ska udnersöka honom...

Till Ts:
Hoppas det löser sig och att hästen blir frisk!

Tack så mycket , det får vi hoppas=). Skriver sedan när vi har varit på kliniken , hur det gått. Fick en tid rätt långt fram:crazy: rinde dit i måndes, fick tid nästa måndag, en vecka , utan att veta någonting:( . Det går mig på närverna:crazy:

Hoppas att det går bra! :cry:
Min kompis är med om en liknande upplevelse just nu. Hennes häst är också halt i knät...
Men hoppas verklgen, verkligen, verkligen att det går bra för er på kliniken. ;)
Jag håller tummarna för er!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 475
Senast: Grazing
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 122
Senast: zarmino
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 527
Ridning hej! jag har ett litet problem. min maxade c ponny från irland tycker typ inte om att hoppa. typ 2020 hoppade han jätte bra med sin...
Svar
13
· Visningar
1 699
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka