Vägrar gå

Sv: Vägrar gå

Jag har haft samma problem i snart 2 år. Hästen stannar kvar på stallplan eller vänder hem helt plötsligt. Har aldrig hoppat av men försökt det mesta. Trava, vänta ut, spö, beröm osv osv.
Blev till slut rädd för att rida iväg och det blev inte lättare av det

Nu får jag iväg henne genom att vara mer aktiv med skänklar och ha kortare tyglar, inte ge efter när hon försöker vända och visa FRAMÅT vad som än händer. Aldrig tveka och börja tänka på vad som kan hända utan bara se till att hon är åt samma håll vi ska gå.

Har en film där hon försöker vända flera ggr men nu ger jag mej inte.
Ska se om jag lyckas få in den :)
 
Sv: Vägrar gå

I filmen är det 3 e gången jag får henne åt det hållet på ett år, med eller utan sällskap och nu går hon bara på :)
har även en film där vi rider upp i skogen och det är första gången jag får upp henne där på nåt år oxå. Det står en del bröte ivägen som hon aldrig sett förut, vilket gav mej en anledning att öva i att få henne framåt även när hon blir lite stressad och inte bara fått för sig att hon inte vill
 
Sv: Vägrar gå

Jag kommer ihåg dig:laugh:

Ja man måste vara bestämd o målmedveten o övertyga hästen om att det inte är farligt. här testas det fortsatta samarbetet:idea: Är min människa helt säker på att det är ofarligt o skyddar den mig om det uppstår livsfara:angel:

annars tar den egna beslut o drar hem.....

På samma sätt som man inte kan rida mot ett hinder helt passivt. Du måste kasta plånboken över....
 
Sv: Vägrar gå

Haha, jo jag har haft en del problem :)
Men nu är nog det värsta över verkar det som.
Det är fortfarande motigt att rida ensam, hon vill gärna se om det går att vända, men har man nån med på marken går det bättre. Det viktigaste är att jag aldrig låter henne vända oss hemåt, utan att jag ser till att hon går framåt en bit till tills jag vänder henne.
Men med hästsällskap är det inga problem längre, vilket är kanon! Men man kan inte sitta och sova, utan man måste vara med hela tiden :)

Mitt största problem har varit min tveksamhet, vilket gjort att hon nog uppfattat mej som osäker och ingen att lita på, därför är det tryggast att gå hem. Vilket gjort mej osäker, och man är fast i en ond cirkel.

Mitt vände när jag lät en annan rida på henne åt det håll hon tvärvägrat och när jag såg att hon fick iväg henne , oxå med ett par vändningsförsök, men att det gick utan problem, då kände jag att det måste gå.
Nu vet jag att vi kan kan gå framåt och att hon inget gör, utan hon vill bara känna att matte är nån att räkna med om det blir problem.

Det gäller att vara envisare än hästen, och min är envis!!
 
Senast ändrad:
Sv: Vägrar gå

Hästar kä'nner ju av vad människan säger med sitt kroppspråk när du sitter hästen.
Du blir genomskådad direkt. Därför måste många sitta av. De TROR att de säger -Framåt, men i själva verket är det motstridiga signaler. Hästen är lyssnar ju på vad människan EGENTLIGEN säger. Inte så fort....

Hästar är oxå vanedjur. Rid ut mkt hela året o ha gärna lite tidspress. Rid kort o intensivt. skynda lite utan att jaga. Middagen väntar om en halvtimme....
mkt galopp ger hästarna glädje o bjudning framåt.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 807
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej Min häst är underbar på alla sätt, Ärlig och snäll men lite ängslig. Låg i rang i hästflocken. Mitt bekymmer är, det är inga...
Svar
14
· Visningar
1 486
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp