Vägrar gå

ReaktorLiss

Trådstartare
Jag har en kallblodstravare på 8 år som ganska nyligen är inriden. Han är en känslig herre med motor och egen vilja. och nu har Jag fått ett problem!
För ett tag sedan blev han rädd när vi var ute och red, skenade hem och jag föll av. Efter det har han börjat med en ny dumhet. Att vägra gå frammot.
ut från gården går bra, efter ca 5 minuter tvärstannar han och står som fastfrusen, alternativt vänder och vill gå hem.
Till en början så "bråkade" vi tills jag vann men det fungerar inte då jag inte gillar det alernativet och han blir hetsig och situationen blir så mycket större än vad den borde bli.
Nu har jag därför börjat vänta ut honom, att när han stannar så sitter jag där och bara väntar, fast ser till att han måste stå helt rakt fram och inte stå och titta på en massa, tillslut tröttnat han och vi börjar gå igen. Då berömmer jag massor för att gå fram ska väga tyngre än att stanna.

Men finns det någon snabbare lösning?
Detta problem finns bara när vi rider ut, inte inne på banan och de få gånger jag tillslut hoppat av och lett honom en bit så har han gått fram utan problem.
Någon som har haft eller har det liknande som kan komma med tips?
 
Sv: Vägrar gå

visst finns det en snabbare lösning. lägg till spöt och tala om för honom att han ska lyssna på skänkeln.
 
Sv: Vägrar gå

Funkar tyvärr inte på alla hästar. :angel:

Jag har en foderhäst som kan vara väldigt "ponny-enveten" emellanåt fast det händer bara om vi rider med sällskap och vi går först. Dyker det upp nåt läskigt så fryser han fast och då hjälper varken skänkel, sporrar eller spö för han rör sig inte en millimeter. Möjligtvis kan han lyfta lite irriterat på ena bakbenet. :D
Är vi själva ute så gör han aldrig så men då kan han istället tvärvända och kasta sig runt. Livat värre! :devil:
 
Sv: Vägrar gå

Med tanke på att han är nyss inriden så tror jag att jag skulle behandlat den som om den vore en unghäst. Och på unghästar är det inte alltid som det fungerar att vänta ut dem, för de blir inte modigare för det.

På unghästen fungerar det ofta heller inte så bra att lägga till förstärkning (spö osv) eftersom att de då bara går fram på tvång och inte hittar den naturliga glädjen och framåtbjudningen (men det varierar så klart utifrån skälen till varför de inte går fram). Och den metoden verkar du ju redan ha provat utan framgång.

Eftersom hästen dessutom blivit skrämd så skulle jag, innan jag provar något annat, börja med att dels försöka hitta hästkompisar att rida ut med. Försök om möjligt hitta en riktigt trygg individ att rida ut tillsammans med. Men tyvärr är det ju inte alltid som det går att få tag på ridkompisar.

Dels hade jag hoppat av och gått med hästen när den stannar. Oftast (i vart fall när det gäller unghästar) är det den första biten då stallet fortfarande "drar" som är den svåra biten. Men när man kommit iväg en bit så går det oftast bättre. Så när man kommit iväg en bit så hoppar man således upp igen. Skulle hästen stanna igen under turen så får man hoppa av igen.

Denna metod brukar fungera väldigt bra på unghästar som har lite svårt till en början med att riktigt förstå vitsen med ridning och att man ska gå framåt, samt då de ofta är osäkra och lite fega ute. Det brukar dock lösa sig ganska snabbt om man hjälper hästen genom att hoppa av och gå istället. Ofta känner de sig mer trygga när man går brevid och inte bråkar med dem. Allteftersom blir de då modigare och den naturliga lusten till ridningen kommer.

Så det är vad jag skulle pröva först just eftersom att den nyss är inriden och har blivit skrämd.
 
Sv: Vägrar gå

Du gör helt rätt.
Man behöver inte skapa en konflikt- göra affär av ngt som inte är ngt farligt egentligen.

Om du skaffar sällskap- rid först om det inte blir stora problem. Låt då den vane gå förbi det den reagerat på o rid sen först igen. Beröm den o boosta självförtroendet o slappna av själv. Den kommer sen att tycka om o lita på dig i vått o torrt.
 
Sv: Vägrar gå

Du gör helt rätt.
Man behöver inte skapa en konflikt- göra affär av ngt som inte är ngt farligt egentligen.

Om du skaffar sällskap- rid först om det inte blir stora problem. Låt då den vane gå förbi det den reagerat på o rid sen först igen. Beröm den o boosta självförtroendet o slappna av själv. Den kommer sen att tycka om o lita på dig i vått o torrt.


Så himla bra skrivet! :bow:

I och med att det är en "grön ridhäst"

  • Ingen stor affär. Hästen är osäker och blir bara mer osäker om man krånglar till det ännu mer
  • Inget våld. Det skapar bara konfliktsituationer inför framtiden, som kan skapa större problem.
  • Inte hoppa av leda och prata med mesröst, då talar man verkligen om att "det här är så farligt, här ska vi passa oss att gå. Bäst att gå hem..."

Bästa alternativet är precis som Axel skriver. Använd alltså inte kompishästen som "dragbil". Utan i möjligaste mån, ska "den gröna hästen" gå före och växa med sin uppgift. "Men oj, det här klarar jag. Det är ju inget farligt. Hörru polar'n gå du bakom mig, så visar jag vägen och skyddar dig för lejon och sabeltandade tigrar." Och skulle någon varulv titta fram bakom en sten eller stubbe, eller vid en bro. Då kan kompisen få gå fram och tala om att. "Du lillpysen, det här är lugnt."

Det funkade/funkar oftast även på "vackra, vita, 20+ unghästar"... :angel: men inte alltid.
 
Senast ändrad:
Sv: Vägrar gå

Jag skulle inte i första hand lägga till spö, det kan ge motsatt effekt om hästen redan är rädd och inte inriden. Led hästen den vägen ni nästa dag tänker rida kanske? När ni rider och hästen vägrar gå vänd då om och backa ett par steg i den riktningen ni ska, vänd sedan runt igen och försök på nytt. fungerar inte det, upprepa samt vänta ut mellan upprepningarna så att ni kan se att ingen fara finns inom räckhåll.
eller om han/hon är rädd led och promenera/tömkör vägen ett par gånger tills han/hon ser att det inte är farligt och att det endast var en engångsföreteelse.

Jag har själv just gått igenom en liknande sak med en häst jag rider in. Vi backade en gång och sedan dess har det funkat utmärkt att både gå ifrån flocken, vilket han aldrig tidigare gjort, samt rida på läskiga vägar.
Jag har också tömkört honom på vägarna flera gånger om och fått honom att se att det inte är SÅ farligt som han själv tror. Självförtroendet har dessutom byggts upp genom att han själv vet att han klarar det. :)
 
Sv: Vägrar gå

Jag har varken hoppat av eller backat häste- när den ska gå framåt.

blir jäkligt jobbigt i längden

släpp tygel o säg- gå nu...Låt den titta lite om den behöver.

Skritta inte så förbenat mkt utan trava o galoppera o hästen kommer att få bjudning o vill komma ut på tur.
 
Sv: Vägrar gå

Jag hade agerat på precis samma sätt som många redan tipsat om - direkt när hästen får tendens att frysa fast hade jag hoppat av och sett till att hästen går framåt, gått bredvid 100 m och sen hoppat upp igen. Är din häst av den bakåttänkande typen använder de ofta stillaståendet som protest - se till att den går framåt i alla lägen. Har stött på det här momentet i faktiskt alla unga hästar jag mött, det är en fas men den måste jobbas över.
 
Sv: Vägrar gå

kl

Förra medryttarponnyn hade problem precis när man gick ned från stallplan för där gick det antingen rakt fram på grusväg eller ned på en åker som vi får rida på. Längre fram på grusvägen ligger ett hus som kan vara läskigt så hon stannar alltid när vi väljer att rida grusvägen. Det är som en vägg! Hon går och sen tar det stopp! I början när jag red henne testade hon mig som tusan! Stod på bakbenen och bockade och sparkade!:crazy:
Sen blev det bättre och bättre! Ibland gick hon och ibland inte, då försökte hon vända och gå tillbaka. Men då räckte det med att vända tillbaka henne och trycka till med skänkeln och dem värre dagarna lägga till spöet. Sen när hon kommit förbi själva "väggen" så gick hon som att inget hade hänt. Hon är speciell:D
 
Sv: Vägrar gå

Jag har varken hoppat av eller backat häste- när den ska gå framåt.

blir jäkligt jobbigt i längden

släpp tygel o säg- gå nu...Låt den titta lite om den behöver.

Skritta inte så förbenat mkt utan trava o galoppera o hästen kommer att få bjudning o vill komma ut på tur.


Hur ska man kunna galoppera och trava när den inte går fram?
Ett naturligt steg 1 bör ju vara att få hästen att gå fram i skritt.:p
 
Sv: Vägrar gå

Hur ska man kunna galoppera och trava när den inte går fram?
Ett naturligt steg 1 bör ju vara att få hästen att gå fram i skritt.:p

De som inte vill gå från stallplanen jagar jag iväg o säger åt dm att trava iväg eller rent utav galopperar en bit. jo dessa brukar självmant sakta av. De står ju emot. det finns inget som säger att den måste skritta iväg när den är så osäker eller bara inte vill. Bara man inte rider över ngn;)
Mina har alltid bråttom ut. Det beror på ngt.

Vilken häst vill inte ut i skogen?

Då är det mer den som sitter på som tycker att det är läskigt. Spänner sig o håller i sig i tygeln. Dessa hästar är ständigt Standby för att tvärvända eller vägra gå.
 
Sv: Vägrar gå

Bara lite nyfiken: när den gick i travträning, stannade den och frös fast då med? Och i så fall, hur löste kusken det?

A
 
Sv: Vägrar gå

Bara lite nyfiken: när den gick i travträning, stannade den och frös fast då med? Och i så fall, hur löste kusken det?

A

Bara lite nyfiken, men hur ofta kör travkuskar hästarna på smala skogsstigar ute i skog och mark, där man kan få kliva över stock och sten och ibland gå av stigen och gå ett par steg runt ett träd, för att det är sankmark och så vidare.

Och när hästen kördes, då var den ju van med det. Då visste den att tryggheten satt bakom. :) Men när man börjar rida en häst, som aldrig varit med om det och inte riktigt vet vad hjälperna går ut på, då är det inte riktigt tryggheten som sitter på första tiden. Utan det måste man som ryttare lära hästen, att "nu är JAG tryggheten" fast jag sitter UPPEPÅ dig i stället för BAKOM.

Och just i det här fallet, hade de kanske kommit så långt att ryttaren ändå var tryggheten. Men när tryggheten då helt pöltsligt ramlar av... Då är det klart att hästen blir undrande? Jag är ganska säker på att den kunde bli osäker även när den kördes och kusken ramlade ur sulkyn.

Mvh

IngelaH
 
Senast ändrad:
Sv: Vägrar gå

Min travare är presic som din häst.
När jag köpte honom som 5 åring gick han inte ens från stallet om inte en männsika eller en anna häst gick före.
Han kan fortfarande efter 11 år fortfarande stanna och vill inte gå framåt.

Det bästa tipset jag kan ge är att ta hjälp av en annan häst som är säker, som går fram överallt. Att ta till spöet hjälper dig ingenstans utan kommer bara att göra det värre för dig.

Om han stannar på samma ställe varje gång skulle jag rekomendera att stanna en bit innan och kliv av och led honom förbi men det ska vara så att han går själv och inte att du "släpar" honom. Mkt markarbete har gjort under för mig.

Lycka till och ha tålamod, för det är det enda som vinner i slutet.
 
Sv: Vägrar gå

De som inte vill gå från stallplanen jagar jag iväg o säger åt dm att trava iväg eller rent utav galopperar en bit. jo dessa brukar självmant sakta av. De står ju emot. det finns inget som säger att den måste skritta iväg när den är så osäker eller bara inte vill. Bara man inte rider över ngn;)
Mina har alltid bråttom ut. Det beror på ngt.

Vilken häst vill inte ut i skogen?

Då är det mer den som sitter på som tycker att det är läskigt. Spänner sig o håller i sig i tygeln. Dessa hästar är ständigt Standby för att tvärvända eller vägra gå.



Jag föredrar dock att hästar som jag rider inte rusar från stallplan utan skrittar på lång tygel. Meningen för mig och vår träning är att hästen ska bilda lugnet inom sig, som inte har bråttom eller som rusar ut från stallplan, känns som att det kan göra saken värre och att hästen kan reagera som om det är något som är farligt på riktigt om man jagar iväg den från marken som du skriver?!
 
Sv: Vägrar gå

Har du läst tråden?

Nu handlar det om hästar som växer fast hemma på stallplan eller ute. De istadiga eller de som hållits i.

visst ska hästen kunna skritta ut odrivet, men när de helst vill gå in igen...
alltså inte normalt fungerande.- korrigering.
 
Sv: Vägrar gå

Har du läst tråden?

Nu handlar det om hästar som växer fast hemma på stallplan eller ute. De istadiga eller de som hållits i.

visst ska hästen kunna skritta ut odrivet, men när de helst vill gå in igen...
alltså inte normalt fungerande.- korrigering.

Ja du, jag har läst tråden och även kommenterat tråden då jag själv börjat rida in en häst som beter sig likadant då han inte vill lämna flocken och gården. Jag har även skrivit in tips på hur man kan göra om hästen fryser, tips som fungerat med väldigt bra resultat från vår sida och för många andra också här på Bukefalos.

Tycker fortfarande inte att man ska skrämma iväg hästen i trav eller galopp från stallplan, inte heller sitta och piska fram den. Min åsikt.
 
Sv: Vägrar gå

Börjat rida in....

den här tråden kom in på ett sidospår- varav mitt senare svar, men det du menar är ju normalt förekommande-där visar man hästen vägen med tålamod.

Jaha... det var du som tyckte att man skulle sitta av o backa hästen flera gånger:crazy:

Se först till att den inte har ont att gå!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 807
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej Min häst är underbar på alla sätt, Ärlig och snäll men lite ängslig. Låg i rang i hästflocken. Mitt bekymmer är, det är inga...
Svar
14
· Visningar
1 486
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp