Vägrar bilbur

Sv: Vägrar bilbur

Fast det här handlar väl inte om att locka och muta?
In med hunden i buren och gör det sen till något positivt. Ingen har väl pratat om att dalta och göra det till någon stor grej?
Att det råkar befinna sig ett ben i buren när hunden väl kommit på plats tycker inte jag är att muta.

Klart säkerheten kommer i första hand, men jag ser inget hinder till att man samtidigt försöker göra det positivt för hunden.

TS hund verkar inte vara speciellt stabil. Det finns ju faktiskt en risk att man förvärrar hans rädsla om man låter honom sitta i buren i panik tills han somnar.

Svar till alla.

Igår fick han åka bil igen då vi skulle på träning. Syrran hjälpte mig att lyfta in honom och det gick bra. Han får godis och beröm när han är inne i buren. När jag skulle hem från träningen lyfte jag själv in honom utan större problem. Vi har, både igår när vi tränade och när jag skulle till/från träning haft kopplet genom gallret på buren och det har blivit mycke lättare då han inte kan smita. Han har också lugnat sig lite när man öppnar bagageluckan och öppnar buren. När jag for från träningen så satt/stod han faktiskt och väntade medan jag öppnade.
Vi har inte daltat med honom. Han har fått godis när han är inne i buren. Vi har inte försökt locka honom utan bara lyft in honom. När vi tränade på det hos mina föräldrar klappade pappa min hund, men då han skakade tyckte jag inte det var någon bra idé då det förmodligen bara förstärker de hela.
Han gnäller fortfarande lite i buren, men det verkar gå hyfsat bra. Han är mest orolig i början. Igår fick han också vara i buren längre än han brukar och då bilen stod still då jag körde fast när jag skulle lämna träningstället.
Jag pratar inte med honom när jag har stängt bur och bagagelucka och satt mig i bilen, då får han vara. Han skulle om han kunde "flyta" ut ur buren eller flyga ut, men även där har han faktiskt blivit lite lugnare. Får se hur det går ikväll när han ska åka bil igen. Men det verkar som det kanske kommer att gå bra om ett tag.

Vad gäller bädden så får jag väl helt enkelt placera honom där då och försöka vänja honom vid den.

Att min hund inte är speciellt stabil skulle jag väl inte säga, däremot kanske lite försiktig, men det är ingen hund som är rädd för allt.

Än en gång så har du och jag olika erfarenheter!

För mej är det att "göra en grej" av något när man tänker som du.
Att man måste göra en vardaglig sakt till något "speciellt" för att man tror att det är den bästa vägen att gå.
Du skriver citat: "Men när han väl är inne - då måste du ju göra något alldeles speciellt, något han kan längta efter sen!
Köp ett köttben, märgben, ge fläskfile eller nåt som inte är vardagligt. Något han sen BARA får i buren."

Har man en hund som ogillar i detta fall buren ganska mycket och börjar lägga in super-duper-extra godisar i den så finns faktiskt risken att hund istället kopplar Godis=Obehag! (Det har jag sett mer än en gång!)

En rädd hund vill dessutom sällan äta, så då skall den istället ligga brevid tex ett märgben samtidigt som det tycker att livet är ganska pestigt. Vad tror du att hunden tänker på nästa gång den får ett märgben?!

Jag tror mer på "tuta och kör"!
In med hunden och om den stressar runt eller "står och flåsar" säg till den att sätta/lägga sej!
När hunden märker efter en stunds körning att det inte händer något så brukar de allra flesta hundar sansa sej och i alla fall växla mellan lugnare och lite mer stressade perioder. De lugna perioderna brukar dessutom ganska snabbt bli både fler och längre för att på sikt vara i klar majoritet.

/Swat

Du kanske har rätt i att det är "bättre", men jag skulle själv föredra att jobba för att det skulle bli en positiv upplevelse. Men det är ju så jag gör överlag med min hund, främst för att det blir rätt hopplöst när hon "känner sig överkörd" (i brist på bättre ord, men hon surar om man bara bestämmer över henne hela tiden. Måste motivera).
Sen förstår jag din poäng ang att belöningen kan kopplas till obehaget - det vill man ju inte.

Nu går det ju redan bättre för TS och det är ju jättebra, oavsett vilken metod hon föredrar :laugh:

Fast att ha ex ett ben liggandes i buren som hunden får när den kommer in tjänar ju inte som belöning på det sättet du tänker. Poängen är att hunden ska lära sig att det faktiskt är ganska nice att vara i buren.
Sen håller jag med om att hon inte ska locka och hålla på, in med honom i buren bara. Men väl där? Ja då måste det bli positivt.

Hur tänker du att hunden ska lösa problemet själv när han just nu är så rädd att han ligger och skakar i buren?

Min hund har fått stå mitt på golvet utan närhet till mattan och skakat av rädsla, dregla och flämta. HELT SJÄLV.

Hur fick vi bort rädslan? Idag ser man KNAPPT tecken på rädsla, just för ingen av oss tröstat eller reagerat på hans beteende som skriker rädsla. Han måste lösa uppgiften på något sätt. Han ville till mattan fort. Men vi placerade honom flera meter ifrån mattan. Han började springa och självklart halka på golvet men då har vi stoppat honom och placerat honom där han ska stå, och det avslappnat! Det fungerar galant. De ggr han vägrat gå när vi kallat med "Kom" har vi kopplat honom och bara gått. Eller lyft honom o placerat honom där. Vi fixade det där på 2 veckor och sen var det som bortblåst. Som om ingenting hänt.

Så hunden som är rädd i buren kan vara där tills den lugnat sig, så länge den inte får utbrott som skadar sig, då får man ta det på ett annat sätt.

Kanske hård metod men man ignorerar ju hunden om den gnäller och piper (jag gör det per automatik då jag inte hör :D) så varför ska man inte ignorera om den ligger och skakar? Vad ska man göra om hunden skakar och VÄGRAR gå in i buren? Då får man visa den att det bara är att gilla läget.

Har man en hund som ogillar i detta fall buren ganska mycket och börjar lägga in super-duper-extra godisar i den så finns faktiskt risken att hund istället kopplar Godis=Obehag! (Det har jag sett mer än en gång!)

En rädd hund vill dessutom sällan äta, så då skall den istället ligga brevid tex ett märgben samtidigt som det tycker att livet är ganska pestigt. Vad tror du att hunden tänker på nästa gång den får ett märgben?!

Det erfarade jag en gång när en bekant skott-tränade sin extremt skotträdda hund med en sådan där skiva man kan spela upp. Hon gav alltid hunden ett märgben före hon satte på skivan, och aldrig annars. Efter 4-5 gånger blev hunden nervös när hon tog fram benen och slutade helt sonika äta dom.

Men det funkar om man annars i normala fall ger märgben eller tuggben.

Men det är ju inte direkt behövligt egentligen, jag använde inte heller något godis. I början gjorde vi en massa misstag men sen när vi pratat med de vi pratade med så var det slut på godis och sånt.
Istället var det precis som hemma, dvs vattenskål, tuggben och så mat vid utfodring.

Har hunden en vana av att t.ex åka bil med tuggben eller nån leksak kan den ligga i buren tycker jag, sak samma. Men var o en kan ju göra på sitt sätt men jag håller helt med dig i att godis och sånt är inte nödvändigt för att göra hundens upplevelse trevligt utan det är bara nåt den får lära sig om den är rädd.

Roligt att det går framåt för er, det är ju bara att baxa in hunden :devil: :D

Snart hoppar han in själv, kan vi iallafall hoppas.

Ja alla gör vi ju olika. Jag brukar inte ignorera min hund om den gnäller och piper, främst för hon extremt sällan gör det utan anledning.
Jag är inte överdriven och jag förstärker inget. Men jag lyssnar på min hund och jag ger henne det hon behöver.

Line_n och vallhund. Jag har spänt fast buren och nej vad jag har hört skramlar den inte. Visst låter det lite när bagageluckan stängs eftersom den slår i lite, ich skulle hunden sätta tassen elle nåt mor gallret kanske det låter, men vad jag har hört skramlar det inte.

I fredags när han skulle åka bil var det ganska lätt att lyfta in honom. Hade då kopplet draget mellan gallret igen. När vi stannade och handlade lite så köpe jag ett ben som han fick. Och det var uppätet på några minuter, så han ahde i alla fall ro att äta. Han har fått ett sånt ben hemma sen också.

Igår skulle han åka bil igen. Vet inte om det var för att det var en till liten hund i bagageutrymmet, men först ville han dit, sen satte han själv tassarna utanför buren så det var bara att lyfta in honom. Jätteskönt. Han fick mycket beröm och godis. Det godis han fått är samma godis som han alltid får annars.
Han gnällde ganska mycket, men det beror nog delvs på att den andra hunden var där bak också.
Men det var så skönt att det bara var att lyfta in honom, behövde inte dra i kopplet eller nånting. Och när han skulle ut så ligger han och väntar påa tt få komma ut, även om han säkert skulla hoppa ut direkt om han fick. Men han verka börja acceptera det lite i alla fall.
Får se hur det går på onsdag när han ska åka bil igen.

Nu måste jag bara hitta nåt att lägga in i buren då han har bitit sönder madrassbiten. Nåt förslag på bra underlag?

Nu har vi inget i bilen alls, han ligger helt enkelt på gummiunderlag men så är han långpälsad och vill ha det svalt. Fäll och sånt dissar han.

Men ett fäll kan man ha i iallafall, med gummiundersida så det inte kanar runt.

Ska se om jag kanske kan hitta nåt sånt. Eller nåt gummiunderlag och så bara lägga en tunn pläd eller nåt på det. Vill gärna att han ska få ligga på nåt annat än bara plastbotten.

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
712
Senast: Hermelin
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 292
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 270
Senast: Milosari
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 328
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka