Vägrar bilbur

Nila

Trådstartare
Jag fick den dumma idén (det är ju inte det, men just nu känns det så) att köpa en bilbur för att min hund ska åka säkert.
Jag förstod att det skulle bli som när han en gång var i hundgård. Han går in en gång och vägrar sen att göra det igen.
Men jag trodde inte, eller hoppades att det inte skulle bli så här.
Han vägrar i sten att gå in i buren igen. Jag köpte en bilbur i går, satte in buren i bilen. När jag skulle hem från mina föräldrar hoppar hunden glatt in i bilen precis som han brukar, och "oj, nej här tog det stopp!" Jag hade lagt in några godisbitar och gav honom en av dom. Sen upptäcker jag att han sitter och skakar. Men jag stänger buren, stänger bagageluckan och går och sätter mig. Han gnäller nästan hela vägen hem men är tyst ibland, sitter lite och ligger lite. Han vänder inte på sig förrän han ska ut igen och då slänger han sig ut.
Idag tog jag ut buren och ställde den i lägenheten för jag skulle ha en barnvagn i bilen. Jag la in några godisar ifall han skulle få för sig att sticka in huvudet. Han står en bit bort, men när jag lägger in godiset och tar i dörren, bara för att den ska stå vidöppen, så backar han och har inte en tanke på att gå nära. Så förmodligen har han undvikit den helt och hållet.
Idag när jag skulle till mina föräldrar igen så var han lika uppspelt som vanligt när han förstår att vi ska nånstans med bilen och han ville gärna in i bilen. Men inte när jag öppnade bagageluckan och han förstod att han skulle in i buren. Jag försökte vara lugn och bestämd och försöka lyfta in honom, men det går inte. Det är för högt, han är för tung och så stannar han inte när man lyft upp framdelen. Han backar, försöker smita iväg. Vägrar gå nära buren.
Kanske gjorde jag fel som bara satte in buren i bilen och sen satte hunden i buren. Men jag vet att om jag ställt buren i lägenheten först, om han gått in i buren och jag stängt, så har han med största sannolikhet inte velat gå in igen.
Hur ska jag göra? Eller är det bättre att försöka hitta en bilsele till hunden?

Sv: Vägrar bilbur

Vad har för slags bur som är så otäck att sitta i?
Är den för trång så att inte hunden får plats?

Kan du inte få hjälp med att lyfta in hunden i buren, ha luckan öppen och försöka göra det till en positiv upplevelse? Godis, beröm osv. Sen efter en kort stund får han hoppa ut igen.

Nej buren ska inte vara för liten. Vi frågade på affären där vi köpte buren. Hon frågade vad det var för ras och vi sa även hur hög han är ungefär. Buren vi har ska bara lagom står. Han kan ligga, han kan sitta, även om kanske inte kan sitta rakt upp som om han inte var i bur. han kan också vända.
Jag tror inte han vill vara instängd så där, då han inte vill gå in i en hundgård igen heller.

Ska be pappa att hjälpa mig lyfta in honom imorgon eftersom jag själv inte orkar. Sen får han väl vara där en stund innan vi tar ut honom igen...

Har det hänt något i ett litet utrymme?

Annars skulle jag helt resolut lyfta in hunden i bilen och åka iväg och göra något riktigt roligt. Att varje gång man åker i buren händer det något riktigt roligt.
Men jag vet inte riktigt, mycket olika problem har jag haft med våra hundar men buren i bilen har båda tyckt varit helt okej, för att inte säga roligt. Våran förra hund hade först hela bagage utrymmet, men vi hade bur inne. När vi sedan fick barn satte vi in en bur i bagaget och stoppade in hunden och han protestera aldrig. :D

Är han matgalen? Alltså väldigt förtjust i sitt foder? Pröva att ta med maten till bilen o ge maten i buren, sen när han e klar ut igen. Utan att stänga o utan att åka iväg, du kanske tillochmed kan sitta brevid på kanten.

Svarar alla. Tänkte också på en sak som jag inte hann skriva i mitt förra inlägg.
När han var liten fick han åka med mig i baksätet. När han blev lite större fick han åka i bagageutrymmet. Det tog ett tag för honom att förstå att det var där han skulle vara, han trängde sig mellan nätet och väggen. Men sen gick det bra, till jag flyttade för 2,5 månad sen. Han tränger sig mellan så fort man har stängt och ska gå och sätta sig. Vi satte dit en tunn bräda typ, men han trängde sig ofta mellan ändå. Väl i baksätet har han varit rätt lugn och ligger ofta med huvudet mellan framsätena.
Han är väldigt social och vill gärna vara med, han vill gärna vara där jag är.
Kan det vara så att han på nåt sätt känner sig bestraffad när han fick vara i buren? Vi stängde ju in honom i en hundgård hos min mormor och morfar förra sommaren, lite bara för att se hur han skulle vara. Han gick in första gången, men nr han fick komma ut igen och vi försökte igen så vägrade han. Våran förra hund var likadan. Han gick en gång men aldrig mer.
Han går bra att stänga in i mitt rum hos mina föräldrar, eller stänga in i hallen. Han har inte varit med om nåt i nåt litet trångt utrymme, i alla fall inte medan jag har haft honom sen 9 veckors ålder (han är nu 15 månader).
Matgalen och matgalen. Han äter väl kanske inte riktigt vad som helst, det är heller inte alltid han äter upp all mat. Men godis vill han gärna ha. Han älskar Frolic så det är det han brukar få. Så vi får väl försöka få in honom i buren imorrn och ge honom en massa godis.. Ska på träning imorrn hade jag tänkt men då jag inte kan lyfta in honom själv kanske han får åka i baksätet, och så får man prova på fredag igen...

Skicka in ett märgben då lr nåt som han verkligen älskar. Som han kan tugga på ett tag,o sitt brevid. Med öppen lucka. Det viktigaste är väl att låta det ta tid så att han inte förknippar buren med stress/obehag. Gör det mysigt! O låt honom ligga i baksätet under tiden, tills han verkar trygg med att hoppa in o ut själv o kanske åka en sväng.

Kan ju prova med en Dentastix, dom gillar han :) Har nog inga ben med mig nu, men annars går det ju köpa... Eller lägga in en massa godis...
Jag hoppas att han ska tycka så småningom att det inte är så farligt att åka i buren. Det blir ju mycket säkrare, speciellt som han inte vill vara där bak... Annars får jag sälja buren och försöka sätta dit ett galler istället så han bara inte kan gå fram till baksätet...
Får jobba på det här. Jag förstod ju att han inte skulle gilla det, men hoppades att han inte skulle vägra på det här sättet.

Här måste jag få vara HELT krass!

Om hunden är så stor att du har stora problem att ens baxa in dess rumpa i bilen + att jag förstår det som att du även har barn (pga kommentaren om barnvagn) så skulle skadorna vid en eventuell olycka kunna bli ENORMA.

Detta i sej räcker för att jag skulle strunta helt i hundens "åsikter" om buren och bara hiva in den där när vi skulle åka!

Jag hade undvikit att "göra en grej" av både lastandet och åkandet dvs inte försökt locka, pocka eller muta med godis för att få in hunden!
Jag hade - om det är omöjligt att få hunden att hoppa in - lyft upp tassarna på kofångaren och sedan knuffat upp/in rumpan! (Jag är inte så stor, men nog fasen orkar jag knuffa in en stor hundrumpa i skuffen på en bil även om vi pratar om en STOR hundrumpa ;) )

När det gäller säkerhet och sådant som bara MÅSTE fungera så ser jag fler nackdelar än fördelar med att börja locka/muta!
Så istället för att kasta in korv/ben eller annat i buren för att muta hunden att hoppa in, så hade jag hellre belönat med detta när hunden väl kommit in i buren! Prestation = belöning!

Sanningen är ju den att ju mindre affär vi gör av en "nyhet"/förändring, desto lättare anpassar sej våra hundar!

/Swat

Hunden är inte jättestor, ca 60 cm hög. Dock är det ganska högt till bilen. speciellt när hunden hela tiden försöker komma undan. Jag orkar inte lyfta hela honom och bara släppa av honom i buren. Han är för tung för det. Jag fick upp framtassarna på bilen men när jag då skulle försöka hiva in bakdelen så var han redan nere på marken och försökte smita därifrån.
Jag har inte barn, däremot min syster som jag skjutsade idag och därav barnvagnen i bilen.
Jag gjorde ingen affär av det alls första gången. Då hoppade han dessutom in själv. Tror han slog i "tröskeln" lite grann kanske. Men det blev tvärstopp när han kom in när han såg att det tog stopp och han var instängd. Han gnällde en del under vägen hem, men jag pratade inte ens med honom.
Men som sagt, pappa ska få lyfta in honom imorgon om jag inte kan. Det blir lite problem bara på kvällen när jag ska iväg med hunden igen....
Men det måste ju lösas på nåt sätt...

En viktig del i detta tror jag dessutom är DIN inställning!

Som jag tolkar det du skriver så tror du redan att allt kommer "Gå åt skogen"!

Många hundar kan göra en ny sak en gång - då de inte "vet bättre" - men lägger sedan in backen när det skall göra samma sak nästa gång.
För mej betyder detta bara att jag måste låta tillvänjningen ta lite tid!

Din hund gillade inte rastgården efter första "besöket"... Hur många gånger har han varit där efter det? Har du gett honom chansen att efter 20 vistelser där inse att det har sina fördelar i att kunna ligga ute och "titta på fåglarna"? Eller lärt honom att delikatesser som färska märgben endast får ätas i just rastgården?

Eller om han nu "ogillar" buren, kommer han vänja sej på tre månader eller kommer det vara lika mycket strul med lastningarna efter 60 resor?

Om hunden verkar stressad så hade jag sannorlikt täckt över buren med ett ljust lakan och sedan gjort några resor till trevliga resmål - rastning med vänner, roliga träningar, besök hos trevliga hundvänner osv.

/Swat

Hundgården är hos min morfar och vi testade egentligen bara. Vi har ingen hundgård hemma. Och när vi är hos mormor och morfar kan han lika gärna vara lös på gården om vi är ute. Jag ser det inte som nödvändigt att han är i hundgården då han inte är van att vara i hundgård och vi inte har någon.
Då han inte ville vara i hundgården trodde jag heller inte att han ville vara i hundburen. Men första gången som sagt så hoppade han ju in själv. Så jag trodde väl att det skulle gå lite lättare den här gången, men det gjorde det ju inte. Jag försökte vara lugn när jag försökte lyfta in honom, men jag lyckades ju inte få in honom.
Får se hur det går imorgon och i helgen. Men jag kanske får täcka över buren ett tag. Han har inget emot bilåkandet, men han tycker inte om buren. Så jag får försöka jobba mycket på det. Nu åker han bara bil ungefär 2 gånger i veckan (4 vändor), men han ska ju ändå åka bil...

Så frågen blir egentligen: Anser DU att det är nödvändigt för hunden att lära sej acceptera buren?!

/Swat

kl

Hålle med Swat, vad hunden anser o tycker har inte med saken att göra.

Mankhöjden säger inte så mycket, sen undrar jag vad det är för bur du köpt, är det en säker bur?
Min hund är 59 i manken o väger ca 23 kg, honom bär jag utan problem.
Med viss möda skulle jag kunna baxa ur buren ur bilen, men bära, aldrig att det skulle gå.

Min hund är/var också rädd för burar/galler och hatar att bli instängd. Bilburen har han dick vant sig vid och likaså kompostgaller i trädgården. Jag har inte gjort så stor affär av det utan låtit det gå som det går och det gick ju bra och han hoppar glatt in i buren :) Men de första gångerna fick jag lyfta in honom.

Dock hade jag inte tvingat honom att sitta i bur i bilen om han fortsatte vara rädd för den. Då skulle jag hellre använt bilselen även i min nuvarande bil.

Senast ändrad:

Men om han bara hoppar ner när du ska baxa in rumpan så tycker jag att du kan koppla honom och låta kopplet löpa runt en bit av gallret över öppningen (inte snurra fast, du har den i handen) så när han försöker hoppa ner så håller du emot. När du väl lyfter så slaknar ju kopplet så då blir det eftergift = rätt. Dvs håll emot om han krånglar.

Ha helst halvstryp (inte helstryp) om du inte har ett vanligt som inte åker över huvudet. Det viktiga är att han inte byter riktningen, dvs avviker riktningen mot buren.

kl

Man kan bära och lyfta tyngre hundar än man tror.
På räddningen var jag tvungen att lära mig bära min heffaklump (som mest 36 kg) längre sträckor, över glas, i uppförsbackar tex. Det är en träningssak.

Om jag var tvungen att åka bil med hunden varje dag så hade jag nog varit lite "hård" och bara lyft in hunden och så hade den fått lära sig acceptera det, i det läget hade jag prioriterat säkerheten.

Men om jag inte var tvungen att åka med hunden i bilen på ett tag så hade jag gjort annorlunda, ställt buren inomhus och sen tränat hunden på att det är positivt att gå in i buren, frivilligt då, utan att man stänger grinden till att börja med - helt enkelt gjort en kul grej av det. När det blir kul att gå in och vara i buren så börjar man stänga grinden, bara korta tider, det handlar ju inte om att man ska burförvara hunden inomhus.

Sen när det funkar inomhus hade jag flyttat ut det hela i bilen och då kanske man får backa lite i träningen.

Naturligtvis är säkerheten viktig, därav att jag hade "tvingat" hunden om det nu var så att jag verkligen var tvungen att ha hunden med mig, men jag föredrar ändå att göra det på ett sätt som gör hunden trygg med och positiv till att åka i buren så hade jag haft möjlighet att låta det ta lite tid så hade jag allra helst valt det alternativet.

Det är en Dogman Professional DP 2004GC Hundbur. Det går inte ha en högre bur för då går den inte in i bilen eller så går det inte stänga.
Jag vet inte vad min hund väger, har inte vägt honom. Det är en flat.
Och man ska väl inte han en bur som går tvärsöver, hundar gillar väl inte att ligga så? Och förmodligen hade det ändå inte gått att stänga bagageluckan då hur som helst.
Buren går att bära, men det är lite bökigt.

Glimfeather: Jag hoppas att han ska vänja sig så småningom och tycka att det i alla fall är okej at tsitta i buren, för han tycker om att åka bil och blir väldigt uppjagad när han förstår att vi ska iväg med bilen. Därför får han alltid sitta innan han får hoppa in i bilen.

Muppia: Jag har ett halvstryp. Jag får prova ditt förslag och se om det fungerar. Nu hade jag honom ju kopplad, det är han alltid när vi går till bilen eftersom vi måste gå en bit. Även när vi är hos mina föräldrar och bilen står utanför dörren. Så jag har ju hållit i kopplet, men det har ju inte varit sträckt. Men jag får prova dra det genom gallret så får vi se hur det funkar.

Åsa A: Funkar inte det här får jag ta in buren i lägenheten då det är några dagar mellan det han åker bil. Dock tror jag att han är så att om nåt en gång är farligt/obehagligt så ändrar han sig inte, men jag hoppas det. Han råkade en gång välta lite på sin bädd i plast och sen vågade han inte ligga i den. I början vågade han knappt ta sina leksaker från bädden. Så han fick tillbaka den gamla. jag kanske är för snäll...
Men jag ska jobba på det här så han åtminstone tycker det är okej att vara i buren även om han kanske inte gillar det.

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
712
Senast: Hermelin
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 292
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 270
Senast: Milosari
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 328
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka