Sv: Vägrar att gå.
Det kunde vara min arabprinsessa som du beskriver...
vi var ute idag och det var bara 2 ställen som hon halvfjollade sig vid, en var en traktor som var parkerad på "fel" ställe (dvs inte där den brukar vara) och den andra var en ispöl...andra dagar har varit värre.
Jag kan säga såhär, goda råd i all ära men det är du som måste lära känna just den hästen och hur den fungerar. Jag börjar förstå med min donna att hon inte alls är så oskyldig som hon ser ut, hon är
-igt bestämd och för mig gäller det att vara lika bestämd, fast smartare än vad hon är. Gäller allt - lastning, ridning, allt. Det som funkar bäst just nu är att hon vänder o går, okej hon får gå tre steg men sen vänder vi tillbaks under att jag skänklar, och så fortsätter vi tills hon ger sig.
Tre ggr av de fem senaste uteritterna har jag fått sitta av och leda henne förbi läskigheter, och ärligt talat så började jag uppleva att hon hade börjat sätta det i system. Allt som hon hade bestämt var läskigt, det skulle matte leda henne förbi. Så vill inte jag ha det i längden. Din häst kanske gör likadant med dig och snart så sitter du av under halva ridturen så akta dig för det...
Idag så behövde jag inte sitta av, jag var sur redan innan ridturen började (tänkte hur f-n ska hon bete sig idag då
) och det är möjligt att jag utstrålade det på något sätt
Jag upplever absolut att det handlar om en kamp om kontrollen. Innan "fjollincidenterna" idag försökte jag få henne att ta slappna av i käken och gå i form, och hon spjärnade emot, men efter fjollincidenterna då jag drivit henne förbi så gav hon plötsligt efter. Det var som om hon tänkte, okej det är väl du som bestämmer idag då, jag ger mig
Som sagt, studera din häst och tänk ut hur du kan lirka med just den personligheten.