Vagnen är invigd (efter renoveringen) !

gadriel

Trådstartare
Nu har jag invigt åkvagnen efter att ha fixat till den! Det blev en härlig kvälltur i förgår och många som vända på huvudet.

På ett ställe kom fyra småflickor utspringande och de fick åka med en bit och var helt saliga :D

Så hrä såg vi alltså ut innan:

upp3.jpg

och så här ser vi ut nu:

lovan1.jpg

lovan2.jpg

Sv: Vagnen är invigd (efter renoveringen) !

Jag tycker också att det ser jättefint ut,:d men snälla, skaffa ett rejälare huvudlag! Ur säkerhetssynpunkt är det du har inte bra till körning!

gadriel skrev:
Nu har jag invigt åkvagnen efter att ha fixat till den! Det blev en härlig kvälltur i förgår och många som vända på huvudet.

På ett ställe kom fyra småflickor utspringande och de fick åka med en bit och var helt saliga :D

Så hrä såg vi alltså ut innan:

upp3.jpg

och så här ser vi ut nu:

lovan1.jpg

lovan2.jpg

SHIT! kan inte fatta att de är samma vagn!! :love:

Vimsan skrev:
jag saknar ord :love:

vilket underbart ekipage :bump:

:o :) väntar bara på att utbilda henne lite mer så hon får lite bättre form också så blir det pricken över i:et, hon är fortfarande hemskt stel men nu har hon iaf fått lite kondis :bump:

tittilo skrev:
Åhh vad fint:love: jag vill också:)

Tro mej, jag blev överlycklig när min blivande sambo visade sig ha en riktigt guldgruva på föräldrargården när vi började rota i uthusen :bump: Fast en del jobb är det, tycker jag hållt på i evigheter med den och nu är jag igång och fixa giggen också :d

Solstrimma skrev:
Jag tycker också att det ser jättefint ut,:d men snälla, skaffa ett rejälare huvudlag! Ur säkerhetssynpunkt är det du har inte bra till körning!

TAck :)

Jag vet, det är inte bra :o Jag ska dock köpa en bröstsele på equilex så fort som möjligt och då ingår huvudlag så det känns onödigt att köpa ett nu precis innan :crazy:

Tränset hon har nu köpte jag lite i panik när jag precis köpt henne i början på juli och då tänkte jag inte riktigt så långt :angel:

Vad FINA ni har blivit :d Vagnen blev ju super!

blev superfint riktigt stiliga. ska bli spännande att se bild när bröstselen kommit sen med.

Men är du 100% säker på att träet och allt järn verkligen var helt OK??
Jag har ju bla en snarlika vagn som förvarats (bra) inne på trägolv, ändå har jag tvekat att rusta upp den då det inte bara är att måla :crazy:

Din häst har ju lite dåligt läge för en brösta. Du skulle kunna ha lokorna (om dom är bra) till en bröstseles delar men jag tror inte det gör så mkt eg då vagnen rullar lätt :smirk:

Annars mkt tjusigt då du även har en sele i "gammal stil" :)
Samt använder draglinor och baksele! :bow: :D

Jo dom förra tömmarna var bättre då jag är lite skrockfull och svarta tömmar är eg inte så bra (Jo det matchar men anses mer vanligt på begravning :crazy: ) :angel:

Senast ändrad:

blev superfint riktigt stiliga. ska bli spännande att se bild när bröstselen kommit sen med.

Vi har kollat den ordentligt, både min sambo och svärfar som båda är händiga bönder så jag litar på deras omdömme. Träet var som nytt när den gamla färgen kom bort. Järnet var också som nytt under rosten, nu har jag ingen möjlighet att blestra, hade helst velat göra det, men jag fick skrapa och borsta så gott det gick och det var fräscht under, sen har jag målat med rostbskyddsfärg under den svarta. Hjulen har vi kollat extra mycket på.
Vi har en annan vagn där bara korgen är ok, den ska vi sätta bilhjul på tänkte vi. Inga chansningar här inte :crazy: :)

Jag hade egentligen velat ha bröstsele med lokor men dessa lokorna sitter ihop med dragringen, hade ju behöft spänne där på om det ska funka och jag vill inte förstöra den här gamla selen. Vet du vart man kan hitta lokor med spännen så man kan sätta dit draglinor?
Tänkte dock att det kanske är en god idé att växla mellan bröstsele och loksele så varierar man belastningen.

Ja selen är gammal, vet tyvärr inte hur gammal, skulel bara behöva lappa den under ena däckeln annars är den helt intakt :)

Oj! Kanske ska byta tillbaka till de andra då, dessa är lite fr långa så de andra är bättre (men blir skitiga så lätt :crazy: )

oj vilket jobb ni lagt ned på vangen. den blev verkligen jättefin!

Du har liknande halsansättning på din fjording som jag har på min. har kommit fram till att jag inte kan ha en vanlig bröstsele på min häst. tror du att din häst kommer kunna ha en vanlig bröstsele? Har en kompis som går på tärnsjö sadelmakeriskola som ska specialsy en sele åt mig... hittar inget annat vettigt...

en fråga till dig, hur hårt spänner du draglinorna och upplever du vagnen gå stabilt när du kör?

Beppo skrev:
oj vilket jobb ni lagt ned på vangen. den blev verkligen jättefin!

Du har liknande halsansättning på din fjording som jag har på min. har kommit fram till att jag inte kan ha en vanlig bröstsele på min häst. tror du att din häst kommer kunna ha en vanlig bröstsele? Har en kompis som går på tärnsjö sadelmakeriskola som ska specialsy en sele åt mig... hittar inget annat vettigt...

en fråga till dig, hur hårt spänner du draglinorna och upplever du vagnen gå stabilt när du kör?

Tack! :)

Jag blev lite tveksam nu. Egentligen vill jag ha en loksele där lokorna knäpps med draglinorna och med en giggdäckel, detta verkar dock omöjligt att få tag i, har hittat en sida som säljer en fast då är det en vanlig däckel och ingen giggdäckel men däckeln och lokorna sitter iaf inte ihop, den kostar dock för mycket för min plånbok.

Hade gärna köpt equilex silettdäckel men den kostar en del och då har jag ändå inga lokor som jag kan spänna ihop med draglinor och måste ändå köpa till en baksele och draglinor och det blir massor med pengar :cry:

Jag spänner ungefär så hårt som jag orkar, annars börjar framaxeln vicka fram och tillbaka istället för svängeln. Då fungerar det bra och vagnen går bra både i trav och skritt, dock rörde sig framaxeln en liten aning i traven sist så jag hade inte fått åt den ritkigt så hårt som jag behöver. Annars går den fint både på asfalt och grusväg och Lova trivs med den också, dock är den ju betydligt tyngre än rockarden så vi får ta lite kortare sträckor.

ah okej... kanf röstå det där med sele men är jue så svårt att hitta något som verkligen passar både häst och plånbok.

Hur mycket rör sig din svängel fram och tillbaka? jag spänner mina linor inte alltför hårt och känner mig tvekande till om jag gör rätt eller inte.

Härligt att se!
Jag har själv en trilla som står, men jag kommer så aldrig igång med renoveringen, så det är helinspirerande å se både fjordis å vagn!:bow: :D
De visste vad de gjorde förr, när de byggde sina vagnar, hur man utnyttjade materialets egenskaper till fullo! Vi är nog lite bortskämda i dagens samhälle, och har tappat en hel del kunskap man hade förr.

Lyktor å klädsel efter renoveringen, oauw!!!!:bow: :bow: :bow:

köp en hel eller halvcoller. Ibland ser jag såna annonser, och det verkar inte vara så dyrt.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 967
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 724
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
880
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Längesen jag var inloggad, men när FASS och googling inte ger något så provar jag här. Jag har sedan en tid en JR-hane på 4 år...
2
Svar
26
· Visningar
6 835
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈