Vagn/sele/sjal - åsikter?

Sv: Vagn/sele/sjal - åsikter?

Till första barnet köpte vi en ny vagn (mamma sponsrade iof). Dottern vägrade vagnen i princip fram tills hon var 5-6 månader.. (hade då en bärsjal som jag inte kom underfund med så sen blev det en babybjörn active. När hon var 8 månader hittade jag tillbaks till sjalarna -och hittade sjalbarn.se så jag fick hjälp både online och IRL- och har sjalar/haft ergonomisk sele sen dess som komplement till vagnen.).
Har burit henne mkt i sele/sjal.

När hon fick sittdelen på vagnen så blev det mkt bättre (sitta upp), så då började vi använda vagnen en del (mest till/från dagis, om man skulle handla mkt så man ville ha tunga matkassar under tex, om hon skulle sova), men använde sele/sjal mkt (promenader, in i affären, när jag mockade och när hon var svårsövd).

Till yngsta har vi haft bärsjal från början. Hade mest trikå i början och sen vävd sjal +becosele. Sen fick jag ont i axlarna (mkt pga jobbet), så då bar jag knappt något på typ ett halvår.. Men böt ut min beco mot en manduca som avlastar bättre på mig, och nu använder vi den vid dagishämtning, i affärer osv. Hon har kunnat ligga i vagn från början men inte alltid. Tex om man skulle hämta stora på dagis så fick man alltid ha ett bärdon med som reserv, om man tog vagnen..
Min man tog ofta lilltjejen i trikåsjal efter att hon somnat i min famn ammandes, då kunde hon sova flera timmar i sjalen och jag fick lite "space" och tid med storasyster.

Hihi, så har aldrig mina barn kunnat göra (sitta länge i vagnen). De har varit så "aktiva" liksom.
Deras kusin däremot (något yngre än min yngsta), har kunnat sitta nöjd i sin vagn länge åt gången.

Vår tjej älskar sin vagn och hatade sjalen och selen..
Jag har en ergo till salu om nån vill ha!

*kl*

Eftersom man bara kan ha barnet mage mot mage eller på ryggen i en Manduca,är barnet nöjt med att sitta mage mot mage? Nu har jag bara en värdelös babybjörn och min lillkille ville absolut inte sitta mage mot mage utan blev bara nöjd om han fick sitta utåt och titta.

Men eftersom han redan väger över 9 kg (5mån) är det tungt och obekvämt att bära honom i babybjörnen och jag funderar på att köpa en Manduca eller en Pikkolo. Vilken är bäst? Har sett att många här föredrar Manducan och lillkillen kanske gillar att sitta på ryggen?

Jag vet inget om Pikkolon, men vill bara säga att det är mycket bekvämare att bära på ryggen än magen när de är stora nog att klara av det. När man väl fått till svingen går det snabbt. Sam älskar att sitta på ryggen och jag har framsidan fri!

vi köpte beg vagn, elj edge duo för 1700, och man kan knappt se att den är använd... i priset fick vi även med bärsele från babybjörn, som är en av få jag kan ha för min rygg :)
vi valde beg vagn då vi dels är på g att flytta ut på landet inom snar framtid och pga vi kan ju faktiskt få ett barn som hatar ligga i vagn.

Jag hade inte klarat bebistiden utan bärselen och sjalen. Med första barnet stod vagnen oanvänd de första 4 månaderna för han vägrade ligga i den. Även sen efter fyra månader så bar vi mycket i bärsele. Så mycket smidigare och mysigare än vagn tyckte både bebis och mamma och pappa.

Andra barnet bar vi mest på också. Skulle vi ut längre rundor så tog vi med vagnen för att hon skulle få sova ordentligt och för att det ibland var lite knepigt att bära när vi hade en 2 åring också.

Skulle jag få välja att antingen bära eller vagn så skulle jag helt klart välja att bära. :) Min åsikt är att man klarar sig utmärkt utan en vagn.

Kan tillägga att jag använde babybjörn till första barnet. Till andra barnet köpte vi en babybjörn active som inte alls satt bra. Den var för stor för mig trots att jag spände in den så gott det gick.

KL.

PÅ tal om begagnad vagn.
Har en Brio från 2003-04 och det är den bästa vagn jag haft. Trots att den är gammal så varken knarrar den eller lossnar skruvar. Och allting fungerar och sitter där det ska.
Jag har också haft nya vagnar. 3 helt nya från brio, 1 helt ny från emmaljunga och en helt ny Cango. Det har varit skit med allihopa. 2 har varit så illa att det vore en säkerhetsrisk att använda dem så de har reklamerats.
Så skulle jag köpa en vagn nu så skulle jag köpa en gammal brio. :)

Hu, är helt förvirrad och vet inte alls ut eller in!

Som det känns nu kommer vi köpa begagnad vagn och "lägga pengarna" på sele och eventuellt sjal. När jag säger detta till folk i min omgivning suckar de och säger att man använder vagnen så otroligt mycket mer än man tror.

Ja kanske det? Men utesluter det användning av sele/sjal?

Ni som har både och - i vilka situationer använder ni vagn respektive sele/sjal?

Ni som medvetet valt bort sele/sjal - varför?

Vore roligt med tankar, svar och åsikter. :)

Jag köpte en billig begagnad vagn och en trikåsjal.

Jag använde sjalen mycket, mycket mer än jag använde vagnen det första halvåret.

I början knöt jag in min dotter i sjalen med en knytning som kräver att man är två, eftersom man knyter runt barnet.
Annars så knyter du först och sätter barnet sedan så är ingen risk att tappa det.

Jag hade sjalen hemma när jag diskade och lagade mat, (hade en väldigt skrikig bebis de första månaderna, utom i sjalen) när jag tvättade, när jag gick i affärer både klädesbutiker och mataffären. Ingen vagn att trängas med och dottern sov garranterat minst 3 timmar i sjalen.
Kunde vara lite besvärligt att prova kläder ibland, men då hade jag med någon som kunde ta henne.
Jag har aldrig tyckt att det är jobbigt att knyta sjalen, när jag började med den vanliga knytningen så gjorde jag det hemma så var det bara att sätta henne i sjalen när jag kom fram.
Jag älskade att använda sjal!

Vagnen hade jag mest på långprommenaderna, om det inte blåste för mycket då hade jag henne i sjalen då också. Min dotter är född i december så var perfekt att knyta in henne i sjalen och knäppa min jacka om henne.

Längst har jag använt sjalen när vi åker tåg.
Jag har mina föräldrar och släkt 50 mil bort så har blivit många resor dit under
tiden jag varit mammaledig. Jag lånade en vagn och bilbarnstol där uppe första tiden och sedan köpte jag en billig sulky och en bilbarnstol att ha så jag har sluppit släpa det på tåget. Jag har haft ganska mycket packning så är perfekt att ha dottern sitta i sjalen, hade aldrig klarat tåget annars. Hon var 1 år sista gången vi tog tåget med sjalen, då kände jag i ryggen att det blev för tungt och hon tycker att det är tråkigt att sitta där eftersom att hon kan gå själv.

Det känns tyngre att bära på magen, speciellt med barnet vänt utåt efter barnet då kommer längre ut från din kropp.

Bär min unge på ryggen i Manduca varje dag och det är han så nöjd med. Ser bra ut på sidorna och hänger han lite extra ser han framåt också. :laugh:
När vinterkläderna åker av blir det sjal igen, då kan man knyta så han ser över axeln. :)

Det känns nog som att det blir en Manduca och jag får lära mig att bära på ryggen, för det låter smidigast. Man kanske tom kan mocka med lillen på ryggen:)

Det går säkert alldeles utmärkt att mocka, själv moppar jag golven med Sam på ryggen (han är 13 månader) och han tycker det är jättekul! Slipper man ha honom att halka och stoppa ner händerna i smutsigt vatten!

Som det känns nu kommer vi köpa begagnad vagn och "lägga pengarna" på sele och eventuellt sjal. När jag säger detta till folk i min omgivning suckar de och säger att man använder vagnen så otroligt mycket mer än man tror.

Det håller jag inte med om. Jag använde mest sjal, liggvagnen bara vid promenader hemmavid, och jag är inget promenadfreak så det blev väl inte så mkt.
Sittvagnen blev inte heller speciellt välanvänd, vi bar med eller utan sjal eller gick långsamt när hon kunde gå en liten bit själv.

Den enda gång jag verkligen saknat vagn var när vi var på semester i Wien förra sommaren, dottern då knappt 3år. Jag orkade inte bära henne och hon kände inte för att gå speciellt ofta så då hade en sulky varit bra. Tur att hennes pappa är stor och stark.

Och när det kommer till valet sele/sjal - vad talar för sele och vad talar för sjal?

Välj sjal!
Den använder man lääänge, upp till 2-3årsåldern går utmärkt om man har en vävd sjal.
Den är lätt att justera efter person, blir ju automatiskt när man knyter på sig den.
En bebis får mkt bättre stöd på hela kroppen och behöver inte belasta bäckenet.
Den kan ligga ner, tom amma om man vill i sjalen.
Din bäryta blir större = det blir mindre tungt.
Bärsättet kan varieras efter smak,tillfälle och barnets storlek.

Det tar kanske så där 10 ggr att lära sig bli snabb och smidig med knytningen, och det vara bra att vara 2 i början, speciellt vid ryggknytningar.

jag har mockat mkt med barn på ryggen (upp till 1,5-2 år), det gick galant. Hade då en ergo, men manduca är likvärdig men med lite mer finesser

kl

Jag har en begagnad vagn som jag har i stallet. En äldre modell med stora (traktor) hjul och den funkar fint i både lera och snö:) Sen har jag även en begagnad vagn som är lite smidigare (snyggare) att ha i stan och inne osv,en Teutonia fun. Plutten sover i vagnen dagtid. Sen har jag burit honom mycket i en trikå lång sjal perfekt när man vill gå med jycken i skogen. Har även en Baby björn som inte används alls:angel: Jag hade tur och har ärvt både vagnar och sjalar och selar så nu ska jag köpa en Ergo eller Manduca har jag tänkt.

Med sonen hade vi köpt en begagnad emmaljungaliggvagn. han hatade den. det blev mycket bärande, armarna var flera meter långa och vi fick båda ont i ryggen. hyrde sjal en kort period, var hur smidigt som helst. han älskade det. Men "alla" i min omgivning ojade sig över att han blev bortskämd eftersom han sov som en gris i sjalen vilket han definitivt inte gjorde i vagnen...jag blev osäker och valde att kämpa vidare med vagnen och bärandet. Dum som jag var! Sen köpte vi en Ergosele, användes en del.
Jag är mycket ute och går i skog och mark och vagnen har funkat superbra till det men det hade såklart varit smidigare med sele/sjal. När han blev större och vi bytte till sittdelen blev det bättre.

Nu till nästa barn kommer har vi köpt en annan begagnad Emmaljunga City Cross. Vi har även håvat in en trikåsjal på tradera samt en Mei Tai. Ska bli intressant att se vad som funkar. Känner bara att denna gången vill jag ha det så smidigt som möjligt eftersom jag har en vild 2.5åring att springa efter. Sen kanske inte nästa barn blir lika stor vagnhatare och lika svårsövd som första.... men man vet ju aldrig!

Nu har vi köpt. Beställde från England i fredags och den kom idag:love::love: Älskar färgerna och verkligen så skön att bära i!!!

Linus har än så länge tyckt det var jättemysigt att bli buren mage mot mage. Ska prova bära på ryggen någon annan dag eftersom han blev vaccinerad idag så är han inte på sitt bästa humör.

När jag säger detta till folk i min omgivning suckar de och säger att man använder vagnen så otroligt mycket mer än man tror.

Särkilt på marknader, under reor i varuhusen samt i andra folksamlingar. Perfekta murbräckor för att bana sig fram!!!!

Mina tår har många gånger klämts illa av idiotföräldrar med STORA barnvagnar!!!!:mad:

/kt

ps/ man kan använda dom för att blockera gångar inne i snabbköpet också...:devil:

Man kan också, icke att förglömma, använde dem som effektiva vapen när det gäller att hindra folk från att ta sig fram på trottoarer och dylikt genom att gå med dem i bredd, gärna fler än två så det blir riktigt trångt :idea:

Liknande trådar

N
Körning Jag kanske ska börja med att säga att jag är vuxen-nybörjare när det gäller både hästar och körning, men körning verkar så himla kul att...
Svar
1
· Visningar
1 010
Senast: schelin_j
·
L
Körning Nu hoppas jag att ni vill hjälpa mig med tips och råd. Till min förvåning visade sig ju russet trivas framför vagnen med lilla Bellas...
Svar
13
· Visningar
1 771
Senast: miamia
·
L
Körning Hej allihopa, jag hade förut ett riktigt stort halvblod som jag lät köra in som fyraåring. Det var min första häst och jag köpte en...
2
Svar
35
· Visningar
3 670
Senast: _L_
·
Körning Jag tycker det är konstigt att när det gäller sadlar, täcken etc - då får det kosta hur mycket som helst. Jag menar - bara ett bra...
Svar
9
· Visningar
1 694
Senast: _L_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka