Vagn/sele/sjal - åsikter?

Sv: Vagn/sele/sjal - åsikter?

Sjal eller sele på sommaren kan bli väldigt väldigt varmt! Så man kan bli begränsad av det också. När det var riktigt varmt fick han ligga i vagnen utan kläder på istället för att inte bli överhettad.
Det där med värmen i sjal och sele har jag faktiskt inte tänkt på, bra att du nämnde det! :o Jag är själv väldigt värmekänslig och skulle nog få krupp om det blir klibbigt och varmt på en gång...

Roligt att det är så många som svarat! :)

Ännu en fråga i ämnet riktad till er med häst - hur har ni barnet i stallet? Liggandes i vagn eller sele?

Att bära när man mockar låter ju smidigt men samtidigt befinner man sig ju i ganska trånga utrymmen ibland... (i mitt stall i alla fall :cool:) Å andra sidan blir hela stallplan superlerig höst- och vårtid, känns inte så kul med vagn som ska in och ut ur bilen och därefter inomhus. :crazy:

Mamma har berättat att hon la mig i krubban när jag var liten, dessvärre har nog krubborna krymt med åren, tror inte bebis får plats i min krubba speciellt många veckor. ;)

kl

Nu har inte min bebis kommit än, men jag har tänkt att ha en "stallvagn" som ska stå där, och ett "stallsele" som bara används där. Min man är allergisk, så att använda samma saker hemma som i stallet går inte.

Kan ju vara en god idé kanske att köpa en billig, billig vagn att ha stående i stallet, så slipper du problemet med att transportera skitig vagn!

//Julia

Det är ju faktiskt himla smart lösning.

Vi hade tänkt köpa en billig sovvagn sedan när det är dags för Ella att gå på dagis.

Känns si sådär att lämna den "riktiga" vagnen och det kan vara skönt att alltid ha en stående på dagis :)

Det var ju väldigt smart! Problem innebär ibland väldigt bra lösningar... :)

Dessvärre har jag inte eget stall och det är ganska ont om plats så det funkar nog inte för mig.

Jag har inte heller eget stall.

Finns det inget utrymme där ni har hö eller liknande där det går att klämma in en vagn?

//Julia

Många använder vagnen för de vet inget annat. Mest använde jag Ergo och långsjal. När yngsta barnet varit sjuk och inte orkade gå så blev det till att plocka fram igen, och visst funkar sjalen även på en 4½ åring!

När det ändå är en sjaltråd så måste jag ju berätta. På planet till Thailand var det en mamma som sövde sin bebis i långsjal. EXAKT likadan som jag har. Den färgen har inte gått att få tag på ny på många år och jag blev helt nostalgisk...

Vi har både vagn, selar och sjalar. Vagnen finns här mest för sambons skull just nu, han bär inte i sjal, bara i sele och nu på vintern inte alls.

Vagn:
Används till stora pojken på 16 månader vid promenader, handling och om vi är på IKEA tex.

Sele:
Manducaselen används till stora pojken om jag ska ut med honom, eller av sambon om det inte är för kallt ute. Han använder den även på tex stora köpcentret.
Alpinoselen använder jag här hemma till minsta pojken.
MeiTaiselarna använder jag till både stora och lilla pojken, ska sy en egen till den minsta killen med lite mer huvudstöd bara.

Sjal:
Används både hemma och ute till minsta pojken, han ligger i sjal alltid i stort sett. Hemma används den lite tunnaren Hoppedizen, ute är Martin en favorit.

I stallet är jag inte så ofta, men jag ska börja hålla lite lektioner för en tjej här i vår och då kommer minsta killen sitta i sjal eller sele beroende på väder, och den stora killen hamnar i vagnen då de är lite för tunga att bära på samtidigt..

Ni som har både och - i vilka situationer använder ni vagn respektive sele/sjal?

Ni som medvetet valt bort sele/sjal - varför?

Jag var inne på sjal och vagn när vi skulle få bebis. Köpte en Baby Hug (har jag för mig den hette), men den blev ytterst sparsamt använd... Sen sydde jag också en sjal (Mei thai eller vad den nu heter...), men den blev ännu mindre använd. Mest var det väl krångligt att knyta tyckte jag. Så vagnen var det som vi använde huvudsakligen.

Dock köpte vi en Ergo sele inför utlandsresa i höstas (när sonen var 10 månader). Den har heller inte varit jättemycket använd, men betydligt enklare och smidigare än sjal tyckte jag! Jättebra att ha på flygplatsen var det. Och den funkar faktiskt att gå ut och gå med också (även om jag bara gjort det någon enstaka gång i höstas).

Men vaddå? En begagnad vagn är väl inte fel? Det finns många fina, funktionella och bra vagnar att köpa begagnat! Så; även om ni inte kommer använda sjal/sele så mycket som ni tror så måste ni ju inte för den sakens skull komma att sakna just en NY vagn.

Hur gör man med en meitai när dom är nyfödda, med huvudet tänkte jag?

Jag hittade ett mönster där man sydde en avrundad "platta" upp bakom huvudet. Sök på nätet så hittar du kanske mönstret! Jag sydde också i lite fyllning i den för stabilitet.

Dock... som sagt... jag har knappt använt min snygga hemsydda meitai alls....

Vagnen har varit suverän för oss. Har använt den (nästan) dagligen. Tuva sover jättebra i den och det är så avkopplande att gå promenader. Vi har en Emmaljunga city cross.

Sen hr vi haft en Babybjörn bärsele. Väldgt bra att ha när jag varit i stallet när hon var mindre och när vi varit på hockeymatcher (sambo tränare). Hon är väldigt nöjd i bärselen. Dock får man rätt ont i ryggslutet efter ett tag. Nu väger hon 7,5kg och då orkar jag inte bära henne i den en hel hockeymatch, men i stallet ca 45min går bra. Det går inte lika snabbt i stallet och det är lite bökigt att ha henne i en sele på magen, men hon är nöjd! Har haft med vagnen några ggr också, men hon vaknar när man inte rullar den och då blir hon rastlös väldigt snabbt.

Vi fick selen i present av svärföräldrarna, jag hade nog hellre köpt en sjal annars. Då kan man bära barnet i olika lägen. När Tuva var nyfödd sov hon bäst i ens famn när man gick omkring med henne, och då hade det varit guld med en sjal så man kunde haft händerna fria.
Till ev nästa barn ska jag definitivt köpa mig en sjal!

Senast ändrad:

Ah okej, ja jag kanske ska avvakta med en meitai då.

Ska ju köpa en trikåsjal och en manduca, tror man klarar sig ( om man inte heter nevin ;) )

Hehe, tyckte nog att jag såg mitt namn dyka upp här :D

Jo, man klarar sig gott på en trikåsjal och en sele, det täcker det mesta behovet tycker jag, sen att jag tycker om att matcha mina kläder och sjalar/selar/MTs med sönerna - det är en helt annan, och lååång historia ;)

Fnissar...

Jag är ju tråkig ( säger min sambos syster ) när det kommer till färger.

Det blir en svart Manduca och en brun Baby Bali Stretch ;)

Tror det var Lydia som tipsade om den sjalen, andra trikåsjalar kan man ha så "kort tid" tydligen ( kort tid är ju olika för olika personer dock )

Senast ändrad:

Skulle jag få barn igen, skulle jag vilja ha en Manduca-sele. Har bara hört positivt om den. Sjal tycker jag ser krångligt ut och har valt bort det.

Vagn använder jag dagligen, då jag inte har en sele och mitt barb ändå är 16 månader gammal och är en stor pojke.

Har gjort en del misstag med vagnar så kommer vara väldigt, väldigt noga med valet av vagn i framtiden, om jag då får ett till barn.

Teutonian vi hade gick sönder av och an, den gaml BRIOn var för stor och klumpig och den jag har nu, Nordic Barn tror jag den heter, gick bromsen sönder på väldigt lätt. Dessutom var framhjulet (3hjulig) böjt åt höger så den svänger lite åt höger. Men jag vill inte behöva fixa ännu en ny vagn...

Vi använder vagnen jämt och Rasmus älskar den, sele har vi använt några få gånger där vagnen inte kommit fram. Sjal har jag varit lite sugen på men de har aldrig blivit av.

T.om nu när Rasmus lärt sig att gå så kan han sitta timmar i sin vagn.

Jag hade aldrig fixat att bära Rasmus i sele/sjal under de 5 dagar vi var på Mantorp och det var så varmt att tom gummit smälte bort från asfalten :eek:

Sjal är lite bökigare att knyta, men inte så mycket när man lärt sig :) Men komforten är ju helt outstanding. Du får aldrig samma komfort med sele (enligt mig)

Jag kan bära drygt 8 kg son i Manducan utan att få ont eller tycka att det är tungt. Men han vägrade sitta i den tills han var i alla fall 5-6 månader.

Sjal är lite bökigare att knyta, men inte så mycket när man lärt sig :) Men komforten är ju helt outstanding. Du får aldrig samma komfort med sele (enligt mig)

Jag kan bära drygt 8 kg son i Manducan utan att få ont eller tycka att det är tungt. Men han vägrade sitta i den tills han var i alla fall 5-6 månader.

Dessutom finns knytfria trikåsjalar som går bra att använda tills bebisen är 6 månader. En sådan använder jag och den är super. Sambon använder dock en knytsjal och så vidars avancerat är det inte, det handlar ju i princip bara om varianter av samma knytning.

Liknande trådar

N
Körning Jag kanske ska börja med att säga att jag är vuxen-nybörjare när det gäller både hästar och körning, men körning verkar så himla kul att...
Svar
1
· Visningar
1 010
Senast: schelin_j
·
L
Körning Nu hoppas jag att ni vill hjälpa mig med tips och råd. Till min förvåning visade sig ju russet trivas framför vagnen med lilla Bellas...
Svar
13
· Visningar
1 771
Senast: miamia
·
L
Körning Hej allihopa, jag hade förut ett riktigt stort halvblod som jag lät köra in som fyraåring. Det var min första häst och jag köpte en...
2
Svar
35
· Visningar
3 670
Senast: _L_
·
Körning Jag tycker det är konstigt att när det gäller sadlar, täcken etc - då får det kosta hur mycket som helst. Jag menar - bara ett bra...
Svar
9
· Visningar
1 694
Senast: _L_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka