Vägglöss

MiaMaria

Trådstartare
Min son bor i studentlägenhet sedan en månad tillbaka. Han har nu fått veta att hans granne har vägglöss och när de kollade sonens lägenhet hittade de en (?!) vägglus under hans säng :eek:

Enligt sonen har de nu gasat hans lägenhet. Han är inte det minsta orolig själv, och säger att han aldrig märkt av några löss. Jag däremot.... Hur sjutton kom vägglössen in från grannens lägenhet och hur ska han förhindra att de sprider sig tex hem till oss?! :nailbiting: Nån med erfarenhet? Ska kanske tillägga att han inte känner grannen, och han har aldrig varit inne i grannens lägenhet...

hur ska han förhindra att de sprider sig tex hem till oss?!
Inte ta med några typer av möbler, textilier, väskor eller böcker hem till er. Jag hade krävt att han bytte kläder mellan (till era kläder och la sina egna i en plastpåse utomhus) men det är säkert övernojigt. De kan dock vara jävligt svåra att bli av med så hellre det säkra före det osäkra.

De kryper ju i springor så de har väl kommit in från grannen genom att typ krypa genom väggarna.

Ja, lite så tänkte jag också.... Men han har faktiskt redan varit här en gång, innan han fick veta om lössen... Borde vi vara oroliga??

Inte ta med några typer av möbler, textilier, väskor eller böcker hem till er. Jag hade krävt att han bytte kläder mellan (till era kläder och la sina egna i en plastpåse utomhus) men det är säkert övernojigt. De kan dock vara jävligt svåra att bli av med så hellre det säkra före det osäkra.

De kryper ju i springor så de har väl kommit in från grannen genom att typ krypa genom väggarna.

Om lägenheten är gasad behöver du inte vara orolig längre. Risken att det finns några kvar är minimal om det gjorts på rätt sätt.

Vägglusen kläcks på ca 2 veckor, hela livscykeln kan ta från fyra och uppåt. Har ni inte blivit bitna hittills behöver ni förmodligen inte oroa er.

Att lägga ut kläder hjälper inte, de måste kylas ner fort och jäkligt kallt annars går vägglusen ner i torpa och överlever det mesta. Bastu/torkskåp minst 50 grader är effektivt. Vi brukar värma hela rum vid angrepp.

Fråga på bara, så ska jag försöka svara :)

Ja funderar på vad dom menar med gasad?? Vad gjordes?? Vilket medel användes.. eller använde man värme?? Nyfiken ja..

Har jobbat flertalet år med skadedjur och att bo i studentlgh är tufft då många är drabbade av VL. Tyvärr ibland redan när man flyttar in.

Tycker inte ni ska oroa er speciellt mycket.

Säger som @sthu fråga på så svarar vi så gott vi kan.

Tack!! Jo, lägenheten är gasad och sonen uppmanades att tvätta alla kläder och annat... Han har som sagt inte fått några bett eller sett nån lus själv. Måste lägenheten inte gasas igen då, om lössen ska dö ut helt??

Betten behöver inte synas på en gång. Jag bodde i en studentlägenhet i några timmar (flydde hem mitt i natten när jag upptäckte vägglössen) och då syntes inte betten förrän efter typ 1 vecka.

Jag har ingen erfarenhet av just gasning, men vid värmning brukar det räcka med en gång om det inte är ett brutalt stort angrepp.

Tvätta allt, dammsug alla skarvar (och ta ut dammsugarpåsen direkt! Elda upp den eller nåt), skrubba med alkohol- eller såpalösning. Men som sagt, jag tror inte det är någon fara :)

Vad jag vet tog de bort listerna i lägenheten innan de gasade. Det är heltäckningsmatta på golvet, vilket ju känns sådär speciellt i detta fallet :eek:

Som sagt, endast en lus hittades vi inspektion och sonen har inte märkt något så angreppet verkar ju iallafall inte så stort...

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 317
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 238
Senast: lizzie
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 245
Senast: Crossline
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 528
Senast: Destiny_D
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Världscupen 2024/2025