Väger för lite?

L

Lena1

Hejsan!
Vi hämtade en Springer/cockerspanielvalp i Lördags. Hon är 11 veckor och vägde 2,6 kg när vi fick hem henne.
Jag tyckte att hon var väldigt tunn men hon har ökat till 3,4 kg tills idag. Är det någon som kan säga på ett ungefär vad som kan vara normalvikt?
VH Lena.

Sv: Väger för lite?

Det är nästan omöjligt att säga eftersom det kommer an så mycket på hundens storlek och byggnad. Ni ska wäl ge 12 weckorssprutan snart - passa på att fråga weterinären då!

Rent spontant låter det väldigt lite. Nu är ju min hund av en större ras (30 kg som vuxen) men hon vägde 11 kg som 11 veckor. En hund som blir 15 kg som vuxen borde ju kanske väga ca hälften, dvs 5-6 kg iallafall?

Jo det klart...men du vet, man är väl lite hönsmamma:laugh: och oroar sig.
Jo, vi har varit hos vetrinären i dag och fått första besiktningen plus spruta och chip. Hon sa inget om hennes vikt utan att allt såg jättefint ut.

Ja, jag tyckte att det kändes på tok för lite för man såg revbenen och höftbenen. Men nu är hon på G uppåt på viktkurvan med valpfoder som är doserat i rätt mängd och antal ggr/dygn.

Jo det klart...men du vet, man är väl lite hönsmamma:laugh: och oroar sig.
Jo, vi har varit hos vetrinären i dag och fått första besiktningen plus spruta och chip. Hon sa inget om hennes vikt utan att allt såg jättefint ut.

Var uppfödaren med er idag och gjorde detta?
Annars hoppas jag att ni fick valpen gratis..

Ang vikten, det är omöjligt att säga i och med att hunden är blandras, men känns hon ok i hullet nu, så fortsätt så som ni har gjort. Vissa valpar är lite efter med växten, sen smäller det till och de växer som attans på kort tid.
Har ni avmaskat hunden? Annars kan det vara läge och göra det med.

:eek: Revben och höftben på en valp??

nja, utan feltolkningar här nu av min text vore jag tacksam..

en valp beroende på ras och vecka kan variera MYCKET. Ena veckan kan den vara/kännas "betydligt" tunnare då den gärna skenar på höjden oxå, och veckan efter vara fullständigt normal.
Du ska kunna känna revbenen på en hund men inte se dom kan man väl säga. Givetvis svårare att bedömma en pälsad hund samt ngt beroende på ras.
Jag som har en stor tung ras ser hellre en hund som är ngt tunn än för fet. Fetma skadar djuren avsevärt mkt mer.

dessa småhundars slutvikt kan jag inte svara på då jag själv har hundar som landar på mellan 50-80kg.

Men om inte vet anmärkte ngt på vikten så tror jag att hon/han tyckte valpen var "normal" i viktkurvan för rasen/åldern.

För övrigt hoppas jag ts hund får en bra uppväxt nu =)

Jo jag vet att det kan variera, men om man ser revben OCH höftben på en 11v-valp så blir jag bekymrad.
Vet.besöket var idag, hunden har alltså gått upp sedan dess. Kanske en orsak till vet inte reagerade.

Med tanke på starten så önskar jag också TS lycka till med hunden framöver.

Ja, det låter lite, men som andra redan poängterat spelar en rad olika faktorer in. Om du är orolig är det ju bäst att ta med hunden till en bra veterinär som kan se igenom hunden och ta lite prover för säkerhetsskull.

En arbetskollega har en schäfervalp som fick magproblem vid hemkomsten och rasade ner i vikt. Hennes tränare på hundklubben blev alldeles uppriven och gormade ut att hon var tvungen att tvångsmata hunden! Den kunde ju dö! :confused:

Kollegan hade varit hos veterinären och hunden hade fått en "ofarlig" bakterie på tarmfloran. Den fick vätskeersättning och råd om hur hon skulle gå tillväga att få upp den i vikt. I rådet ingick INTE tvångsmatning .....

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 786
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Hej! Skulle vilja höra hur ni hade tänkt gällande fodergiva. Lite bakgrund. Ascot opererade ju bort mjälten den 23 december 2022 pga...
Svar
5
· Visningar
781
Senast: Acto
·
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 873
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 179
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar