Vågat säga ifrån?

sportyscorpion

Trådstartare
Genom åren i stallet har man ju sett diverse olika metoder och förhållningssätt när hästen inte gör som man vill. Bland de värsta jag sett var en ridinstruktör som skulle vända en häst i spiltan och när han tog ett steg för långt ställer hon sig och sparkar hästen i magen tills den kastar sig ut ur spiltan! :(:cry:

Vid ett annat tillfälle såg jag en instruktör tvinga in en liten ponny i en transport genom att knäppa fast en longerlina, lägga den runt bommen inne i transporten och dra för kung och fosterland samtidigt som hon slog och gormade åt ponnyn. Den hästen lär få traumatiska minnen av transporter kan jag lova och göra stort motstånd varje gång istället för att se det som något ofarligt. Samma instruktör vred om örat på sin hund för att den inte lyssnade när hon ropade på den. Jag och en annan tjej (vi var väl 13 år gamla) lekte med hunden så det var ju vårt fel att den inte hörde henne. När hunden skriker till och tittar på henne och kryper ihop kläcker kvinnan ur sig "Ja nu skäms han". Då kan man verkligen inte läsa eller förstå sociala koder! :mad:

En annan tjej köpte en superfin tävlingshäst och totalförstörde den genom att sparka med sporrarna (om då menar jag sparka) och spöa hästen konstant! Ingen ridinstruktör sa till, till slut sa pappan till henne en gång att hon var "onödigt hårdhänt". Det kan man väl lugnt säga. Den hästen lär ju inte ha kvar någon känsel i mun, sida eller bakdel som hon höll på. Då grät jag nästan.

Hade något av detta hänt idag då jag är vuxen hade jag inte kunnat se på tyst! Det fösta man måste ha när man håller på med djur är tålamod! Har man inte det ska man inte ha med djur att göra överhuvudtaget.

Har någon av er vågat säga emot när ni sett någon göra illa sin häst/annat djur? Vad blev i så fall reaktionen?

Senast ändrad:
Sv: Vågat säga ifrån?

Jag har sett mkt illa på min klubb, och har reagerat på många olika sätt.
Kan ju säga som så - jag är den ENDA som någonsin vågat säga ifrån, vilket har medfört att vissa personer inte gillat mig :p
Alla andra tittar på och accepterar.
Och tar efter.

Nu för tiden försöker jag hålla mig utanför/i bakgrunden, faktiskt. Jag kan inte göra något åt det ändå, eftersom det "hon" säger är lag, och hon vet bäst (Enl alla andra alltså..)
Dock har det blivit bättre än det var när jag började rida, men det finns fortfarande mkt idioti som skulle behöva försvinna.

En grej som hände var när jag var i 15årsåldern och skulle rida en unghäst (Den var FÖR ung för att gå på ridskola om man säger så. Dom trixade med åldern...)
Vi skulle rygga, villket hästen såklart inte hade en aning om hur man gjorde, så jag satt där och försökte få den att förstå på det sättet man ska göra när man ryggar. Kramade lite i yglarna och höll om. Bromsade om hästen gicck framåt, berömde massor om den gick bakåt.
Men den gick knappt bakåt (såklart! Den kunde ju inte!) så ridläraren kom fram och började slå hästen på bogen ordentligt för att få den att backa.
Jag : :eek: ... Sen sa jag åt henne att sluta för han blev RÄDD för henne. (Jag blev så paff så det tog väl en stund innan jag kom mig för att säga nåt.)
Hon såg också ut :eek: När jag sa till henne, och hon fick sig garanterat en tankeställare!

Nu är inte denna person den som varit värst - långt ifrån. Denna person var helt underbar om man jämför med vissa andra i klubben som har jobbat där under åren..

Om jag sitter och rider i paddocken, och någon annan gör något hemskt mot sin häst, så brukar jag väsa åt dem när de/jag rider förbi.

Ja jag tror det viktigaste är att man vågar säga till. Troligen kan man inte förhindra att det händer i framtiden men ATT man sagt till kan ju åtminstone få personen att TÄNKA TILL och bli medveten om att andra SER vad dom håller på med. Hatten av för dig som vågat säga ifrån :bow:

Själv var jag så liten när ovanstående hände så jag vågade inte göra nåt men minnena finns kvar. Idag skulle jag definitivt säga ifrån!

Jag tycker man ska säga till, även om man kanske tycker det är läskigt. När jag ser något sånt häst så ställer jag mig alltid frågan " Är hästens hälsa viktigare än min populäritet?"

Om man är ungdom/barn och ser en vuxen eller äldre behandla hästen fel, är det kanske svårt att säga till. Isf tycker jag ist att man säger til en vuxen.
Men är du äldre än personen som behandlar hästen fel, är det mer chans att man vågar säga till.

Jag hinner bli så arg så jag tänker inte på vad andra ska tro om mig :rofl: Min filosofi är att man ska kunna känna sig nöjd med sig själv i slutet av dan, och jag skulle inte känna mig nöjd om jag inte sagt ifrån. Säkert därför dessa minnen sitter så starkt kvar för jag önskade att jag sa till .

Oftast får man ett fnys till svar att man har överreagerat. Jag tycker att det är viktigt att man säger till i alla fall. Folk ska skämmas och veta att vissa beteenden inte är accepterade av omgivningen, oavsätt hur överdrivet det må kännas för personen i fråga.

Oftast blir jag aldeles för chockad för att agera. Jag är uppvuxen och hästfostrad av min mamma som kunde hantera vilken häst som helst genom att bara titta på den (nästan) - men jag har blivit starkt tillsagd att aldrig slå eller skrika åt en häst utan extemt vettig anledning! Så när jag ser folk slå och skrika på sina hästar blir jag så himla omtumlad att jag inte kan få fram ett ord.

men en gång var jag och min kompis påväg hem från att ha badat så ser vi två kvinnor som går med en häst som har en liten tjej barbacka på ryggen. Hästen hade tydligen lite för brottom in på stallplanen så han gick om kvinnan som ledde med några steg. Då ställer sig kvinnan och gapskriker på hästen, sparkar och slår den på bringan. Både jag, min kompis och den andra kvinnan stog bara och gapade av förvåning. Helt plötsligt skriker både jag och min kompis i mun pa varandra "vafan håller du på med, jävla idiot!!" (vi stod ca 100m ifrån) så kvinnan började skrika på oss och undrade vad fan vi ville. Vi ville inte starta någon konflikt så vi svarade inte. Men de kunde ha slutat ganska illa för tjejen på hästens rygg om hästen hade fått panik av kvinnans oväntade och brutala reaktion!

Bra att ni sa ifrån! Hon kanske tänkte till efter det *förhoppningsvis* Vilka puckon det finns!

När jag var i 13årsåldern red vi ut i grupp med den nya ridläraren i täten. Hon red på en varmblodstravare som hade skolats om. Han bråkade på något sätt kommer inte ihåg vad han gjorde, typ "steppade". Hon tar tyglarna i en hand och piskar med dem fram och tillbaka över hästens manke samtidigt som hon ryar åt honom. Jag tycke det såg jättehemskt ut och hade det varit i dag hade jag blivit oxtokig och förklarat ett och annat för henne.

Snälla ha alltid med er mobilkamran med i sånna här stallar , filma misshandeln och ta sen kontakt med en vuxen som vågar sätta stopp på sånt här. Tråkigt att barn - ungdomar ska behöva se sånt här och sen kanske tar efter denna misshandel av hästar vid hantering o lastnings situationer. Vi har lagar i Sverige ..INGEN får slå misshandla hästar - djur..vi måste säga till personer som utövar detta även om personen är en tränare, ridlärare..dem är inte gudar och gjör allt rätt även om dem tror det i sina stallar , ridskolor..går det inte att få ett stopp på dem ..anmäl dem.

Senast ändrad av en moderator:

När jag var i 13årsåldern red vi ut i grupp med den nya ridläraren i täten. Hon red på en varmblodstravare som hade skolats om. Han bråkade på något sätt kommer inte ihåg vad han gjorde, typ "steppade". Hon tar tyglarna i en hand och piskar med dem fram och tillbaka över hästens manke samtidigt som hon ryar åt honom. Jag tycke det såg jättehemskt ut och hade det varit i dag hade jag blivit oxtokig och förklarat ett och annat för henne.
Undrar om denna ridlärare vågar bete sig så här på en framridningsbana på tävlingsplatts???? då kommer denna persson att bli avstängd och även bötfälld.

Jag red ensam i ridhuset tillsammans med en tjej och hennes söta lilla ponny, så ser jag at6t hon gör halt och sågar, först tänkte jag att de kanske var en sjukt misslyckad ryggning eller ngt, så jag ger "min" häst långa tyglar ser att hon gör halt börjar såga igen.
Precis när jag skall säga till henne så slutar hon och sätter båda händerna på alsen och försöker trycka ner halsen!
Jag blev lite paff, så de tog några sekunder innan jag frågade henne vad hon höll på med...
Då blev hon jätteledsen och sa förlåt till sin ponny och sa att hon kände sig pressad av alla andra...
Synda att hon trots de inte blev bättre.

Jag red ensam i ridhuset tillsammans med en tjej och hennes söta lilla ponny, så ser jag at6t hon gör halt och sågar, först tänkte jag att de kanske var en sjukt misslyckad ryggning eller ngt, så jag ger "min" häst långa tyglar ser att hon gör halt börjar såga igen.
Precis när jag skall säga till henne så slutar hon och sätter båda händerna på alsen och försöker trycka ner halsen!
Jag blev lite paff, så de tog några sekunder innan jag frågade henne vad hon höll på med...
Då blev hon jätteledsen och sa förlåt till sin ponny och sa att hon kände sig pressad av alla andra...
Synda att hon trots de inte blev bättre.

Jag måste bara få säga att jag blir lite upprörd när jag hör sådant här. :mad:
Det är ju solklart att lilltjejen inte vet hur man gör för att få hästen på tygeln och försöker så gott hon kan. Att då i denna stund få höra en vuxen fråga: "Vad håller du på med?" istället för något uppmuntrande eller erbjudande om hjälp upplevs ju av tjejen som något väldigt negativt och det är klart att hon blir ledsen!
Barn som av någon anledning inte "kan" rida sina hästar korrekt ska ändå visas respekt och som vuxen ska man föregå med gott exempel och visa vägen. Inte en massa självgoda ifrågasättanden av ett litet barn. Jag tycker du gjorde fel i denna situation och du la förmodligen ännu mer press på tjejen istället.
Den sista kommentaren du skriver i ditt inlägg tycker jag bevisar att du inte alls är intresserad av att hjälpa tjejen i fråga och naturligt nog inte heller "den söta lilla ponnyn".
Du skulle istället sett till att det blev bättre, om inte så för hästens skull, genom att erbjuda hjälp och vägledning istället för att spydigt konstatera att hon trots sitt förlåt till hästen inte blivit bättre enligt dig. Du kunde ju t.ex. ha börjat prata med henne om något allmänt för att sedan komma in på hennes ridning. Det finns många bra sätt att kommunicera med barn, du valde enligt mig ett felaktigt och offensivt sätt.

Hon visste helt klart inte innebörden av att "gå på tygeln" som inte är lika med att böja på halsen/nacken! Stackars tjej, hon ville säkert ha hjälp. Tråkigt när det inte finns någon som kan hjälpa henne, eller att hon inte vågar be om hjälp. Tyvärr är det ju så att många som får egna ponnies när de är unga slutar rida lektion och bara rider hemma. Då missar man viktig utbildning innan man är en duktig ryttare.

Ja jag försöker säga till om jag tycker att hästen blir orättvist behandlad.
Jag hade lite ridlekis ett tag o skötte man sig inte på hästryggen åkte man av på 2 röda.
Det var tjejer som ridit ett par år på ridskola där de hade lärt sig att sköter sig inte häste så sliter
man i munnen i princip. Hos mig fick de också lära sig hur man leder en häst på ett relativt säkert sätt osv
för det hade de aldrig gått igenom, skrämmande egentligen.

Har även sett en hel del andra skrämmande saker, sparkar i magar vid sadelgjordsspänning, upppiskande efter ridtur, lastning ska vi inte tala om. Det verkar som om det är ok att läxa upp hästar...

Tyvärr verkar många fortfarande tro att våld är bästa sättet att lära sig något på. Vad gäller både hästar och barn så är våld en kortsiktig lösning, vill man lära någon något så måste det ske genom belöning för rätt beteende, markera (inte slå) gränser/fel beteenden och förklara vad man vill uppnå. Våld skapar bara rädsla, många gånger vet ju den som blir slagen inte varför och då lär man sig inget. Man lär sig bara att man gjorde fel men inte vad eller varför.

Red en häst en gång i ett ridhus där det också var en tjej på d ponny.
En jättefin ponny som säkert hade varit väldigt bra om den bara fått chansen.
Hon drog och sågade med extremkorta tyglar trots mammans (?) tillsägelser att rida hästen ordentligt. Snäste bara av med svaret "det går inte":crazy: Hon var riktigt dum mot ponnyn.
En kompis som stod på läktarn och tittade hojtade när hon red förbi "köp hamster istället" haha. Men tjejen skärpte sig faktiskt sedan.:D

Min brosdotter red på ridskola förut och en i personalen där slog och skrek åt en b ponny i spilta för att han stod och steppade och reste sig när de andra gick ut. R hojtade "men sluta slå hästen". Då var hon 4 år gammal.:D Tyvärr utan effekt.

Praktiserade i ett travstall där det fanns fem st sexmånaders föl.
Dessa skulle då (dagligen) longeras i en liten volt med väldigt djupt och ojämt underlag. Alldeles för tidigt att longeras enligt mig men alla fall så ägnade jag tiden åt att lyfta ben osv men då kom de dit och stod och hojtade, smackade och ropade att hästen skulle minsann springa. Jag blev enormt irriterad eftersom hästarna blev jättenervösa av det. När tjejen kom in, tog linan ifrån mig och piskade på bakom hästen med piskan, hojtade, viftade med linan och skrek på hästen "spring nu spring" fick jag nog och frågade vad fan hon sysslade med.

Såg hon inte att hon skrämde livet ur det stackars lilla stoet (som redan var nervös i sig själv) och hur fasen hon kunde tro att hästen skulle vilja samarbeta efter den behandlingen. Världens utskällning fick hon. Hon blev helt paff och säkert lite sur först men efter det tränade jag bara dessa föl när jag var där. Hon var väl inte så glad åt det men hennes man lät mig ta hela ansvaret och lovordade också min hantering av hästarna när mina lärare var där. Dessa hästar blev sedan inkörda vilket visst hade gått jättebra och de hade sedan sagt till mina föräldrar att ingen av dem kunde ju longera och att jag gjort ett bra jobb. Eller ja, mannen hade sagt det, hon var fortfarande sur och hackade på våran häst, vi fick inte rida förbi förbi deras stall (allmän väg), de red i full fart rätt igenom våran stallplan trots att vi höll på med hästarna ute osv.

Men vi var de enda som fick träna hästar på grannbondens åker:devil:

En till hemsk sak jag fortfarande ser framför mig ibland är en kvinna som red ett jättefint halvblodssto och red runt och allt såg lugnt och fint ut å helt plötsligt kastar hon sig bakåt med tyglarna så hästen kastar sig på hasorna! Hur i h****vete kan man göra så mot en häst? Så fort hon skulle hoppa kom hon i galopp och precis innan hindret kastar sig kvinnan med tyglarna! Hon ligger alltså nästan jämt med hästens rygg! Hästen måste ju ha fått fruktansvärt ont!!! :mad:

Jag har sett en "duktig" dressyrtränare misshandla sin hund. Han hade bundit hunden vid bilen, hunden gnällde, han röt åt den men hunden fortsatte gnälla. Då drog han in hunden bakom bilen (gömma sig) och sparkade på den.
Fy fan :mad: En tränare man aldrig kommer beblanda sig med.

Detta skedde på en ridskola, där han hade privatlektioner en tidig kväll. Så ja, många såg. Ingen reagerade. Jag var inte så gammal då så jag gjorde förståss inget.

Ridskoleungar som rider som riktiga blådårar, rycker hästarna i munnen och sparkar, på en "uppvisning"/show som skulle vara för barnfamiljer. Det värsta är ju i den situationen att ridläraren inte bryr sig. Alls.

Något jag sett ofta och avskyr är folk som sitter och hackar/gräver med sporren i varje steg. VAD exakt tänker de?

Senast ändrad av en moderator:

Japp, sura miner och att jag inte skulle lägga mig i. Jag står på djurets sida svarade jag bara, med ilskan brännande i halsen. Jag är så gammal nu så jag tar det.

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 384
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 684
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 092
Senast: Luff
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 253

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat