Vågat säga ifrån?

Sv: Vågat säga ifrån?

När jag var 11-12 var våran dåvarande hovslagare hos oss och hade bara en ponny kvar. Hästen gillade inte den hovslagaren (kan inte klandra henne) och blev stressad så fort hon kom över gårdsplanen. Hursomhelst så ville inte ponnyn stå still under verkningen och då blev hovslagaren arg och smällde till ponnyn med raspen samtidigt som hon röt och gormade. Jag blev ju såklart jättechockad, det var ju min favvoponny! Men jag vågade ju inte säga ifrån (jag tycker fortfarande denna människan är skräckinjagande). När hovis sedan ska ta bakfoten och ställer sig i den typiska verkningsställningen lyfter ponnyn på svansen och ut kommer en riktigt grön grässkit, väldigt lös eftersom ponnyn var stressad. Det rann hela vägen från knät och ner på hovslagaren. Haha, jag tror fortfarande att ponnyn vet vad hon gjorde och hon gjorde rätt! Denna hovslagare har vi inte kvar längre och h*n som fixar våra hästar nu är guld värd. Inga hästar stressar längre och h*n gör jobbet på en fjärdedel av förra hovslagarens tid. ;)

Japp, sura miner och att jag inte skulle lägga mig i. Jag står på djurets sida svarade jag bara, med ilskan brännande i halsen. Jag är så gammal nu så jag tar det.

Jag vill vid dagens slut kunna se mig själv i spegeln utan att skämmas.

Appropå ridskoleungar som rider som blådårar så brukar de ju sura över att de inte får galoppera på varje lektion. När man som instruktör förklarar att de klarar ju inte av det ännu och måste behärska grunderna först blir de sura.

Min instruktör berättade att när hon skulle sälja en häst kom en barnfamilj och skulle provrida. Hon ville inte att de skulle därför att hon bedömde att hästen var för svår för dem. Men de propsade och hon lät dem. När hästen skenade med ena ungen ropade ungen glatt "Titta jag har galopperat"! Föräldrarna [som troligen inte såg skillnad på galopp och sken] köpte hästen åt barnet. Inte konstigt att det händer så många olyckor inom ridsporten.

Jag kommer ihåg att jag hade en ridlärare som skrek åt en i gruppen att hon skulle minnsan ta lös tyglarna och sätta dit sytrådar om hon rykte hästen i munnen en gång till! :laugh: (Då hade hon påpekat under hela ridlektionen att hon måste ge eftergift och lätta i handen men det blev aldrig någon förändring) Härligt när någon säger ifrån åt dessa hårdhänta puckon som inte förstår vad kommunikation innebär och bara tror att ridning går ut på att dra ihop hästen.

Ja det kan man verkligen undra men troligen hade dom i a f fått köpa häst av någon annan så min poäng var mest att föräldrarna var så okunniga och ungarna inte tagit till sig vad ridläraren sagt att man måste kunna innan man behärskar att träna på galopp :)

Tur att det finns ritktigt bra instruktörer med :) När jag gick på nämnda ridskola för några år sedan var det inga problem, deras uppvisningar var fina och riktigt roliga faktiskt.

Nu var det "duellhoppning" för hela slanten och ja, det beskrev jag ju hur det såg ut :crazy: Det var kanske 1-2 ryttare/ekipage som red prydligt och bra av ganska många. Tänk inte på hästen, nääädå, bara kom först i mål så är allt skitbra.

Jag har ännu et exempel som jag inte hann skriva förut innan jag skulle iväg. För ett par år sedan var jag publik under en träning/kurs med en mycket välkänd tränare (säkert 95% av er känner till denna person) där det var ett gäng ungar med sina ponnysar som skulle ha hopplektion i en timma (1100kr kostade kalaset för varje ekipage). Efter uppvärmningen förklarade tränaren att "idag blir det ingen hoppning förän ni har lärt er att behärska grunderna". Alla ungar red runt med sporrar och skarpa bett men det var bara flängridning och vad jag minns var ponnyn med vanligt tränsbett den enda som det gick att få stopp på när den skulle. Jag antar att de betalande föräldrarna blev sura över detta, men annars så var det många på läktaren som tyckte att det var bra sagt. En bit in på lektionen när de övat halter och tempoväxlingar så blir tränaren sur över att en av ponnyerna inte gick rakt utan att den gick på snedden över spåret. H*n tar då ryttarens spö, håller fast ponnyn i tyglarna, och smäller till ponnyn flertalet gånger med spöt för att den skulle ställa sig ordentligt på spåret. Ponnyn for in i manegeväggen, tjejen såg bara ut att vilja gråta (undrar om hon inte gjorde det tom, svårt att se från läktaren), och sedan släppte tränaren och fortsatte lektionen som om inget hänt. Jag har ALDRIG känt mig så maktlös, jag ville bara dra ut mamma till bilen igen och åka hem. INGEN sa något, inte jag heller. Och jag har ångrat det tusen gånger om och det är så lätt att komma på saker att säga när man har kommit hem. Inte ens de vuxna människorna, eller föräldrarna till ryttarungarna sa något, vad jag kunde höra i alla fall. Det betalades villigt för att ungarna skulle få träna för denna "gud" inom ryttarvärlden och det de har lärt sig när de kommer hem är att det är ok att spöa upp sin ponny om den inte går som man vill, att det är acceptabelt att bete sig som en skitstövel mot ett djur som är inträngd mot en vägg och fasthållen. Men det jag känner mest angående hela den här händelsen är en sån jäkla misstro till alla som anses vara dem bästa, som mycket väl kan vara dem sämsta på många plan. Sen kan jag också känna misstro till mig själv också, som inte vågade säga nåt. Jag rider inte ens på den ridklubben, jag kände ingen där, så jag hade gott kunnat fräsa ifrån och sedan gå min väg utan att jag skulle gjort någon skada. Men jag var så chockad över att en så enastående förebild inte var så enastående.

Jag har öppnat min käft på både tävlingar, träningar och ridning bland privatryttare. Men när man är den okunniga huliganen man är (20 år, och definitivt ingen huligan^^) så blänger folk bara snett på en. Vilket i sin tur gör mig mer sur :devil:

Hoppas att vi blir fler som öppnar ögonen för detta!!!

Men ta alltid reda på fakta först. Misshandel brukar vara uppenbar, men när jag var och fotade på tävlingar så hörde jag i högtalaren att ägaren till en bil (min bil) med regnummer****** skulle gå till sin bil för att släppa ut hundarna då rutorna var helt igenimmade. Sjunka genom jorden ville man göra, ja! Det var en regnig, kall och blåsig dag i april. Alla 4 rutor var nere ca 7 cm så jag tänkte att "åh herregud hur kan det blivit så fel". Väl framme till bilen så ser jag inte en endaste immig fläck på rutorna :confused: Sa då till min kompis att rutorna är ju inte alls immiga. Damen brevid mig säger" Jo det är dom visst." Jaha ja blev mitt svar, aningen paff för jag hittade verkligen ingen imma, hundarna var inte ett dugg flåsiga och det var svalt och skönt i bilen. Tar iaf ut hundarna, och inser då att mina kära djur har dreglat på insidan rutan bak (kombi) och detta såg ut som imma :grin:

Alltså, falskt anklagad för att stängt in hundar i varm bil så att rutorna blev immiga, sedan nekat det och till råga på allt så kommer ingen troligtvis någonsin veta att det inte ens var varmt i bilen och att imman var dregel...

När detta berättas vidare heter det säkert: En ansvarslös tonåring hade stängt in 2 hundar i en varm bil en varm sommardag. Sedan kunde hon med att neka att det var varmt i bilen! Och till råga på allt så släppte hon in dom i bilen efter en stund igen, säkert för att hon var för bekväm för att ha dom med sig.

Blev långt nu, sorry, men innan ni ber folk ropa upp saker i högtalaren så kolla gärna hur läget egentligen är.

Ser ni misshandel, filma eller säg till, gärna både och :)

Jag har tidigare i mitt liv varit väldigt tytlåten av mig och har alltid velat hålla en låg profil när det gäller vissa saker. Vill inte vara till besvär mm.
Men efter att ha sett ett antal saker som var hästarna lidande på ett stall tidigare i mitt liv.
Skulle hålla i en av mina ridlektioner och jag gick förbi i godan ro och skulle kolla över alla ridelever om dom behövde hjälp mm.
Ser då en pappa som skulle sadla dotterns lektionshäst och drar åt sadelgjorden allt vad han orkar.
Hästen står skriar av den obehagliga behandlingen
Så blev jag helt skogstokigt arg och frågade vad i helvete han höll på med?!
Drog med mig pappan ut från spiltan och får syn på hans skärp i byxhylsorna.
Tar tag i skärpet och drar åt allt vad jag kan och frågar hur känns det?!
Varpå pappan andas besvärat och säger spakt att det gjorde ju oooont.
Nu vet du hur hästen du spände sadelgjorden på känner.:mad::devil:

Den pappan var fromm som ett lamm den tiden jag hade med honom att göra längre fram. Han gjorde aldrig någonting utan att fråga om hjälp.

Sen var det ett par som hade sina hästar inackorderade och jag hade stalltjänst när dom var stallansvariga en dag.
Var med vid frukostutfodringen och en stallets hungrigaste häst som alltid gnäggade och bankade i boxväggen gick dom in med ett dressyrspö och skulle minsann uppfostra denne med stryk.:eek:

Dom gav henne ett rapp och jag drog ifrån dom det och rappade till dom på knäna och frågade vad i helsike var det för beteende mot en häst som var hungrig?!:cool::devil::eek::mad:

Våld löser man inte med mer våld.
Men vissa personer förstår inte bättre än att få smaka på sin egna medicin.
Mvh Xoya.

Senast ändrad:

Våld löser man inte med mer våld.
Men vissa personer förstår inte bättre än att få smaka på sin egna medicin.
Mvh Xoya.

Försökte du säga till dem "normalt" innan du gav dig på dem? Tycker att bägge fallen tyder på okunskap hos "förövarna", främst pappan då. Om de velat tror jag mycket väl att du hade kunnat bli anmäld. :|

Haha klockrent! Ibland måste man ta till drastiska metoder. Pappan frågade ju inte innan han slet åt gjorden hur man skulle göra så! :laugh: Det glädjer mig att folk säger ifrån :bow:

Försökte du säga till dem "normalt" innan du gav dig på dem? Tycker att bägge fallen tyder på okunskap hos "förövarna", främst pappan då. Om de velat tror jag mycket väl att du hade kunnat bli anmäld. :|

Raktionen från ponnyn som skriade av smärta kunde vilken okunnig person som helst förstå när sadelgjorden drogs åt så hårt som denna pappa gjorde.

När jag frågade vad i h*lvete han höll på med så sa han...
... säger pappan med en spydig ton:
Spänner sadelgjorden som jag alltid brukar göra...:o:eek:
Och menade med just den metoden han gjorde just där och då.

Tycker då att det en bättre med en såpass målande bild till denna karl med att själv få känna av hur ont det verkligen kan göra.

De två personerna som skulle uppfostra hästen med ett dressyrspö däremot handlade inte i okunskap. Dessa personer handlade mer om vad jobbigt det var med en häst som står och sparkar i väggen och gnäggar.
Och den hästen skulle veta hut en gång för alla.

Jag har aldrig i hela mitt liv lyft en hand eller en knuten hand till att slå en person i ilska eller ur något annat syfte.
Dessa är dom enda gångerna då jag verkligen sagt ifrån på skarpen med tanke på att detta handlade om en hästs liv och vilka men som kan bestå för livet.

Tänka dig denna stackars ponny som fick sadelgjorden åtdragen så hon skriade av smärta. Du kan ju gissa att hon hade men för livet när det gällde sadling och sadelgjord.

Visst jag hade gått och väl kunnat bli polisanmäld.
Men gladeligen hellre blir jag polisanmäld än att låta en häst bli slagen och få men för livet.

Mvh Xoya.

Senast ändrad:

Det är ens skyldighet att säga ifrån.Man kan ju dock få mkt skit för det med det är det värt!
Har sett mkt elände,men kommer ihåg en sak som hände för ca 10år sen.Var på ett stort dressyr stall i mellan sverige,många duktiga ryttare.Än sk duktig ryttare kommer in i ridhuset som var fullt med folk och många ungdomar.Kan tänka mej att många såg upp till denna kärring.Hästen gick tydligen framåt i piaffen.....Då tog hon tag i tyglarna(kandar) och häver sej bakåt,hon sågar och sliter,svär,sparkar och rappar hästen med spö....Jag var i min ungdom då och inte så tuff men ställde mej upp på läktaren och "skrek" Det här är det värsta jag sätt,ska det inte vara kunniga ryttare på detta ställe??? Du utsätter ju hästen för ren misshandel!! Sen gick jag ut....Kvinnan kom ut strax efter och gick in i stallet med sin häst.... Vill inte veta hur hon behandlade sin häst när det inte var folk med....

Bra gjort ! Även om våld är en dålig lösning kan de i en del fall vara den enda lösningen. Om fler reagerade som du skulle folk kanske fatta att hästarna har lika stor smärtkänslighet som vi människor. Jag blir framför allt mycket beklämd när folk hanterar hungriga hästar med hårda ord och ibland med slag.
Fler folk med civilkurage skulle både människorna som är i stallarna och hästarna må bra utav. I vissa fall känns det som det har blivit en tävling i att hantera ostyriga hästar och man dänger till stackarna utan att det finns någon som helst orsak.

ok, då förstår jag bättre varför du gjorde som du gjorde. :) man får lätt egna bilder i huvudet men ditt senaste inlägg som var mer "målande" fick det att klarna. :D

Bra gjort ! Även om våld är en dålig lösning kan de i en del fall vara den enda lösningen. Om fler reagerade som du skulle folk kanske fatta att hästarna har lika stor smärtkänslighet som vi människor. Jag blir framför allt mycket beklämd när folk hanterar hungriga hästar med hårda ord och ibland med slag.
Fler folk med civilkurage skulle både människorna som är i stallarna och hästarna må bra utav. I vissa fall känns det som det har blivit en tävling i att hantera ostyriga hästar och man dänger till stackarna utan att det finns någon som helst orsak.

Hästar känner inte hunger som vi människor, utan dem "mättas" av att tugga ett visst antal gånger/dygn, så det hade varit bättre om hästarna fick gå ute mer eller få mat oftare istället för att få stryk. :)

Jag fick så ont i magen av att läsa det här, mår alldeles illa. :cry:

Det är inte alltid så lätt att säga ifrån när vissa behandlar sina (eller andras) hästar illa. Oftast försöker jag säga nåt, men ibland kan jag vara en liten fegis och tänka att det kanske är jag som är den blödiga. Skulle nån däremot vara dum mot min häst (eller någon vars häst jag känner och vet har samma grundsyn som jag) kan den skriva upp att jag kommer att vara minst lika dum mot den som gjorde det. Ett himla rabalder kommer det bli. Garanetat.

Men som sagt, det är inte alltid så lätt. Vissa är onödigt hårda och det har jag lite svårt för (när det är på gränsen mellan tillsägelse och misshandel). Vart går gränsen liksom. Olika för olika människor, men jag mår bara himla illa av vissa saker och vill bara spy.

Att säga ifrån är mycket svårare än man tror. Nu har jag tack och lov inte sett så mycket hemska saker då jag inte ridit på ridskola (Det verkar vara där saker händer. :crazy:)

Jag mår dock fortfarande dåligt av minnena från när uppfödaren till min häst skulle få Engela (min häst :love:) att gå upp på en truckpall. Engela var väl 2 eller 3 vid detta tillfälle och ville Absolut inte sätta sina hovar på pallen, den kan ju bitas! Uppfödaren sliter i repet, jagar hästen runt pallen men inget hjälper och till slut blir Engela så stressad att hon stegrar sig. Under allt detta står jag mållös bredvid, med gråten i halsen, jag ser ju att hon är rädd och stressad...
När jag senare jobbade ensam med Engela gick hon upp på pallen, att lirka med rösten och berömma varje steg är enda sättet att flytta det stoet. Än idag skäms jag över att jag var tyst...

Jag förundras även över folks okunskap om hästars kroppsspråk, vid ett av tillfällena jag var med min kompis till ridskolan så hade de problem i boxen intill den jag stog i tillsammans med min vän. Hästen var otroligt stressad och mamman till ungen som skulle ha hästen band genast upp den för att sadla. Den här hästen går inte binda upp vid sadling! Hon kastade sig och blev tillslut en fara för dem som var i boxen och sig själv, under tiden skriker och skäller mamman på hästen. Bra, va? :mad: Jag (Typ 13 år gammal) går resolut fram till mamman och ber henne vara tyst, går in i boxen och släpper loss hästen som skänker mig en tacksam blick. Jag och min kompis lugnade sedan hästen och sadlade den, utan att binda upp den...
Ibland måste man säga ifrån, även om man inte vill sätta sig upp mot äldre. :)

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 384
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 684
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 092
Senast: Luff
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 253

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka