vågar man renovera nu?

Sv: vågar man renovera nu?

Jag läste artikeln igår och blev alldeles mörkrädd. Det var inte ens deras "riktiga" hus, utan en sommarstuga de arbetade på! Frågan är ju då om vi vågar riva det befintliga uterummet och bygga upp nytt, isolerat, utan att bli anmälda för vanvård av vårt barn. Skrämmande. :mad:
 
Sv: vågar man renovera nu?

När jag läser artikeln blir jag skeptisk till att allt verkligen kommer fram..... om mammans beskrivning (som journalisten verkar ha utgått ifrån) stämmer så är det.... totalt absurt! Därför blir jag ärligt talat tveksam till att det verkligen är hela sanningen att man verkligen beslutat om LVU på en gång utifrån en enstaka anmälan.... det låter totalt osannolikt i mina öron.
 
Sv: vågar man renovera nu?

Ja, jag med. Jag kan förstå beslutet om barnet ofta vistas i en uppenbarligen skadlig miljö. Vilket en sommar stuga under renovering kan vara. Om tex barnet kryper omkring bland farliga ämnen, mögel eller löper risken att skada sig på annat sätt.
Isåfall handlar det ju mindre om att huset renoveras än föräldranas risktänkande.
 
Sv: vågar man renovera nu?

Det är säkert hela sanningen som står i artikeln...

Mamman har fått säga sin version, men soc får inte säga sin för de har tystnadsplikt.

Seriösa tidningar publicerar inte sånt där.
 
Sv: vågar man renovera nu?

Skräp och lösningnsmedel är ju ganska så farligt.
Vi vet ju inte hur det såg ut.
 
Sv: vågar man renovera nu?

Skulle vara intressant att höra soc version av historien. Knappast att dom åker och hämtar ett barn bara för att föräldrarna renoverar- måste ligga mycket mera bakom..

/hälsningar en havande i stor-renovering, utan rinnande vatten och toa :p
 
Sv: vågar man renovera nu?

De är ju snygga på att vinkla det också:

"Aftonbladet.se har varit i kontakt med socialtjänsten i Nykvarn men de vill inte lämna några kommentarer om fallet."

De FÅR inte lämna några kommentarer om fallet. Tänk om de gjorde det. Sa typ "jo, men mamman har gått i särskola för underbegåvade, och pappan har varit misstänkt för narkotikatillverkning, samt att en tidigare baby lämnats till jourhem pga psykiska problem..." (Jag hittar på ett scenario, det behöver inte alls stämma.) Då skulle det nog ta hus i helsike.

De erfarenheter jag har (från skolans värld) är snarare att de för sällan går in och omhändertar, att barn får fara lite illa för att föräldrarna har rätt till sina barn, typ.

Hela listan-journalistik. Seriöst? Knappast.

Fny
 
Sv: vågar man renovera nu?

Åh, jävlar! Helt galet.
Jag skulle kunna anmäla i princip samtliga grannar då.
Alla renoverar vi och de flesta har barn!

Men förmodligen finns det någon hake som vi inte vet om!
 
Sv: vågar man renovera nu?

kl
varför får dom tillbaka dottern??
om det är nåt mer än vi vet??
för om hon farti så illa att dom tar henne så är det väl inget som hinner ändars på en månad??

jag är väldigt dåligt insatt,så jag frågar er som vet
 
Sv: vågar man renovera nu?

Alltså, förmodligen ligger det något bakom som gör att de tagit beslutet att ta dottern. Föräldrarna kanske har blivit kontaktade ett flertal gånger om att situationen för dottern inte är lämplig?

Ser man till att det inte finns spikar och andra vassa föremål som barnen kan skada sig på, så brukar det inte alls vara någon fara för dom att vara med. Så länge man anpassar renoveringen efter barnen, dvs inte arbetar med starka lösningar/ljud eller en massa damm så kan de gott vara med, sonen tycker det är skitkul att banka på saker. Men målning/slipning etc får vi ta när han sover, då det går att stänga sovrumsdörren.

När vi flyttade in skulle det dock ha varit svårt, om vi dessutom hade haft barn. Vi hade inget rum som var beboeligt, bodde bland flyttkartonger. Inget kök, ingen toalett, etc. Förmodligen skulle det ha gått, men det hade varit svårt att hitta någon lämplig plätt åt sonen att leka på.

Jag tror att det farligaste med renovering är just alla ljud, allt damm och all målarfärg, och det är just när man måste göra sådant som barnet kanske inte ska vara med.

Men jag tror inte att enbart en vardag med renovering kan vara skäl till att få sitt barn omhändertaget.
 
Sv: vågar man renovera nu?

Ena dagen så är det svarta rubriker för att soc. inte agerat i något fall,för att i nästa fall bli rubriker då de har agerat :crazy:.
 
Sv: vågar man renovera nu?

Allt för att sälja lösnummer såklart. Och det är ju bättre att de agerar en gång för mycket än en gång för lite. Men jag kan inte fatta varför det tog en hel månad innan de fick tillbaka sitt barn! Kan inte barnet skadas av att vara ifrån sina föräldrar så länge, när de är så små?
 
Sv: vågar man renovera nu?

Vid akuta situvationer så kan barn behöva omhändertas snabbt.. sen gäller det ju att näst intill bevisligen kunna förute att förhållandena inte förbättras för att omhändertagandet och omplaceringen skall bli permanent eller långvarig..

Barnet omhändertogs nog akut i väntan på en utredning.

Finns det allvarliga misstankar om allvarliga brister så kan man inte låta barnet stanna i föräldrarnas vård i väntan på en utredning.

(är inte heller så insatt i hur det fungerar, detta är mina antaganden)
 
Sv: vågar man renovera nu?

jo det kan dom... jag blir ganska bekymmrad när jag läser sånt här... Även soc har sina brister!
 
Sv: vågar man renovera nu?

kl

om dom nu blixtomhändertar, borde inte ett sånt ärrende gå förre i kön??
fast det kanske tar så länd tid änd??
 
Sv: vågar man renovera nu?

Jo det är klart att efter ett sånt här blixt omhändertagande så borde ärendet gå före i kön.. Detta ärende har antagligen legat ganska högt i deras prioritet..

En månad är ganska lång tid... för ett barn att vara borta ifrån sina föräldrar. fram för allt ett sånt litet barn!

Men man vet ingenting igentligen om omständigheterna kring processen i detta ärende.... mer än vad mamman presenterat för pressen.

Och den informationen är allt annat än opartisk...
 
Sv: vågar man renovera nu?

Jag har tänkt lite på den här artikeln och detta är mina funderingar.

Om det ligger något annat bakom än själva renoveringen, varför då göra stor sak av det i pressen? Det gör väl bara att man själv, som förälder, verkar dum?

Jag tycker det verkar konstigt att de efter att föräldrarna uteblivit från ett möte bara kommer och tar barnet. Varför gick det inte att byta tid? Har föräldrarna vägrat komma?

Nej, oavsett vilken sida man vill tro på så finns det säkert mer i denna historien än vad som framkommit!

För om det inte är så så kommer nog soc snart och tar mina barn!

/Timsetim
 
Sv: vågar man renovera nu?

Om det ligger något annat bakom än själva renoveringen, varför då göra stor sak av det i pressen? Det gör väl bara att man själv, som förälder, verkar dum?
Det kan man ju tycka. Men många många många är de människor som inte ens själva förstår när de verkar dumma i andras ögon så att säga. Tyvärr. :(

Jag känner en kvinna som blivit av med vårdnaden om sina barn. Hon själv förstår nog inte alls anledningen även om den är solklar för mig och alla andra omkring som känner henne.
 
Sv: vågar man renovera nu?

Det finns många tragiska fall, tyvärr.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 356
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
435
Senast: Myzan87
·
  • Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
1 920
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 427

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9
  • Köpa stamtavla av uppfödare?

Hästrelaterat

  • Smaklig munkpeppar
  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp