Sv: Vågar man köpa häst med återköpsrätt?
Jag har för mig att detta fanns med i någon artikel skriven av en så kallad hästadvokat.
Självklart går det inte att avtala om att tvinga någon att sälja sin egendom till en annan person. Visst kan man försöka skriva in ett vite och i det här fallet på 20 000 kronor för att man anser att hästen är värd detta vid kontraktskrivningen.
MEN, hur blir det då om nästa ägare bestämmer sig för att sälja hästen för 25 000 kronor till en annan köpare? Ska 80% av köpeskillingen tillfalla den gamla ägaren som ju i princip får betalt för hästen en gång till medan den nuvarande ägaren får 5000 kronor för sin häst? Ja det var ju ett smart drag av förste säljaren, verkligen och det finns ingen domstol i världen som skulle döma till den första säljarens förmån. Det säger sig ju självt att det är orimligt!
Jag skulle inte ha några problem att skriva på ett sådant kontrakt så länge det inte står att hästen skall säljas till marknadspris till förste säljaren. Se till att det INTE står i kontraktet!!!
Om man sedan bestämmer sig för att sälja hästen så kan man fullfölja sin del av avtalet genom att erbjuda förste säljaren att köpa hästen för en viss summa som ligger betydligt högre än det man vill ha för hästen. Då kommer första säljaren förmodligen att tacka nej (alternativt har man ju tjänat bra med pengar på försäljningen) och då har man fullgjort sin plikt. Sedan kan man sälja hästen till vem man vill.
Detta är alltså för att ta sig ur situationen att tvingas betala vite. Sedan kan det ju mycket väl vara så att förstesäljaren vill betala vad hästen är värd och då är det ju grönt ljus förstås! Men det är sällan de vill det...
Det är fri prissättning i Sverige och jag har rätt att sälja hästen för vilket pris jag vill och till vem jag vill.
Så som sagt, sådana klausuler är helt verkningslösa om de inte skrivs väldigt listigt och genomtänkt. T.ex. att hästen ska säljas till marknadspris till förste ägaren som då kan hävda att det är ett pris som denne bestämmer, eller ett pris som motsvaras av den billigaste snarlika hästen som finns på annons etc etc. Det är då man får onödiga problem...