Vågar man chansa?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Stenmagi
  • Startdatum Startdatum
S

Stenmagi

Jag kanske ska börja med att skriva att det inte är mig det gäller utan att jag ställer frågan här åt någon annan.

Vågar man använda sig av en maxad d-ponny eller en ännu större ridponnyhingst till ett redan maxat d-ponnysto? Om man nu vill ha en avkomma som blir max 148 cm hög.

Och sen undrar jag, hur kan det vara okej att en ridponnyhingst får vara över 148 cm hög? För mig är det ingen ponny? Får de tävla bland d-ponnyerna trots att de faktiskt är små hästar?

Sv: Vågar man chansa?

Nej de får inte tävla som ponny.
Du får ju regga ett halvblod i asvh även om den skulle bli ponny ;)
Jag skulle inte vågat med två maxade ponnyer för stor ekonomisk en häst på 150 är knappast värd något.

Är de över ponnymåttet så tävlar de som stor häst.Alltid svårt att beräkna hur stor avkomman blir.Kan vara gener längre bak som slår igenom och nej jag skulle inte våga ta en maxad hingst till det stoet.Man får ta med i beräkningarna att det kan bli en liten stor häst i slutändan.Men det finns säkert mer kunniga i aveln här än mej.

Avel och tävling är två olika saker när det gäller hästar och ponny för ridning. Så att en hingst kan vara över ponnymåttet och bli godkänd för avel är inte samma sak som att det är en ponny vid tävling.

Om du vågar använda en maxad hingst till ett maxat sto beror ju mer på hur du är själv än på hästarna. Avel är ju ett lotteri och som avgör är ju inte bara föräldrarnas storlek utan flera led bakåt. Det kan bli en perfekt D-ponny men det kan också bli en avkomma som blir både mindre och större än föräldrarna. Så om man vågar eller inte beror ju till stor del hur mycket man själv vågar chansa och vad man kan göra med en avkomma så ev får fel storlek.

Så en ponnyhingst som t ex EG Pauli som är 151 cm hög är inte att rekommendera till ett d-ponnysto som är 148 cm hög? Bör man välja en c-ponny hingst?

Vet du vad stoets förfäder har för storlek och ev syskon ?

Jag har själv ett D-ponnysto som jag har använt en C-ponny till bla pga jag ville vara hyffsat säker på storleken på ungen. Vi får se vad som kommer ut i Juni

Japp, pappan är cirka 155 cm hög och mamman är runt 150 cm hög.

Om det är stoets föräldrar som är så höga hade jag inte tagit en så stor hingst. Oddsen är alldeles för höga för att jag skulle ha chansat.
Jag hade om jag ville ha en ponnyavkomma tittat på betydligt mindre hingstar kanske till och med ner till kat B. I allafall innan jag visste hur stoet förärvde sig. Efter ett antal föl hade jag kanske tagit en större hingst om hon visat sig inte ge stora avkommor.

EG Paulis föräldrar är 147 och 146 cm höga. Far och morföräldrar är 145, 144, 147 och 148 cm.

Pondus är 136 cm men har halvblod på mödernet. Samma sto är mor till Gasque som är 133 cm. Frågan är om det lilla ligger kvar eller om halvblodets storlek slår igenom i nästa generation? Båda hingstarna har några avkommor, kika lite på deras mammor och vad som ligger bakom där så kanske det går att se på ett ungefär vad som kan komma ut.

Speyksbosh Diablo är 140 cm hög. Har dålig koll på vad som finns bakom manköjdsmässigt.

Monty är 130 cm men har halvblod bakom. Har borde ha fått några avkommor så det kanske kan gå att se hur han nedärver storleken.

Annars kanke en ren welsh kan vara ett alternativ? Arhults Waldemar är 133 cm. Har C-ponnystorlek bakom om jag inte mins fel...
Downland Wild Flower, 136 cm.
Karlsfälts Caruso, 138 cm.

Vill bara skriva att min ena häst är 152cm och är efter en hingst på 153cm och undan ett sto som är C-ponny och så långt man kan hitta är det C-ponny eller liten D-ponny bakåt i hennes stam.
Dock så har hingsten större bakomsig.

Så detta med att avla in stora hästar i ponnyer är alltid ett lotteri med stoleken på avkomman.

Kram

Visst vågar man chansa - så länge som man är medveten om att avkomman kan växa över....

Vårt sto är D ponny, hennes pappa är connemara ue Urbino som var 159. Hon betäcktes med Vermont som är 147 e Master u welsh/fullblod 139cm

Avkomman blev Verdi som är 146cm.

Så visst finns det chans att avkomman blir D ponny. Sen kan man avla på renrasiga ponnier och ändå få förstora avkommor.
Vårt welshsto 137cm e 137cm u 133cm betäcktes med welshhingst 136cm och avkomman är stor D ponny idag.....

I avel finns inga garantier för något.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 896
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 306
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 625
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka