Vågar man avmaska nu? maskfynd i träcket

Sv: Vågar man avmaska nu? maskfynd i träcket

Kl

Fick tag på maskmedel idag ialf , bad om Cydectin.Naturligtvis så hade inte apoteket som de ringde in receptet till ,varorna hemma men ett nästliggande kunde ordna fram det tills imorgon.

Intressant diskution för övrigt!

Nej, de har 10 olika NAMN på saker och ting, men det är samma verksamma substans. Det är som huvudvärkstabletter för människor, Ipren, Ibumetin, Ibuprofen och Burana är alla samma sak fast fyra olika namn.

De styngflugor som fanns i år är de som la ägg förra året, alltså har det i år inget med vädret i år att göra.

Jo, jag har mycket väl insatt i ridskolor och storstall och känner inte igen det du påstår. Skos gör hästarna varje vecka (inte alla samtidigt förstås, men hovis kommer varje vecka). Avmaskas gör de antingen före och efter betet på vissa ställen, andra (ett stort antal som jag vet om) gör träckprov och behandlar bara de som behöver. Många storstall har avtal med antingen SVA eller Vidilab och har övervakning och bra priser och SPARAR både tid och pengar på det och har lägre veterinärkostnader. De ridskolor jag jobbat på har läger på jullovet, inga hästar ställs av då, och det är nog 30 år sen jag hörde någon som avmaskade på vintern.

Så nej, jag känner inte igen din värld nånstans.

Nu såg jag att du skrivit slangavmaskning. Det är alltså 35+ år sen du talar om? Vad jag vet idag är det inte direkt någon som avmaskar så.

Olika namn:
www.wowhorses.com/typs-horse-wormers.html#.UOb7CG_8JnY

Det är 2012 års gång man ta, inte 2011 som gick i graven för länge sen :devil:
Tuff ny års fest eh :p du vet det är 2013

Det kan förklara det antal sjuka häster.

Det har du rätt i, jag kom från en tid där det fanns fungerenda häster ;)

Bimectin? Den har smak av äpple och är ett ivermektinpreparat, inte samma som Cydectin som länken är till. Det är ett moxidektinpreparat.

Bimectin? Den har smak av äpple och är ett ivermektinpreparat, inte samma som Cydectin som länken är till. Det är ett moxidektinpreparat.

Yes, thank you:
Bimectin-vet
Den andra var Kittý79´s länk.
Få aldrig rätt dessa namn:crazy:

Senast ändrad:

Har jag förstått dig rätt i att hästar inte behöver ta det lite lugnt i 1-2 dagar efter avmaskning? Kan man bara rida på som vanligt? Vad tolkar du "vanligt" med i så fall? Lätt, medel eller hårt? *Nyfiken*

HELT som vanligt. Det finns ingen anledning att justera ridningen om inte hästen är sjuk innan förstås.

Olika namn:
www.wowhorses.com/typs-horse-wormers.html#.UOb7CG_8JnY

Det är 2012 års gång man ta, inte 2011 som gick i graven för länge sen :devil:
Tuff ny års fest eh :p du vet det är 2013

Det kan förklara det antal sjuka häster.

Det har du rätt i, jag kom från en tid där det fanns fungerenda häster ;)

Skillnaden mellan 35 år sen och nu är antalet hästar på samma yta. Det är dessutom vanligare att hästarna går i hagar och det är många fler "privatpersoner" som äger hästar. Det är en helt annan situation. Lägg sen till alla importer som kommer med diverse smitta som vi varit förskonade från.

När man slutade använda veterinären som slangade avmaskningsmedel och "folk" började avmaska med pasta så tog det inte så lång tid innan Axilur och Rintal (bendazoler) var overksamma. Än idag är lilla blodmasken resistent mot dessa medel, MEN i USA marknadsförs de fortfarande och används i flera avmaskningsscheman som rekommenderas.

Det finns mycket kunskap som försvunnit tyvärr, men det betyder inte att alla nymodigheter är felaktiga. Vi måste anpassa oss till den verklighet vi står inför idag.

Visst, nästan samma som Benemintal Vet (tro jag stav rätt).
Den ta blodmask, spolmask och stynflugelarver.
www.apovet.se/hast/avmaskning/cydectin-vet-1x12-2g/

Skillnaden mellan Cydectin och Bimectin är att C tar 25% av de inkapslade larverna och det kan vara en fördel nu på vintern.

Spolmasken tar det dessvärre inte särskillt bra, möjligtvis tidiga stadier men inte de vuxna, där är effekten utebliven (inte samma som resistens). Det forskas just nu på varför det är så.

Jooo, det har du rätt i, en helt annan häst värld då. Månge av dom upplärnings anstallt "allså ridskolerna" har försvunnit. Ett katostrof för det var där ungdomen fick lära sig om hästvård och häntering. Som du känska minns fick dom vara med en hel del via klubben och inte syssla bara med ridning.

Jag anta att inte alla småblod mask är resistant mot Axilur och Rintal, det bli så på dom gårder som har missbruket medlet, det är då man för ta tillvara på ditt kundskap om tracktprov och dom olika mask medal, ingen ide att ger nåt som inte ta. Den nymodighet som dom gammle vetrenär och häst folk inte gilla är att krav på ett provtagning kan ger ett missledenda svar, om man ska bygga sitt avmasknings program på dagens tänkenda då för man gjöra det riktig med fler trackprov och en gastrolskopiprov för stygnflugelarve.....och vi gammle vet att det komma att inte fungera i verklighet, folk komma inte att gjöra det.
Så det är bättre att har non typ av avmasking än ingen avmasking alls.

En del "hands on" kundskap har försvunnit, det är mitt generations kundskap som vi fick av dom gammle som hålla på att gå i graven.
Den gammle och den nya (du Madick) är värderful att lära upp dagens häst folk.

Senast ändrad:

Styngflugan behöver man inte ta prov för, äggen syns ju med blotta ögat. Där kommer visitationen dagligen in, DET är gammal kunskap som många yngre struntar i.

Om veterinärerna idag gav korrekt information om träckprovet, att det är EN DEL i ett parasitkontrollsprogram, att det är ett långsiktigt arbete och faktiskt tar ansvar och följer upp, då skulle det fungera. Nu finns det gott om veterinärer som inte förstår meningen med provtagningen och hur parasiterna fungerar eller som inte bryr sig och bara skriver ut recept för att det är enklast så.

Ja, jag vet många äldre veterinärer som inte är uppdaterade och rynkar på näsan åt dessa "nymodigheter" med träckprov osv. Och tyvärr lyssnar ju människor på sin gamla betrodda veterinär och dennes råd trots att den inte uppdaterat sig sen 80-talet :crazy: (Ja, nu överdrev jag lite men det ligger viss sanning i det)

Nej, dom aldra vetrenär är säker uppdatered, dom få ny information från SVA och USA och dom har säkert läs samma report och behändling som jag....och där stå det "man kan anvanda tracktprov för att konstatera närvarå av mask och Om maskmedals verkan, ifall det har uppståt resistance mot just den behandling".
Ingen stans stå det att trackt provtagning ska vara ett bedömnings faktor att avmaska eller ej! som är den policy har i sweden.

Som du kan läsa i SVA, dom anse styngfluglarv som "ofärlig":eek: TROTTS!! att dom erkänner dom kan ostadkomma stor skada och till o med döds fall!!!
Nu hur korked är det!!!
Är det så konstig om en del av dom äldra baka från SVA när det finns ingen real bekämpnings kontrol av ländets häst parasiter!

Man kan fråga sig oxå Värför är det bara häster somhar hämnad i den här sitts?
Såna prov kravs inte för non av våra hus djur!!
Har non tänkt på det :angel:

För att hund- och kattägare i regel inte håller och på och slabbar lite här och lite där med avmaskningar på samma sätt som hästägare gör. Jag vet många av den äldre stammen hästägare som gladeligen trycker i sin häst avmaskningsmedel om den börjar tunna ut eller liknande. Och detta utan att kolla om det ens är nödvändigt eller vilken parasit hästen i såna fall skulle vara drabbad av.

Därför att bara hästar avmaskas så regelbundet/mycket och går ute på bete i längre perioder...

Många veterinärer tycker det är lättare att skriva ut recept än att ta ansvar, så nej tror inte att de äldre skulle vara mer uppdaterade än de yngre.
Vi pumpas fulla med info om resistens mot både maskar och antibiotika i skolan och uppmannas att gå ut och inte ge efter och bli bekväma och behandla med det som man alltid gjort utan att veta vad man behandlar för/emot.
Tror inte avmaskning står som första prioritet att hålla sig uppdaterat på hos någon veterinär tyvärr...

Nej, dom aldra vetrenär är säker uppdatered, dom få ny information från SVA och USA och dom har säkert läs samma report och behändling som jag....och där stå det "man kan anvanda tracktprov för att konstatera närvarå av mask och Om maskmedals verkan, ifall det har uppståt resistance mot just den behandling".
Ingen stans stå det att trackt provtagning ska vara ett bedömnings faktor att avmaska eller ej! som är den policy har i sweden.

Att folk har tillgång till forskningsrapporter innebär för den skull inte att de tar till sig den eller överhuvudtaget läser den. Det finns fortfarande många veterinärer som skriver ut recept på maskmedel utan föregående träckprov.

Fast varför ska man då ens göra ett träckprov om man inte har med resultatet i någon form av bedömning om avmaskning är nödvändig eller inte? Väger man inte in resultatet av provet är det ju helt onödigt att utföra det.

Många veterinärer tycker det är lättare att skriva ut recept än att ta ansvar, så nej tror inte att de äldre skulle vara mer uppdaterade än de yngre.
Vi pumpas fulla med info om resistens mot både maskar och antibiotika i skolan och uppmannas att gå ut och inte ge efter och bli bekväma och behandla med det som man alltid gjort utan att veta vad man behandlar för/emot.
Tror inte avmaskning står som första prioritet att hålla sig uppdaterat på hos någon veterinär tyvärr...

Håller med i varenda stavelse.

Som du kan läsa i SVA, dom anse styngfluglarv som "ofärlig":eek: TROTTS!! att dom erkänner dom kan ostadkomma stor skada och till o med döds fall!!!
Nu hur korked är det!!!
Är det så konstig om en del av dom äldra baka från SVA när det finns ingen real bekämpnings kontrol av ländets häst parasiter!

Jag undrar hur man har kommit fram till att vid ca. 200 EPG så bör hästen ev. avmaskas:confused:

Provet är taget från 2-3 bollar från EN dag.

Vi vet ju hur vetenskapen fungerar- den revideras med jämna mellanrum- man har haft FEL.

Malanmjöl:bow:

Jag är ytterst tacksam till Madick som troligen hjälper halva S.´s population av hästar.:love::bow:
Den kunskapen finns inte att få från ngn enstaka vet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Tillbaka