Vågar man avmaska nu? maskfynd i träcket

Sv: Vågar man avmaska nu? maskfynd i träcket

Jo du har helt rätt, men det hjälper inte så mkt när vissa struntar i allt som är jobbigt, alltså bara tar med vissa ingredienser i receptet.;)

Som att USA o Kina inte skriver på Kyotoavtalet

Helt sant. Men det blir ju inte bättre av att de som borde veta bättre gör fel. Ett steg i taget ska vi erövra världen :angel: :D

Jag tror att det ligger en del i vad du säger.

Många följer VISSA av riktlinjerna- man skickar in prov o avmaskar vid stor maskbörda, men man mockar inte, man får in nya hästar frekvent, alla hästar går i samma hagar samt samma hagar vinter o sommar.

Jag har ju inte sett styngflugeägg på 30 år, men sen jag fick nya grannar- året därpå så fanns de här.

Ingen ska inbilla mig att styngflugans larver nu helt plötsligt skulle vara helt ofarliga oavsett mängd. Den som ansågs vara värst förr:confused: Den parasiterar ju. Lever på värden.

Många privata Vet samt DV har inte sett en buköppnad häst sedan de gick i skolan. De som sett resultatet av förändringen avmaskar sina egna hästar som förr. Hur många hobbymänniskor kostar på en bukop? Eller är det mer hästar som inte går på gräs?

Tja vi får se. Många fler kolikanfall sker ju nu senhöst /vinter. Kan masken / styngflugelarven ha en skyllan?

Styngis är på uppswing med dägens nya koncept av mask kontrol.
Så kan det se utt om man slarva med avmaskning!
Gastraskopi tagen igenom näsen.
Bots, stynflugslarv som har sätt sig i magen.
www.horsegroomingsupplies.com/horse-forums/bringing-my-horse-vet-tomorrow-edit-bots-471710.html

Avmaskning sker mellan Nov.- Jan. ((tänke inte sitta här och argumentera med Mad. om avmasknings tiden)

Vi för komma ihåg att dom ny utbilded vetrenär saknar den praktiska häst erfarenhet som månge av dom äldra har. Förhoppningsviss skaffa dom det med tiden.

Som jag sa i ett annat tråd, koliken kan bero på mask, kan inte vet för man gjöra aldrig en autopsi på hästen efter dödsfall.

Vi har aldrig haft ett överdrivit avmasknings program har i sweden för att åstadkomma en tendense till resistanse som i USA.
Du ska oxå vet att vi har bara halften av dom mask medal som finns mot vad som finns på marknad där man kan bedriva ett rotation avmasknings program och minimiera risken för risistanse.

Senast ändrad:

Intressant att hästägaren i länken hade gjort allt som ges i råd här:D

Trott att det kan ha berott på sadeln, magsår, röntgad för KS.............

:crazy:

Jag tror dig när du skriver att vi i S. faktiskt INTE har bidragit till ngn egentlig resistens o heller inte avmaskat i onödan.
Jag har lämnat in träckprov i mer än 20 år. De har alltid nollat tills min senaste fick kolik som yngre o först DÅ sa labb. assistenten att bandmask ej syntes i testen förrän det var väldigt mkt.

min äldre hästs uppfödare sa att man hade obducerat en 2 åring som dött o den var FULL av bandmask.
Så nej!
Jag kommer inte att gå på att styngflugelarven nu är harmlös.

Har kan du läsa lite om Bots:
www.wowhorses.com/bots.html#.UOZ93G_8JnZ
Du kan läs under Treatment:
Den bästa tid är 1 månad efter stynflug sesongen (något senar om Mozidectin anvands istallet för Ivermectin, för Moxidectin har ingen effekt föran larven har nåt den gastric stadiet).
Allså med global varmning har stynfluga lifecycle försjutts längre, vi kan få dom intill September månad. Att avmaska innan November är det risk att man missa den sista svarmen.
På dom stora ridhus släng avmask man häster mellan jul och nyår då det var uppehåll på ridverksomhet.

Jag vet vad händer i tandkott.
Jag håller med dig i det mesta Madick, jag har stor respekt for ditt kundskap :bow:
Det har avmasking är ett balance gång, ingen vill avmaska i onöden (in the perfekt world we would not have too) men vi lever här och nu! och people are people...they are going too mess things up for themself and for you.
Om jag kan hålla mitt bete nogalunda ren, skrapa ägg och avmaska för det mesta i Nov.- Dec. när hästerna gå i vinter hagen, då har jag gjört vad jag kunna för att förhinder stora mask angrepp. En vår avmaskning innan jag slapper dom på summer bete för att komma åt dom andra masker (som fick ett real kyss med Sytnis i Nov. - Dec. och jag kan känna mig nogalunda trygg.

Jag bli nyfiken hur det kom sig med avmaskings krångligheten och snocket lite.
Har hört att det var ett tag (måste vara när jag var i America) att det var ett valdig uppswing av mask medal försäljning. Det vissa sig att Islandhäst folk var valdig någa med avmaskning...lite för någa att det hålla på att spåra ur.
Du är känksa lite mer insätt an jag.

Jag vill veta varför du anser att vi ska vänta tills vintern med att ta styngflugans larver.

Vad som händer långt innan vintern är t.ex. detta:
Styngflugelarv orsakar problem i tandkött
Jag hade ingen aning om att de kan sätta sig i munnen:eek:

Hur gör man då om man nu missar några ägg?

Dessutom har flugan kommit i början på Aug- mitt under betestiden.

Reagerade på att jag för 1 år sedan blev biten av.... flugor :confused: när jag stog o målade.

Har kan du läsa lite om Bots:
www.wowhorses.com/bots.html#.UOZ93G_8JnZ
Du kan läs under Treatment:
Den bästa tid är 1 månad efter stynflug sesongen (något senar om Mozidectin anvands istallet för Ivermectin, för Moxidectin har ingen effekt föran larven har nåt den gastric stadiet).
Allså med global varmning har stynfluga lifecycle försjutts längre, vi kan få dom intill September månad. Att avmaska innan November är det risk att man missa den sista svarmen.
På dom stora ridhus släng avmask man häster mellan jul och nyår då det var uppehåll på ridverksomhet.

Moxidectin tar också styngflugans larver i alla stadier MEN det har inte gjorts några specifika tester på det, därför får de inte skriva att det fungerar. Precis som att det står att vissa medel inte får användas till dräktiga och digivande ston fast ett exakt likadant medel får det, det är för att det där det står att man inte får det inte själva har gjort några tester.

Största skadan gör larven medan den tar sig ner till magen så att vänta förstår jag inte alls varför man skulle göra. Vi avmaskar i första hand mot lilla blodmasken under sommarhalvåret, då tas även de styngflugelarver som kryper neråt. I Sverige har vi styngflugor under en kort period i slutet av sommaren alltså räcker det gott att avmaska på hösten. Det kommer ingen svärm i november i vårt land.

Att stora stall avmaskar på vintern förstår jag inte heller varför. Det finns ingen anledning att hästarna ska vila vid avmaskning, dessutom missar man poängen med avmaskning, att den i första hand är till för att hålla borta smittan. På vintern hamnar de ägg som kommer ut på snön/frusen mark och dör. Sen undrar jag VILKA stora stall (i Sverige) som gör så och vad de har för parasitkontrollsrutiner i övrigt.

Jag hade ingen aning om att de kan sätta sig i munnen:eek:

Hur gör man då om man nu missar några ägg?

Dessutom har flugan kommit i början på Aug- mitt under betestiden.

Reagerade på att jag för 1 år sedan blev biten av.... flugor :confused: när jag stog o målade.

Styngflugan bits inte. De äter inte heller. De bara parar sig, sprutar ägg och dör. De låter väldigt högt och liksom hovrar när de ska skjuta ut äggen. Så om du ser något som hovrar nära dig som låter mycket, vifta och blunda, du vill inte ha äggen i ögonen...

Med tanke på att det är många som inte skrapar ägg alls och hästarna mår bra ändå så är det ingen akut panik.

Styngflugan lägger äggen på hästens ben. Efter ett par dygn börjar larven vakna till och rör sig i ägget så hästen vill klia sig och gnager då i sig larverna som borrar in sig i tungan. Sen börjar de sin vandring i mjukdelarna ner till magen, det tar ungefär en månad. Sen sätter de sig i magens "tak" till våren, då kommer de ut med bajset, förpuppas och väntar ytterligare tills de kläcks till nya styngflugor.

Att vänta med att avmaska till december gör att all skada redan är gjort som kommer bli.

I USA är det väldigt ojämnt. Vissa avmaskar aldrig och andra avmaskar hela tiden. Det görs massiv reklam för avmaskningsmedel och folk avmaskar med felaktiga medel vid felaktiga tidpunkter osv. Det är ett så stort land med väldigt olika klimat så det går inte att säga att ett sätt är det rätta.

Dock finns det motpoler, ett amerikanskt forum (det du länkade bild till tidigare) där det finns flera mycket duktiga tjejer som kämpar med att upplysa om avmaskning, parasiter och kontroll.

Jag tror ett av våra stora problem i Sverige är att vi importerar hästar i ganska stor skala, dvs vi kan lätt få in resistenta maskstammar även om vi sköter oss. Å andra sidan är det då ännu viktigare att förebygga så vi slipper få hästar fulla med mask. Bra eget försvar och rena marker skyddar våra hästar.

Jo du. de flugorna bet:eek:

De sätter sig inte bara på benen. Kommer inte ihåg exakt var mer:confused:

Jag kommer ihåg från ungdomen hur man gjorde o hästarna på den tiden avmaskades med banminthgranulat 1g/ år o det hette att de inte fick mask för att de fick så mkt morötter. jo tjena.

Flera hästar dog pga stora maskbon i tarmarna. Plågsam död. Förstoppning.
En kastade sig o bröt nacken.

Styngflugan bits inte. De äter inte heller. De bara parar sig, sprutar ägg och dör. De låter väldigt högt och liksom hovrar när de ska skjuta ut äggen. Så om du ser något som hovrar nära dig som låter mycket, vifta och blunda, du vill inte ha äggen i ögonen...

Med tanke på att det är många som inte skrapar ägg alls och hästarna mår bra ändå så är det ingen akut panik.

Styngflugan lägger äggen på hästens ben. Efter ett par dygn börjar larven vakna till och rör sig i ägget så hästen vill klia sig och gnager då i sig larverna som borrar in sig i tungan. Sen börjar de sin vandring i mjukdelarna ner till magen, det tar ungefär en månad. Sen sätter de sig i magens "tak" till våren, då kommer de ut med bajset, förpuppas och väntar ytterligare tills de kläcks till nya styngflugor.

Att vänta med att avmaska till december gör att all skada redan är gjort som kommer bli.

Jag lyckades faktiskt filma en styngfluga in action i somras. När den som bäst höll på att spruta ut ägg.

Jo du. de flugorna bet:eek:

De sätter sig inte bara på benen. Kommer inte ihåg exakt var mer:confused:
Men då var det inte styngflugan om den bet, det var det jag menade.

Häst-styngfluga finns i tre varianter och de lägger sina ägg på olika delar av hästens kropp. Den vanligaste och den enda jag varit med om är den som sprutar äggen på hästens framben, sen kan de såklart missa, men de siktar där. Sen finns det en sort som sprutar runt näsborrarna och nån vid ganaschen på nåt vis (orkar inte kolla upp exakt var nu). De sätter sig inte utan sprutar äggen medan de hänger i luften.

Jag lyckades faktiskt filma en styngfluga in action i somras. När den som bäst höll på att spruta ut ägg.

Men åååh så coolt! Kan du inte lägga upp den på fejjan eller maila den till mig, skulle gärna se!

Vår ena unghäst har spolmask. Såg idag när jag mockade. Han är vid gott hull, har visserligen en rejäl päls (men är ju bara nybliven 2åring). Vad ska jag ge för maskmedel? En annan nybliven 2åring har en envis hosta (ingen feber) den vill inte ge med sig. Hostat i ca 1½ vecka. Kan det vara spolmask där med?
gulan

Moxidectin tar också styngflugans larver i alla stadier MEN det har inte gjorts några specifika tester på det, därför får de inte skriva att det fungerar. Precis som att det står att vissa medel inte får användas till dräktiga och digivande ston fast ett exakt likadant medel får det, det är för att det där det står att man inte får det inte själva har gjort några tester.

Största skadan gör larven medan den tar sig ner till magen så att vänta förstår jag inte alls varför man skulle göra. Vi avmaskar i första hand mot lilla blodmasken under sommarhalvåret, då tas även de styngflugelarver som kryper neråt. I Sverige har vi styngflugor under en kort period i slutet av sommaren alltså räcker det gott att avmaska på hösten. Det kommer ingen svärm i november i vårt land.

Att stora stall avmaskar på vintern förstår jag inte heller varför. Det finns ingen anledning att hästarna ska vila vid avmaskning, dessutom missar man poängen med avmaskning, att den i första hand är till för att hålla borta smittan. På vintern hamnar de ägg som kommer ut på snön/frusen mark och dör. Sen undrar jag VILKA stora stall (i Sverige) som gör så och vad de har för parasitkontrollsrutiner i övrigt.

Man tänke att SLU och alla experterna i England - Tyskland - USA kunde "pool" deras kundskap. Vissa delar av America har samma klimate förhålenda vi här, så ett avmasknings program kan vara valdig lika.
Det finns över 10 olika maskmedal i USA, hur månge har vi här att arbete med?

Madick, I want you too go back and read what I wrote!!
Jag sa, vi har haft såna mild, lång sommer att vi (här) haft stynis in i Sept.

Med ditt resonering att förhindra skaden skulla man behöv avmaska var 14 dager!

Jag är lite förvånad att du är inte insätt i stall/ridskol verksomhet??
När hästerna kommer in från bete och ska sättas i bruk måste dom avmaskas och skos innan. Hästerna kör non-stopp till Jul och få vila tills efter Ny År, det är då man passa på att avmaska för du få inte känns föran till våren när dom ska utt på betet, månge av hästerna få ingen semester alls, men uthyrs till privata for summer bruk.
Jag var på Göteborgs Rid Hus ett tag och jag kan tala om att det kunde vara stressig, vi kunde vara 2-3 hovslager, hela stall personal och en vetrenär som hål på med skoning och släng avmaskning för att hinna med!!
Och sen hade jag Polis häster ett år, halften skulla skos och gå i känst och halften skulla gå på bete.....och alla skulla avmaskas. Sen var det lika dan på hösten...men då skulla "Alla hästern skos".
Vi kunde inte håla på med track prov (som var ogjörlig och oekonomisk) och special tider för avmasking!!
Vi måste har ett fungerenda rutin annar skulla ingenting fungera.

Vår ena unghäst har spolmask. Såg idag när jag mockade. Han är vid gott hull, har visserligen en rejäl päls (men är ju bara nybliven 2åring). Vad ska jag ge för maskmedel? En annan nybliven 2åring har en envis hosta (ingen feber) den vill inte ge med sig. Hostat i ca 1½ vecka. Kan det vara spolmask där med?
gulan

Japp, hosta är ett tecken på tidig spolmask. Axilur är lämpligt medel!

Man tänke att SLU och alla experterna i England - Tyskland - USA kunde "pool" deras kundskap. Vissa delar av America har samma klimate förhålenda vi här, så ett avmasknings program kan vara valdig lika.
Det finns över 10 olika maskmedal i USA, hur månge har vi här att arbete med?
Nej, de har 10 olika NAMN på saker och ting, men det är samma verksamma substans. Det är som huvudvärkstabletter för människor, Ipren, Ibumetin, Ibuprofen och Burana är alla samma sak fast fyra olika namn.

Madick, I want you too go back and read what I wrote!!
Jag sa, vi har haft såna mild, lång sommer att vi (här) haft stynis in i Sept.

Med ditt resonering att förhindra skaden skulla man behöv avmaska var 14 dager!
De styngflugor som fanns i år är de som la ägg förra året, alltså har det i år inget med vädret i år att göra.

Jag är lite förvånad att du är inte insätt i stall/ridskol verksomhet??
När hästerna kommer in från bete och ska sättas i bruk måste dom avmaskas och skos innan. Hästerna kör non-stopp till Jul och få vila tills efter Ny År, det är då man passa på att avmaska för du få inte känns föran till våren när dom ska utt på betet, månge av hästerna få ingen semester alls, men uthyrs till privata for summer bruk.
Jag var på Göteborgs Rid Hus ett tag och jag kan tala om att det kunde vara stressig, vi kunde vara 2-3 hovslager, hela stall personal och en vetrenär som hål på med skoning och släng avmaskning för att hinna med!!
Och sen hade jag Polis häster ett år, halften skulla skos och gå i känst och halften skulla gå på bete.....och alla skulla avmaskas. Sen var det lika dan på hösten...men då skulla "Alla hästern skos".
Vi kunde inte håla på med track prov (som var ogjörlig och oekonomisk) och special tider för avmasking!!
Vi måste har ett fungerenda rutin annar skulla ingenting fungera.

Jo, jag har mycket väl insatt i ridskolor och storstall och känner inte igen det du påstår. Skos gör hästarna varje vecka (inte alla samtidigt förstås, men hovis kommer varje vecka). Avmaskas gör de antingen före och efter betet på vissa ställen, andra (ett stort antal som jag vet om) gör träckprov och behandlar bara de som behöver. Många storstall har avtal med antingen SVA eller Vidilab och har övervakning och bra priser och SPARAR både tid och pengar på det och har lägre veterinärkostnader. De ridskolor jag jobbat på har läger på jullovet, inga hästar ställs av då, och det är nog 30 år sen jag hörde någon som avmaskade på vintern.

Så nej, jag känner inte igen din värld nånstans.

Nu såg jag att du skrivit slangavmaskning. Det är alltså 35+ år sen du talar om? Vad jag vet idag är det inte direkt någon som avmaskar så.

Senast ändrad:

Har jag förstått dig rätt i att hästar inte behöver ta det lite lugnt i 1-2 dagar efter avmaskning? Kan man bara rida på som vanligt? Vad tolkar du "vanligt" med i så fall? Lätt, medel eller hårt? *Nyfiken*

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Tillbaka