Vågar jag släppa ut dem???

Sv: Vågar jag släppa ut dem???

Löjlighetens kant? Det brukar vara ni som öppnar sandlådan först med "djurplågare!"utrop.

Har läst hela tråden igen utan att hitta ordet djurplågare... Den här gången var det du som öppnade pandoras ask genom att kalla innekatter för mjukisdjur som inte fick vara katter.

För mig är det klockrent att ett stort djur är betydligt mer obekvämt att springande löst än ett djur.

Eller anser du att även ekorrar eller andra vilda djur är jobbiga?
Det är ju storleken och deras temprament som spelar roll.

Mina katter springer i träd, under buskar osv därför vill jag inte gå med de på koppelpromenader. Visst skulle jag kunna åka iväg med de till skogen och låta de gå lösa som jag hade gjort med en hund men jag tror faktiskt inte de skulle hålla sig lika nära som en hund gör.
Inkallningen sitter inte lika bra liksom.

Som sagt, vi tycker inte lika.

Djurplågare stod kanske i en annan tråd, känns som att vi oftast har femtielva såna här trådar igång samtidigt.

Jag tänkte efter före jag skaffade katt och kom fram till att mitt
hem passade. Att det sen finns knarkarkvartar på andra ställen har väl inte med mig att göra??

Precis på samma sätt som jag inackorderar min häst i ett lämpligt stall har jag mina katter i en lämplig miljö. Kunde jag inte finna en sån skulle jag inte ha djur bara för att jag ville.

För mig är det klockrent att ett stort djur är betydligt mer obekvämt att springande löst än ett djur.

För dig ja, men du kan inte utgå från att alla tycker som du. Det finns för övrigt gott om hundar som inte är större än katter. Är det OK att låta dem springa lösa som de vill?

Eller anser du att även ekorrar eller andra vilda djur är jobbiga?
Det är ju storleken och deras temprament som spelar roll.

Nu jämför du äpplen med päron. Vilda djur är vilda djur, domesticerade djur är domesticerade djur. Sedan kan jag inte påstå att storleken på de vilda djuren spelar någon som helst roll. Ska vi prata om störighet är det absolut de små vilda djuren som stör mest (råttor och möss som tuggar sönder saker på vinden, fåglar som skiter på allting etc.). Älgar, björnar, varg och andra stora djur brukar hålla sig borta från bebyggelse och märks liksom inte av.

För mig är en katt som pissar på veden betydligt störigare än en hund som springer lös och inte gör någonting. När det gäller störighet handlar det inte alls om storlek eller temperament utan VAD DE GÖR.

Nä vi tycker olika.

Liksom knarkarkvartar inte har något med dina katter att göra anser jag inte att tapetätande smällfeta katter har något med mina att göra.

Väldigt många av de omplacerade katterna vägrar gå utanför dörren igen (katthemmet säljer enbart katter som innekatter), kliver inte ens ut i trapphuset. Men de kanske räknas som "bäng"katter? Undrar om det kan bero på den skit de råkat ut för som utekatter...

Min katt gömde sig under sängen när vi öppnade ytterdörren ibörjan :cry: Hon ville INTE ut.
Jag har haft henne i 3,5 år och den här våren är första gången hon börjat visa intresse för världen utanför :D Men hon får nöja sig med koppel av samma anledning som jag skrivit tidigare!

Så då tycker du alltså att det är helt OK att låta små hundar av typ chihuahua, dvärgspets, yorkshireterrier m.fl. springa omkring lösa och få "vara hundar" precis som deras förfader vargen? De är ju små, vissa t.o.m. mycket mindre än katter..... :angel:

Nej en hund är en hund, en katt är en katt.

Om ni tänkte till lite när ni läste inläggen skulle ni inte läsa de som fan läser bibeln.

Hundar är betydligt mer domesticerade än katter, de är ett helt annat djur med helt andra behov!!

Du kanske får skriva dina inlägg lite tydligare då så att vi förstår. :smirk:

Du har upprepade gånger skrivit att det är storleken det beror på att hundar inte får springa lösa hur som helst. Då undrar man ju om du tror att det bara existerar hundar "modell LARGE". Du vet, det finns "x-tra small" också....:angel:

mina kattor var innekattor när jag bodde i lägenhet (hyreshus) men sedan jag flyttat till nuvarande lägenheten som är övervåningen på en villa med egen ingång så har de fått bli ute kattor...

jag flyttade in i ocktober så jag bestämde att de fick vara inne till våren då de blev så varmt att det gick att ha dörren öppen.. sen var jag ute med dem en stund varje dag efter jobbet o efter hand så började jag vara inne mer o mer o de fick springa som de ville... (oftast kom de in med 5min mellanrum o kollade var jag var)

nu har de varit utekattor lite över ett år o jag skulle aldrig mer ha dem inne när jag ser hur lyckliga de är när de e ute... och jag har ju stallet bara 500m bort o de är alltid med där också...

Snacka om att jämföra päron och äpplen.
En hund är en hund, en katt är en katt.

Vissa djur klarar av att leva mer lösa, andra behöver mer kontroll.

Precis som att vargar inte funkar kanon i sthlm men det gör rådjuren.

Nej jag har inte skrivit att det bara är storleken, jag har gett er femtielva andra orsaker också.

Om det är så farligt ute, hur vågar ni släppa ut era barn?

Vi kan dra dessa jämförelser huuuur långt som helst, det blir bara fjantigt. Nu pratar vi katter, inte polarhundar och taxar.

För att avsluta denna diskussionen.

Till ts som undrade:
Jag anser det självklart att mina djur inte ska vistas på en liten yta utan ha möjlighet till både frisk luft och ytor.

vad ni andra gör skiter jag faktiskt fullkomligen i.

Framavlade katter är tex nakenkatter, klart de inte klarar den svenska kylan på vintern.

Nej, men då väljer de sannolikt att vara inne också. Eller som med nakenhunden: man får klä på den lite kläder helt enkelt! ;)

Det finns många djur i Sverige som inte klarar vinterkyla utomhus och som vi har inne just därför; för just djurets bästa.

Hundar är betydligt mer domesticerade än katter, de är ett helt annat djur med helt andra behov!!

Om du varit i södra Europa, Thailand eller andra länder kanske du hade sett fullt fungerande utehundar. Ungefär som utekatterna här i Sverige. Så det fungerar med utehundar också. Och de strövar, leker med varann och lever sitt egna "hundliv" precis som utekatterna i Sverige.
De verkar må lika bra som vilken utekatt som helst. Och är lika störande för befolkningen (eller inte; beorende på person) som vilken utekatt som helst.

Varför släpper inte folk ut sina hundar i Sverige, men släpper ut sina katter? Jag tror att de flesta helt enkelt är mer rädda för att hunden ska bli skadad i en bilolycka. Och är rädda för att grannar och andra ska misstycka. RIsker som på något sätt anses okej och vara något man "får ta" om man har katt...

Liknande trådar

Övr. Hund Hej folket, Låt oss prata hundgårdar! Vi letar hus att köpa. Tanken är att bygga hundgård/-ar när vi väl köpt vårt hus. Tanken är 2x30...
2
Svar
21
· Visningar
4 537
Övr. Katt Min hund har fått flyga iväg till Nangijala och jag dör mentalt av avsaknaden av pälsdjur här hemma :cry: Blir ingen ny hund av olika...
2
Svar
36
· Visningar
4 603
Senast: Lii
·
Katthälsa Nu har jag haft Lava i ca 3 månader (bara?!) och hon är innekatt. Hon har levt hela sitt liv som innekatt men är otroligt nyfiken på...
Svar
11
· Visningar
6 972
Övr. Katt Tjo :) Vi tog över en katt som nu har bott hos oss i snart en tre veckor. Farfars katt, men då farfar blev sjuk så var katten lamnad...
Svar
1
· Visningar
1 262
Senast: Popcorn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama