Vågar jag släppa ut dem???

Sv: Vågar jag släppa ut dem???

Faror så som bilar och annat är inte en anledning för ngn att sluta leva. Så om djuret har ett behov av att ströva fritt utomhus så ska det få göra det, oavsätt om vi riskerar att förlora dem. Vår egoism får ju inte går före djurets välbefinnande.

Det köper inte jag.

Varför har vi isf våra hästar i hagar?

För att de kostar mer än katterna?

Hör det inte till att se till kattens välbefinnande att göra vad man kan för att de ska slippa bli påkörda av en bil och kanske dö långsamt i ett dike? Bli inlåsta och svälta ihjäl? Tagen av räv? Blir skrämd och springa vilsa och irra runt?

Det enda ego vi tillfredställer är vårt eget när vi för bekvämlighets skull påstår att vi släpper katterna lösa för att de "ska leva som katter i takt med moder natur".

Tamkatten är framavlad av människan för att tillfredställa vårt behov av sällskap och råttjakt. De har ingen plats i naturen.

Dessutom har inte katten något behov av att ströva eftersom de är revirbunda. En rimligt tilltagen rastgård med utkikspost fyller deras behov mer än väl.
Undantaget är okastrerade katter och dessa bör enligt min mening inte springa lösa ute överhuvudtaget... Hemlösa katter har vi nog av.

nä jag har katter som tack vare att de är ute kan göra allt detta ;)

Som sagt, det är farligt att leva. Hellre en trafikdödad katt än en död pga fetma och dyl.

Fetman kan du styra som ansvarsfull kattägare, du kan däremot inte stoppa trafiken när din kisse vill ranta över vägen...
Innekatter ska stimueras och motioneras precis som alla andra husdjur. Men släpper man ut dem så slipper man ju så klart den betungande uppgiften.

Nämen så var vi igång igen. Jag köper däremot INTE att vi ska behandla katter sämre än vi behöver bara för att vi behandlar hästar illa. Hur tänkte du där?

1. Det finns ingen anledning att göra en sån jämförelse.
2. Jag anser att man inte ska ha katt om man inte kan ha den på ett sätt som den själv mår bra av. Dvs man ska inte skaffa katt om man inte kan låta den gå ut pga av att man aldrig kan veta vilket behov den har av utevistelse.
3. EXAKT samma sak tycker jag om att hålla häst!

Jag har därför min häst på 30 hektar, en så pass stor hage att han kan utföra sina naturliga behov och rutiner. Dessutom är han ute dygnet runt, han rids utan sadel och utan linor/bett/huvudlag så att jag aldrig någonsin tvingar honom till ngt. Livet sker på hans villkor och det anser jag att precis alla djur ska ha rätt till. Annars ska vi inte hålla djur. De är INTE ägodelar, de är levande varelser.

Hör det inte till att se till kattens välbefinnande att göra vad man kan för att de ska slippa bli påkörda av en bil och kanske dö långsamt i ett dike? Bli inlåsta och svälta ihjäl? Tagen av räv? Blir skrämd och springa vilsa och irra runt?
Ja och NEJ. Alltid måste vi undvika risker till den mån det går. Men det får inte innebära en sämre livskvalite! Bor man i storstan kanske man inte ska ha katt. Det handlar faktiskt inte om oss och vår egoism, det handlar om levande individer vars mening i livet INTE är att tillgodose oss och våra behov, egentligen. Det är människans påhitt.

Det enda ego vi tillfredställer är vårt eget när vi för bekvämlighets skull påstår att vi släpper katterna lösa för att de "ska leva som katter i takt med moder natur".
Oj vilket modigt påstående. Det får stå för dig då. Det finns katter som mår dåligt av att inte få vara ute. Jag har en som tom mådde dåligt trots att hon valde själv att inte gå ut.

Tamkatten är framavlad av människan för att tillfredställa vårt behov av sällskap och råttjakt. De har ingen plats i naturen.
Tamkatten härstammar från asien och har varit mer eller mindre vild genom alla tider. De har alltid anväts på gårdar och fått föda sig själva. De lever på stora ytor, har revir och behova av vandring. ibland lever de i samhällen men är inga flockdjur. De är fortfarande vilda djur till stor del. Det är dock individuellt och även olika beroende på ras. Väldigt domesticerade raser har mindre instinkter och naturliga beteenden och troligen även mindre behov av utevistelse.

Dessutom har inte katten något behov av att ströva eftersom de är revirbunda. En rimligt tilltagen rastgård med utkikspost fyller deras behov mer än väl.
Revir, men en katts revir är normalt inte så litet som ett hus. Dessutom handlar det inte bara om behov av stora ytor utan även att nyttja och få sina instinkter tillgodosedda.

Som sagt, det är farligt att leva. Hellre en trafikdödad katt än en död pga fetma och dyl.

Så det dina katter gör ute gör mina katter inne...

Jag vill inte ha varken trafikdödade katter eller feta katter och vet du vad, jag undkommer både delarna med min nuvarande katthållning. Förebygger trafikolyckor genom att inte låta dem ränna omkring lösa och jag förebygger fetma genom god kost, begränsad födotillgång och genom att skapa en stimulerande inomhusmiljö till dem så att rör på sig.

Känns som att vi redan diskuterat detta 500ggr och vi tycker helt enkelt olika.

Jag anser att man inte kan kompensera naturen inne.
Värst är katter i små lägenheter, det finns liksom inte plats.

Min häst går i hage, skulle aldrig drömma om att ha henne på box 24/7 eller låta henne bara gå i ridhus.

Din häst har hage, mina katter har rastgård och koppelpromenader.

Japp det är mina åsikter och det står jag för. Vi får väl helt enkelt tycka olika.

För övrig så kan man rida en häst med sadel och huvudlag utan att tvinga den till något den inte vill. Jag hoppas du håller dig på inhägnat område när du gör det.

Jag har tillfälligt förlorat båda av mina katter när jag släppt ut dem. Jag hade sån tur att båda kom hem igen. Den ena efter 10 dagar och såg ut som ett benrangel, han sov och åt i två veckor innan han blev sig själv igen.
Den andra var borta tre dagar och kom hem täckt i olja med ett djupt jack i magen. Läkte fint som tur var.

Nu är de ute endast under uppsikt.

Jag har jobbat 1,5 år som volontär på ett katthem och sett så otroligt många katter som är sociala, välmående och öronmärkta men ÄNDÅ hittas irrande ute, hungriga och tufsiga och inga ägare har kunnat hittats/hört av sig.
Jag önskar att den tid som man lägger på dessa katter pga ägarnas bristande koll hade kunnat läggas på de katter som levt i ren och skär misär antingen som hemlösa eller instängda hos rakt olämpliga djurägare.

Jag tror det lutar åt att vi skaffar nån form av inhägnad till de båda. Vet någon om det finns nån typ av hundgård/ Kattgård man kan köpa o i såfall var finns det? Tack för alla svar!!

Jag tror Granngården brukar ha. Har de inte färdigt att köpa har de iaf material man kan bygga själv av. Du kan även kolla annonserna i Hundsport, där annonserar många företag som säljer rastgårdar till hundar och några av dem funkar säkert till katt också.

Faror så som bilar och annat är inte en anledning för ngn att sluta leva. Så om djuret har ett behov av att ströva fritt utomhus så ska det få göra det, oavsätt om vi riskerar att förlora dem. Vår egoism får ju inte går före djurets välbefinnande. Däremot, om katterna inte visar på att de vill ut så har du ingen anledning till att slänga ut dem.

Så resonerar även hundägarna nere i södra Europa... men inte här i Sverige. Undrar hur folk i allmänhet skulle reagera om även hundägarna lät sina djur ströva fritt utomhus? Hundarna skulle säkert må skitbra av det (hundflockarna i tex Grekland som jag sett har ett mycket fritt hundliv ur det perspektivet) på olika sätt. Så länge de inte blir överkörda förstås. :crazy:

Jag tycker nog att när vi har husdjur så innebär det att just vi har husdjur. Själva. Det är inget som grannar eller omgivning ska behöva ta ansvar eller konsekvenser av. Lika lite som man låter sina hästar, får eller kossor springa lösa i grannarnas trädgårdar och beta; lika lite ska man låta hundar, katter, kaniner eller ormar göra det.

Om vår egoism inte ska styra djurets liv så kan man hårddra det till att vi egentligen inte ens borde ha husdjur. Alls. För vi styr faktiskt över deras liv genom att äga dem, ha dem i koppel, bestämma när de får äta och vad de får äta. Hästar bestämmer vi dessutom att vi vill rida på. Hela djurägandet i sig självt är ju en slags egotripp! *hukar mig*

Att det är egoistiskt att äga husdjur innebär ju dock inte att man inte kan göra sitt bästa för att ge dem ett hyfsat drägligt liv i den fångenskap vi erbjuder dem. Men jag tycker inte att det hyfsade drägliga livet måste gå ut över andra människor omkring oss.

Där har vi det igen; pga fetma och dylikt. Liksom i en annan tråd där du skrev att katter dör pga fetma och innerelaterade sjukdomar så kunde du inte svara på vilka det var eller förklara varför vissa utekatter är betydligt fetare än vissa innekatter - inget ovanligt!
Utan då flydde du tråden.

Snarare gav upp när ni vägrade inse att de flesta sjukdomar/skador drabbar även innekatter.

Min häst kan dö i hagen, min katt kan dö ute.
Ändå vägrar jag att förvara nån av de inomhus inlindade i bomull.

Ang hundar är det mest storleken som gör att man inte släpper ut de i ett bostadsområde. Hundrädda människor finns det gott om, dessutom är hundar flockdjur som kommer söka sig till andra djur/människor. Mina katter springer inte fram till andra ute, de är nämligen inte flockdjur!

Snarare gav upp när ni vägrade inse att de flesta sjukdomar/skador drabbar även innekatter.

Jag har ännu inte sett en innekatt bli tagen av räv, bli överkörd, kattnappad eller instängd i ett garage. (Fast jag måste erkänna att mina blir instängda i sopskåp och garderober ibland fast då hittar jag dem innan de svultit ihjäl eller ens hunnit bli hungriga.) Jag tror man kan utgå ifrån att riskerna är bra mycket större ute. Likaså lever en innekatt mer isolerat från främmande katter och djur och drabbas då mer sällan av smittsamma sjukdomar som skabb t.ex.
Men naturligtvis kan utekatter drabbas av samma sjukdomar som en innekatt, men jag skulle inte påstå tvärtom.

Mina katter springer inte fram till andra ute, de är nämligen inte flockdjur!
Mina katter springer gärna fram till människor ute då de förknippar människor med kel och mat. De är sällskapliga helt enkelt och tror gott om folk.
Hur har en utekatt lärt sig att INTE göra det..?

Ang hundar är det mest storleken som gör att man inte släpper ut de i ett bostadsområde. Hundrädda människor finns det gott om, dessutom är hundar flockdjur som kommer söka sig till andra djur/människor. Mina katter springer inte fram till andra ute, de är nämligen inte flockdjur!

Det finns enormt många små hundar också.
Och det finns människor som är livrädda för katter också (jag har träffat flera).
Hundarna i andra länder som springer lösa springer inte alls fram till alla människor de ser. Om man inte börjar prata med dem så ignorerar de en.

Jag har dessutom (eftersom jag gillar katter) ofta fått katter att komma fram till mig (dock ej alla individer förstås) när jag börjat prata med dem.

Jag är övertygad om att storleken inte alls är det som hindrar hundägarna att släppa ut sin hundar lösa. Jag tror snarare det är en kulturell/traditionell sak. Dels skulle hundägare i vårt land bli enormt kritiserade om de gjorde så både pga att folk inte vill ha andras lösa hundar omkring sig på gatorna och dels pga hänsyn till hunden själv. Och dels vill inte hundägare göra så för att de inte vill riskera en överkörd hund.

Mina älskar att vara ute och vill inte riskera att bli infångade.

Dessutom så leker de och busar ute, kelar gör man inne när man är trött enl de.

Det är även säkrare att förvara en katt i ett madrasserat rum, varför gör du inte det? Efter att ha arbetat på ett försäkringsbolag och hört om innekatter som äter blommor/tapeter/diverse grejer och trillar ned från bokhyllor, kläms i dörrar osv osv kan jag inte tycka att inne är en så pass skyddad miljö.

Beror säkerligen på vart man bor också.

På landet där jag bodde innan gick alla djur lösa.
I stan anser jag att man inte ska ha djur om det innebär instängd i en lägenhet.

Jag har hitills aldrig sett en så pass självständig hund (i sverige)att den klarar sig själv ute på samma sätt som en katt. Säkerligen pga
våra hundar är så pass tama. Jag tror också att många kraftigt framavlade raskatter skulle ha svårt att klara sig ute tragiskt nog.

Sen känns hela diskussionen som att innekattsägare är mycket mer måna om sina katter och påläsat kontra utekatterna.

Det tycker inte jag. Jag vet mååånga innekatter som äter skräpmat, inte får stimulans utan klöser ned tapeter osv. Och det finns även utekattsägare som mig som pluggade på INNAN jag köpte katt.

Mina älskar att vara ute och vill inte riskera att bli infångade.

Dessutom så leker de och busar ute, kelar gör man inne när man är trött enl de.

Det är även säkrare att förvara en katt i ett madrasserat rum, varför gör du inte det? Efter att ha arbetat på ett försäkringsbolag och hört om innekatter som äter blommor/tapeter/diverse grejer och trillar ned från bokhyllor, kläms i dörrar osv osv kan jag inte tycka att inne är en så pass skyddad miljö.

Mina älskar att vara ute men är lätta att plocka in eftersom de trivs lika bra inne. Jag ropar in dem och sen går vi gåsmarsch in.

Mina leker och busar inne också.

I madrasserat rum? Nu är du fånig. Mina katter lever ett bra liv som innekatter med möjlighet att få rasa av ute under uppsikt ibland.

Klart det finns extremfall även hos innekattägare där katterna mår dåligt. Mina katter äter inte tapeter, de äter bra mat. Någon bokhylla äger jag inte men gjorde jag det så ser jag hellre att de trillar ner därifrån än att de springer ut framför en bil.

Faror finns överallt, det går inte att komma ifrån. Men man får göra en avvägning. I mina ögon är det bra många fler risker för utekatter.

När jag växte upp förlorade vi sju katter, ingen av dem blev över 5 år gammal. Och då bodde vi på landet landet. Ingen aning om vad som hände med dem. Förmodligen tagna av räven, ätit råttgift i någon ladugård eller blivit överkörda.

Mina två innekatter, som är öppna, sociala och friska, är nu inne på sitt sjätte år båda två.

Det avgör saken för mig....

Liknande trådar

Övr. Hund Hej folket, Låt oss prata hundgårdar! Vi letar hus att köpa. Tanken är att bygga hundgård/-ar när vi väl köpt vårt hus. Tanken är 2x30...
2
Svar
21
· Visningar
4 537
Övr. Katt Min hund har fått flyga iväg till Nangijala och jag dör mentalt av avsaknaden av pälsdjur här hemma :cry: Blir ingen ny hund av olika...
2
Svar
36
· Visningar
4 603
Senast: Lii
·
Katthälsa Nu har jag haft Lava i ca 3 månader (bara?!) och hon är innekatt. Hon har levt hela sitt liv som innekatt men är otroligt nyfiken på...
Svar
11
· Visningar
6 972
Övr. Katt Tjo :) Vi tog över en katt som nu har bott hos oss i snart en tre veckor. Farfars katt, men då farfar blev sjuk så var katten lamnad...
Svar
1
· Visningar
1 262
Senast: Popcorn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama